Mode & Beauty alle pijlers

Hardlopen: welke kleding

06-09-2013 20:59 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey dames,

Ik weet niet of ik dit in de juiste peiler post, maar ik probeer het maar even...

Ik wil beginnen met hardlopen en heb mijn eerste voorzichtige stapjes al gezet. Na goed advies in een schoenenzaak heb ik een deel van m'n uitrusting al voor elkaar. Maar nu heb ik nog kleding nodig.

Wat is aan te raden voor dagen zoals deze? Waar moet kleding aan voldoen voor een beginnende loper zoals ik? Ik zie in de winkels van die strakke, niets verhullende tights als broek, maar ben daar een beetje huiverig voor. Of is dat onterecht?

Ik hoor graag wat een goede keuze zou zijn. Alvast erg bedankt!
Zorg voor een reflectie vestje zodat je in elk geval gezien kan worden.

Zelf vind ik een strakke broek fijner dan een losse. Zorg wel dat je er eentje hebt met een zakje achterop zodat je in elk geval je sleutels erin kunt doen.

Verder vind ik een sportshirt en een dun jasje het fijnst zodat je laagjes hebt. Mijn shirt en jasje heb ik wel van Nike omdat ik dat fijner en lichter materiaal vindt. Ik heb zowel een shirt met korte mouwen, deze heb ik ongeveer aan tot en met november maar wel met een jasje erover heen, en een shirt met lange mouwen die echt bedoeld is voor de winter.

En zeker als je net begint, hoef je echt niet alles van dure merken te kopen. Ik heb het een en ander bij de kruidvat vandaan en dat werkt allemaal prima.

En verder, laat miezer of een beetje regen je niet tegen houden om te gaan lopen, want persoonlijk vind ik dat zelfs lekkerder lopen
Als je gaat lopen tel je 10 graden erbij op.

Stel het is buiten 18 graden, dan voelt het tijdens het lopen als 28 graden. Dus kleed je je luchtig anders krijg je het snel te warm.

En drinkflesjes meenemen.
Ja en?
Kleding is niet belangrijk als je begint. Als je verder gaat lopen in de toekomst is functionele kleding belangrijker. Zorg voor een windjack dat ook regen tegen houdt. Door regen kun je erg snel afkoelen.

Belangrijkste zijn goede schoenen om blessures te voorkomen, en voor vrouwen is een goede sport BH ook erg belangrijk. Ten eerste is dat geschommel geen gezicht, maar het is ook nog een keer erg slecht voor de borsten.
Goede sportbh.
Dank je wel voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee! Even puntsgewijs:

- Strakke broek

Dank voor de tip van het zakje voor je sleutels! Nog tips voor een specifieke (strakke?) broek?

- Laagjes

Check! Ik zal kijken voor zowel een shirtje met lange als korte mouwen. En dan ik combinatie met een jasje.

- Drinkflesjes

Okeee. Maar hoe neem draag ik die bij me?

- Sportbh

Dat leek mij ook wel handig gezien mijn toch wat forse voorgevel. Zie alleen door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik op letten?

Dank weer!!
@ Summerlove: ik heb alles in etappes gekocht. Eerst schoenen en een goede sportbh. Ik heb me voor beide laten adviseren in een goede zaak

Vervolgens heb ik ergens een goedkope broek gekocht (outletshop). Het was een heerlijkheid! Het loopt echt veel lekkerder, vrijer en tegelijkertijd ook steviger. Vervolgens ben ik hier en daar wat shirtjes gaan kopen: kruidvat, Lidl, decathlon, asics-outletshop.

Op dit moment loop ik in een haltershirt en korte broek. Ik heb het al snel heel erg warm.

Hier boven staat een tip voor een jasje. Ik heb er één en volgens mij heb ik hem 1x gedragen in de twee jaar tijd dat ik nu hardloop.
Drinkfles heb ik alleen mee als het heel warm is en als ik langer dan een uur ga hardlopen.
Voor een flesje heb je van die banden toch? Soort riem wat je om kan doen.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ik heb pas een sportbh van shockabsorber gekocht. Echt perfect! Mijn oude sportbh deed ik over een normale bh. Dat ik bij deze niet nodig!
Hier ook sportbh van shockabsorber, beste aankoop ooit! Verder zijn goede schoenen een vereiste, maar als beginnend hardloper zou ik nog geen complete outfits aanschaffen. Rennen kan ook in een gewoon tshirt en het is zonde als je straks een profi outfit hebt en hardlopen toch niet helemaal je ding blijkt.
het maakt niks uit wat je aandoet, als je schoenen maar goed zijn
Over sportbeha's: ik heb een keer alles wat ze bij Zalando hadden dat niet 'low-inpact' ofzo heette in mijn maat besteld (en dan ook nog een beetje willekeurig een maat groter of kleiner) en daaruit gekozen. Lekker thuis een beetje passen en robdhupsen en wat je niet bevalt terugsturen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Denk aan goede sokken. Je kan goede schoenen hebben maar met de verkeerde sokken heb je alsnog blaren. De eerste de beste winkel heeft hardloopsokken (hema, perry, lidl soms).

Flesje water laat ik in mijn fietstas zitten. Als je een half uurtje rent is het echt niet nodig om mee te nemen, en ik loop het liefst zo licht mogelijk dus zo'n flesje in de hand vind ik mateloos irritant. Als ik een uur of langer loop doe ik gewoon even een tussenstop bij mijn fiets, maar ook niet altijd.

Ik zag ook op tegen die strakke broeken, maar het is zoveel fijner. Geen schurende, zwabberende of zware stof. Een katoenen broek lijkt fijn, tot er zweet of regen aan te pas komt.

Een goede bh is belangrijk. In de zomer voldoet zowat elk sporthemdje wel (ik draag een goedkoop ding van 10 jaar oud). In de winter is een hardloopvest of jasje wel fijn, niet alleen om de warmte en lichtheid maar ook omdat daar handige zakjes in zitten (bij sommige merken). Ik zou dat nu nog niet kopen maar zo tegen eind oktober, als het lopen je echt bevalt. Als het vriest draag ik tussen topje en jasje nog een longsleeve, dat is dan de eerste laag die uitgaat dus dan voldoet katoen wel (ook weer zo'n ding van vijf jaar oud).

Kortom: schoenen, sokken en bh goed doen.

Rest kijken wat je nog hebt en vervangen of aanschaffen als het echt nodig is en je weet dat je het gaat gebruiken.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik heb nog nooit hardgelopen met een jasje aan... Ik heb een sportbroek van de h&m (strak, tot net onder de knie, 10 euro) verder een sport bh en daaroverheen doe ik een hempje. Alleen als het echt koud is doe ik daar nog een laagje overheen.
quote:tyche schreef op 06 september 2013 @ 22:50:

Ik zag ook op tegen die strakke broeken, maar het is zoveel fijner. Geen schurende, zwabberende of zware stof. Een katoenen broek lijkt fijn, tot er zweet of regen aan te pas komt.

Ok, daar had ik nog niet aan gedacht. Toch eens proberen. Misschien een wat rare vraag, maar wat draag je eigenlijk onder zo'n strakke broek? Gewoon een degelijke onderbroek?

Sportbh en sokken ga ik morgen even in de stad voor kijken!
Voor m'n eerste 5km hardloopwedstrijd had ik mezelf een mooi duur hardloopshirtje beloofd als beloning. Ik draag m nog steeds met veel plezier. Zo heb ik mezelf ook eens beloond met een nieuwe hardloopbroek. Zo zie je maar dat je in de loop van de jaren wat verzamelt.

Ik haal mijn sokken bij de xenos.
De basis ligt inderdaad bij een paar goede schoenen.

Toen ik begon met hardlopen droeg ik een losse broek en een katoenen t-shirt.

Al snel ben ik overgestapt op een thight broek en een hardloop top.

Beide type dry-fit. Het voelt een stuk lekkerder aan tijdens het lopen. Geen geflapper en geschuur van je broek.

Daarnaast drijft de stof ook beter zweet af. Katoen e.d. nemen het zweet op, waardoor je kleding "zwaar" gaat aanvoelen en je lichaam ook sneller afkoelt.

Voor een vrouw adviseer ik ook zeker een goede sportbh welke maat je dan ook hebt

Bij een donker gelkleurde, maar vooral goedzittende thight maakt het volgens mij niet echt uit wat je er onder draag. Het tekent niet zo erg.

Veel succes met lopen!
Ik heb twee zwarte hardloopbroeken van Nike tot net over m'n knie. In de winter een lange hardloopbroek er overheen. Verder heb ik tig sportshirtjes en -hemdjes en voor de koude maanden ook een jasje.

Ik loop meestal een uur (10 km) en heb altijd twee kauwgommetjes in m'n mond. Dan heb ik geen drinken nodig. Na het lopen drink ik voldoende water. Succes!
Ik heb vooral geinvesteerd in goede schoenen. Verder broeken in 3 verschillende lengtes (ultrakort, knie en lang) en wil ik voor deze winter nog graag een thermobroek.

Shirtjes heb ik ook in allerlei verschillende soorten en voor de winter heb ik shirts met lange mouwen. Een jasje heb ik ook, maar gebruik ik alleen als ik naar de hardloopbaan fiets.

En voor de winter een oorband en handschoenen, goede dikke sokken.

Flesje water heb ik nooit bij me, ik ren dan ook nooit meer dan 5 km. Ik drink het uur voordat ik loop 1a2 glazen water en naderhand ook nog.

Bij plutosport online hebben ze vaak leuke aanbiedingen b.t.w..
quote:catootje68 schreef op 06 september 2013 @ 23:17:

Ik heb twee zwarte hardloopbroeken van Nike tot net over m'n knie. In de winter een lange hardloopbroek er overheen. Verder heb ik tig sportshirtjes en -hemdjes en voor de koude maanden ook een jasje.

Ik loop meestal een uur (10 km) en heb altijd twee kauwgommetjes in m'n mond. Dan heb ik geen drinken nodig. Na het lopen drink ik voldoende water. Succes!

Goede tip. Ik vergeet het regelmatig, best vervelend na 10 om.

De achterzakjes in tights zijn vaak best klein. In die van mij past net een sleutelbos maar dat loopt al niet lekker en verder past er niets in. Ik heb daarom deze:

van de Hema, gaat om je middel. Kost niets maar ik vind hem erg handig want alles wat ik mee wil nemen past er in: pasje, sleutels, mp3-speler. Er zijn ook duurdere versies die vast nog handiger en comfortabeler zijn, maar dit voldoet voor mij ook.
Bedankt voor de tip, Tyche. Hoef ik er bij de keuze van de broek geen rekening meer mee te houden. Verder nog iets waar ik op moet lezen bij de keuze van een tight?
Ik heb bij Kruidvat destijds een hardloopsetje gekocht; jasje en broek.

Broek was ideaal, met idd een vakje voor sleutel/mp3speler. Jasje heb ik alleen in de winter aangehad, met een thermoshirt eronder. Maar het was toen ook -8 ofzo.

Broek: wil je een lange of kortere?

En kies er eentje die goed past, niet te los, strak loopt echt het lekkerst.

Voor de rest: let op je budget, kies er een in een kleur die je mooi vindt. Dan zit je al snel goed hoor!

Oh, ik wil ook zo graag weer hardlopen, maar mijn zwangere buik vindt dat echt niet leuk.
Let op de broekrand van de tight. Hij moet strak zitten, maar niet in je buik drukken. Pas er dus vooral een paar, dan merk je vanzelf wat prettig zit.

En voor de fase van 'oeps dat is wel heel strak': knoop een shirtje om je middel. Zo heb ik twee weken gelopen voor ik het aandurfde zonder.
Odlo is een heel goed merk voor een sport bh. Ga anders eens naar runners word.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven