Geld & Recht alle pijlers

fout webwinkel

10-08-2013 17:19 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel regelmatig kleding bij een bepaalde webwinkel. Had al vaker gezien dat als ze nieuwe artikelen toevoegen bij die artikelen een prijs staat van ¤ 0,= Het gaat hier om merkkleding dus dat de prijs niet klopt is eigenlijk wel duidelijk. Om dat dit nu weer gebeurde heb ik een bestelling geplaatst en hierbij ook een kledingstuk voor ¤ 0,= besteld. Het artikel staat op op de bevestigingsmail van de bestelling en is niet meegerekend in de prijs. Later kreeg ik een mail dat het om een storing op de site gaat en ik, als ik het artikel wil hebben, moet betalen. Ga hier geen halszaak van maken maar vraag me wel af of ze hier mee weg komen als ik mijn poot stijf houd. Iemand iets soortgelijks mee gemaakt en hoe liep dit af?
Als je er redelijkerwijs van uit kan gaan dat de prijs niet klopt, dien je te betalen. 0 euro voor dure merkkleding daarvan behoor je te weten dat het niet klopt.

Anders is het als er een tv staat voor 350 euro en die moet 3500 euro zijn omdat je daarvan mogelijkerwijs niet had kunnen weten dat 350 niet zou kunnen kloppen.
Volgens mij kun je weten dat dit een fout was omdat het geen reële prijs voor het product is, en heb je ook geen recht om dat product voor die prijs te krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je weet dat het niet klopt dus waarom zou je je poot gaan stijfhouden? Zou wel heel kinderachtig zijn.

Trouwens, je gaat het niet winnen ook. Wehkamp oid had ooit eens een flatscreen voor een tientje ofzo op de site, maar no way dat je dat ook echt voor een tientje kreeg, ondanks dat zij fout waren.
De meeste websites hebben algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden waarin ze dit soort foutjes hebben afgedekt.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Het betreft hier het Otto-arrest (ja, van de webwinkel). Die hebben in 2008 een rechtzaak gewonnen waardoor ze geen televisies voor 99 euro hoefden te leveren. Als een prijs onrealistisch is, dan moet jij als consument nagaan bij de verkoper of hij écht voor deze prijs verkoopt. Heb je dat niet gedaan, dan mag de verkoper de koop ontbinden.

Edit: Algemene voorwaarden die stellen dat ze de koop mogen ontbinden bij iedere foute prijs zijn overigens niet rechtsgeldig. Een laptop van 500 euro die ze onterecht voor 350 euro aanbieden kan je wél gewoon kopen voor die prijs, omdat die niet onrealistisch is.
Inderdaad, als je redelijkerwijs kunt weten dat het niet klopt dan heb je nergens recht op, dan kun je betalen of de koop annuleren.

Dat mensen het proberen, oké, maar proberen om het aan te vechten als je het deksel op je neus krijgt vind ik ook erg kinderachtig. Je hebt bewust die bestelling geplaatst terwijl je wist dat het niet klopte, dit had je kunnen verwachten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou het gewoon betalen of annuleren.

Mijn broertje heeft een keer een fototoestel gekocht voor 10 gulden. Had 100 gulden moeten zijn, maar stond verkeerd in de folder. Ze verkochten ze gewoon voor 10 gulden die dag.
De tijden zijn sinds het guldentijdperk wel veranderd Emma, de manier van adverteren en de wetgeving waarschijnlijk ook.

Wel leuk dat je broertje de camera voor 10 gulden kreeg!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven