Twijfel aan religie

28-08-2013 11:29 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Al mijn hele leven lang ben ik moslim.

Sinds een gebeurtenis in de wereld ben ik meer gaan lezen over de Islam. Ik las dingen die ik zelf nog niet wist en daarmee begon langzaam mijn twijfel. In het begin deed ik er niet veel mee, behalve nadenken. Ik bleef bidden en doen wat er verwacht werd.

Naarmate de jaren verstreken werd het gevoel steeds sterker. Ik vergelijk het met op een hangbrug lopen. Mijn stabiele religie waarin ik altijd rotsvast geloofde begon te wiebelen. Ik kon en kan er moeilijk mee omgaan.

Als kind - en eigenlijk - nog steeds werd ik bang gemaakt voor de hel. Kennelijk ben ik daar overgevoelig voor, want de angst heeft mij behoorlijk in zijn greep. Ik heb hiervoor ook therapie gehad, helaas blijkt nu zonder succes.

Zijn er meer mensen die van hun geloof zijn afgevallen en hoe gaan jullie daar mee om? is er nog die angst of twijfel?
Hier iemand uit een christelijk nest en ook niet meer bezig met het geloof. Ik twijfel ook niet aan die beslissing en angst is er helemaal niet. Mijn ouders gaan er goed mee om en hebben altijd gezegd dat geloof een keuze is die je in je hart moet voelen en als je dit niet voelt dat je dit dan ook niet moet blijven doorzetten vanuit gewoonte.

Ik ben dus ook nooit bang gemaakt met hel en verdoemenis. Ik geloof ook nog wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar ik geloof meer in iets goddelijks in ieder mens. Als jij je op deze wereld als een goed persoon gedraagt en klaar staat voor andere en respect geeft dan geloof ik niet dat, mocht er meer zijn na de dood, dat je dan op een slechte plek terecht komt.
Ja ik, maar dan van christendom. Van de religie dan, niet van God. Wel van de kerk en ook trek ik de bijbel in twijfel, dat maakt me dan juist nog zondigderder. Ik hou me vast aan 1 ding en dat is dat God, of Allah liefde is.

Er staan trouwens nog meer passages in de bijbel hoor, maar voor nu hou ik me daar aan vast.

En ja, die angst en twijfel is er.
Oh en in de Koran staan er ook hele mooie. Ik zal de mijne weer eens van zolder halen en de bijbel ook. Is dat een idee?
Als er een God bestaat die alles heeft geschapen dan heeft hij ook mijn verstand geschapen en zal hij me toch niet kwalijk nemen als ik gebruik maak van mijn kritische vermogens.

Integendeel; het menselijke verstand verdient een lofzang.

Dus nee, als hij bestaat dan vertrouw ik op de grootheid van zijn hart.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor jullie reacties.

Wat fijn om te lezen dat er geen angst en twijfel meer is bij de beslissing.

Ja er staan zeker mooie dingen in de Koran, maar ook hele angstige, en al degene die zich niet aan zijn regels houdt, is de hel zijn eindbestemming (sorry maar zo heb ik het geleerd).

Ik geloof wel in God/Allah, maar religie vind ik zo onmenselijk bijna.
Ik trok mijn katholieke opvoeding tijdens de communielessen al openlijk in twijfel (denk dat ik toen een jaar of 8-9 was). Dat patertje dat bij ons op school die les kwam geven heeft afgezien met mij, want ik was op die leeftijd al niet meer beinvloedbaar door die nonsens.
Ook ik ben van mijn geloof gevallen (christelijk). Ik zat bij een redelijk streng kerkgenootschap, waar veel over zonde en hel gepraat werd. Ook ik werd bang gemaakt hiermee. Het heeft lang geduurd voordat ik daar helemaal overheen was. Nu huldig ik het principe dat niemand, ook de dominee (en in jou geval de iman, denk ik dan) weet wat god wil, als deze al bestaat. Dat geeft me veel rust. Ik leef zoals ik denk dat goed is en dat moet maar volstaan.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hier nog 1. Toen ik me officieel uit liet schrijven uit de kerk dacht ik dat de bliksem nu wel op me neer zou dalen.

Wat natuurlijk niet gebeurde.

Daarna ben ik nooit meer bang geweest omdat ik er echt van overtuigd ben dat geen enkele klopt en/of de waarheid is.

Wat ik in het begin wel lastig vond was de gedachten dat er dus na de dood niet zo iets is als rechtvaardigheid. Vond het vroeger erg fijn om te denken dat na de dood mensen met een onrechtvaardig leven (ziekte/mishandeling/armoe) alsnog in iets fijners terecht zouden komen.

Maar goed, ik ben in iedergeval erg "opgeknapt" door aan mezelf toe te geven dat ik religie echt onzin vond. Neem nu zelf beslissingen en verantwoordelijkheid voor wat ik doe zonder daar een god voor nodig te hebben.
Ik ben van mijn geloof gevallen, en in de christelijke stroming waar ik bij zat was er geen geloof in de hel. Dus dat stukje bangmakerij heb ik gelukkig gemist. Ik geloof nu niet eens meer in een god.

Maar stel he, stel dat hij toch bestaat. Dan ga ik er vanuit dat hij met zijn almacht en alwetendheid snapt dat het voor mijn menselijke hersenen heel moeilijk is om uit alle verhalen het ware geloof te destilleren. Dan WEET hij dat ik niet zomaar het geloof aan de kant heb geschoven en dan WEET hij ook dat ik daar gegronde redenen voor had en het niet deed om hem dwars te zitten. Als hij dus echt een goedaardige god is zal hij mij dus niet straffen.
quote:tutti_frutti schreef op 28 augustus 2013 @ 11:29:Al mijn hele leven lang ben ik moslim. Als kind - en eigenlijk - nog steeds werd ik bang gemaakt voor de hel. Kennelijk ben ik daar overgevoelig voor, want de angst heeft mij behoorlijk in zijn greep.quote:tutti_frutti schreef op 28 augustus 2013 @ 11:52:degene die zich niet aan zijn regels houdt, is de hel zijn eindbestemming (sorry maar zo heb ik het geleerd).Zo heb ik het ook vroeger van m'n ouders geleerd. Vorm jezelf naar de religieuze regels want dan kom je in de hemel. Doe je wat jezelf wil kom je in de hel. Mijn ouders waren er zo van overtuigd dat hun streng christelijke religie de enige juiste weg was dat ze hun kinderen als klei gingen vormen naar die overtuiging. Het heeft kinderen opgeleverd die allemaal in een bepaalde mate lijden aan 'n angststoornis. Zo is er bij mezelf nog de constante twijfel of dat ik ben wie ik ben echt wel goed genoeg is. Door religie ben ik namelijk het geloof in mezelf kwijtgeraakt en mezelf jarenlang ontrouw geweest. Ik ben bezig met terugkeren naar die bron van liefde voor mezelf. Wanneer ik daaruit kan tappen heb ik ook liefde te delen met mijn omgeving heb ik ervaren.
Hier ook, ik ben ongelovig opgevoed maar heb wel sterk het gevoel dat ik geloof en dat God bestaat. Echter, kan ik niet "kiezen" tussen het jodendom, christendom en islam. Allemaal hebben ze iets wat mij aanspreekt. En tussen alle verhalen vind ik ongeloofwaardige dingen staan. Ben ook bang dat ik de verkeerde kies en in de hel beland.
Dank allemaal voor de reacties. Ik reageer vanavond verder, ik moet nu helaas weg.
Ik hoorde eens de uitspraak:

"Ik geloof in God, ik heb alleen geen geloof in zijn grondpersoneel".

Dat vond ik een hele treffende! Wellicht kun je hier iets mee.
Als er 'n god/allah zou bestaan die zou willen dat we naar zijn eisen zouden leven, dan zou hij wel van zich laten horen als ie toch zo machtig is. Maar dat doet ie niet. De mensen kunnen dood en verderf zaaien (vaak uit naam van 'n religie) maar god/allah zwijgt in zeven talen. Dus ofwel hij bestaat niet, ofwel zal het hem aan z'n almachtige reet roesten wat wij doen.
Mijn a-religieuze man zegt altijd dat de religieuze leefregels door mensen zijn bedacht om macht over samenlevingen te krijgen/houden. Het enige wat volgens hem aan het 'eeuwige' gelijk is is het eigen geweten.
anoniem_161904 wijzigde dit bericht op 29-08-2013 13:50
Reden: typo eruit
% gewijzigd
quote:zonnigschildpadje schreef op 28 augustus 2013 @ 12:16:

Hier ook, ik ben ongelovig opgevoed maar heb wel sterk het gevoel dat ik geloof en dat God bestaat. Echter, kan ik niet "kiezen" tussen het jodendom, christendom en islam. Allemaal hebben ze iets wat mij aanspreekt. En tussen alle verhalen vind ik ongeloofwaardige dingen staan. Ben ook bang dat ik de verkeerde kies en in de hel beland.Wat bizar dat je vanuit 'n atheistische opvoeding toch naar 'n religie gaat neigen. Is boeddhisme niets voor jou? Dat is niet veroordelend en men vindt het mooi dat je belangstelling voor die levenswijze toont zonder je regels en wetten te willen voorschrijven. Ik voel me in boeddhistische landen/tempels altijd fijn.
quote:zonnigschildpadje schreef op 28 augustus 2013 @ 12:16:

Hier ook, ik ben ongelovig opgevoed maar heb wel sterk het gevoel dat ik geloof en dat God bestaat. Echter, kan ik niet "kiezen" tussen het jodendom, christendom en islam. Allemaal hebben ze iets wat mij aanspreekt. En tussen alle verhalen vind ik ongeloofwaardige dingen staan. Ben ook bang dat ik de verkeerde kies en in de hel beland.

Waarom zou je kiezen? Het enige dat je er mee bereikt is dat je in een strak pak komt te zitten waar je toch niet gelukkiger van wordt.

Ik vind het ook altijd een beetje raar die gedachte dat je alleen maar in God kunt geloven als daar een boek en kerk/tempel/moskee aan verbonden is, terwijl ik de overtuiging ben toegedaan dat God met geen enkel boek iets te maken heeft.

Blijf vrij, kies voor de liefde.
Ik geloof in God, maar niet in het instituut dat kerk heet.

De hel bestaat niet. Het is bedacht om de mens bang te maken. Voor zover ik weet wordt de hel niet genoemd in de Bijbel.
Ik ben christelijk opgevoed. Niet heel los, maar ook niet super streng.

Wel met het idee dat er een hel bestaat en dat je daar heen gaat als je niet gelooft in de heilige drie-éénheid (god, jesus en de heilige geest).

Binnen mijn geloofsstroming draaide alles om de woorden van Jesus: "Er is geen andere weg naar de vader dan door mij."

En juist dat heeft mij m'n geloof doen verliezen.

Omdat ik namelijk juist vind dat mensen beoordeeld zouden moeten worden op hoe ze leven. Of ze in elk geval hun best doen om vriendelijk en met respect voor anderen en de wereld te leven.

Mijn gevoel rebeleert tegen een hemel die je kado krijgt als je maar gelooft.

Ik geloof dus ergens nog wel dat er (een soort) god is. Maar ik wil met het christelijke idee van de hemel alleen bereikbaar door het accepteren van Jesus als de verlosser niets van doen hebben.

En ja, soms ben ik wel een soort van bang dat als er een hemel en hel bestaan, dat ik dan in de hel beland. Maar dat is dan maar zo.

En feit is, dat niemand weet óf en in welke vorm er leven na de dood is, dus uiteindelijk komen we er allemaal pas achter als we dood zijn.
quote:Doreia schreef op 28 augustus 2013 @ 12:17:

Ik hoorde eens de uitspraak:

"Ik geloof in God, ik heb alleen geen geloof in zijn grondpersoneel".

Dat vond ik een hele treffende! Wellicht kun je hier iets mee.Dat vind ik wel een hele mooie! Voor mij ook van toepassing, ik geloof wel dat er "meer" is, of dat (een) God is? Geen idee, maar los van het starre van de christelijke kerk voelt wel beter voor me!
Afspraak gaat niet door.

Interessante verhalen allemaal.

Over het algemeen denk ik ook zo. Ik geloof wel in God, maar de regels vind ik zo onmenselijk bijna.

Ooit een foto gezien die de NASA had gemaakt, miljoenen lichtjaren hier vandaan. Dat was zo onbeschrijfelijk mooi, dat ik dacht. Hoe kan een schepper van zo iets moois zich bezighouden met zaken of de vrouw wel goed genoeg bedekt is, of ze haar wenkbrauwen wel of niet epileert.

Helaas kan ik nooit uit "de kast komen". Dat betekend geheid ruzie en in het ergste geval verbanning uit de familie en vriendenkring. Dat maakt het wel eenzaam.
Religieuze werken zijn wat mij betreft bedoeld om situaties te schetsen waarin morele keuzes gemaakt kunnen worden. Die situaties zijn bedoeld om over na te denken en je eigen mening te vormen. De keuzes die in een werk gemaakt worden, zijn geen regels, of anders gezegd: meestal worden wat mij betreft juist de verkeerde keuzes gemaakt en beschrijft het werk wat de gevolgen daarvan zijn. Het is aan jou om jezelf de vragen te stellen en tenminste niet aan anderen om de antwoorden te geven. Anderen kunnen andere argumenten aandragen, waardoor de vragen anders belicht worden.

Een onderdeel van Christelijk en Islamitisch werk, is het geloof in God. Het bestaan van God is voor mij een zekerheid en geen geloof. God wordt vaak aangeduid met de Heer, maar ik spreek sinds een aantal jaren liever van de Godin of de Moedergodin, gebaseerd op de gift van het leven. Het doet m.i. niet terzake of je spreekt over de God of de Godin.

Ik schrijf dit over God of de Godin omdat tal van religieuze regels anders aangeven. Ik vind het belangrijk te weten dat een strikt geloof in een tekst dodelijk is voor je eigen ontwikkeling. Dus maak van jezelf geen slaaf en volg andermans keuzes alleen als je er zelf ook achter staat. Mocht je alsnog slaaf willen zijn, dan is het belangrijk dat dit een tijdelijk of situationeel karakter heeft. Ook daar kun je veel van leren, maar bewaak wel de grenzen.

De relatie die jij met God hebt is van jou en er zal nooit iemand zijn die jou regels kan opleggen behalve God zelf. Andere mensen kunnen slechts adviseren en dat geldt dus ook voor mijn woorden.
Leven en beleven
quote:[b

Helaas kan ik nooit uit "de kast komen". Dat betekend geheid ruzie en in het ergste geval verbanning uit de familie en vriendenkring. Dat maakt het wel eenzaam.

Ik geloof zelf wel in God en Jezus, ik zou niet zonder kunnen.

Maar dat doet even niet terzake,

Deze zin vind ik wel erg, voor mij is het altijd een vrije keus geweest en ik vertel mijn kinderen hoe ik het geloof maar ook voor hun wordt het als ze het snappen een eigen keus.

En stel nou dat heel veel vrienden net als jij in de islamitische kast zitten? Misschien zit je wel met zijn allen elkaar voor de gek te houden terwijl je allemaal niet meer gelooft?
De Bijbel en de Koran zijn beiden geschreven door mensen. Als er werkelijk een god is, en hij is werkelijk zo fantástisch als de grootste religies zeggen, dan zal hij me waarschijnlijk aankijken en zeggen: Kind, je had het compléét bij het verkeerde eind, maar je was een goed mens. Kom maar binnen.

Tjah, ik durf daar op te gokken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven