Twijfel aan religie

28-08-2013 11:29 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Al mijn hele leven lang ben ik moslim.

Sinds een gebeurtenis in de wereld ben ik meer gaan lezen over de Islam. Ik las dingen die ik zelf nog niet wist en daarmee begon langzaam mijn twijfel. In het begin deed ik er niet veel mee, behalve nadenken. Ik bleef bidden en doen wat er verwacht werd.

Naarmate de jaren verstreken werd het gevoel steeds sterker. Ik vergelijk het met op een hangbrug lopen. Mijn stabiele religie waarin ik altijd rotsvast geloofde begon te wiebelen. Ik kon en kan er moeilijk mee omgaan.

Als kind - en eigenlijk - nog steeds werd ik bang gemaakt voor de hel. Kennelijk ben ik daar overgevoelig voor, want de angst heeft mij behoorlijk in zijn greep. Ik heb hiervoor ook therapie gehad, helaas blijkt nu zonder succes.

Zijn er meer mensen die van hun geloof zijn afgevallen en hoe gaan jullie daar mee om? is er nog die angst of twijfel?
quote:watermanneke schreef op 28 augustus 2013 @ 16:10:

[...]

Ik zou zeggen dat God dan weet dat je door de bomen het bos niet meer zag en dat je daarom maar geen aandacht meer voor God hebt, want als mensen je niet eenduidig de juiste weg wijzen, dan hoeft het wat jou betreft niet meer (ongeacht wat je gekregen hebt).

[...]

.

En misschien leidt het zoeken naar 'de juiste religie' je wel zover van je pad af, dat je daarom niet meer kunt geloven.

In plaats van zoeken bij mensen, en al hun ideeën, kun je je beter richten op wat je zelf denkt dat een God(in) echt zou willen, dan maar blijven zoeken naar de menselijke ideeën hierover en bang zijn dat je net het verkeerde idee gaat volgen.
Later is nu
Tutti Frutti, ik denk dat er inderdaad meer mensen in je omgeving denken zoals jij en er ook niet voor uit durven komen. Je zussen heb je hierover kennelijk al gevraagd. Probeer anders eens wat 'lossere' moslims in je omgeving te zoeken?
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 29 augustus 2013 @ 11:03:En misschien leidt het zoeken naar 'de juiste religie' je wel zover van je pad af, dat je daarom niet meer kunt geloven. In plaats van zoeken bij mensen, en al hun ideeën, kun je je beter richten op wat je zelf

quote:Dreamer schreef op 29 augustus 2013 @ 11:03:

[...]

wat je zelf denkt dat een God(in) echt zou willen

Of je zoekt niet naar wat God zou willen. De vraag wat God wil en of je God kunt dienen is wat mij betreft een onmogelijke vraag.

Maar je kunt die vraag anders benaderen. Als je zoals kipkluifje zegt een leerling bent dan valt er vooral veel te leren. Het is dan aan jou of je oppakt wat aangeboden wordt. Een leerling die vooraf informeert wat het weet na de laatste les maakt geen schijn van kans om dat te begrijpen. Daarvoor moet je eerst de lessen doorlopen hebben.
Leven en beleven
quote:kipkluifje schreef op 29 augustus 2013 @ 11:26:

[...]

Mooie teksten !!
Leven en beleven
quote:watermanneke schreef op 28 augustus 2013 @ 16:10:

[...]

Ik zou zeggen dat God dan weet dat je door de bomen het bos niet meer zag en dat je daarom maar geen aandacht meer voor God hebt, want als mensen je niet eenduidig de juiste weg wijzen, dan hoeft het wat jou betreft niet meer (ongeacht wat je gekregen hebt).

[...]

Misschien is het een aanrader om datzelfde trucje even bij je partner of werkgever te proberen.Volgens mij snap je helemaal niet wat ik zeg. Hoezo vergelijk je een almachtige en alwetende god die al mijn intenties, gedachten, zoektochten, gevoelens en worstelingen kent met een partner of werkgever? Hoe kom je erbij dat ik op mensen af ga die mij de juiste weg op wijzen? Ik ga juist af op wat zogenaamd god mij heeft gegeven. Ik heb alleen een andere conclusie getrokken dan jij. Of misschien is jouw definitie van god anders dat jij een god met een mens kunt vergelijken.
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 12:28:

[...]

Of je zoekt niet naar wat God zou willen. De vraag wat God wil en of je God kunt dienen is wat mij betreft een onmogelijke vraag.

Maar je kunt die vraag anders benaderen. Als je zoals kipkluifje zegt een leerling bent dan valt er vooral veel te leren. Het is dan aan jou of je oppakt wat aangeboden wordt. Een leerling die vooraf informeert wat het weet na de laatste les maakt geen schijn van kans om dat te begrijpen. Daarvoor moet je eerst de lessen doorlopen hebben.Joh, zeg dat even tegen alle leerlingen die al hun tijd verdoen aan informatiedagen, meeloopdagen en dergelijke. Gewoon niet uitzoeken waar je in geschoold wordt gewoon doen!
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 12:28:Mooie teksten !!

Nog een tekst, omdat ik dit even wil delen, wellicht heeft een ander er ook steun aan en negeren mag ook. De liedtekst van Eternal die ik zing als m'n dagelijks dankgebed:

Here in the silence I say a prayer

Though I've never seen You, somehow I know You're there

You're in the faces of the people that I meet

You're as silent as the earth beneath my feet

So if I should complain that all I have is not enough

Forgive me, I've been given so much and I am blessed

Every time I look into my baby's eyes

I think of all the friends who've touched my life

I realise, in a world where some have more and some have less,

I have love and I am blessed

So many changes this world can put you through

Sometimes it's hard to find a way, a heart can get confused

But then I told you and it all falls into place

You've given me what time cannot erase

So when I'm feeling down or feeling sorry for myself

I look around and it's easy to tell that I am blessed

.
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 12:28:dan valt er vooral veel te leren. Het is dan aan jou of je oppakt wat aangeboden wordt.
@Tutti: wat een lief bericht schrijf je daar aan mij, dank je wel! Ik heb trouwens een vervolg geschreven op het eerste boek, het is onlangs uitgekomen.

Ik geloof wel dat er voor alles een reden is, ik denk dat er voor de ontvoering en het-niet-contact opnemen in al die jaren zeker wel redenen zijn van zijn kant, en ik zou ze graag weten.

Op een dieper niveau denk ik ook dat niets 'zomaar' gebeurt, maar dat het er om gaat wat jij daarmee doet, hier als mens in het aardse leven. Ik heb daarin ook een keuze: ik kan hard en verbitterd worden en wraak nemen op alles en iedereen vanwege mijn shitsituatie (even bot gezegd), maar ik kan ook doen wat ik er nu mee doe: erover schrijven, praten, aan mezelf werken etc.

Wat ik eerder al zei: daar heb ik geen (reli)regeltjes voor nodig, of een ('heilig') boek wat me vertelt wat ik moet doen. Het is mijn eigen hart en eigen geweten.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:annelaure schreef op 29 augustus 2013 @ 12:41:

[...]

Hoezo vergelijk je een almachtige en alwetende god die al mijn intenties, gedachten, zoektochten, gevoelens en worstelingen kent met een partner of werkgever?.

Dat deed ik ook niet. Ik probeerde je te laten inzien dat het vreemd is om een oordeel over jezelf klaar te hebben. Dat is niet aan jou, maar aan anderen.

quote:annelaure schreef op 29 augustus 2013 @ 12:43:

[...]

Joh, zeg dat even tegen alle leerlingen die al hun tijd verdoen aan informatiedagen, meeloopdagen en dergelijke. Gewoon niet uitzoeken waar je in geschoold wordt gewoon doen!

Tijdens informatiedagen begrijp je dan ook niet wat je aan het einde van de opleiding weet, anders hoef je de opleiding niet meer te doen. Er wordt je globaal voorgehouden wat je na de opleiding zoal zou moeten kunnen en dat wordt geformuleerd in termen van wat voor jou begrijpelijk is. Je krijgt dan een voorbeeld en kunt op basis van dat voorbeeld dan beslissen of je ook zo iemand wilt zijn.

Het leven als totaal kent geen informatiedag en het leven is geen opleiding waar je een bepaald aantal uren per dag aan besteedt en daarna iets anders gaat doen.
Leven en beleven
quote:Carenza schreef op 28 augustus 2013 @ 13:11:

[...]

Dat vind ik wel een hele mooie! Voor mij ook van toepassing, ik geloof wel dat er "meer" is, of dat (een) God is? Geen idee, maar los van het starre van de christelijke kerk voelt wel beter voor me!Ja, dit geldt voor mij ook. Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ben katholiek opgevoed, hoewel mijn ouders vooral bij de kerk waren aangesloten omdat het een hele fijne gemeenschap met leuke mensen is, die niet zo streng is met religie. Ik heb het nooit als iets vervelends ervaren (behalve als ik op zondag mee naar de kerk moest terwijl ik liever in mijn bed lag..:)), maar na een paar jaar ben ik gewoon niet meer gegaan. Alleen soms nog met kerst, voor de sfeer. Ik geloof dus ook niet zozeer in een God, maar ik geloof wel dat er meer is dan waar wij vanaf weten. De laatste jaren gaan mijn ouders ook nauwelijks meer naar de kerk, omdat zij ook twijfels kregen over het bestaan van God zoals de kerk het zegt, maar ook omdat het hele bestuur werd vervangen door een ouderwets bestuur die ook geen vrouwen als voorgangers wil etc.
quote:kipkluifje schreef op 29 augustus 2013 @ 12:52:

[...]

Nog een tekst, omdat ik dit even wil delen, wellicht heeft een ander er ook steun aan en negeren mag ook. De liedtekst van Eternal die ik zing als m'n dagelijks dankgebed:

.

Ook een mooie tekst en als je dit zingt dan kun je vast ook goed zingen.

Ik heb alleen wat moeite met een aantal regels, niet dat het zo zeer stoort hoor (het blijft mooi), maar ik ben het er gewoon niet mee eens (al heeft het tot op zekere hoogte wel een waarheidsgehalte). Mijn reactie op punt 7 uit je andere quote maakt dat misschien wat duidelijker:

quote:kipkluifje schreef op 29 augustus 2013 @ 13:08:

[...]

[img]http://positivelyinclined.com/wp-conten ... HiRes.jpeg[/img]

Ik ben het eens met 1-3, 5 en 8, maar niet met:

4. Ik denk dat de lessen dwars door elkaar lopen.

6. Ik denk dat je in het nu almaar wijzer wordt zolang je niet in slaap valt.

7. Ieder dier is gelijk aan het ik. Als ik keuzes maak zijn mijn gevoelens alleen en uitsluitend het gevolg van mijn keuzes en niet van andersmans handelen of van wat anderen overkomt. Mijn keuzes kunnen een spiegel zijn voor anderen maar zijn dat niet altijd. Ik - als onderdeel van de anderen - is voor jou is hetzelfde als jij - als onderdeel van de anderen - voor mij (afgezien van de mate van waardering natuurlijk).

9. Ik wil dit niet toelichten
Leven en beleven
Kipkluifje, wie is die mooie vrouw eigenlijk op de foto van je avatar?
Leven en beleven
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 15:09:als je dit zingt dan kun je vast ook goed zingen...7. Ieder dier is gelijk aan het ik. Als ik keuzes maak zijn mijn gevoelens alleen en uitsluitend het gevolg van mijn keuzes en niet van andersmans handelen of van wat anderen overkomt.Jáááárenlange oefening in het kerkkoor

Ik ben van mening dat elk levend wezen gelijkwaardig is aan mezelf. Wellicht dat ik daardoor moeite heb met vlees eten, wetende hoe die industrie eruit ziet. Daarnaast ben ik mij er ook wel van bewust dat het volgens "moeder natuur" nu eenmaal zo werkt dat de een z'n dood de ander z'n brood is. Wellicht dat ik daarom dankbaar ben voor mijn dagelijks brood, omdat ik weet welk offer daarvoor gebracht is. Als ik me de biologielessen nog goed herinner word mijn dode lichaam het eten van de bacteriën die nu al in mijn darmen wonen. Blijkbaar zijn we allemaal een onderdeel van de natuurlijke levenscyclus.

Ik heb daarnaast de ervaring dat anderen mij (en mijn gedrag) kunnen spiegelen in de zin dat de ene mens het beste in mij naar boven kan halen en de andere mens het slechtste. Ik vind dat nog steeds een wonderlijk fenomeen dat ik loop te stralen bij de een en ik bij de ander donderwolken boven m'n hoofd heb hangen. De oorzaak daarvan ligt grotendeels in mezelf, omdat de ander alleen op 'de knoppen' duwt bij mij. Ik leer door het gedrag van de ander hoe ik zelf nu precies in elkaar zit.

De dame op de avatar is Rachelle Lefevre, volgens m'n kind lijk ik op haar dus vandaar deze avatar.

.
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 14:43:

[...]

Dat deed ik ook niet. Ik probeerde je te laten inzien dat het vreemd is om een oordeel over jezelf klaar te hebben. Dat is niet aan jou, maar aan anderen.

Dat noemen ze nou het geweten. Het is niet meer dan logisch om een oordeel over jezelf klaar te hebben, in mijn ogen is dat juist niet aan anderen. De enige andere die zou mogen oordelen is god en dan ga ik er van uit dat hij kijkt naar mij en naar mijn bedoelingen en dus inderdaad naar mijn oordeel van mij en naar hoe ik daartoe ben gekomen. Maar ik zei al dat we volgens mij heel verschillende definities hebben van god

[...]

Tijdens informatiedagen begrijp je dan ook niet wat je aan het einde van de opleiding weet, anders hoef je de opleiding niet meer te doen. Er wordt je globaal voorgehouden wat je na de opleiding zoal zou moeten kunnen en dat wordt geformuleerd in termen van wat voor jou begrijpelijk is. Je krijgt dan een voorbeeld en kunt op basis van dat voorbeeld dan beslissen of je ook zo iemand wilt zijn.

Het leven als totaal kent geen informatiedag en het leven is geen opleiding waar je een bepaald aantal uren per dag aan besteedt en daarna iets anders gaat doen.

Religie kent een informatiedag en daar is wel een opleiding bij waar je een bepaald aantal uren iets aan besteedt en dan iets anders gaat doen. En in mijn ogen is het met leven net zo. Je krijgt bij je Je omgeving is je info-dag, er wordt je globaal voorgehouden wat je kunt doen als je bepaalde richtingen volgt en op basis daarvan kun je beslissen of je ook zo iemand wil zijn. Als je dat wil dan besteed je daar wat tijd aan en gaat daarna wat anders doen.

Maar nogmaals, volgens mij hebben wij totaal verschillende visies en gaan we het niet eens worden. Ik vind de dingen die je zegt zo ver af staan van mijn beleving. Jij zegt "maar X" en voor mijn gevoel is het "Juist omdat X"
quote:kipkluifje schreef op 29 augustus 2013 @ 15:32:

[...]

Wellicht dat ik daardoor moeite heb met vlees eten, wetende hoe die industrie eruit ziet.

Dat moet ik nog eens afleren, maar kippetjes en karbonades zijn ook zo lekker dat ik wel eens ruzie met mezelf over heb .

Ik heb daarnaast de ervaring dat anderen mij (en mijn gedrag) kunnen spiegelen in de zin dat de ene mens het beste in mij naar boven kan halen en de andere mens het slechtste. Ik vind dat nog steeds een wonderlijk fenomeen dat ik loop te stralen bij de een en ik bij de ander donderwolken boven m'n hoofd heb hangen.

O ja, dat is ook zo, maar ik benader dit soort dingen dan altijd weer net iets te strikt. Zoals dit:

De oorzaak daarvan ligt grotendeels in mezelf, vind ik.Hoewel de gelijkenis niet zo groot is, word ik door je avatar (of door jou) herinnert aan Bernadette Peters (hier 50 jaar).
Leven en beleven
Ik weet niet precies hoe ik denk over straffen enzo, ik geloof dat God genadevol is. En het allerbeste weet wat er in de harten van de mensen schuilt. Maar ik geloof wel dat aan de regels houden het beste is, dat er een reden is om je te bedekken, of om te bidden, of dat je geen varkensvlees mag eten. Ik denk dat iedere moslim er op zijn manier naar moet streven om zich aan het woord van God te houden. Want uiteindelijk is het voor moslims niet zomaar een door mensen geschreven boek, maar het letterlijke woord van God dat inderdaad is opgeschreven door mensen. Ik geloof niet dat je naar de hel gaat als je varkensvlees eet, maar God verbied niet alleen varkensvlees nee we hebben zoveel prachtige vlees, fruit, groente soorten op deze aarde. De meest mooie, lekkere diverse eetwaren die allemaal zijn toegestaan in tegenstelling tot een paar dingen die niet mogen. We hebben varkensvlees helemaal niet nodig.

En het is ook niet zo simpel dat je naar de hel gaat als je bepaalde dingen doet, de enige die weet wie er naar de hel gaan is God. En een goede daad (en dat kan al zijn als je iets voor je naaste doet, of een dier te eten geeft) telt zoveel zwaarder dan zondes. Maar goed, sommige mensen verdienen het om gestraft te worden. Pas zag ik een verhaal over een man die zijn vrouw had vermoord, zijn zoon terroriseerde, vrouwen bij hem thuis opsloot en sloeg en opsloot in de binnenkant van een boom. En nog een vrouw had vermoord. Dan hoop ik met heel mijn hart dat zulke mensen ooit bestraft worden. Hij is oud geworden, zonder ooit veroordeelt te worden. Terwijl het een zieke sadist was.

Maar goed, dit is hoe ik er over denk.

“Allah de Verhevene zegt: “Ik ben tegenover iedere dienaar zoals hij denkt dat Ik ben. Ik ben met hem waar hij Mij ook gedenkt. Bij Allah, Allah is meer verheugd met het berouw van Zijn dienaar dan wie ook van jullie zou zijn nadat hij zijn verloren rijdier in de woestijn terugvindt. Wie Mij een handbreedte nadert, nader Ik een armlengte; en wie Mij een armlengte nadert, nader ik de ruimte tussen twee uitgestrekte armen. Als een dienaar van Mij, Mij lopend nadert, ren Ik hem tegemoet.”

quote:annelaure schreef op 29 augustus 2013 @ 15:51:

[...]

Religie kent een informatiedag en daar is wel een opleiding bij waar je een bepaald aantal uren iets aan besteedt en dan iets anders gaat doen.

Georganiseerde religie kent zeker informatiedagen, maar georganiseerde religie is dan ook niet hetzelfde als het leven. Je kunt religie best vereenzelvigen met het leven, al denk ik dat je dat met georganiseerde religie niet kunt. In dat laatste geval is je religie dat je je zult onderwerpen aan het gedachtengoed zoals anderen dat aandragen. Misschien is dat wel het verschil met opleidingen zoals opleidingsinstituten dat aanbieden. Aan het einde van de opleiding wordt je geacht aan de eindtermen te voldoen die door anderen geschreven zijn.

Het leven met God als leraar kent volgens mij geen welomschreven eindtermen en derhalve geen informatiedag om je daarop voor te bereiden.

Als wij het niet eens zijn dan ik denk op dit moment dat het verschil is dat ik graag zelf mijn opleidingspakket samenstel.
Leven en beleven
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 16:10:Georganiseerde religie kent zeker informatiedagen, maar georganiseerde religie is dan ook niet hetzelfde als het leven. Je kunt religie best vereenzelvigen met het leven, al denk ik dat je dat met georganiseerde religie niet kunt. In dat laatste geval is je religie dat je je zult onderwerpen aan het gedachtengoed zoals anderen dat aandragen.Wellicht gaat het er in het dagelijks leven om dat je je eigen verstand leert gebruiken om je eigen gedachtegoed (overtuiging, standpunt in het leven) te vormen en het hart te hebben om ook achter je eigen denkbeelden (wellicht ideaalbeelden) te staan omdat je diep van binnen weet dat die plek voor jou het beste is? Wellicht hebben we daarom geen afbeeldingen/beelden van God nodig, doordat God die levensenergie (dat gedachtegoed) is die in elke individuele geest leeft en als gevolg daarvan ontastbaar en onzichtbaar voor anderen is?

In het leven denk ik dat ieder voor zichzelf op elk moment in elke situatie streeft naar het eigen optimale evenwicht tussen pijn en plezier, omdat dat punt voldoening geeft, de beleving dat je het geluk getroffen hebt en je op die plek tevreden over jezelf (en wat je bereikt hebt) kunt zijn.

.
quote:watermanneke schreef op 29 augustus 2013 @ 16:10:

[...]

Georganiseerde religie kent zeker informatiedagen, maar georganiseerde religie is dan ook niet hetzelfde als het leven. Je kunt religie best vereenzelvigen met het leven, al denk ik dat je dat met georganiseerde religie niet kunt. In dat laatste geval is je religie dat je je zult onderwerpen aan het gedachtengoed zoals anderen dat aandragen. Misschien is dat wel het verschil met opleidingen zoals opleidingsinstituten dat aanbieden. Aan het einde van de opleiding wordt je geacht aan de eindtermen te voldoen die door anderen geschreven zijn.

Het leven met God als leraar kent volgens mij geen welomschreven eindtermen en derhalve geen informatiedag om je daarop voor te bereiden.

Als wij het niet eens zijn dan ik denk op dit moment dat het verschil is dat ik graag zelf mijn opleidingspakket samenstel.

Ik snap je echt niet. Volgens mij zeg je precies hetzelfde als ik, behalve dan dat ik dus wel denk dat je een bepaald vooruitzicht hebt als je god als leraar hebt. Ik denk dat dat toch liefde en geluk moet brengen toch? Of zou je god ook dienen en volgen als hij ellende en rampspoed beloofde?

Ik stel ook het liefst mijn eigen opleidingspakket samen. Vandaar dat ik mezelf als leraar heb. Ik geloof namelijk niet in goden. En mocht hij er toch zijn, ach, dan is het vast geen klootzak. En als hij dat wel is ben ik dolblij dat ik geen wegen heb kunnen vinden om hem direct te dienen.

Na het opnieuw gelezen te hebben denk ik dat jij geen onderscheid maakt tussen geloof en religie. Ik doe dat wel. Religie is georganiseerd, een leer. Geloof is een overtuiging en staat dus niet vast, het is geen leer.
Dit lijkt me een lastig dilemma, tutti-frutti.

Je wilt trouw zijn aan jezelf, voor jezelf opkomen, niet hypocriet zijn en misschien een voorbeeld zijn voor andere twijfelende/ongelovige moslims. Maar dit zou je heel veel kosten en het is helemaal aan jou of je het dat wel waard vindt. En zo blijven afvallige moslims massaal in de kast en wordt de discussie niet open gevoerd. Je bent zeker niet de enige twijfelende/vrijzinnige/agnostische moslim.

Zelf ben ik erg langzaam van mijn geloof gevallen, eerder ongemerkt gegleden. Tijdens dat proces was er wel twijfel: wat als ik het mis heb, wat als het God wel uitmaakt wat ik geloof en ik het fout heb, wat als ik doodga en ik blijk het verkeerd gedaan te hebben? Dat maakte me soms angstig. Die twijfel is nu wel weg, ik geloof gewoon niet meer in een god en of dat je na de dood voortleeft en beloond of gestraft wordt.

Een groot verschil met jou is, dat mijn omgeving dat niet erg vindt. Veel mensen om me heen zijn zelf ongelovig en mijn familie, die gelovig is, gaat daar ruimdenkend mee om, ook al denken we totaal anders over sommige dingen.

Ik hoop dat je voor jezelf een weg kan vinden. Ik denk dat contact met gelijkgestemden wel belangrijk is, anders wordt het eenzaam. Ik zou alleen niet zo snel weten waar je die gelijkgestemden tegenkomt, zeker niet off-line. Veel ex-moslims zijn juist weer erg anti-islam, daar zit je misschien ook weer niet op te wachten.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:kipkluifje schreef op 29 augustus 2013 @ 16:17:

[...]

Wellicht gaat het er in het dagelijks leven om dat je je eigen verstand leert gebruiken om je eigen gedachtegoed (overtuiging, standpunt in het leven) te vormen en het hart te hebben om ook achter je eigen denkbeelden (wellicht ideaalbeelden) te staan omdat je diep van binnen weet dat die plek voor jou het beste is?

.

Ik zou zeggen dat het er in het leven om draait dat je beseft waarom je een keuze maakt. Dat besef ontstaat niet zomaar. Een nieuwe situatie is een onbekende situatie. Door te leven zonder angst wordt iemand roekeloos, gebaseerd op arrogantie. Door angst niet te doorbreken kun je nieuwe lessen niet leren.

Het ontwikkelen van besef is groter dan het volgen van de middellijn. Echt besef ontstaat wat mij betreft doordat je leert van je beleving. Als je iets niet beleeft hebt is besef m.i. onmogelijk. Je leert meer doordat je er volledig voor gaat.

quote:maitje136 schreef op 29 augustus 2013 @ 16:08:

Pas zag ik een verhaal over een man die zijn vrouw had vermoord, zijn zoon terroriseerde, vrouwen bij hem thuis opsloot en sloeg en opsloot in de binnenkant van een boom. En nog een vrouw had vermoord. Dan hoop ik met heel mijn hart dat zulke mensen ooit bestraft worden. Hij is oud geworden, zonder ooit veroordeelt te worden. Terwijl het een zieke sadist was.

In die context klinkt het misschien wreed, maar de sadist die mailtje beschrijft heeft een intense beleving gehad en daaruit veel geleerd. Tegelijkertijd hebben zijn slachtoffers net zo veel beleeft en hebben zij net zoveel kunnen leren. Door de sadist te veroordelen, veroordeel je ook de mogelijkheden die zijn slachtoffers gehad hebben. Als je zelf depressief geweest bent - misschien paniekaanvallen gehad hebt en meer van dat - en dit goed doorstaan hebt kun je m.i. alleen maar oneindig dankbaar zijn dat je dit meegemaakt hebt. Lijden, in welk opzicht dan ook schept kansen. In veel gevallen kies je misschien niet zelfstandig voor dat lijden (zoals het Jezus-verhaal ons vertelt), maar wat je meegemaakt hebt is nooit voor niets geweest.

Het verhaal van het lijden geldt natuurlijk ook voor liefde. Als je niet geleerd hebt jezelf weg te cijferen en een ander oneindig te dienen uit eigen beweging blijft het begrip liefde een zwevend begrip, waarvan je de grenzen niet hebt leren verkennen.

Tegelijkertijd zullen de extremen je niet alles leren. Het is net zo relevant om te leren waar de grenzen liggen voor je eigen functioneren. De bijbel zegt ergens dat je slechts moet nemen wat je nodig hebt en moet accepteren wat je kunt dragen. Daarvoor moet je weten wat je echt nodig hebt en wat je echt kunt dragen. Dat is het besef van het 'hier' en dat kan veranderen door het 'daar'. Dat besef komt alleen als je beleefd hebt wat je nodig hebt en beleeft hebt wat je kunt dragen.

(vandaar ook mijn motto)
Leven en beleven
Ik geloof niet in het opdringen van welk geloof dan ook, maar ook niet van het opdringen dat je niet zou moeten geloven.

Als God of Allah bestaat, dan gunt hij zeker jou eigen zoektocht, zodat je gaat kiezen omdat je graag wil en niet omdat je moet.

Als God niet bestaat, dan is er niets en dan is er nog niets mis met geloof, mits je er gelukkig mee kunt zijn.

Zoek vooral eventjes naar jezelf. Je eigen overtuigingen, je eigen leven, etc. En laat religie even los. Dan sta je naar je omgeving ook sterker als je 'uit de kast' komt. Nu is het te verwarrend voor je.
Ongeacht of je gelooft is het bezopen om naar de regels en wetten van oude sprookjesboeken te gaan leven en jezelf een heleboel leuke dingen te ontzeggen door bijv. niet alles te mogen eten en drinken. Slaat echt helemaal nergens op natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven