Decopatch

12-08-2013 09:12 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik wil een tafel voorzien van een nieuw laagje. Nu wilde ik dat met inpakpapier en decopatch doen. Dit heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben erg benieuwd!

Ik heb een vraag aan de ervaren 'Decopatch-gebruikers'; is een laag decopatch genoeg of moet er daarna nog vernis overheen?

De tafel zal wekelijks met een vochtige doek worden afgenomen en hij zal niet intensief gebruikt worden (thematafel in mijn klas).
Is plakfolie niet praktischer (als het om vlakke meubels gaat). Tegenwoordig heb je zo'n leuke patroontjes dat je voor weinig geld je hele inboedel kan "custimizen".

Ik heb onlangs mijn keuken en ijskast gedaan. Had van die standaard witte keukenkasten en ik heb alles overplakt met groen. Op mijn ijskast prijken nu Victoriaanse bloemetjes.

Aangezien het keuken is, moet er ook regelmatig gereinigd worden. Dat is op zich geen probleem. Alles blijft plakken. Alleen het plakken op zich was wel een klusje, luchtbellen vermijden enzo.
Zeep met draadjes
Ik zou het daarna nog overlakken.
Ik zie het niet voor me maar is een plaat MDF in elke willekeurige lak gezet geen optie? Je kan het zo glad maken als je wil. Kost ook maar enkele euro's en je kan het de bouwmarkt op maat laten zagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Ik wil het graag met decopatch doen. Ik vind het een leuke techniek en het geeft een leuk resultaat. Ik heb het papier en de decopatch al in huis.

Een andere tafel, die veel door de kinderen gebruikt zal worden, ga ik met tafelzeil bekleden.

@Kelso; heb je er ervaring mee? Zou het met gewone spuitlak kunnen of zou het met de speciale decopatch-vernis moeten?
Ook laminaat en goedkope hoogglanstegels kunnen mooi zijn op een tafel en ze zijn superdeluxe krasvast!

Ook papier met een glasplaat erover kan, maar dat moet je eerst ter plaatse uittesten want de manier waarop het licht erop valt is van groot belang.

Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat spuitlak wel voldoende kan zijn. Of gewoon een doorzichtig stuk tafelzeil?
Zijn er nog mensen die echt ervaring hebben met Décopatch?
Ja, ik. Maar zoals ik al zei: Ik denk niet dat alleen de decopatch voldoende is. Het wordt niet hard genoeg en ik denk dat je al gauw krassen en verschuivingen van je papier krijgt.

Daarnaast wordt het geheel mooier met decopatch papier dan met pakpapier.
Oké. fijn dat jij er echt ervaring mee hebt! ;) Fijn dat je meedenkt!

Maar je ziet ook van die kastjes e.d. die ze helemaal beplakt hebben. Blijft dat ook niet goed/mooi?

Ik denk dat ik dan toch maar gewoon het inpakpapier erop doe (niet met decopatch, maar weet nog niet hoe dan wel) en dan daarna dun doorzichtig tafelzeil erover (vast nieten aan de onderkant van de tafel).
Je kan het wel met decopatch doen hoor. Ik heb ooit drie van die houten tijdschriftenhouders beplakt met decopatch en pakpapier. Alleen moet je er voor zorgen dat je niet te vaak met je kwastje over de print gaat. Dit laat namelijk snel los en dan krijg je papier mache :D

Als je decopatch dan te duur vind om te gebruiken kun je natuurlijk ook gewoon glutofix gebruiken en aflakken met vernis. Ik weet alleen niet zeker of dat mooi wordt.
Oké, ik ben er uit! ;) Ik ga het inpakpapier opplakken met lijmspray en daarna gaat er doorzichtige tafelzeil overheen. Dan moet het bestand zijn tegen kleuters :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven