Neusspray + hoestdrank snel geven, goed of niet?
vrijdag 6 september 2013 om 21:42
Ons zoontje is wat verkouden, hoesten en een loopneus.
Nu heb ik neusspray gegeven en een hoestdrankje. Daarmee slaapt hij (denk ik) wat beter.
Maar ik vraag mij het volgende af, gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.
Wat is 'beter' voor je lichaam of immuunsysteem in zulke situaties, neusspray en hoestdrank vrij snel gebruiken of je lichaam het zelf laten oplossen? Krijg je daar dan meer weerstand van?
Of maakt het niet uit?
Nu heb ik neusspray gegeven en een hoestdrankje. Daarmee slaapt hij (denk ik) wat beter.
Maar ik vraag mij het volgende af, gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.
Wat is 'beter' voor je lichaam of immuunsysteem in zulke situaties, neusspray en hoestdrank vrij snel gebruiken of je lichaam het zelf laten oplossen? Krijg je daar dan meer weerstand van?
Of maakt het niet uit?

vrijdag 6 september 2013 om 21:51
vrijdag 6 september 2013 om 21:59
Ah, duidelijk. Dit zijn dus alleen maar symptoombestrijders. Helemaal fijn, want het is niet mijn bedoeling om zijn immuunsysteem lui te maken of zo..
Inderdaad, de dosering hou ik aan.
Zelf gebruik ik bij neusverkoudheid ook neusspray, en dan eigenlijk alleen 's nachts omdat ik beter slaap als de neus open is.
Inderdaad, de dosering hou ik aan.
Zelf gebruik ik bij neusverkoudheid ook neusspray, en dan eigenlijk alleen 's nachts omdat ik beter slaap als de neus open is.
vrijdag 6 september 2013 om 22:01
Onze kinderarts raadt aan vaak te spoelen met zoutoplossing. Dit helpt om de neus vrijer te krijgen. De medicinale neusspray wordt afgeraden omdat dit ook de verkoudheid kan verergeren.
De werking van hoestdrank is nooit bewezen. Iets wat in je maag terecht komt, helpt je longen niet. Dit wordt mij steeds verteld door arts en apotheker.
De werking van hoestdrank is nooit bewezen. Iets wat in je maag terecht komt, helpt je longen niet. Dit wordt mij steeds verteld door arts en apotheker.
vrijdag 6 september 2013 om 22:07
@ienepiennetje, hoe hoestdrank kan helpen in de luchtwegen begrijp ik ook niet.. volgens mij is het meer het verzachten van de keel. Misschien dat een snoepje dat ook doet, ik heb geen idee of er een toegevoegde waarde is bij hoestdrank.
Je schrijft spoelen met zoutoplossing. Mss rare vraag maar hoe doe je dat?
Je schrijft spoelen met zoutoplossing. Mss rare vraag maar hoe doe je dat?
vrijdag 6 september 2013 om 22:11
vrijdag 6 september 2013 om 22:16
vrijdag 6 september 2013 om 23:08
quote:aaquamarine schreef op 06 september 2013 @ 22:13:
Mijn kinderen hebben het allebei nog nooit gehad. Zelf neem ik het ook niet. Ik vind het onnodig om meteen allerlei drankjes en zo te geven als ze niet echt ziek zijn. Alleen bij griep of erge groeipijn een paracetamol, verder niets.
Een verstopte neus kan (zeker 's nachts) heel erg vervelend zijn. Juist om het allemaal wat minder onaangenaam te maken ben ik dan snel met neusspray.
Nu zijn mijn kinderen hooguit 1x per jaar verkouden, dat scheelt wel.
Mijn kinderen hebben het allebei nog nooit gehad. Zelf neem ik het ook niet. Ik vind het onnodig om meteen allerlei drankjes en zo te geven als ze niet echt ziek zijn. Alleen bij griep of erge groeipijn een paracetamol, verder niets.
Een verstopte neus kan (zeker 's nachts) heel erg vervelend zijn. Juist om het allemaal wat minder onaangenaam te maken ben ik dan snel met neusspray.
Nu zijn mijn kinderen hooguit 1x per jaar verkouden, dat scheelt wel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 6 september 2013 om 23:08
Eiram om te spoelen mag je dus niet se neusspray met iets in gebruiken. Deze medicinale neusspray verkleint de slijmvliezen. Bij te veel gebruik beschadig je de neus en vergroten deze juist.
Spoelen doe je met zoutoplossing. Het zit in buisjes. (Niet de spray. Die bevuil je bij eerste gebruik met bacteriën en die kan teveel druk geven). Je legt je kindje op z'n zij. En spuit in het onderste neusgat zoutoplossing. Voor de andere kant kindje draaien. Ik zelf vind het uiteinde van de buisjes erg scherp en gebruik een 10 ml spuit.
Hoestdrank verzacht de keel, maar dat zou een warme drank of dropje ook doen.
Spoelen doe je met zoutoplossing. Het zit in buisjes. (Niet de spray. Die bevuil je bij eerste gebruik met bacteriën en die kan teveel druk geven). Je legt je kindje op z'n zij. En spuit in het onderste neusgat zoutoplossing. Voor de andere kant kindje draaien. Ik zelf vind het uiteinde van de buisjes erg scherp en gebruik een 10 ml spuit.
Hoestdrank verzacht de keel, maar dat zou een warme drank of dropje ook doen.