Werk & Studie alle pijlers

Kans van slagen?

07-09-2013 18:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zoek naar een actief klankbord kwam ik uit bij...VIVA.

Graag leg ik het volgende aan jullie voor.

Momenteel werk ik 30 uur bij een bedrijf, o.a. als secretaresse. Gezien de huidige situatie van economie zit uitbreiding van uren er niet in. En eigenlijk wil ik proberen om, los van dit bedrijf iets op te starten zodat ik mijn inkomsten wat kan opkrikken.

Tevens om eventueel uit te breiden als de nood aan de man is qua huidige baan.

Het volgende plan heb ik bedacht, ik ben benieuwd naar de visie van anderen hierop:

Naast mijn huidige baan als, o.a. secretaresse, heb ik uren beschikbaar waarin ik mijn diensten wil gaan aanbieden als admistratief ondersteuner van kleine zelfstandigen, welke druk zijn met uitvoeren van hun eigenlijke werkzaamheden.

Naar behoefte van de klant kan een aantal uur per maand afgesproken worden, bijvoorbeeld 2 x per maand 3 uur, waarin ik de administratie orden, post sorteer, archiveer, zorg draag voor schrijven van brieven aan klanten/instanties, een klantenbestand opzet en actualiseer.

Een ondersteunende dienst als freelancer, op administratief gebied, zonder een secretaresse in dienst aan te hoeven nemen.

De werkzaamheden kunnen op locatie worden uitgevoerd. Daardoor geen kosten van dure kantoren welke worden doorberekend in het uurtarief.

Alvast bedankt voor reactie!

Esther
Geen idee of daar markt voor is. Maar je bent in de ideale situatie om gewoon aan de slag te gaan. Je hebt nauwelijks investeringskosten dus zelfs als het niet zou lukken, is er niets aan de hand.

Overigens hebben veel zelfstandigen zelf ook geen kantoorruimte. Ik zou aanbieden dat je ook best vanuit huis, op afstand, wilt werken.
Volgens mij bestaat hier al wat voor : een boekhouder. Ik neem aan dat je niet van plan bent hun belastingaangiftes te doen? Zo niet, dan zullen ze jou hiervoor dus echt niet inhuren.
Ja of een administratiekantoor is dat niet in feite hetzelfde ?

Alleen bied jij je "ambulant " aan.

Proberen kan altijd he?
Daar is zeker markt voor! veel zzp-ers hebben weinig tijd/zin/kennis om zelf alle administratieve rompslomp te doen. Wil je ook hun financiële boekhouding bij gaan houden?
Inderdaad denk ik aan de ambulante variant.

Idee is ontstaan door mijn huidige baan. Opdrachtgever is in zijn vakgebied superkundig, maar op administratief vlak echt een chaoot, en een digibeet. Hij doet zijn werk, ik bewaak daar onder alles wat van belang is qua datum.

Dát werk doorvoeren freelance is mijn idee.

En gezien de economische toestand van nu en de komende jaren kan ik me voorstellen dat door goede ondersteuning van mijn kant 'de zzp-er' geholpen kan zijn doordat ik zorg voor overzicht en orde op gebied van het papier/pc werk en schriftelijke communicatie. Waardoor hij/zij zich,wellicht nog wel wat efficienter, kan richten op uitvoeren van werk.

Door dit ambulant, laagdrempelig, aan te bieden (met uitwijkmogelikheid naar mijn eigen huis) en afspraken op maat kan ik denk ik tegen gunstigere tarieven werken dan een groter administratiekantoor.

"De doos met post waar men door drukte niet aan toe komt ter plaatse op (desnoods) de keukentafel en actie. "...

Dat is het idee.
anoniem_185810 wijzigde dit bericht op 07-09-2013 20:25
Reden: foutjes
% gewijzigd
Boekhouding is een vak apart, de meeste zzp-ers hebben denk ik dat onderdeel wel geregeld via een boekhouder vanwege fiscale zaken etc. ?

Het is niet mijn vakgebied. Ik kan wel voorwerk verrichten zodat alles tijdig en overzichtelijk naar boekhouder gaat en daardoor weer 'gedoe' uit handen nemen.
Ik ben het momenteel aan het uitvoeren, jouw plan. Wil er niet te veel over kwijt want ik heb een selectieve doelgroep en ben in de opbouwende fase, maar het begint aardig vorm te krijgen.

De eerste paar klanten lopen binnen en binnen een half jaar zullen de opdrachten verdubbelen. Ik doe dit naast een baan van nu nog 30 uur, straks 36. Ondanks de inzet van een compagnon, zie ik het gebeuren dat we straks al te weinig FT hebben.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Je hebt geen investering nodig en kunt het in het begin prima naast je eigen baan doen. Lukt het niet, dan ga je kijken of je wat anders kunt doen. Lukt het wel, nou mooi toch!

Ik heb momenteel geen vrij moment meer over (vanaf vanochtend 8 uur ook al thuis aan het werk en even een Viva-pauze momentje), ben continue bezig maar ik weet waarvoor ik het doe!
Gewoonsuz, wat toevallig. En fijn dat je dit deelt. Het geeft mij wat bevestiging dat ik misschien wel op de goede weg aan het denken ben. Veel succes in ieder geval ook!
Aanvulling : ik help dus wel met het opzetten van de administratie, de boekhouding, de BTW aangifte en de aangifte IB. Los van alle overige secretariële zaken.

Ik merk dat er veel (vaak jonge) ondernemers de markt bestormen met een goed idee / dienst / product, maar ze hebben geen kaas hebben gegeten van wat er verder bij komt kijken. Of ze hebben er gewoon geen zin in en willen zich vooral bezig houden met geld verdienen.

Wat mij absoluut geholpen heeft met het concreet krijgen van mijn plannen, is het schrijven van een uitgebreid ondernemingsplan. Misschien een tip?!

Ik wens ook jou veel succes!
Ik werk veel voor zzp-ers. En ik zou het top vinden als ze iemand zouden inhuren voor dat gedeelte van het werk. Zelf doen de meeste het niet. We hebben veel aannemers/ schilders/ glazenwassers. Wij krijgen zo de meest zotte "boekhoudingen" binnen. Voor de kwartaal aangiftes krijg ik van sommige een shopper met bonnen en facturen of in een doos... ik werk altijd een paar nachten door die week. Want ze brengen dat het liefst de laatste week. Dus probeer het zou ik zeggen. Als je niet te duur bent is daar zeker markt voor. Hoeven wij alleen nog de aangiftes te doen Je kan je diensten dus ook aanbieden bij kleine administratie kantoren. Die uren bonnetjes bij afschriften zoeken.
Ja ik ga zeker aan een ondernemersplan werken.

Bosbes...nou dat soort toestanden zie ik dus voor me, waar ik me wel tegenaan zou willen bemoeien (in de goede zin...).

Mijn plan werd onlangs extra gevoed toen ik bij een kleine fietsenmaker was. Die man komt om in het werk, voert alles zelf uit, en zijn balie was 1 grote papieren puinhoop. Loopt vast in klanten die niet tijdig afspraken nakomen, maar komt niet toe aan het schrijven van herinnerings brieven etc...

Wellicht mijn eerste klant?
anoniem_185810 wijzigde dit bericht op 07-09-2013 21:15
Reden: foutje
% gewijzigd
Waarom leg je deze vraag niet voor bij het Lancelots forum?

Dat is een forum voor zzp'ers.

Het zou een meerwaarde hebben als je je ook in belastingrecht zou verdiepen en dat ook bijhouden. Want nu zou de zzp'er 2 keer betalen; 1 keer jou en een keer de accountant.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Bedankt voor de tips! Lancelots kon ik nog niet, zal ik eens opzoeken.

Houdt een accountant ook alle dagelijkse (in- en uitgaande) bedrijfspost en (schriftelijke) klantencontacten en - bestanden op orde?

Jouw advies zou zijn...eerst verdiepen in belastingrecht, en daarna bredere diensten aanbieden?
Je kunt het natuurlijk proberen.

Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat een ondernemer de basisadministratie niet bijhoudt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Kopjekoffie , ik ken er genoeg, vaak doet hun partner eea , maar na een scheiding valt dat weg en wordt de administratie een puinhoop.

Veel eenmanszaken denk aan schilders , tegelzetters enz , die mannen werken met hun handen zijn daar vaak heel goed in , van administratie hebben ze echt geen kaas gegeten hoor.

Hoe komt het denk je dat de meesten btw aangiften echt pas op het allerlaatste moment worden ingediend?

To ik denk dat je idee best kan slagen , heel veel succes!
Dankjewel Lilith75!

Wat jij benoemt zie ik idd als mij doelgroep...de eenmanszaken die bijna 'verzuipen' in de administratieve achterstallige zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven