Werk & Studie alle pijlers

Onzekere toekomst. .

02-09-2013 15:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, (en heren?)

Ik zit met een vreselijk probleem en ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen. Ik ben 19 jaar jong, en afgelopen jaar heb ik mijn havo-diploma gehaald met veel pijn en moeite. Dit doordat ik sinds mijn 14e jaar al depressief ben. Verder "lijdt" ik aan de concentratiestoornis ADD waardoor de simpelste dingen zoals luisteren naar iemand of dit verhaaltje typen zeer pittig zijn voor mij.

Na het behalen van mijn havo wilde ik graag een opleiding tot sportleerkracht gaan volgen. Hier werd ik geweigerd, aangezien mijn lichaam de opleiding niet zou trekken. Daarna heb ik 6 maanden op de Pabo gezeten. Hier moest ik vertrekken vanwege het niet behalen van de rekentoets.

Nu zit ik al een maand of 7 bij huis. Ik heb geen werk, omdat er in mijn omgeving niet veel aanbod is. Ik solliciteer minstens 25 keer per maand. Helaas ben ik niets opgeschoten. Ik baal gewoon enorm van het feit dat er geen geld binnenkomt, ookal ben ik pas 19. Crisis..

Ik wil heel graag weer gaan studeren, maar het is voor mij onmogelijk om te kiezen. Hetgene wat ik zeer graag wilde doen kan ik niet. Ik wil niet weer in de put vallen door alleen maar afgewezen te worden en te horen dat je iets niet kan. ik weet dat ik goed ben in sociale contacten, er creatief ben.

Verder heb ik weinig tot geen interesses, waardoor het kiezen nog erger wordt, plus het feit dat ik geen examen heb gedaan in de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde, m&o of economie. Mijn omgeving steunt me goed en daar ben ik ontzettend blij mee, maar toch kom ik niet verder..

Wat moet ik nog doen? Hoe pak ik dit aan? Ben echt ten einde raad...
Ik zou contact opnemen met MEE, zij hebben veel verstand van dit soort zaken en kunnen je vast goed adviseren. Je bent wel erg jong om dit in je eentje uit te vogelen
Bedankt, maar ik ben niet echt beperkt in mijn werk en studie, ik kán het wel, maar ik weet niet wát... en waar ik moet beginnen met zoeken
Er zijn allerlei cursussen en dergelijke om je te helpen met het kiezen van een studierichting. Het is alleen jammer dat je dit niet een maand of 2/3 eerder bedacht hebt, want alle studies zijn nu net weer begonnen. Ik zou toch zoiets zoeken en dan kan je misschien in februari ergens instromen.

Ook vreemd dat je in de zomer nergens een zomerbaantje hebt kunnen krijgen, solliciteer je wel op bereikbare vacatures? Dus dingen zoals krantenabonnementen verkopen, horeca en dergelijke typische studentenbanen?
Zeg maar Spijker.
Deze cursussen en testen heb ik inderdaad gevolgd, ik ben al zoek vanaf het moment dat mijn laatste opleiding stopte. Ik had gehoopt vandaag weer een lesdag te hebben maar heb de keuze niet kunnen maken. Ik wil voor de volle 100 procent achter een volgende opleiding staan aangezien ik nu al in de schulden sta en niet verdien. In mijn omgeving is weinig te vinden. Heb meerdere supermarkten, horeca, bedrijven, winkels, fabrieken en zelfs de slacht geprobeerd. Tevergeefs was ik overal "te oud" voor of ik had de bijbehorende papieren niet.. en het aanbod was heel schaars.
Je zegt dat je niet kunt kiezen. Heb je vooral websites over studies gelezen en open dagen bezocht? Probeer anders eens met mensen te gaan praten over het werk wat ze doen, dan krijg je een beter beeld. Als je iets vindt wat je écht graag wilt, dan kun je die ontbrekende vakken er alsnog bij halen natuurlijk. Motivatie is het halve werk.
Ik heb websites gelezen maar ben inderdaad ook in gesprek gegaan met mensen die in het vak zitten. Helaas geeft me dat nog geen zekerheid. Motivatie heb ik absoluut, ik wil juist graag studeren. Sta verder ook niet echt stevig in mijn schoenen dus ben een beetje opzoek naar iets wat ik kan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar het geeft je wat zekerheid. Het probleem is denk ik dat ik erg onzeker ben. Dat helpt niet bij mijn keuze
Heb je een idee van de richting waarin je het zoekt? Heb je een aantal studies waartussen je moet kiezen? Studies die je graag zou willen maar die afvallen om een of andere reden?
Heb je al geprobeerd om je depressie 'aan te pakken'? (Gesprekken bij een psycholoog o.i.d.?) Ik denk dat je daarmee moet beginnen.
Misschien zou je wel op het mbo sport en bewegen kunnen doen? En wellicht van daaruit wel naar de Alo? Ik heb veel collega's ( ben docent in het VO) die op die manier naar de Alo gegaan zijn.

Of een werken/leren opleiding?

En heb je wel hulp gehad bij de rekentoets? Dus extra lessen ed? Want hoe dan ook, welke opleiding dan ook. Je moet bij elke opleiding vanaf dit jaar de rekentoets halen. Dus dat is in ieder geval iets waar je nu aan kan gaan werken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik kreeg ongeveer 9 uur bijles per week van een medestudent, mijn leerkrachten op het VO hebben mij nooit ondersteund omdat zij vonden dat je niet zo slecht kon zijn in een vak. Op de pabo ben ik ook door leerkrachten geholpen en besteedde verplicht 2 uur per dag aan het maken van oefeningen, die nagekeken werden en daarna over de telefoon doorgesproken werden. Uiteindelijk is mijn niveau rekenen te vergelijken met het niveau van groep 5 op de basisschool..
quote:lala87 schreef op 02 september 2013 @ 15:57:

Heb je al geprobeerd om je depressie 'aan te pakken'? (Gesprekken bij een psycholoog o.i.d.?) Ik denk dat je daarmee moet beginnen.Dit heb ik gedaan, heb nu contact gehad met 2 psychologen en een hoop sessies gehad. Maar het werkt voor mij gewoon niet. Het geeft mij geen voldoening of rust als ik daar wegga. De stemming slaat zo weer om. Medicatie heeft ook niks gedaan. ?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 02 september 2013 @ 15:09:

Ik zou contact opnemen met MEE, zij hebben veel verstand van dit soort zaken en kunnen je vast goed adviseren. Je bent wel erg jong om dit in je eentje uit te vogelen

Dit dus! Je bent jong,zit thuis.. betreed een traject bij het UWV of MEE idd, daar stormen ze je helemaal klaar voor een leuke baan of opleiding. Met een positieve instelling kan zo'n traject heel leuk en lonend zijn!

succes, het komt wel goed. :-)
ik neem even de rol van kutwijf aan:

Heb jij niet meer aan een schop onder je hol, dan aan 'steun uit je omgeving'?

Besef je wat een luxe-paardje je bent?

besef jij je, dat in een minder luxe-land als NL, je dood zou gaan van de honger, als je niet voor jezelf kon zorgen?

En besef je je ook, dat je er uiteindelijk alleen voor zal staan, en alleen jij verantwoordelijk bent voor je toekomst?
Waarom was je lichamelijk niet geschikt voor de opleiding tot sportleraar?

Besef je dat je als sportleraar ook naar mensen moet luisteren? Kun je dat wel?

Is het voor jou niet beter als je een beroep gaat uitoefenen waarbij je veel met je handen bezig bent? Bvb automonteur of timmerman, ik noem maar wat.
Occam's razor
Heb je de PABO gedaan omdat je wilt lesgeven? Zo ja, kun je niet een HPO opleiding volgen in een richting/vak waarin je op de HAVO wel goed was? HPO = Hoger Pedagogisch Onderwijs, dus lerarenopleiding voortgezet onderwijs, dan kun je dus lesgeven op LBO en MAVO (of hoe dat tegenwoordig ook heten mag), en onderbouw HAVO en VWO en misschien ook onderbouw MBO maar dat weet ik niet zeker.

Succes met je keuze!
Ik zou toch eerst je geestelijke problemen aanpakken en meer aan jezelf gaan werken. Heb je al eens een studiekeuzetest gemaakt of een vrijwilligersbaantje geprobeerd om te zien welke sectoren/banen jouw echt aanspreken/aansluiten op je capaciteiten etc? Verder zou ik een plan opstellen om de aankomende maanden veel te gaan kijken bij open lesdagen en meeloopdagen. En als je uiteindelijk een studie vindt die bepaalde extra eisen stelt dan zou je natuurlijk voor die vakken nog deelcertificaten kunnen halen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:xniiicolee schreef op 02 september 2013 @ 16:13:

[...]

Dit heb ik gedaan, heb nu contact gehad met 2 psychologen en een hoop sessies gehad. Maar het werkt voor mij gewoon niet. Het geeft mij geen voldoening of rust als ik daar wegga. De stemming slaat zo weer om. Medicatie heeft ook niks gedaan. ?Dat is ook niet echt het doel van zo'n gesprek, dat het jou voldoening of rust geeft als je daar weg gaat. De bedoeling is dat je leert zelf met je problemen om te gaan en een psycholoog steunt je daarin. Ik vind 2 psychologen en "een hoop" sessies niet zo veel. Soms moet je een tijd zoeken naar een persoon of een methode die je echt verder kan helpen. Misschien zijn gesprekken wel niks voor jou en moet je lichaamsgerichte therapie volgen, of weet je veel. Wat betreft medicatie: heb je verschillende soorten en doseringen uitgeprobeerd? En heb je het dan over medicatie voor je depressies of voor ADD?
quote:[message=15026042,medelijdenilalinda schreef op 02 september 2013 @ 17:15[/message]:

ik neem even de rol van kutwijf aan:

Heb jij niet meer aan een schop onder je hol, dan aan 'steun uit je omgeving'?

Besef je wat een luxe-paardje je bent?

besef jij je, dat in een minder luxe-land als NL, je dood zou gaan van de honger, als je niet voor jezelf kon zorgen?

En besef je je ook, dat je er uiteindelijk alleen voor zal staan, en alleen jij verantwoordelijk bent voor je toekomst?Ik heb genoeg trappen onder mijn hol gehad. Dat hoef je me niet te vertellen. Ik vraag om advies, niet om medelijden. Ik ben niet zielig, alleen op zoek.
quote:Debora schreef op 02 september 2013 @ 17:26:

Waarom was je lichamelijk niet geschikt voor de opleiding tot sportleraar?

Besef je dat je als sportleraar ook naar mensen moet luisteren? Kun je dat wel?

Is het voor jou niet beter als je een beroep gaat uitoefenen waarbij je veel met je handen bezig bent? Bvb automonteur of timmerman, ik noem maar wat.

Ik ben afgekeurd op de sportmedische keuring vanwege slecht kraakbeen.

Ik kan luisteren, juist goed. Ik hoor graag wat mensen zeggen.

Verder zoek ik ook naar een baan waar ik vooral bezig ben. bijv. Administratief werk ligt mij niet zo goed.
quote:korenwolf schreef op 02 september 2013 @ 19:31:

[...]

Dat is ook niet echt het doel van zo'n gesprek, dat het jou voldoening of rust geeft als je daar weg gaat. De bedoeling is dat je leert zelf met je problemen om te gaan en een psycholoog steunt je daarin. Ik vind 2 psychologen en "een hoop" sessies niet zo veel. Soms moet je een tijd zoeken naar een persoon of een methode die je echt verder kan helpen. Misschien zijn gesprekken wel niks voor jou en moet je lichaamsgerichte therapie volgen, of weet je veel. Wat betreft medicatie: heb je verschillende soorten en doseringen uitgeprobeerd? En heb je het dan over medicatie voor je depressies of voor ADD?

Lichaamsgerichte therapie ken ik niet, hoe bedoel je dat?

Voor mijn ADD heb ik nooit medicijnen gebruikt, ik ben me er zeer bewust van wanneer ik hier last van heb en wat ik dan moet doen.. verder heb ik maar een enkele soort gebruikt.
quote:xniiicolee schreef op 03 september 2013 @ 17:28:

[...]

Ik ben afgekeurd op de sportmedische keuring vanwege slecht kraakbeen.

Ik kan luisteren, juist goed. Ik hoor graag wat mensen zeggen.

Verder zoek ik ook naar een baan waar ik vooral bezig ben. bijv. Administratief werk ligt mij niet zo goed.Wat is dat dan? Slecht kraakbeen? Betekent dat ook dat je bvb geen personal trainer kunt worden?
Occam's razor
quote:xniiicolee schreef op 02 september 2013 @ 16:09:

Ik kreeg ongeveer 9 uur bijles per week van een medestudent, mijn leerkrachten op het VO hebben mij nooit ondersteund omdat zij vonden dat je niet zo slecht kon zijn in een vak. Op de pabo ben ik ook door leerkrachten geholpen en besteedde verplicht 2 uur per dag aan het maken van oefeningen, die nagekeken werden en daarna over de telefoon doorgesproken werden. Uiteindelijk is mijn niveau rekenen te vergelijken met het niveau van groep 5 op de basisschool..Je schrijft dat je niet beperkt bent in je werk en je studie en dat je het wel kunt, maar als je op de HAVO al 9 uur (!) bijles per week krijgt en dat dan nog met veel moeite haalt en op de pabo 2 uur per dag bijles krijgt van leerkrachten, het telefonisch met hun bespreekt en dan nog de pabo niet haalt, dan ben je zeker wel beperkt in studie. En dan ook nog niveau groep 5 (! ) rekenen hebben en toch de pabo willen doen. Niet iedereen kan HBO aan. Zoek een leuke MBO-studie die je aanspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven