Lapland 2027

13-02-2026 08:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren naar Lapland in februari 2027. Ik ben vooral nieuwsgierig naar andermans’ ervaring. Wie is er geweest? Heb je vlucht, accommodatie en activiteiten zelf geboekt of heb je een complete reis bij een organisatie geboekt? En hoe was je ervaring daar mee? Lapland is hoe dan ook duur, maar ik vraag mij af of het voordeliger is om alles zelf te boeken (de vlucht nu al boeken, accommodatie via Airbnb etc.). Welke activiteiten heb je gedaan? Welke plekken zijn mooi? (Wij hoeven niet per se naar heel toeristisch gebied.) Ervaringen en tips zijn van harte welkom! :)
Wij hebben via Voight geboekt. Alles perfect geregeld. Voordeel is dat je de hele week een thermopak, goede handschoenen en goede sneeuwschoenen met wollen sokken krijgt. Dus niet alleen bij een zelfgeboekte excursie.
We gingen veel langlaufen en (sneeuwschoen)wandelen. Op een gegeven moment was het -25, dan heb je die outfit wel nodig bij een wandeling.

Ik had nog gekeken om zelf alles te boeken. Dat had misschien 100 of 200 gescheeld. Maar dan had ik weer geen rechtreekse vlucht en moest je nog ruimbagage bijboeken. Transfer vanuit het vliegveld regelen. En je moet alle excursies op elkaar afstemmen, regelen dat ze je oppikken etc.
Het kan wel hoor, maar het was mij het gedoe echt niet waard. De rechtstreekse vlucht vond ik ook belangrijk.
boudica wijzigde dit bericht op 13-02-2026 08:42
4.05% gewijzigd
Wij zaten bij Loma Vietonen. Erg afgelegen, direct aan het bevroren meer. Je liep zo de natuur in. De stilte, de rust, hemels!
Bij hun zit ook de hele week gebruik van langlaufski's en sneeuwschoenen erbij, ideaal en loipes vanuit je huisje!

We hebben veel bekende activiteiten gedaan, voor een eerste keer zou ik dat aanraden (als je daar om geeft natuurlijk). We deden huskies, rendieren, sneeuwscooter, sneeuwschoenexcursie, langlaufen met gids.

Een volgende keer kan je dan kijken wat je echt graag nogmaals wil doen.
Rendieren vonden wij bijv niet veel aan, dat doe ik een volgende keer niet.
boudica wijzigde dit bericht op 13-02-2026 08:53
65.06% gewijzigd
Alles zelf geboekt, maar wij hadden alle spullen al dus dan ben je goedkoper uit wanneer je direct boekt.

Als je dat van plan bent; boek excursies direct en niet via GetYourGuide. Die zijn vaak duurder.

Sla Rovaniemi en Levi (helaas, is de laatste jaren echt zo druk geworden) over. Je kan dan beter naar Inari of Saariselka gaan.
Wat gaaf allemaal!
Wij hebben geen speciale kleding in ons bezit. En is een week genoeg voor een eerste keer? Of zou je anderhalve week aanraden? De ‘typische’ excursies willen we graag doen. Al twijfelen we over de sneeuwscooter. Dat hebben we namelijk ook in de sneeuw op IJsland gedaan.
Voor ons was een week prima (8 dagen). Maar als je tijd en geld hebt voor langer, waarom niet?
Sneeuwscooter is heel persoonlijk, wij vonden het erg leuk en zouden het zo nog een keer willen doen. Maar het is een dure excursie, dus als je er niet zo om geeft...
Een week kan genoeg zijn, maar dat ligt een beetje aan de vluchttijden (TUI vertrekt erg vroeg, dus dan heb je nog een hele dag) en aan wat voor excursies je wil doen.
Je kan een kort rondje met huskies doen, maar je hebt ook dagtochten. Idem voor sneeuwscooters. Die laatste hebben wij gewoon zelf gehuurd, zonder tour.
Ik was er februari 2025. Wij hadden via tui vlucht en huisje geboekt. De rest hebben we zelf geregeld via een klein bedrijfje ter plekke. Wij vonden dat echt geweldig. Bijvoorbeeld voor de noorderlichtsafari: dat ging gewoon niet door als er geen kans was op noorderlicht die avond en toen later bleek dat er toch noorderlicht was belde hij en kwam hij ons supersnel ophalen. Wij gingen met de sneeuwscooter naar een huskifarm dus je kunt ook dingen combineren op die manier. De sneeuwschoenwandeling vond ik ook geweldig.

Er zaten bij ons in de bus ook veel mensen die het hele pakket bij TUI hadden geregeld en zij zaten dan allemaal in hetzelfde hotel en deden de hele week de excursies samen. Ik trek dat soort dingen vrij slecht dus ik was blij dat we het gewoon met ons eigen gezin konden doen. Het is wel echt geweldig!
Hier toevallig 2 vrienden die afgelopen weken geweest zijn, 1 van donderdag tot zondag en 1 van zondag tot donderdag. Beide gaven aan dat dat qua aantal dagen wel genoeg was ook, al zou diegene van donderdag-zondag de volgende keer wel zondag-donderdag doen omdat je dan net een dag extra hebt. Hebben inderdaad ook een tocht op de sneeuwscooter gedaan, sledehonden tocht, avondwandeling en 1 nog een trip naar een rendier farm. Allebei wel met een georganiseerde reis inclusief excursies. En zouden ze beide ook aanraden inderdaad, ook vanwege dus de kleding die je dan krijgt en het gemak. Alles is gewoon lekker geregeld, je wordt naar de locaties gebracht enz. Ik weet alleen niet via welke organisatie ze zijn geweest.
Celine29 schreef:
13-02-2026 09:17
Wat gaaf allemaal!
Wij hebben geen speciale kleding in ons bezit. En is een week genoeg voor een eerste keer? Of zou je anderhalve week aanraden? De ‘typische’ excursies willen we graag doen. Al twijfelen we over de sneeuwscooter. Dat hebben we namelijk ook in de sneeuw op IJsland gedaan.
Een week is echt genoeg. Kleding zit bij de excursies inbegrepen. Ga je zelfstandig wandelen, skiën e.d. dat moet je uiteraard wel zelf voor kleding zorgen. Onze eerste reis was volledig georganiseerd, de tweede hebben wij geheel zelf geregeld. Dat is ons beter bevallen, maar is al meer dan 10 jaar geleden. Inmiddels is Lapland veel populairder geworden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven