Gezondheid alle pijlers

Voedselgevoeligheid ervaringen?

12-08-2013 11:55 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er de laatste tijd door darm- en energieproblemen achtergekomen dat ik reageer op bepaald voedsel. Tot mijn grote spijt maar tegelijkertijd vreugde voel ik me lichamelijk een stuk beter sinds ik gluten en suiker laat staan.

Maar dat is nogal wat. Ik heb er tot nu toe totaal geen moeite mee om vol te houden, maar toch vraag ik me af... is er meer waar ik misschien niet tegen kan? of kan ik juist wel gluten eten? of juist wel suiker? Ik wil het mezelf gewoon niet onnodig moeilijk maken.

Daarom zit ik te denken aan een peperdure (denk aan 300 euro) bloedtest waarbij ze 115 voedingsmiddelen testen, of je er tegen kunt of niet.

Is er hier toevallig iemand die ervaringen daarmee heeft? Er zijn natuurlijk verschillende "instanties" en verschillende prijskaartjes, en aangezien het om een gigantisch bedrag gaat zou ik er graag eerst ervaringen over lezen - en dan niet die op de "instantie" site zelf.

Dus, shoot!
eerste stap: huisarts
Ik heb ook een bloed test gehad op allergieën, probleem is alleen dat ze niet alles in je bloed kunnen vinden?

Ik had in mijn bloed nergens last van terwijl ik on het dagelijkse leven op best veel dingen heftig reageer (vet, melk o.a)
Internagelaktisch
Of je tegen gluten kan dat kan je zelf met de hulp van een vriendin blind testen. Als je echt wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maf, daar zat ik net aan te denken vanochtend. Dat blind testen.

Dat lijkt mij ook de makkelijkste (en meest betrouwbare) weg. Meest betrouwbaar omdat het gaat om wat je voelt. Een bloedtest kan wel een bepaald waarde geven, maar dat zegt op zich nog niks over hoe jij je voelt.
Mijn tip: ga voor jezelf na waar je last van krijgt. Probeer nu wel gluten zonder suiker. Krijg je last? Stoppen. Geen last? Dan weet je ook hoe laat het is

Ik probeer zuivel te minderen, valt me zwaar zeg..
Internagelaktisch
Een eliminatietest lijkt me eigenlijk heel moeilijk omdat je op een dag natuurlijk veel verschillende dingen eet, misschien kan ik ook wel niet tegen bepaald fruit of bepaalde groenten en dan blijf je bezig.

En ik wil dus geen allergietest die je bij de huisarts krijgt, maar ik bedoel de homeopathische test, zoals bijvoorbeeld www.viavitalis.nu

Ik ben al bij een MDL arts geweest om lichamelijke zaken uit te sluiten - vandaar dat ik zelf nu aan het experimenteren ben met voeding, want ja dat is het enige waar ik zelf invloed op heb.
IK heb ook wel eens aan zo'n test gedacht. Maar wat me tegenhoud is dat je toch altijd leest dat het bijna onmogelijk is om zoiets uit je bloed te halen. De sites zien er heel veelbelovend uit, maar stel dat er van alles uitkomt en je gaat dingen vermijden wat niet nodig is?

9 van de 10 keer komt er ook uit dat je tarwe, of meerdere granen moet laten staan. En vaak zuivel, suiker, dat soort dingen. Voedsel wat sowieso bij meerdere mensen darmproblemen kan geven.
300 euro voor een homeopathische test!!!!!

Je zou inmiddels kunnen weten dat homeopathie kwakzalverij is en de enige die er echt beter van wordt de behandelaar is. Want die wil jouw geld wel en is bereid in ruil daarvoor je naar de mond te praten en nutteloze behandelingen/onderzoeken/medicijnen voor te schrijven.
Luister, ik wil geen hysterische reacties, ik zeg ook niet eens dat ik het ga doen, ik vraag alleen om ervaringen.

Maar goed, blijkbaar zijn die er niet.

Bedankt voor je reactie madamemicmac, je hebt denk ik wel gelijk.
maar waarom ga je niet gewoon even naar de huisarts?

Die kan je helpen met eliminatie

of doorsturen voor onderzoek
dubbeltje4, jij hebt duidelijk geen last van je buik...

http://www.ziekdoorvoeding.nl/

En ja die testen zijn duur.. maar met een huisarts kom je niet verder want die verwijst je door naar een allergoloog die alleen maar test op allergie en dus niet op intollerantie 'want dat bestaat niet'.. nou dat bestaat dus wel. Je hoeft geen coeiliakie (of een andere in de westerse geneeskunde bewezen ziekte) hebben om toch last van je darmen te hebben en daar je heel ziek door te voelen.

En inderdaad yolo8. Probeer anders eerst zelf 3 maanden zonder gluten en zuivel te leven. Kijken hoe dat gaat. Daarna zou ik beginnen met zuivel te proberen. Gluten (en ook tarwezetmeel) is namelijk het vaakst de boosdoener en kan problemen met zuivel triggeren.
Bloedtest zal niet veel uitwijzen. Veel intoleranties zijn helaas niet aantoonbaar. Je enige, makkelijkste en goedkoopste oplossing is eliminatie dieet. Je begint dus met "niets" en voegt iedere paar dagen een product toe, dat neem je een paar dagen en geen last door naar het volgende product. Daar is een bepaalde volgorde voor. Info via dietist of dokter of gewoon internet.

Een aardige hoeveelheid mensen kunnen trouwens niet tegen suiker en granen. En weet je zeker dat het gluten zijn of granen.
Ja, ik heb ervaring met zo'n test (wel laten uitvoeren in België, bij iemand die reguliere en alternatieve geneeskunde combineert). Maar... ik ben er niet tevreden over. Er kwamen inderdaad net die zaken uit die over het algemeen problemen kunnen geven zoals gluten, zuivel en eieren. Het waren quasi net dezelfde dingen die ook bij mijn collega, die dezelfde test had laten doen, ook naar voren kwamen. Ik vond dat nogal vreemd. Hij verkocht in zijn winkeltje ook allemaal gluten- zuivel- en eivrije voedingsmiddelen. Toevallig ????

Ik heb heel veel intoleranties en probeer zelf een beetje aan te voelen waar ik wel/niet tegen kan, maar dat is zeker niet eenvoudig. Je hebt zo vaak te maken met "verborgen" ingrediënten wat het erg moeilijk maakt om de boosdoeners te ontmaskeren. Bovendien verdraag ik de ene dag bijvoorbeeld wel soyamelk en een week later ligt het als een baksteen om m'n maag. Het enige wat werkelijk aangetoond is, is mijn lactose-intolerantie. Voor de rest is het zelf aanvoelen en veel afzien, jammer genoeg...
quote:bastognekoekje schreef op 12 augustus 2013 @ 15:18:

dubbeltje4, jij hebt duidelijk geen last van je buik...

http://www.ziekdoorvoeding.nl/

En ja die testen zijn duur.. maar met een huisarts kom je niet verder want die verwijst je door naar een allergoloog die alleen maar test op allergie en dus niet op intollerantie 'want dat bestaat niet'.. nou dat bestaat dus wel. Je hoeft geen coeiliakie (of een andere in de westerse geneeskunde bewezen ziekte) hebben om toch last van je darmen te hebben en daar je heel ziek door te voelen.

En inderdaad yolo8. Probeer anders eerst zelf 3 maanden zonder gluten en zuivel te leven. Kijken hoe dat gaat. Daarna zou ik beginnen met zuivel te proberen. Gluten (en ook tarwezetmeel) is namelijk het vaakst de boosdoener en kan problemen met zuivel triggeren.

Ik vind dat een erg voorbarige conclusie. Bij mij bleek ook niets uit bloedonderzoek, maar daar nam de allergoloog geen genoegen mee en hij ging op zoek naar andere oplossingen.

TO: ik zou inderdaad proberen te elimineren en provoceren. Dat is de test die meestal wordt toegepast. Houd daarbij een eetdagboek bij met wat je precies binnen krijgt en wat niet. Ik ben vorige week begonnen met een nieuwe test wat betreft lactose en merk dus dat ik wel op 'iets' reageer, ik weet alleen niet wat. Vanaf nu houd ik daarom een dagboek bij, waardoor ik kan zien wat ik elke dag heb gegeten en wat ik op het zelfde moment heb gegeten. Een reactie kan namelijk ook ontstaan door een combinatie van voedsel. Succes!
Bedankt voor de reacties. Mijn huisarts is zowel reguliere huisarts als homeopaat dus misschien moet ik het haar maar even voorleggen.

Wat ik van die bloedtest begreep is dat ze kijken naar de afweerreacties van een bepaald voedingsmiddel in je bloed. Dus ze halen het niet per se uit je bloed zelf, maar doen er iets bij om te kijken hoe het reageert. Net als een allergie prikjestest dus eigenlijk, alleen dan niet op je lichaam maar buiten je lichaam. Maar goed ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar is.. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven