Sterilisatie

07-08-2013 23:42 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst weet ik niet zo goed waar ik dit nou moet plaatsen. Bij 'seks', 'gezondheid', 'kinderen', 'zwanger'?? Laat ik hier maar beginnen.

De laatste tijd denk ik steeds vaker aan sterilisatie. Ik ben 30 jaar, heb geen kinderen en wil ze ook niet. Ik kan niet tegen hormonen, waardoor ik dus geen pil slik of spiraaltje kan gebruiken. Natuurlijk kan ik wel een koperspiraaltje gebruiken, maar hierbij is een grote kans dat de menstruatie zwaarder wordt en daar zit ik niet op te wachten. Daarbij moet het spiraaltje ook om de paar jaar weer vervangen worden natuurlijk. Een pessarium is weer zo'n gedoe de hele tijd en ik wil echt geen kinderen, dus vandaar mijn overwegen om me te laten steriliseren. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is de ingreep je bevallen, zowel lichamelijk als emotioneel?

(En voor de duidelijkheid, ik werk al 10 jaar met kinderen van pasgeborenen tot 10 jarigen en heb een klein neefje van 8 maanden waar ik gek op ben. Ik weet dus heel goed wat het hebben van kinderen inhoudt en word er eigenlijk steeds meer in bevestigd dat ik zelf nooit moeder wil worden.)
Ik kan de Essuremethode niet aanraden. I.v.m. herkenbaarheid vertel ik niet alles, maar mijn eileider is geperforeerd en door andere procedurefouten van de gynaecoloog moet ik nu geopereerd worden om het een en ander te herstellen.

Ik zou nu voor de clipjes gaan, dan zien ze tenminste wat ze doen.
quote:Trotter schreef op 08 augustus 2013 @ 09:36:

[...]

Niet de vrouw heeft het voor het zeggen, maar degene die geen kinderen wil. Wanneer een van de twee geen kinderen wil houdt het op. Je kunt niemand dwingen vader of moeder te worden (dat zou pas totalitair zijn) en voor een kind is het ook niet goed als een van de twee ouders hem niet wilde. Wanneer iemand zich dus wil laten steriliseren mag hij of zij dat zelf beslissen. Als de partner daar anders over denkt staat het hem of haar vrij de relatie te verbreken.En mannen over hun ballen, leuk maar zo werkt het in de praktijk niet, als het om mannen gaat, dat is de realiteit, te danken aan het feminisme
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 10:10:

En mannen over hun ballen, leuk maar zo werkt het in de praktijk niet, als het om mannen gaat, dat is de realiteit, te danken aan het feminismeWaarom denk je dat het in de praktijk niet zo werkt? Mijn man is gesteriliseerd. Heeft hij helemaal zelf besloten. Ik kon het of accepteren, of het niet accepteren en de relatie verbreken. Dat is toch precies hetzelfde?
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 09:25:

Dat lijkt me maar goed ook, dat houdt de samenleving bij elkaar.

Als iedereen alles maar kon doen, kreeg je een niet werkende staat.

Daarnaast moet je dit soort dingen gewoon 100% zeker weten!

Dat slaat echt nergens op. Als iedereen alles maar kon doen, klopt. Maar nogmaals kinderen krijgen kan iedereen maar. Nu is zwanger worden en bevallen ook niet zo lastig, echter daarna begint het moeilijke, namelijk het opvoeden.

Mijns inziens is echt niet iedereen daar geschikt voor... Daar wordt vervolgens de maatschappij weer gezellig mee opgezadeld.
quote:rodvliss_1 schreef op 08 augustus 2013 @ 09:31:

Missmonroe, dat is een lastig punt rondom mensen met een IQ van lager dan 70, aan de ene kant kan je vragen of je het de samenleving kan aandoen, aan de andere kant klink het fascistisch en nazi-achtig omdat niet te willen. Lastig ethisch vraagstuk, daarnaast is het ook een belangrijk mensenrecht.Dit bedoelde ik niet zo letterlijk
De man kan zich ook laten helpen ipv zich er in te laten luizen door 'n vrouw die slordig met de pil omspringt omdat ze toch wel graag 'n kind wil. Dus ook de man kan er voor zorgen dat hem dat niet overkomt als hij beslist geen kind wil.
Spijtoptanten zouden idd een hersteloperatie volledig zelf moeten betalen vind ik.

Verder vind ik waarschuwen tegen spijt van sterilisatie 'n beetje vreemd. Bedoel, je kan daar hooguit zelf last van hebben. Als iemand bij nader inzien 'n kind wat ie onnadenkend op de wereld heeft gezet toch niet zo leuk vindt dan heeft dat kind er ook last van.
quote:Trotter schreef op 08 augustus 2013 @ 09:38:

[...]

Iedereen heeft zelfbeschikkingsrecht en bepaalt dus in grote mate zelf wat er met z'n lichaam gebeurt. En toch werkt de staat prima. Misschien eerst even nadenken voor je tekeergaat?

Nien: je kan beter spijt hebben van geen kinderen dan van wel kinderen...

Maar zelf betalen voor herstel is miss. best een goede optie, je moet het idd. wel zeker weten...
quote:missmonroe schreef op 08 augustus 2013 @ 10:35:Maar nogmaals kinderen krijgen kan iedereen maar. Nu is zwanger worden en bevallen ook niet zo lastig, echter daarna begint het moeilijke, namelijk het opvoeden. Mijns inziens is echt niet iedereen daar geschikt voor... Daar wordt vervolgens de maatschappij weer gezellig mee opgezadeld. Ik ken twee verstandelijk beperkte mensen die een kind hebben gekregen waarvoor ze zelf onmogelijk kunnen zorgen. Poehee, de toeters en bellen die er daar allemaal bij komen kijken. De kosten worden voor zover ik begrijp volledig vergoedt door de AWBZ. De ouders behandelen het kind momenteel meer als een pop dan een levend wezen. Hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen?

Wat dat betreft ben ik blij dat m'n schoonouders toen mijn schoonzusje (ook verstandelijk gehandicapt) een vriendje kreeg direct maatregelen (sterilisatie) hebben genomen, anders hadden zij nu op hun oude dag vader en moeder kunnen spelen voor hun kleinkind(eren).
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties! Het doet me goed om te lezen dat er dus meerdere vrouwen zijn die voor deze keuze hebben gekozen, ik ken er namelijk zelf geen een.

Ik zal nog even wat meer toelichten over mijn redenen en kijkwijze op de wereld, dit om wat vragen of speculaties te beantwoorden.

Momenteel heb ik geen vriend, maar dat staat los van mijn kinderwens. Al van jongs af aan heb ik gezegd geen biologische kinderen te willen en dat als ik een kind zou willen, ik dan zou willen adopteren. (Dat dit een lastige procedure is en veel geld kost weet ik, dus misschien dat dat ook nooit lukt, maar dat zou ik zien als de enige mogelijkheid om moeder te worden). Waarom? Omdat er in mijn optiek te veel ellende gaande is in de wereld. We leven in een wereld die we met z'n alleen aan het vernietigen zijn. De wereldbevolking groeit door waarbij er maar een paar rijken het goed hebben terwijl aan de andere kant van de planeet mensen dood liggen te gaan van de honger. De manier waarop de consumptie maatschappij werkt is veel te belastend voor de aarde. Gaan we zo door dan is er binnen niet al te lange tijd niets meer van de aarde over.

Ik ben veganist, wat betekend dat ik daarin ook al hele duidelijke keuzes heb gemaakt voor mijzelf. Het is voor mijn geen dieet keuze, maar een levenswijze. Bewust om gaan met mijzelf, de dieren, en de wereld. De mensheid doet de aarde en haar (dierlijke) inwoners, afschuwelijke dingen aan, puur uit egoisme en hang naar macht. Ik wil daar absoluut geen deel van uitmaken. Een kind op de wereld zetten op een overvolle planeet is dan ook niet iets wat ik wil. Een kind een goed leven bieden, die al geboren is en niemand heeft die voor hem of haar wil zorgen, vind ik een ander verhaal.

Ik zal dus ook niet snel een partner willen die hier anders over denkt. Mijn partner zal hoe dan ook veganist moeten zijn en het handige aan veganisten is dat zij deze mening over kinderen krijgen, vaak delen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, ik zal ook zeker kijken naar die 'ensure' methode, hoewel ik dat verhaal over die geperforeerde eileider ook behoorlijk eng vind. Goed inlezen in alle opties dus!
Veel respect voor jou! Zo is mijn kijk op de wereld ook ongeveer.

Teveel egoisme en ellende. Niet iedereen hoeft kinderen op de wereld te zetten. Ze zouden het wereldwijd moeten beperken naar 1 of hooguit 2 per gezin.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Dank je. En idd, vrouwtje89. Als ieder mens maar 1 kind krijgt, of dus 2 per koppel, dan houdt de groei van de bevolking iig op en kan er eens gewerkt worden aan het stabilisatie, ipv alleen maar door blijven werken aan 'groei' ten koste van de planeet.
quote:birdbird schreef op 08 augustus 2013 @ 11:21:Een kind op de wereld zetten op een overvolle planeet is dan ook niet iets wat ik wil. Een kind een goed leven bieden, die al geboren is en niemand heeft die voor hem of haar wil zorgen, vind ik een ander verhaal.
Kipkluifje, ik bedoelde niet perse mensen met een verstandelijke beperking. (al is dat ook zeker een ernstig iets)

Ik heb het vermoeden dat er best veel mensen zijn die maar aan kinderen beginnen zonder dat ze zich echt realiseren wat het inhoudt. Nogmaals zwanger worden en bevallen kan iedereen wel, maar ik denk dat heel veel mensen zich niet realiseren dat opvoeden echt niet makkelijk is.

Misschien hard, maar ik denk echt dat er best wat 'normale' mensen zijn die eigenlijk te dom zijn om een kind fatsoenlijk op te voeden.

(het bewijs: de column van Martin van afgelopen week , dat soort mensen bedoel ik...)
Screenen voor zwangerschap zou idd geen slecht idee zijn. Toen ik zwanger was vertelde mijn Verloskundige dat er die week 2x jeugdzorg was ingeschakeld terwijl de baby's net geboren waren. Van de kinderen die uit verstandelijk beperkte ouders worden geboren wordt 70% uit huis geplaatst! Schandalig vind ik het dat iedereen zomaar kinderen kan krijgen!

Iig, to ik heb begrepen dat de essure methode heel snel, veilig en relatief pijnloos is. Wat ik wel eng vind is dat bij een heel klein percentage spontaan herstel optreedt. Mijn man gaat zich laten steriliseren maar ik blijf er wel ac naast gebruiken just in case. De implanon is (mits goed gezet) betrouwbaarder dan sterilisatie maar dan gebruik je wel alsnog hormonen..
quote:elninjoo schreef op 08 augustus 2013 @ 10:40:

De man kan zich ook laten helpen ipv zich er in te laten luizen door 'n vrouw die slordig met de pil omspringt omdat ze toch wel graag 'n kind wil. Dus ook de man kan er voor zorgen dat hem dat niet overkomt als hij beslist geen kind wil.Dat is nou juist wat rodvliss_1 bedoelt denk ik, echter is het wel zo, dat een man een onomkeerbare beslissing dient te nemen, omdat er geen mannenpil is, dat zou echt de oplossing zijn, echter houdt het feminisme dat tegen.
quote:missmonroe schreef op 08 augustus 2013 @ 11:36:Ik heb het vermoeden dat er best veel mensen zijn die maar aan kinderen beginnen zonder dat ze zich echt realiseren wat het inhoudt.Ja, veel mensen die met de roze bril op naar kinderen kijken. Alsof je pas gelukkig bent als je het perfecte plaatje hebt. Gek genoeg ken ik geen kinderen die er zo engelachtig uitzien (of zo zijn) als in de tijdschriften voor gespiegeld word.
Goed gezegd, kipkluifje
quote:rodvliss_1 schreef op donderdag 08 augustus 2013 09:20 Wellie, daarom is het juist zo belangrijk, dat je zoveel psychologen moet praten, voor je zo'n radicale ingreep laat toepassen. Maar hoe groot is de kans als jij die klemmetjes laat verwijderen dat je eileiders weer goed toegankelijk zijn?

Onzin. Het is inmiddels 12 jaar geleden en ik heb 2 kinderen. Het is een hele legtitiem verzoek om je te willen laten steriliseren, wanneer je vindt dat je gezin compleet is/ je geen kinderen wil. Hoeft geen psycholoog aan te pas te komen. Ik ben idd eerder voor screening als je wel kinderen wil, dat leed dat je kan aanrichten is een stuk groter dan misschien spijt hebben van je keus. Maar is ook onzin natuurlijk.

Wat ik met mijn post aan wilde geven is dat het leven kan veranderen, ook al denk je dan 100% zeker te zijn, dat was ik ook. Overigens vind ik dat bewust kinderloze zich gewoon moeten kunnen laten steriliseren. Het is gewoon een keuze die je moet kunnen maken. Zoals zoveel keuzes die we kunnen maken.

Als ik de sterilisatie ongedaan laat maken heb ik 80% kans om binnen een jaar zwanger te zijn. Dit geldt alleen bij de klemmetjes methode, bij de andere vormen ligt het oercentage veel lager.
quote:kipkluifje schreef op 08 augustus 2013 @ 11:42:

[...]

Ja, veel mensen die met de roze bril op naar kinderen kijken. Alsof je pas gelukkig bent als je het perfecte plaatje hebt. Gek genoeg ken ik geen kinderen die er zo engelachtig uitzien (of zo zijn) als in de tijdschriften voor gespiegeld word.

Pcies. Ik heb ooit iemand gesproken die niet verstandelijk beperkt was, maar erg slims wat ze ook niet.

Die zei echt letterlijk dat ze blij zou zijn als haar kinderen de deur uit gingen.

Zo'n persoon heeft denk ik nou niet heel erg lang nagedacht over wat het inhoudt om een kind te hebben.

En hoeveel mensen zeggen achteraf niet dat ze zich er op verkeken hebben?

Dat zegt toch een hoop...
quote:Ik zal dus ook niet snel een partner willen die hier anders over denkt. Mijn partner zal hoe dan ook veganist moeten zijn en het handige aan veganisten is dat zij deze mening over kinderen krijgen, vaak delen.Mag een potentieel geadopteerd kind van je wel gewoon vlees en vis eten? En als je het niet thuis geeft, laat je het dan wel vrij als het buitenshuis bij vriendjes kaas en salami e.d. gaat eten omdat ze die heerlijkheden thuis niet krijgt? Vind het zielig als je 'n kind hele voedingsgroepen zou gaan onthouden.
quote:eduardo1 schreef op 08 augustus 2013 @ 11:40:

[...]

Dat is nou juist wat rodvliss_1 bedoelt denk ik, echter is het wel zo, dat een man een onomkeerbare beslissing dient te nemen, omdat er geen mannenpil is, dat zou echt de oplossing zijn, echter houdt het feminisme dat tegen.Moeten ze maar wat sneller bedenken wat ze willen. Volgens mij is het bij mannen niet hormonaal dat ze 'n kind willen zoals bij sommige vrouwen die puur door hun hormonale onbalans geleefd worden. Dus een man kan volgens mij prima verstandelijk beredeneren of ie al dan niet 'n kind wil in de toekomst.
quote:elninjoo schreef op 08 augustus 2013 @ 12:38:

[...]

Mag een potentieel geadopteerd kind van je wel gewoon vlees en vis eten? En als je het niet thuis geeft, laat je het dan wel vrij als het buitenshuis bij vriendjes kaas en salami e.d. gaat eten omdat ze die heerlijkheden thuis niet krijgt? Vind het zielig als je 'n kind hele voedingsgroepen zou gaan onthouden.

Ik zou mijn geadopteerde kinderen inderdaad veganistisch opvoeden. Daarbij zal ik het kind goed voorlichten waar vlees, melk eieren etc etc vandaan komen en hoe die dieren aan hun einde komen. Het is niet alleen vreselijk voor de dieren, hoe zij aan hun einde komen nadat ze een leven lang vol pijn, angst en stress hebben gehad, daarnaast in het consumeren van dierlijke producten ook nog eens vreselijk ongezond. Uiteraard willen de grote bedrijven ons anders doen geloven (veel reclames voor vlees, vis, melk en eieren), maar deze hebben helaas maar een belang en dat is geld verdienen. Meer en meer onderzoeken komen naar voren die duidelijk bewijs laten zien dat ziektes zoals kanker, diabetes, te hoog cholesterol, hartkwalen (dus alle zogenoemde 'welvaartsziektes') gerelateerd zijn aan de consumptie van dierlijke producten. Het is dan ook niet voor niet dat de stijging van het percentage mensen dat deze ziektes krijgt, gelijkmatig stijgt met de consumptie van dierlijke producten die over de jaren enorm is toegenomen. In landen waar nauwelijks dierlijke producten (en bewerkte producten) worden geconsumeerd, komen deze ziektes vrijwel niet voor.

Ik eet graag pure dingen, dingen die dus aan een boom, struik, plant of in de grond groeien. Mijn voedsel groeit en wordt niet geboren. Het wordt ook niet synthetisch gefabriceerd, dus bewerkte producten eet ik ook niet. Wil ik wel snoepen, taart en koekjes eten, chocola, ijs en noem maar op, dan maak ik dit zelf.

Dus nee, ik vind het niet zielig om mijn potentiële kind een hele 'voedselgroep' te onthouden, daar ik stukken mishandeld dier niet zie als voedsel. Ik zou het eerder zielig vinden om een puur kinderlijfje vol te stoppen met rotzooi waarvan ik weet dat het niet goed voor hem of haar is.

Uiteraard staat het mijn kind vrij om buitenshuis te proberen wat hij of zij zou willen, maar ik vraag me af of hij of zij dat uberhaupt nog wil, wetende waar het vandaan komt. Ook went het lichaam aan voeding en dus gelukkig ook aan goede voeding. Zou mijn kind dus bewerkte rotzooi en/of dierlijke producten eten, dan kan ik me daarbij voorstellen dat het niet zo goed zal vallen wat het ook niet aantrekkelijk maakt om dat soort dingen vaker te eten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen heilig boontje en heb jaren lang vlees gegeten en leefde op cola, bewerkte rotzooi en macDonalds. Nu weet ik gelukkig wel beter en de omschakeling naar plantaardig eten was de beste die ik ooit heb gemaakt. Ik ging me fitter, gezonder, energieker en 'schoner' voelen en viel daarbij ook nog eens 20 kilo af zonder er moeite voor te doen (ik had dus over gewicht, ben echt niet graatmager nu ;) ). Tuurlijk heb ik af en toe wel eens trek in iets wat ik vroeger lekker vond (meestal 1 keer per maand ;) ) en dan eet ik bijv een zak paprika wokkels leeg (die zijn vegan). Ik betaal dan wel direct de prijs, want diezelfde avond word ik nog ziek, misselijk, buikpijn en ik voel me 'zwaar' en lusteloos. Mijn lijf is dat soort dingen gewoon niet meer gewend en daar ben ik eigenlijk heel blij om.
quote:birdbird schreef op 08 augustus 2013 @ 11:21:

Ik zal dus ook niet snel een partner willen die hier anders over denkt. Mijn partner zal hoe dan ook veganist moeten zijn en het handige aan veganisten is dat zij deze mening over kinderen krijgen, vaak delen.

Nou, ik ken toch aardig wat veganisten met kinderen, een aantal zelfs 3 of 4 stuks!

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor. De aarde is inderdaad overvol, dus hoe minder mensen erbij komen des te beter. En zolang je weet waar je mee bezig bent is het geen enkel probleem om kinderen veganistisch op te voeden. Van de veganistisch opgevoede kinderen die ik ken is er 1 vegetariër geworden in de puberteit, de rest eet nog steeds veganistisch.
Ik ken idd ook veganisten met kinderen, maar ook een hele hoop met geadopteerde kinderen.

Aangezien ik met kinderen werk en kinderen altijd veel vragen hebben, zijn er in mijn omgeving dus ook al een aantal volwassenen en hun kinderen veganist geworden.

Het blijft wel altijd grappig om te zien dat mensen zich direct zorgen gaan maken op het moment dat je zegt je kind alleen gezonde en natuurlijke voeding te geven. Dat wordt als extreem gezien, terwijl ze ondertussen hun boodschappen karretje vol laden met dierenleed gevuld met hormonen en antibiotica en andere producten volgestouwd met E-nummers....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven