Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Wat fijn lien! Gefeliciteerd!

@ rebelsmeisje, ik ga je nog het hemd van je lijf vragen...ik ben doodsbang en heb nu al nachtmerries :-s
Carma, niet nodig hoor! Natuurlijk is het allemaal heel spannend, maar maak het niet moeilijker voor jezelf door te stressen. En vraag maar raak hoor
Dank je voor de bemoedigende woorden. Ben je veel gewicht verloren omdat je slecht kan eten? Is je kin nog ongevoelig? Heb je het idee dat je inmiddels aardig hersteld bent? Hoe lang moet je nu nog beugelen?
Goed zo Carma, relax! Het was voor mij mijn eerste operatie, narcose en ziekenhuisopname. Tel daarbij op dat ik jaren tandartsangst gehad heb. En kijk nou eens! Ik ben niet veel gewicht verloren, en dat moest ook niet, het bleef beperkt tot vijf kilo. De eerste dagen is eten/drinken lastig doordat je moeilijk slikt. Daarna gaat dat prima. Gewoon veel lekkere dingen in de blender gooien. Slagroomijs met vers fruit, kokosmelk en een schep zemelen bijvoorbeeld. Vezels zijn wel belangrijk als je veel vloeibaar eet!

Ik ben al goed hersteld, ben ook weer volop aan het werk. Gevoel in de onderlip is nog niet helemaal terug, maar dat kan ook wel een jaar duren. Er zit wel weer wat gevoel in, dus ik ben ervan overtuigd dat het helemaal herstelt. Zoals het nu is zou ik er ook prima mee kunnen leven trouwens.

Verwachting is dat ik nog een paar maanden moet beugelen, de kiezen moeten nog verder in positie komen met elastieken. Hopelijk sep/okt de boel eruit. Volgende week weer naar ortho en kaakchirurg, benieuwd wat ik dan te horen krijg!

Jij al enig idee wanneer je geopereerd kunt worden? En weet je al wat ze precies gaan doen?
Ik vind het zo fijn te horen dat jij zo enthousiast bent. Dat geeft me veel steun en wat rust. Dank je wel.

Tegen de tijd dat jouw beugel er uit gaat, ben ik aan de beurt voor de operatie, sept/okt. Daarna moet ik nog een maand of 3 beugelen, is mij gezegd.
Angst voor de tandarts en aan de beugel, vind ik wel stoer hoor!

Fijn dat het meegevallen is, Rebelsmeisje.

Probeer er misschien nu niet al te veel aan te denken, Carma. Het zal toch gebeuren, je zal het allemaal wel merken (makkelijk gezegd, ik weet het).

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest
Dank je Lien!

We zullen je gaan missen straks (en je ortho ook. Hij moet op zoek naar een nieuw slachtoffer voor al zijn bizarre constructies)
Ik lees veel mee. Heb inmiddels mijn beugel 3 jaar en morgen mag hij eruit.

Ik krijg spalkjes en nog een retentiebeugel die ik de eerste maanden nog in moet en daarna nog snachts.

Ik ben eigenlijk niet 100% tevreden met het resultaat. Maar zie het niet zitten om nog maanden de beugel in te houden zonder resultaat.

Nog tips voor morgen?
Wat bedoel je met niet helemaal tevreden met het resultaat?

Ik lees mee voor de eventuele tips

Wat ik me vooral afvraag is hoe dat gaat met de banden om de laatste kiezen. Ik heb al gelezen dat dat losgeklikt wordt of zo, maar die achterste banden lijken nogal (diep) in mijn tandvlees te zitten. Ik hoop maar dat dat geen bloedbad wordt.
Ja met die banden dat vraag ik me ook wel af. Ik zit morgen twee uur bij de ortho. Moet dus best een karwei zijn om dat ding los te wrikken. Zie er best tegen op.

Ik heb 1 tand die voor mijn gevoel er niet helemaal recht in staat. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Iedereen vindt het er mooi in staan en ook orthodontist zegt dat het helemaal volgens het boekje is. De afgelopen maanden heeft ze van alles gedaan om die tand nog iets te laten draaien. Maar voor mijn gevoel is het dus niet echt beter geworden. De beuegel zou er een half jaar geleden al uit mogen. Maar ik wilde nog dat die tand rechter zou komen te staan. Vandaar dat ik het nu wel goed vind dat de beugel eruit mag. Ik ben dan zo weer een half jaar verder zonder resultaat😒
Rare vraag, maar ben je zeker dat hij scheef staat? Ik heb dat ook lang gedacht over een hoektand, tot ik eens van bovenaf keek (dus naar de boog).

Ik heb ook nog steeds mijn kromme bovenste snijtanden, maar daar valt op zich weinig aan te doen Als ik een foto neem in close-up (zoals voor hier) lijkt alles daardoor nog vrij scheef, terwijl ik dat niet zie in de spiegel, best gek.

Maar aan de andere kant ziet het er daardoor voor mij ook vrij naturel uit, zoals ik wil dat tanden eruit zien. Ik ken mensen bij wie je naar mijn idee de 'handen van de ortho' nog aan hun gebit ziet, dat hoeft voor mij echt niet, integendeel zou ik bijna zeggen.

En ik denk niet dat die 2 uur gaan naar het loswrikken van je beugel hoor! Er moet nog een spalk geplakt worden, de boel wordt gepolijst, er worden afdrukken en foto's (denk ik) genomen,.. Al is 2u dan nog steeds lang. Krijg je dan ook direct je nachtbeugel? Want dan moet die ook gepast worden e.d.
Klopt het dat jij de beugel half augustus uit mag? Ik ben altijd een stille meelezen geweest. En kan me herinneren dat jij de beugel al in had voordat ik hem kreg😊 of verwar ik je met iemand anders.

Misschien ligt het ook wel aan mij mbt die tand. Ik heb daarom ook besloten er niet meer zo op te letten. Het eind resultaat is in ieder geval zo veel mooier dan hoe het eerst was. Maar ik ben nogal een perfectionist. En kaarsrechte tanden zijn ook erg saai. Maar ik calculeer in dat ze in de toekomst misschien iets gaan schuiven. Vandaar dat ik het zo recht mogelijke wilde.

Morgen worden inderdaad ook de spalkjes geplaatst. En de afdrukken voor de nachtbeugel gemaakt zodat ik doe volgende week kan ophalen.

Is het handig om een extra nachtbeugel te vragen? Of is een voldoende. Ik begreep dat ik die de komende jaren nog wel moet dragen.
quote:Lien90 schreef op 14 juli 2013 @ 17:26:

Wat ik me vooral afvraag is hoe dat gaat met de banden om de laatste kiezen. Ik heb al gelezen dat dat losgeklikt wordt of zo, maar die achterste banden lijken nogal (diep) in mijn tandvlees te zitten. Ik hoop maar dat dat geen bloedbad wordt.

We hebben daar een speciale tang voor (zoals we voor elke handeling een speciale tang hebben ).

Meestal gaan de banden verbazingwekkend makkelijk los. Je begrijpt dan niet hoe ze al die tijd zo vast hebben kunnen zitten.
quote:hadda schreef op 15 juli 2013 @ 00:59:

Is het handig om een extra nachtbeugel te vragen?

Ja, dat is heel handig.

Bij ons krijg je er standaard een reserve-exemplaar bij, maar dat is niet overal zo. Ik zou het zeker vragen.
Wat goed te lezen over al die beugels die er uit moeten! Dat met die bandjes is trouwens een eitje. Hoe ze het precies doen geen idee, maar die dingen zijn er binnen no-time uit. Ik ben namelijk een tijdje terug ongeveer een half uur beugelloos geweest (na 3 jaar). Binnen 15 minuten was de hele beugel incl. bandjes er uit. Wat een raar gezicht, mijn tanden leken enorm! Nadat ze netjes gepolijst waren werd mijn nieuwe (doorzichtige) beugel er weer in geplaatst. Dat was best wel een karwei, maar het resultaat mag er zijn. Inmiddels ben ik alweer 2 maanden verder en het leven met een (bijna) onzichtbare beugel is een stuk aangenamer voor mij. Ik raad dan ook iedereen aan om een doorzichtige te nemen. Alhoewel: als het voor een korte periode is, is dat ijzerwerk niet zo'n ramp. Maar in mijn geval (nu al bijna 3,5 jaar), was ik het toch wel erg beu.

De reden dan mijn vorige beugel verwijderd is en er een nieuwe geplaatst moest worden, is trouwens dat deze, wat nu bleek (na 3 jaar dus!!!!) waardeloos geplakt was. Schots en scheef, met overal vieze dikke lijmresten. De nieuwe ortho stond letterlijk met open mond te kijken naar de dramatische toestand van mijn vorige beugel. Quote: "die beugel kan niet eens zijn werk doen zoals deze bevestigd is". :(

Mijn kaakoperatie is inmiddels alweer bijna 5 maanden geleden. Ongemakken zijn er eigenlijk niet meer, op wat gevoelloosheid en (ochtend)stijfheid in de kaken na.

Komende vrijdag worden mijn ondertanden bijgeslepen. Mijn tanden lopen namelijk behoorlijk taps, waardoor er spleten ontstaan. Door het bijslijpen sluiten de tanden dadelijk net wat beter aan.

Verder gaat het heel goed met beugelen, het wordt (al zeg ik het zelf) echt een lekker bekkie. Ik verwacht nog tot het eind van dit jaar bezig te zijn.

Over 2 weken mag ik nog eens op controle bij de kaakchirurg. Dan hoor ik waarschijnlijk ook de datum wanneer mijn plaatjes en schroeven verwijderd worden. Dat doen ze in het AZM standaard na zo'n operatie, waarom is me nog niet helemaal duidelijk dus dat ga ik zeker vragen die dag. Iemand hier op t forum die daar meer van weet? Ik zie er wel tegenop om weer onder narcose te moeten en dat alles weer opengemaakt wordt, maar aan de andere kant: het kan niet erger worden dan wat geweest is.

Groetjes Claudia
Hij is er inmiddels uit. Heerlijk zonder beugel. Maat moet echt wennen aan het resultaat. Moet zeggen dat ik niet gelijk ren wauw gevoel heb. Maat dat schijnt dus normaal te zijn. Vooral het gevoel dat ik hele lange tanden heb.

Het afbreken van de doorzichtige brackets vond ik wel heel pijnlijk. Het ging er erg hard aan toe. De metalen brackets waren er zo af. Net zoals de slotjes die gingen ook vrij makkelijk.
Hoi!

Even een snel vraagje: hoe lang duurt het ongeveer om een nachtbeugel te laten maken? En is er eventueel ook een spoedprocedure?

Ik heb met ortho afgesproken om mijn beugel er vóór mijn vakantie (over twee weken..) uit te laten halen. Nu zou ik vandaag een afspraak hebben, waarop waarschijnlijk alles geregeld zou worden voor het maken van die nachtbeugel, maar is de ortho ziek en is die afspraak pas volgende week.

Nu ben ik een beetje bang dat er dan niet genoeg tijd meer is om die nachtbeugel te laten maken en dat mijn beugel dus toch nog tot na mijn vakantie moet blijven zitten..

Iemand die hier meer van weet?
De normale tijd voor het maken van een nachtbeugel is één week.

Als wij vandaag afdrukken maken, hebben we volgende week maandag de beugel van het lab.

Met spoed kan ook.

Ik had de mijne al na drie dagen.
quote:Lotte35 schreef op 22 juli 2013 @ 11:03:

De normale tijd voor het maken van een nachtbeugel is één week.

Als wij vandaag afdrukken maken, hebben we volgende week maandag de beugel van het lab.

Met spoed kan ook.

Ik had de mijne al na drie dagen.Ah, super! Bedankt voor de info, Lotte! Misschien kan het dan inderdaad nog met spoed. Op zich is het ook geen enorme ramp als ie er na mn vakantie pas uit mag hoor, maar het zou toch wel hééél lekker zijn als het wel zo is
Ben je nu tevreden met het resultaat, Hadda?

En is het gelukt, Maryni?

Ik zal mijn nachtbeugel ook binnen de week krijgen (16/8 eruit en 21/8 retentie)

Ben vandaag naar de laatste controle geweest, ik was binnen de 10 minuten weer buiten, zo snel is het ook nog nooit gegaan. Ze heeft gewoon eens gekeken of alles (nog) goed stond en verder niks. Wel werden de afdrukken voor het spalkje genomen, spannend, het komt nu echt dichter

Zou ik een aftelkalender maken?
Het heeft jaren geduurd Lien maar het eind in dus eindelijk in zicht, ben blij voor jou.

Ben ook benieuwd of Hannah haar kaakoperatie al gehad heeft, ze staat niet meer op de lijst.Ben je weg Hannah?

En Lotte geeft nog steeds goede adviezen.

Vorige week zijn er foto's bij mij gemaakt, dus misschien is bij mij ook het eind in zicht, hoewel ik nog steeds driehoekopeningetjes heb die nog dicht moeten.
quote:Lotte35 schreef op 30 juni 2013 @ 17:27:

Ik ben geen tandarts, en vertel hier alleen wat ik op het tandartsenforum en op mijn werk leer hoor. Laat ik dat even vooropstellen.

Maar het schijnt echt niet aan die verstandskiezen te liggen.

Die drukken wel, maar niet met zo'n kracht en in zo'n richting dat je voorste tanden erdoor kunnen gaan verschuiven. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.Beetje late reactie van mij, Lotte , maar de grootste oorzaak zal wel mijn te kleine kaak, of mijn te grote tanden zijn. Zou ik gewoon een grote bek gehad hebben dan was er misschien niets verschoven
Dat zal het inderdaad zijn, greeneye
Ik heb een nieuw account aangemaakt, bang voor herkenbaarheid met mijn beugelverhalen. Ik schrijf graag mee!

Ik heb als tiener zo'n 3 jaar lang met verschillende beugels gelopen. Uiteindelijk, na veel pijn en moeite, stond alles keurig recht. Onder had ik een spalkje gekregen, boven kon dit niet. Hier had ik een nachtbeugel voor nodig. Ik liet het me geen twee keer zeggen toen de orthodontist mededeelde dat de nachtbeugel niet meer nodig was.

Toen ik er, na een aantal maanden, eenmaal achter was dat er weer tanden verschoven waren was het al te laat, de nachtbeugel pastte niet meer.

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en ben ik mijn scheve tanden al heel lang zat. Ik moet toegeven, het valt allemaal best mee. Mijn voortanden staan heel iets naar binnen maar drukken wel tegen mijn ondertanden. En ik heb een hoektand die behoorlijk scheef staat en naar buiten steekt. Als ik mijn mond dicht doe piept er altijd een stukje tand tussenuit. Deze hoektand prikt ook altijd in mijn onderlip.

De orthodontist heeft bij een eerder consult al aangegeven dat deze tand alleen maar meer scheef en naar buiten zal gaan staan als ik er niets aan doe, omdat mijn onderlip hem naar buiten duwt.

En nu....2 jaar na mijn 'raadgevend consult' bij de orthodontist ben ik eindelijk zo ver. Het gaat gebeuren!

Gisteren heb ik foto's laten maken en heb ik gehapt. Over 2 weken gaat de beugel erin. Alleen boven, metalen slotjes, en volgens de orthodontist moet ik er op rekenen dat ik er een jaar mee zoet ben.

Ik kijk er tegen op, maar heb nu al zin in het resultaat!
Wat zijn we weer weggezakt!

Dat lijkt me echt de nachtmerrie van elke beugelaar, Sarah, weer een beugel moeten!! Hoe lang heb je die nachtbeugel dan gedragen? Als je enkel een nachtbeugel hebt, zonder spalk, moet je er wel erg consequent mee zijn denk ik.

Jouw beugel gaat er ongeveer in als de mijne eruit gaat:

Over een week ben ik beugelloos, whiiiee!

En nog steeds niemand een ideetje voor een heel klein inieminie-cadeautje voor de ortho? Haar hoek hangt vol met tekeningen, ik dacht even om er ook eentje te maken, maar da's er misschien over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven