Gezondheid alle pijlers

Melanoom

08-09-2013 22:51 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

3 wk geleden heb ik een moedervlek moeten laten verwijderen op m'n been.

Afgelopen vrijdag de uitslag die ik niet had verwacht: een melanoom met een breslow dikte van 0.6 mm

Gelukkig een dunne.

Komende week krijg ik de datum door dat ze de huid eromheen gaan weghalen. Ook gaan ze een verdikking in m'n lies weghalen. Er zit daar een grote bult. Ze verwachten dat het een talgklier is maar hij word toch weggehaald om uit te sluiten dat het m'n lymfe is.

Ook al is de prognose goed, ik ben toch angstig. Ik lees en hoor dat je als je er eenmaal 1 heb gehad de kans 26x zo groot is dat het terugkomt.

Ook ligt een oude collega op sterven door een melanoom met uitzaaiing wat ook ooit begon met een klein plekje.

Ik ben pas 28 en al is de prognose goed, ik word wel geconfronteerd met kanker. En dan ook nog een agressieve vorm.

Ik heb gelezen dat ze bij melanomen onder de 1 cm niet je lymfe nakijken omdat de kans klein is dat er uitzaaiingen zitten maar het liefst zou ik dat wel doen.

Ik ben gewoon een beetje bang.

Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring maar wel heel veel sterkte gewenst! Begrijp dat het naar is en angstig!
Natuurlijk ben je bang. Dit is afschuwelijk. Ik wil je veel sterkte wensen. Volgens mij zijn er meer ervaringsdeskundigen met melanoom op de gezondheidspijler.

Sterkte
Natuurlijk ben je bang, horen dat je kanker hebt terwijl je nergens last van hebt is een schok. Je kunt eens kijken in dit topic, daar weten ze meer van melanoom.

Succes voor je vervolgtraject.
Geen idee wat je moet doen, alleen een tip wat je moet laten: niet googlen! Volgens google ben je zo dood...... Laat het, hoe moeilijk ook, over aan de artsen.

Sterkte!
Sterkte en heb vertrouwen!
quote:neave schreef op 09 september 2013 @ 01:43:

Geen idee wat je moet doen, alleen een tip wat je moet laten: niet googlen! Volgens google ben je zo dood...... Laat het, hoe moeilijk ook, over aan de artsen.Daar ben ik het slechts deels mee eens. Dingen op internet opzoeken kan best, maar zorg dan wel dat je weet wat betrouwbare bronnen zijn of schrijf op wat je vindt en dubbelcheck dat met je arts. Aarzel niet om je arts te mailen als je nog extra vragen hebt, want tijdens je consult heb je meestal zo kort de tijd en vergeet je vaak dingen te vragen.
Dominoo, ten eerste een hele dikke knuffel.

Helaas heb ik alle ervaring met melanoom, je mag ook vragen wat je wilt. Als je wilt kunnen we ook mailen.

Ik weet niet precies wat je graag wilt weten. Ikzelf heb altijd geprobeerd de informatie te lezen van een versie erger.

Dus waar jij nu bent, zou ik willen weten wat de mogelijkheden zijn indien de verdikking toch melanoom blijkt te zijn.

Maar misschien wil je dat helemaal nog niet weten. Misschien wil je liever wachten tot je de resultaten krijgt.

Over het weghalen van de klier / verdikking. Ik neem aan dat dat ik je lies zit? In dat geval is het weghalen een beetje vervelend, het is gewoon een vervelende plek. Ik kan je aanraden je been daarna een tijdje een beetje omhoog te leggen. Dat is aangenaam en zorgt ervoor dat eventuele vloeistoffen sneller uit je been stromen.

Wanneer halen ze het weg? Ben je bij een goed ziekenhuis? Hebben artsen ervaring met melanoom?

Heel, heel veel sterkte en nogmaals, laat me weten of je graag meer informatie wilt. Ik ben al 5 jaar intensief met melanoom bezig en heb enorm veel gelezen.
quote:ericito schreef op 09 september 2013 @ 09:17:

[...]

Daar ben ik het slechts deels mee eens. Dingen op internet opzoeken kan best, maar zorg dan wel dat je weet wat betrouwbare bronnen zijn of schrijf op wat je vindt en dubbelcheck dat met je arts. Aarzel niet om je arts te mailen als je nog extra vragen hebt, want tijdens je consult heb je meestal zo kort de tijd en vergeet je vaak dingen te vragen.

Natuurlijk als je betrouwbare bronnen zoekt, heb je er wat aan. Helaas is en blijft internet niet-specifiek op jouw als persoon gericht. Als ik internet zou moeten geloven (en ook de betrouwbare sites!) zou ik over een half jaar dood zijn..... Vooralsnog ga ik ooit dood, maar nog niet over een half jaar....

De artsen houden er ook niet van om prognoses te geven: iedereen reageert op een andere manier.

Dus ik zou niet googlen, met name als de arts zegt dat de prognoses goed zijn: dan kan je op internet wel lezen dat de kans 26x groter is, maar wat heb je daar aan?
Ter reactie op je vragen, ik "ken" vele mensen die na een eerste melanoom "schoon" blijven.

Ikzelf had een hele dikke melanoom toen ik 18 was, en heb nooit controles van de lymfeklieren gehad, totdat ik met 34 een nieuwe melanoom kreeg.

Ieder mens is anders. Je hebt een verhoogde kans op nieuwe melanomen, maar je bent er nu beter op voorbereid. Er zijn vele mensen die meerdere melanomen krijgen wat vervelend is, maar je kan er ook oud mee worden.

Gelukkig worden er steeds meer en nieuwe medicijnen ontwikkeld waardoor er zelfs heel veel mensen zijn die met uitzaaiingen lang en "schoon" leven.

Statistieken zijn precies dat, statistieken. Je bent jong, hopelijk verder gezond en daarmee heb je al een grote voorsprong.
Bedankt voor jullie reacties!!

Swissie: hoe dik was jouw 1e melanoom?

De verdikking zit idd in mijn lies.

Over het ziekenhuis. Het is gewoon het regio ziekenhuis. Geen idee of die goed aangeschreven staan met dit soort dingen.

De melanoom is al weggehaald. As vrijdag moet ik naar de verpleegkundige voor voorbereiding op de rest weghalen incl dat ding in m'n lies.

Weet iemand of dat onder narcose gaat of net als het 1e weghalen met plaatselijke verdoving?

De datum hoor ik vrijdag denk ik.

Al met al is het toch eng ook al hebben ze het over een goede prognose.

Wat betreft Google; ik Google erop los. Misschien niet verstandig maar kan het niet laten. Heb zo weinig info gekregen.
Mijn eerste was zeker 5 cm dik, maar ik heb nooit gehoord wat het precies was. Ik heb het toendertijd bij een huisarts weg laten halen en moest het zelf naar het ziekenhuis brengen!

Is dan ook alweer zo'n 22 jaar geleden...

Mijn 2e was 1.3 cm, de eerste klier was onduidelijk. Ze dachten dat cellen die ze hadden gevonden gewoon goedaardig waren. Een jaar later voelde ik zelf een bult, wat dus een uitzaaiing bleek te zijn.

Als ze tegelijkertijd je melanoom en klier opereren denk ik dat het onder volledige verdoving gaat. Indien een melanoom 1 cm is, testen ze door radioactieve injectie wat de eerste klier zou zijn waar een eventuele uitzaaiing een zou gaan. Dit gebeurt net voordat ze de extra huid rond de melanoom verwijderen.

Je zou kunnen vragen of ze deze test kunnen doen?

Meer informatie, als je engels kan lezen kan ik je deze site aanbevelen http://forum.melanomainternational.org/mif/

Daar kan je bij stage 1 en 2 veel informatie vinden. In principe ben je nu met een melanoom van 0.6cm stage 1.

Wat ik kan aanraden is om zelf alle resultaten aan te vragen en er een dossier van maken. Ik scan alle is (of krijg het zelfs electronisch), zodat ik het goed kan bewaren.
Sterkte dominoo! Bij mij is 14 jaar geleden een melanoom op mijn borstkas weggehaald, onder mijn linkerborst. Tot nu toe nog geen andere melanomen meer gehad al zijn er wel een paar plekken weggehaald die zouden kunnen ontaarden in nieuwe melanomen.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat alles goed voor je verloopt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven