Geld & Recht alle pijlers

student, 2 baantjes, belasting??

23-08-2013 21:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik werk namelijk bij een verzorgingstehuis als bijbaan maar nu de vakanties weer zijn afgelopen kan ik daar nog wel een aantal keer in de maand terecht maar zal het niet onwijs veel meer zijn, ik moest rekenen op een uur of 30 in de maand.

Ik zit er dus overna te denken om er nog een baan bij te nemen (via een vriendin kan ik eventueel al reageren op een vacture voor huishoudelijk medewerkster, dus poetsen etc bij mensen thuis). Dit zal zo'n 6 uur per week zijn, dus laten we uit gaan van 24 uur in de maand.

Dan werk ik dus in een maand 54 uur met een salaris van ik denk ongeveer zo'n 9/10 euro.

Nu is het zo dat ik van verschillende te horen krijg dat een 2e baan alleen maar ongunstiger is ivm belasting en dat je dan heel veel moet afstaan etc etc.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat zit? Ik ga met dat 2e baantje er bij echt niet opeens bakken met geld verdienen dus ik denk dat ik nog wel in een normale grens blijf om het zo maar te zegen.

Afijn, ik ben beniewd wie mij er wat meer over kan vertellen!

Ohja, ik wil trouwens echt niet weg bij mijn huidige baan omdat ik het gewoon ontzettend tof werken vind en het super goed is voor mijn cv en studie.
Je moet inderdaad bij 1 werkgever meer belasting betalen omdat je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting mag toepassen, maar wat je meer aan belasting betaald kan je volgend jaar met je aangifte weer terug vragen... heb je weer een mooi extra-tje vlak voor de zomer!
quote:primrose schreef op 23 augustus 2013 @ 21:45:

Je moet inderdaad bij 1 werkgever meer belasting betalen omdat je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting mag toepassen, maar wat je meer aan belasting betaald kan je volgend jaar met je aangifte weer terug vragen... heb je weer een mooi extra-tje vlak voor de zomer!Is dat 100 % zeker? Maar weet je dan misschen ook wat de max is met verdienen per jaar/maand? Want stel ik ga dan 600 euro per maand verdienen in totaal, is dat dan nog 'geoorloofd' om dat geld terug te krijgen?
ik heb zelf altijd bij meerdere werkgevers gewerkt, en nog steeds.. ik krijg altijd geld terug.. zou ook niet weten waarom niet, als je teveel belasting betaald heb je recht op teruggave.. het is met jou aantal uren misschien niet heel veel, maar wel iets...

hoe bedoel je max per maand of jaar? maximaal waarvoor?

Ik weet alleen dat je rekening moet houden met je studiefinanciering, als je boven een bepaald inkomen per jaar komt vervalt je recht op studiefinanciering en OVkaart.
quote:primrose schreef op 23 augustus 2013 @ 21:50:

ik heb zelf altijd bij meerdere werkgevers gewerkt, en nog steeds.. ik krijg altijd geld terug.. zou ook niet weten waarom niet, als je teveel belasting betaald heb je recht op teruggave.. het is met jou aantal uren misschien niet heel veel, maar wel iets...

hoe bedoel je max per maand of jaar? maximaal waarvoor?

Ik weet alleen dat je rekening moet houden met je studiefinanciering, als je boven een bepaald inkomen per jaar komt vervalt je recht op studiefinanciering en OVkaart.Oh, misschien is dat het wat ik bedoel! Maar dan ga ik even uitzoeken hoeveel die max is, die zal toch niet al bij 600 per maand liggen?
Op de DUO site zie ik dit bedrag staan: ¤ 13.530,90

nouuuu.....dan ga ik het nog wel redden haha
Je mag maar bij 1 werkgever loonheffingskorting laten toepassen. Als je niet veel werkt dan kan krijg je jaarlijks geld terug van de te veel ingehouden heffingskorting. Als je bij beide werkgevers de korting laat toepassen dan heb je al heel snel kans dat je terug moet betalen
Ja precies Ladida, dat las ik ook!

Dus als ik dat baantje erbij pak dan hou ik gewoon mijn loonheffingskorting over mijn 1e baan en omdat ik dus niet boven die 13.000 nog wat verdien kan ik het jaar erop het terugvangen, als ik het zo allemaal goed begrijp
Maar, er staat dit: Om vast te stellen hoeveel u bijverdient, kijkt DUO naar uw verzamelinkomen. Doet u geen aangifte bij de Belastingdienst, dan controleert DUO uw belastbaar loon. Het maakt niet uit of u inkomsten heeft uit loondienst, uit een uitkering of uit een eigen bedrijf.

Is die stufi die ik dan krijg ook een inkomen voor mij en wordt die meegerekend?
Nee, stufi staat daar weer buiten volgens mij.
Stufi is geen inkomen.

En het maakt idd uiteindelijk niet uit hoeveel werkgevers je hebt, alles wordt rechtgetrokken. Maar de eerste uren die je werkt zijn wel altijd de lucratiefste omdat je daarover nog geen belasting betaalt. Extra gaan werken levert meestal dus in verhouding iets minder op tenzij je heel weinig werkt.
Dit wordt echt zooooo vaak verkeerd begrepen en uitgelegd..... Het maakt voor de belastingdienst namelijk niets uit waar je je uren maakt, bij 1 werkgever of bij 8 werkgevers..... Je loonheffing wordt berekend over je totale jaarinkomen waar dan de heffingskorting vanaf gaat. Om te voorkomen dat je bij meerdere werkgevers te weinig loonheffing betaalt over je totale inkomsten, wordt aangeraden om slechts bij 1 werkgever die loonheffingskorting te laten toepassen. Als je dan twee hele kleine baantjes hebt, kan het zijn dat je aan het van jaar geld terug krijgt van de belastingdienst. Als je echter bij 1 baan al je loonheffingskorting verbruikt hebt, krijg je echt niets terug van de afgedragen loonheffing van de 2e baan. Echter zou je als je die extra uren gemaakt zou hebben bij je eerste baan, net zoveel loonheffing betaald hebben.

Het maandelijkse bruto bedrag waarboven je (ongeveer) loonheffing gaat betalen is zo'n ¤ 500,00.

Als je ¤ 600,00 verdient in totaal moet je dus grofweg over ¤ 100,00 loonheffing betalen en krijg je het teveel ingehouden bedrag van de werkgever die geen loonheffingskorting toepast heeft, terug van de belastingdienst.
www.belastingdienst.nl voor al uw vragen omtrent belastingen....
Meer werken betekent altijd meer inkomsten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 24 augustus 2013 @ 12:08:

Meer werken betekent altijd meer inkomsten.

En hier zeggen we altijd,

hoe meer je werkt hoe minder tijd je hebt om het weer op te maken.

Dus dubbelop.

Mijn dochter heeft ook 2 vakantiebaantjes en van vorig jaar heeft ze in juni belastinggeld terug gehad.

Dat kon ze mooi weer bij haar vakantie besteden.
quote:switchfoot schreef op 23 augustus 2013 @ 23:11:

Dit wordt echt zooooo vaak verkeerd begrepen en uitgelegd..... Het maakt voor de belastingdienst namelijk niets uit waar je je uren maakt, bij 1 werkgever of bij 8 werkgevers..... Je loonheffing wordt berekend over je totale jaarinkomen waar dan de heffingskorting vanaf gaat. Om te voorkomen dat je bij meerdere werkgevers te weinig loonheffing betaalt over je totale inkomsten, wordt aangeraden om slechts bij 1 werkgever die loonheffingskorting te laten toepassen. Als je dan twee hele kleine baantjes hebt, kan het zijn dat je aan het van jaar geld terug krijgt van de belastingdienst. Als je echter bij 1 baan al je loonheffingskorting verbruikt hebt, krijg je echt niets terug van de afgedragen loonheffing van de 2e baan. Echter zou je als je die extra uren gemaakt zou hebben bij je eerste baan, net zoveel loonheffing betaald hebben.

Het maandelijkse bruto bedrag waarboven je (ongeveer) loonheffing gaat betalen is zo'n ¤ 500,00.

Als je ¤ 600,00 verdient in totaal moet je dus grofweg over ¤ 100,00 loonheffing betalen en krijg je het teveel ingehouden bedrag van de werkgever die geen loonheffingskorting toepast heeft, terug van de belastingdienst.Ik ben dan niet de TO, maar ik vraag me ook iets af. Kun je ook belasting terugvragen bij de werkgever waar al loonheffingskorting is toegepast? Ik had een vakantiebaantje voor 6 weken, er is loonheffingskorting toegepast en ik heb toch nog best wat aan belasting betaald. Maar als je onder een bepaald bedrag per jaar verdiend kun je dat gewoon terug vragen toch?
@snoozer: ja, als je onder je een bepaald bedrag blijft op jaarbasis, grofweg zo'n ¤ 5700,00 belast loon, dan hoef je dat jaar geen belasting te betalen. Voorop gesteld dat je dus geen andere belaste inkomsten hebt. Wat je betaald hebt, kun je d.m.v. het doen van aangifte terugvragen.
quote:snoozer schreef op 24 augustus 2013 @ 17:57:

[...]

Ik ben dan niet de TO, maar ik vraag me ook iets af. Kun je ook belasting terugvragen bij de werkgever waar al loonheffingskorting is toegepast? Ik had een vakantiebaantje voor 6 weken, er is loonheffingskorting toegepast en ik heb toch nog best wat aan belasting betaald. Maar als je onder een bepaald bedrag per jaar verdiend kun je dat gewoon terug vragen toch?Niet bij de werkgever maar bij de belastingdienst.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Aanvulling: als je in de zomer twee maanden ¤1.000,00 per maand hebt verdiend, dan heb je dus wel loonheffing betaald (want op maandbasis boven de grens), maar als je verder dat jaar niet gewerkt hebt, of andere belaste inkomsten had, dan kun je de betaalde belasting aan het eind van het jaar terug krijgen, want op jaarbasis zit je dus onder de grens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven