Wonen in De Bilt

15-08-2013 20:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik hier een oproepje geplaatst met de vraag of er lezers zijn in Houten Castellum wonen. Inmiddels zijn wij toch verder gaan kijken en hebben we in De Bilt een paar leuke huizen gezien. Zijn er toevallig lezers die in De Bilt wonen? Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn goede wijken en wat zijn de mindere wijken?

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik woon in een dorp dat onder de gemeente De Bilt valt. Ik kom regelmatig in Bilthoven/De Bilt, maar de omgeving Planetenbaan zou ik overslaan. Nu weet ik niet wat jullie precies zoeken, maar ik zou eerder in Bilthoven kijken of Hollandsche Rading, Maartensdijk.
Buurten met veel en/of grote flats vermijden is sowieso wel handig waarschijnlijk. :P Thans, in Zeist (waar ik woon) wil je liever ook niet op Vollenhove een huis kopen. Ik ken de Bilt niet vreselijk goed, maar ik zou zelf liever wel een huisje kopen onder de Groenekanseweg dan erboven.
Wat voor soort woning zoek je?
Ik heb er gewoond, tenzij je 80+ bent wil je er waarschijnlijk niet wonen (Is mijn ervaring) Waarom ga je niet gewoon in Utrecht, veel gezelliger geloof me.
We huren momenteel in Utrecht en helaas zijn er in de wijken waar wij willen wonen geen geschikte huizen te vinden. We kijken overigens naar eengezinswoning. Familie heeft in Maartensdijk gewoond en die gaven aan dat het daar heel erg ons kent ons is. Herkenbaar in De Bilt?
Met alle demente bejaarden daar zal het ons-kent-ons wel meevallen. :P
Ik heb in Zeist gewoond en in De Bilt gewerkt. Ik vind het een heel leuk dorp. Rustig, veel winkels op loopafstand, Utrecht op fietsafstand. Ik ben zeker geen 80+, heb juist een jong gezin. Een vriendin van mij woont in De Bilt en mijn zoon kan daar heerlijk spelen met heel veel andere kinderen in 1 van de vele speeltuinen in de wijk.
De Bilt heeft best leuke stukken, maar bij de flatwijken zou ik niets zoeken in ieder geval. Ons kent ons zal je in De Bilt niet zo hebben denk ik. Daarnaast zijn er ook aardig wat voorzieningen en ben je zo in Utereg:-)
Je zit in Bilthoven zo'n 4 km van Utrecht vandaan. Daar woon ik dan weer.

Utrecht is leuk!

Ik heb in Bilthoven gewoond. Kak!

Ik ken De Bilt aardig goed en dat is leuk, idd muv de flatwijken.

De Bilt heeft leuke winkels en restaurantjes en is een stuk gemoedelijker dan Bilthoven.

De moeite waard!
De flatwijken in De Bilt/Bilthoven zijn een stuk minder heftig dan de flats in bijvoorbeeld Zeist. Ik woon meer dan 10 jaar in sociale woningbouw (niet die flatwijken: hier schattige oude huisjes), en ik moest er eerst wel aan wennen toen we hier kwamen; allemaal bejaarden die naar binnen gluren enzo.

Nu we een kind hebben, vind ik het wel een hele leuke plaats om te wonen: geweldige scholen in de buurt (gewoon, Dalton, Rudolf Steiner, Montessori, de Werkplaats etc.), bijna overal bos op loopafstand (of fietsafstand), alle voorzieningen die leuk zijn voor kinderen in de buurt, met de bus ben je binnen 30 min in hartje Utrecht (op de fiets ook). En al die bejaarden zijn toch wel heel betrokken bij het reilen en zeilen van uk, dus als hij groter wordt en over straat gaat zwerven, weet ik dat hij wel een beetje in de gaten gehouden wordt . Ik vind het contact met de buurt sociaal en niet benauwend. Zelfs de "tokkies" iets verderop groeten we (en omgekeerd) als we onze honden uitlaten.Vlakbij is ook een wijk met koopwoningen; daar gaan we vaak naar een speeltuin. Dan zit je in de zandbak tussen kakkertjes en vrije-school kinderen. Allemaal net zo lief als die van mij, alleen hebben ze soms hele dure kleren aan . Leuk voor mij dat dat soms ook bij de locale Emmaus belandt... Van sommige ouders heb ik wel het gevoel "gekeurd" te worden volgens hun geld/carriere normen, maar ach; je hebt nooit met iedereen een klik, en er loopt ook heel veel leuks rond.

Op het kinderdagverblijf in de buurt van de flats zaten weinig allochtone kinderen: ik was allang blij dat mijn zoontje "iets" multicultureels meekreeg. In de jaren-70 wijk de Leyen heb ik een aantal mensen gesproken die eerst een aantal jaren in die flats gewoond hebben voordat ze een woning in die wijk kregen, en dat ware hele normale mensen (ik kon in die wijk naar een grote woning verhuizen, maar de prijs was erg hoog, dus dat hebben we niet gedaan).

Het is een beetje brave kern zonder grote problemen. Ja; de gemeenteraad (veel VVD) wil het zwembad opheffen, en het winkelcentrum had al een tijd geleden gerenoveerd moeten worden maar de investeerder trok zich terug: zulke dingetjes... Geen rellen en grote criminaliteit in ieder geval.
quote:iemandanders schreef op 15 augustus 2013 @ 22:54:

De flatwijken in De Bilt/Bilthoven zijn een stuk minder heftig dan de flats in bijvoorbeeld Zeist. Ik woon meer dan 10 jaar in sociale woningbouw (niet die flatwijken: hier schattige oude huisjes), en ik moest er eerst wel aan wennen toen we hier kwamen; allemaal bejaarden die naar binnen gluren enzo.

Nu we een kind hebben, vind ik het wel een hele leuke plaats om te wonen: geweldige scholen in de buurt (gewoon, Dalton, Rudolf Steiner, Montessori, de Werkplaats etc.), bijna overal bos op loopafstand (of fietsafstand), alle voorzieningen die leuk zijn voor kinderen in de buurt, met de bus ben je binnen 30 min in hartje Utrecht (op de fiets ook). En al die bejaarden zijn toch wel heel betrokken bij het reilen en zeilen van uk, dus als hij groter wordt en over straat gaat zwerven, weet ik dat hij wel een beetje in de gaten gehouden wordt . Ik vind het contact met de buurt sociaal en niet benauwend. Zelfs de "tokkies" iets verderop groeten we (en omgekeerd) als we onze honden uitlaten.Vlakbij is ook een wijk met koopwoningen; daar gaan we vaak naar een speeltuin. Dan zit je in de zandbak tussen kakkertjes en vrije-school kinderen. Allemaal net zo lief als die van mij, alleen hebben ze soms hele dure kleren aan . Leuk voor mij dat dat soms ook bij de locale Emmaus belandt... Van sommige ouders heb ik wel het gevoel "gekeurd" te worden volgens hun geld/carriere normen, maar ach; je hebt nooit met iedereen een klik, en er loopt ook heel veel leuks rond.

Op het kinderdagverblijf in de buurt van de flats zaten weinig allochtone kinderen: ik was allang blij dat mijn zoontje "iets" multicultureels meekreeg. In de jaren-70 wijk de Leyen heb ik een aantal mensen gesproken die eerst een aantal jaren in die flats gewoond hebben voordat ze een woning in die wijk kregen, en dat ware hele normale mensen (ik kon in die wijk naar een grote woning verhuizen, maar de prijs was erg hoog, dus dat hebben we niet gedaan).

Het is een beetje brave kern zonder grote problemen. Ja; de gemeenteraad (veel VVD) wil het zwembad opheffen, en het winkelcentrum had al een tijd geleden gerenoveerd moeten worden maar de investeerder trok zich terug: zulke dingetjes... Geen rellen en grote criminaliteit in ieder geval.Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zoals je het omschrijft is eigenlijk precies wat we zoeken. Binnenkort even een open huizen route lopen ;)
Ik heb zowel in Zeist als in De Bilt/Bilthoven in de flatwijken gewoond. En die in Zeist wil je idd niet wonen. Die in De Bilt niks mis mee. Ik vind de buurt achter de Albert Heijn (nja, waar hij normaalgesproken is dan) in De Bilt veel erger. Nadeel is dat de (sociale huur) flats bij de planetenbaan in de afgelopen paar jaar flink duurder zijn geworden en wat mij betreft het geld niet meer waard. Als je wilt kopen kom je waarschijnlijk sowieso niet in die flats terecht.

De Bilt/Bilthoven is prima wonen. Maartensdijk is wel weer een stukje verder van de stad en Utrecht is met OV minder goed bereikbaar.

Er zijn op zich genoeg winkels voor je dagelijkse dingen en anders zit je met 10-15 min auto of 15-20 min bus in Utrecht. Ons kent ons mentaliteit heerst er absoluut niet, ook omdat de doorstroom vanuit de stad vrij groot is.
Overigens ervaar ik Bilthoven Noord (de poepie chique wijk) als een soort van aparte enclave waar je niks mee te maken krijgt als je er niet woont Maar dat is misschien anders als je je boodschappen in het winkelcentrum in Bilthoven doet ipv in De Bilt (wat voor mij beter bereikbaar is/was).
quote:xxchillyxx schreef op 15 augustus 2013 @ 21:29:

We huren momenteel in Utrecht en helaas zijn er in de wijken waar wij willen wonen geen geschikte huizen te vinden. We kijken overigens naar eengezinswoning. Familie heeft in Maartensdijk gewoond en die gaven aan dat het daar heel erg ons kent ons is. Herkenbaar in De Bilt?Dat komt denk ik omdat M'dijk redelijk onaantrekkelijk is voor nieuwkomers terwijl M'dijkers vaak wel een beetje in die omgeving blijven hangen. In De Bilt/Bilthoven heerst ook een hele andere sfeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven