Gezondheid alle pijlers

Diabetes pompje??

16-08-2013 01:56 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forum mensjes mét diabetes en pompje

Ik ben op zoek naar (het liefst positief) ervaringsverhalen over een diabetespompje - omnipod.

Ik ben vanaf mijn 6e jr al diabetes met insuline spuiten. Nooit een pompje gewild ik was er altijd op tegen. Totdat ik de draadloze pomp zag. Nu ik ouder ben geworden ben ik er ook anders naar gaan kijken, misschien helpt het wel omdat ik zoveel positieve verhalen hoor.

Op het moment is het gewoon drama met mijn diabetes ik vergeet vaak of ik insuline heb gedaan, vergeet pen mee te nemen, ik wacht te lang met insuline omdat ik te druk ben met andere dingen bijbv er is bezoek spuit niet graag bij andere mensen, ik slaap uit lang werkende uitgewerkt, elke dag wel n keer te laag en te hoog, ik ben er ziek van afntoe etc etc. Ook heb ik meerdere dingen aan de fiets hangen van gezondheidsproblemen waar ik een slecht ingestelde diabetes absoluud niet bij kan gebruiken en daarvoor op wachtlijst sta voor transplantatie eilandjes die wat insuline maken.

(ok klagen helpt niks maar misschien wel herkenning bij iemand?)

Het aanvragen allemaal geen probleem. Vorige weektelefoontje gehad binnen twee weken krijg ik m!

Is een pompje fijner dan een insuline pen en apparte meter?

Het instellen hoe ging dat bij jou? Duurd dit lang?

Raak je er snel aan gewend?

Beter leven met een pompje?

etc etc.

Ik hoor t graag van jullie!
Ja ik heb de omnipod! Heel fijn en handig! Vooral omdat je per uur een andere basaal stand in kan stellen. Bijvoorbeeld in de nanacht heb ik meer insuline nodig om nuchter niet te hoog uit te komen. Daarnaast kun je koolhydraten/insuline ratio's invoeren waardoor je adviezen krijgt hoeveel te bolussen. Ook handig. Ik ben ook net zwanger geweest met die pomp en dat was dus ook ideaal! En het fijne is dat deze pomp op afstand bedienbaar is en je dus niet met slangetjes ed zit.

Succes ermee!
Ik heb geen omnipod maar de paradigm (medtronic). Heeft dezelfde mogelijkheden als die jullie aangeven. Zit een afstandbediening bij om te 'bolussen' wanneer je bijv in een restaurant zit (overigens gebruik k die zelf nooit).

Ik had exact hetzelfde, wilde niet aan de pomp.

Qua diabetes ben ik miss wat minder een voorbeeld, ben zelfs met pomp lastig instelbaar.

Maar de pomp geeft me wel meer vrijheid (terwijl ik juist dacht dat het me meer zou beperken zo'n 'kastje aan mn lijf'). Op aandringen van de internist zou ik het 6 maanden proberen en als die om waren kon ik pas echt zeggen of het wat voor mij was of niet. Na die tijd wilde (en wil) ik niks anders!!

Tijdens mn zwangerschappen ook veel profijt van gehad (was toen overigens opeens heel goed ingesteld!)
Heb het jaren geleden wel gezien van een toenmalige vriendin dat ze over ging van een pen op een pomp en het daarmee veel beter kon controleren!
Hier ook een paradigm pomp. Ik had zelf het idee van te voren dat zo'n pomp vreselijk irritant zou zijn. Steeds aan je lijf, er steeds mee zitten. Toch mee begonnen, ik wilde eraan gewend zijn ivm een kinderwens. Nu heb ik hem ruim twee jaar en wow, wat een verschil! Mijn hba1 was altijd wel Ok, en nu echt fantastisch.. Ik heb nogsteeds hypo's en hypers, maar over het algemeen zit ik goed. Ik verwissel de pomp naald 1 keer per drie dagen en dat is al een verschil met vier keer per dag spuiten. Verder stop ik de pomp in mijn broekzak, pruts de slang daar bij en niemand die het op valt. En met jurkjes enzo hangt ie in een zakje aan mijn been. Een bolus doe ik trouwens 'blind' . De pomp piept bij mij als ik m instel (kan je zelf voor kiezen of ie piept en hoe hard of dat ie trilt) voor een bolus en als ik weet wat ik nodig heb, bolus ik dus het aantal eenheden zonder hem uit mijn broekzak te hoeven halen.

Ik maakte mij ook een beetje zorgen over seks met de pomp, maar ook dan zit ie aan mijn been of ligt ie naast ons en merk je er weinig van.

Het ingesteld raken is in mijn ogen een proces. Ik merkte altijd al dat mijn insuline behoefte door het jaar verandert en dat is met de pomp ook zo. Dus hier en daar wordt mijn basaal aangepast (doe ik zelf eigenlijk) of mijn insuline/koolhydraten ratio (waarvoor de diëtist een formule heeft). Ik zou echt niet terug willen naar spuiten, de vrijheid die ik nu ervaar is zoveel beter! Eigenlijk kan ik nu zonder tas weg (even bloedprikker niet meegerekend) als ik dat wil.

Het is idd een kwestie was kijken of het bevalt. Succes!
Hier geen diabetes maar werkzaam in de diabeteszorg.

Kijk eens op pompnet.nl voor meer info.

Alle pompen zijn per uur qua basaal in te stellen en hebben tegenwoordig een boluswizard. Daarmee zijn de omnipod, paradigm, animas en combo gelijk.

De omnipod is de draadloze variant, zou mijzelf ook handig lijken. Accu check komt nog met de solo op de markt, ook draadloze.

De omnipod heeft naar mijn idee nog wel wat kinderziektes met die podjes. En er kan geen sensor aan gekoppeld worden.

Weet niet of je zwangerschapswens hebt, want dan heb je recht op een sensor en je moet toch weer 5 jr vooruit met zo'n pomp.

Succes met je beslissing!
Enya, ik begreep van mijn dvk dat je de sensor alleen krijgt bij zwangerschap als je niet goed ingesteld was. Klopt dit volgens jouw gegevens?
Nee hoor, je krijgt hem wel alleen pas op met moment dat je zwanger bent
Wat fijn! Dan ga ik daar rond die tijd wel werk van maken
Wat Enya zegt is wel belangrijk m.i. Op dit moment kunnen volgens mij alleen de Paradigm en de Animas aan een sensor gekoppeld worden. En die sensor wordt nu misschien niet vergoed, maar je moet er vier tot vijf jaar mee doen, en wie weet wat er in die tijd gebeurt (hier wordt-ie wel vergoed trouwens voor zoon, al jaren, ivm hypo-ongevoeligheid).

Paradigm is met draad, Animas weet ik niet.
Ja klopt nelladella. Kan alleen bij animas en paradigm, beide pomp met een draad. Je kunt ook altijd los systeem gebruiken, maar dan heb je twee kastjes.

Let er op dat een sensor ook niet altijd zaligmakend is. Je moet hem goed kalibreren. En bij sommigen is dat erg moeilijk.

Ik heb ook wel zwangeren gehad laatste tijd die liever 7-8 keer bleven controleren.

Het werken met boluswizard levert een significante verbetering op van het hba1c. Hopelijk heb je een goed team die daar de ins en outs van weet.
Het zal misschien niet voor iedereen gelden, maar hier is de sensor wel zaligmakend!! Het is ongelofelijk hoe die de kwaliteit van leven verbeterd heeft. Slechts twee keer per dag prikken, altijd kunnen zien of de waarde dalend of stijgend is, en hoe snel. Niet meer tussendoor hoeven prikken maar gewoon even op je waarde kunnen kijken, en een halfuur later weer, bloedsuikermeter (dat zoon het kalibratieapparaat noemt ) hoeft niet meer mee, bericht krijgen als je te hoog of te laag dreigt te gaan enz. Het leven is praktisch normaal.

Het is wel zo, dat we er een jaar over hebben gedaan om er optimaal mee om te kunnen gaan. Dus ik kan me voorstellen dat dat niet lukt in een zwangerschap van negen maanden.
Zien of je bloedsuiker daalt of stijgt lijkt mij ook fijn. Soms bolus ik bij ivm iets te hoge bloedsuiker en dan kom ik in een hypo. Blijk ik dus al te zijn gaan dalen. En soms kan dat super snel gaan ( van 7 naar 3 in een half uur)
quote:Nelladella1 schreef op 16 augustus 2013 @ 09:37:

Het zal misschien niet voor iedereen gelden, maar hier is de sensor wel zaligmakend!! Het is ongelofelijk hoe die de kwaliteit van leven verbeterd heeft. Slechts twee keer per dag prikken, altijd kunnen zien of de waarde dalend of stijgend is, en hoe snel. Niet meer tussendoor hoeven prikken maar gewoon even op je waarde kunnen kijken, en een halfuur later weer, bloedsuikermeter (dat zoon het kalibratieapparaat noemt ) hoeft niet meer mee, bericht krijgen als je te hoog of te laag dreigt te gaan enz. Het leven is praktisch normaal.

Het is wel zo, dat we er een jaar over hebben gedaan om er optimaal mee om te kunnen gaan. Dus ik kan me voorstellen dat dat niet lukt in een zwangerschap van negen maanden.

Wat fijn om te lezen! Ik ben af en toe zo ziek van die ROT diabetes het is echt een handicap voor mij.

Ik ben benieuwd hoeveel het anders is van een losse insuline pen naar een pompje?? Zal het instellen lang duren?

Ik verheug me er gewoon op dat die diabetes beter ingesteld is bij mij.
Tja hoelang duurt dat? Ca. 4 weken, en dan nog elke keer wat finetuning. Wij geven advies om op ma of di te beginnen en elke dag te komen in die week. Neem dan ook vrij van je werk. Langer dan 5 dgn is ook weer niet nodig.

Succes!
Ik heb geen omnipod, wel een pomp. Ik vind de pomp op zich al een verbetering tov spuiten. Maar realiseer je wel dat het niet zaligmakend is. Mijn waardes gingen met de pomp omlaag, maar ik heb nog steeds last van schommelingen. Ondanks afvallen, sporten en goed opletten is mijn hba1c het afgelopen jaar steeds iets meer gestegen.

Oud collega heeft wel de omnipod en vond vooral het draadloze systeem geweldig. Voor mij maakt dat niet zo veel uit, je hebt toch iets op je huid, klein of groot. Ik heb een pomp met afstandsbediening (accu chek combo) dus dat komt aardig in de buurt. Laat je goed informeren en kijk idd eens op pompnet.

Het hebben van een pomp betekent ook dat je moet denken aan bolussen, je afstandsbediening meenemen, de omnipod wisselen. Je schrijft dat je nu soms vergeet te spuiten of je pen niet bij je hebt. Welke soort insuline therapie je ook "kiest" ik denk dat een betere instelling van je diabetes begint met het serieuzer omgaan met je ziekte.

@risje, ben jij een mini-Ris? (Grappig!)
Hallo allemaal,

Wat goed dat er hier gediscussieerd wordt over diabetes! Misschien een tip voor jullie: er is op Facebook een besloten groep: Jongvolwassen en diabetes, waar meer dan 150 leden met elkaar praten, ervaringen uitwisselen en vragen aan elkaar stellen ('hoe pak jij dat aan?'). Hebben jullie misschien nog meer input. Via https://www.facebook.com/groups/284367511603784/ kan je je aanmelden!

Groetjes!
quote:Ris schreef op 16 augustus 2013 @ 21:30:

Het hebben van een pomp betekent ook dat je moet denken aan bolussen, je afstandsbediening meenemen, de omnipod wisselen. Je schrijft dat je nu soms vergeet te spuiten of je pen niet bij je hebt. Welke soort insuline therapie je ook "kiest" ik denk dat een betere instelling van je diabetes begint met het serieuzer omgaan met je ziekte.

@risje, ben jij een mini-Ris? (Grappig!)Helemaal waar alleen ik kan er vaak ook niks aan doen ivm medicijnen en problemen met kortdenkend geheugen
Ik ben juist op pomp overgegaan vanwege het infuusloze karakter van de omnipod. Ik heb toch altijd n tas mee, dus daar gaat de afstandsbediening (tegelijk bloedglucosemeter) in mee. Ik ben er blij mee, al ben ik 3,5 week na m'n keizersnede nog niet goed ingesteld. Moet echt even zoeken naar de juiste basaal ( eerste weken natuurlijk veel gerust en gister veel op pad geweest, bleef te laag zitten, dus weer basaal omlaag) en de koolhydraat ratio . Maar dat is weer n ander verhaal.

Enne Ris, haha ik n mini Ris..(28?) Ik zag je al voorbij komen in t diabetes topic, ik wordt door m'n echte naam vaak zo genoemd. Vandaar als nickname uitgekozen, niet wetende dat er een Ris meeschreef!
Grappig Risje, ik kan me bijna voorstellen dat jij hetzelfde heet als ik . Ik ben toch zo'n 12 jaar ouder dus dan ben je in mijn ogen een mini-Ris, haha.

Xoxov-tje, sorry, dat wist ik niet van je kortwerkende geheugen
Ik heb sinds 15 jaar diabetes en heb een pomp sinds een jaar of zes. Zou niet meer naar de spuit terug willen! Ik heb ook een Paradigm pomp en heb daar goede ervaringen mee. Een collega van me met diabetes heeft de draadloze variant. Voor beide valt wat te zeggen! Het geeft je in ieder geval echt meer vrijheid! je past de pomp aan aan jouw bezigheden/eetpatroon etc en bij de spuit had ik het idee dat het vaak andersom was. Succes!
Leuk om zoveel positieve reacties te lezen! 15e krijg ik hem definitief ik ben benieuwd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven