Zomer (m)eet, part V
dinsdag 13 augustus 2013 om 07:55
@cheery: het gevaar lopend je te beledigen, wat níet mijn bedoeling is, wil ik opmerken dat deze (m)eets worden georganiseerd door en voor vaste posters van "En wat eten we vandaag" die daar zin in hebben. Dit is uiteraard een open topic, dus als je daar een van de vaste posters wil worden, ben je van harte welkom. Dan kun je je op termijn altijd nog aanmelden voor een (m)eet.
Sorry .
Sorry .
woensdag 14 augustus 2013 om 06:16
quote:winniethepooh schreef op 13 augustus 2013 @ 20:55:
Ik heb bedacht dat ik a.s. vrijdag jouw aubergine-recept ga maken Koor. Moet ik alleen even ergens tahin zien te scoren.Bij mijn lokale supers (Appie én Deka) staat tahin gewoon in het schap - bij de Turkse producten. En ja bij je Turkse of Marokkaanse winkel hebben ze het zeker!
Ik heb bedacht dat ik a.s. vrijdag jouw aubergine-recept ga maken Koor. Moet ik alleen even ergens tahin zien te scoren.Bij mijn lokale supers (Appie én Deka) staat tahin gewoon in het schap - bij de Turkse producten. En ja bij je Turkse of Marokkaanse winkel hebben ze het zeker!
woensdag 14 augustus 2013 om 08:22
woensdag 14 augustus 2013 om 15:29
Ja roodpaars, komtie:
Fresh Springrolls
ingredienten vulling:
lamsoor
zeekraal
blikje gerookte sardines
stukje verse gember
2 tenen knoflook
3 bosuitjes
rijstazijn
sojasaus
sesamolie
ingredienten rest:
rijstvellen voor loempia's (bij de toko)
rauwe pinda's, gehakt en in de koekenpan geroosterd
sla
bosui (in reepjes)
komkommer (in reepjes)
koriander
munt
geweekte mihoen/dunne rijstnoodles
dip:
rijstazijn
gembersiroop
sambal
sojasaus
Vulling: Fruit gember, knoflook en bosui in wat sesamolie tot geurig, voeg dan de lamsoor en de sardines door. Even goed doorbakken. Dan de zeekraal toevoegen, doorroeren en gas uit (zonde als zeekraal te gaar wordt, het moet knapperig blijven) Naar smaak rijstazijn en sojasaus erdoor (oppassen met de sojasaus, want van lamsoor, zeekraal en sardine is het al hartstikke zout) Overigens is het wel de smaakbom van het gerecht, tegenover een heleboel knapperigheid en frisheid, dus hij mag best hoog op smaak zijn.
Dip:
gelijke delen gembersiroop en rijstazijn, naar smaak sojasaus, sambal en zout. Ik doe er ook nog weleens een klein beetje water bij als ik m te hefitg vind.
Loempia's (ik zet altijd alle ingredienten in bakjes op tafel zodat je lekker zelf kunt rollen)
Week het loempiavel in warm water, 10-15 sec en leg het op een bord. Maak op de kant van het vel die het dichtst bij je is een hoopje ingredienten: blaadje sla, daarop mihoen en stukjes komkommer, schepje vulling, munt, koriander (niet te weinig!) en pinda's erover, en dan oprollen. Dippen en eten maar. Hm lekker hm.
Laat je overigens niet afschrikken door de exotische ingredienten in de vulling, ik wilde voor de meet natuurlijk iets bijzonders doen. Maar met een prutje van kip en tauge, of ei, spitskool en paprika, of aubergine en pindakaas wordt het ook heerlijk, als je maar flink met de rijstazijn-gembersiroop-vissaus-sojasaus-flessen aan de slag gaat.
Fresh Springrolls
ingredienten vulling:
lamsoor
zeekraal
blikje gerookte sardines
stukje verse gember
2 tenen knoflook
3 bosuitjes
rijstazijn
sojasaus
sesamolie
ingredienten rest:
rijstvellen voor loempia's (bij de toko)
rauwe pinda's, gehakt en in de koekenpan geroosterd
sla
bosui (in reepjes)
komkommer (in reepjes)
koriander
munt
geweekte mihoen/dunne rijstnoodles
dip:
rijstazijn
gembersiroop
sambal
sojasaus
Vulling: Fruit gember, knoflook en bosui in wat sesamolie tot geurig, voeg dan de lamsoor en de sardines door. Even goed doorbakken. Dan de zeekraal toevoegen, doorroeren en gas uit (zonde als zeekraal te gaar wordt, het moet knapperig blijven) Naar smaak rijstazijn en sojasaus erdoor (oppassen met de sojasaus, want van lamsoor, zeekraal en sardine is het al hartstikke zout) Overigens is het wel de smaakbom van het gerecht, tegenover een heleboel knapperigheid en frisheid, dus hij mag best hoog op smaak zijn.
Dip:
gelijke delen gembersiroop en rijstazijn, naar smaak sojasaus, sambal en zout. Ik doe er ook nog weleens een klein beetje water bij als ik m te hefitg vind.
Loempia's (ik zet altijd alle ingredienten in bakjes op tafel zodat je lekker zelf kunt rollen)
Week het loempiavel in warm water, 10-15 sec en leg het op een bord. Maak op de kant van het vel die het dichtst bij je is een hoopje ingredienten: blaadje sla, daarop mihoen en stukjes komkommer, schepje vulling, munt, koriander (niet te weinig!) en pinda's erover, en dan oprollen. Dippen en eten maar. Hm lekker hm.
Laat je overigens niet afschrikken door de exotische ingredienten in de vulling, ik wilde voor de meet natuurlijk iets bijzonders doen. Maar met een prutje van kip en tauge, of ei, spitskool en paprika, of aubergine en pindakaas wordt het ook heerlijk, als je maar flink met de rijstazijn-gembersiroop-vissaus-sojasaus-flessen aan de slag gaat.
woensdag 14 augustus 2013 om 15:35
Het brood gaat me wat te ver om helemaal een recept van te typen Ik zal even kijken of ik een vergelijkbaar recept online vind, vast wel. In elk geval waren het 3 soorten brood:
Wit desembrood van een combinatie van tarwebloem en speltbloem met roggedesem en een klein beetje volkorentarwemeel.
Roggebrood met walnoten van 50% roggemeel en 50% tarwebloem en roggedesem.
Brood met pecannoten en rozijnen met speltmeel en tarwebloem en roggedesem.
Hier staat een recept en beschrijving die erg lijken op hoe ik brood bak.
Wit desembrood van een combinatie van tarwebloem en speltbloem met roggedesem en een klein beetje volkorentarwemeel.
Roggebrood met walnoten van 50% roggemeel en 50% tarwebloem en roggedesem.
Brood met pecannoten en rozijnen met speltmeel en tarwebloem en roggedesem.
Hier staat een recept en beschrijving die erg lijken op hoe ik brood bak.