perikelen tandarts en zorgverzekering
donderdag 12 september 2013 om 08:40
Ik ben geboren met een zeer afwijkende kaak.Bovenkaak te klein ,onderkaak te groot.Veel bij de kaakchirurg geweest vroeger,op mn zeventiende een zeer ingrijpende kaakcorrectie ondergaan.. En Nu,50 plus en mn gebit wordt slecht. Ontstekingen,stukken, er af.Ik wil graag dat het getrokken word,het 1 is nog niet gerepareerd of het andere volgt.
Nu kan er blijkbaar op mijn kaak geen passend gebit gemaakt worden.Alleen met implantaten en klikgebit.Dit krijg ik niet vergoed omdat het geen medische indicatie is.Dus ik moet dan tandenloos door het leven?? Nog een bijzaak...Als ik kiespijn heb ,is het drama,kan geen pijnstilling nemen ivm met mijn hartmedicatie.
Wie kent ook zo,n verhaal en kan mij advies geven??
Ik hoor het graag.
groetjes Ice.
Nu kan er blijkbaar op mijn kaak geen passend gebit gemaakt worden.Alleen met implantaten en klikgebit.Dit krijg ik niet vergoed omdat het geen medische indicatie is.Dus ik moet dan tandenloos door het leven?? Nog een bijzaak...Als ik kiespijn heb ,is het drama,kan geen pijnstilling nemen ivm met mijn hartmedicatie.
Wie kent ook zo,n verhaal en kan mij advies geven??
Ik hoor het graag.
groetjes Ice.

donderdag 12 september 2013 om 08:45
Hoezo kan je geen pijnstilling nemen? Er zijn zoveel verschillende, daar zit toch wel iets tussen dat mag?
Verder geen tips eigenlijk. Overleg het met je tandarts zou ik zeggen. Wat zou zijn oplossing zijn? En een kunstgebit is ook niet alles hoor, mijn vader heeft daar ook heel wat mee lopen tobben.
Verder geen tips eigenlijk. Overleg het met je tandarts zou ik zeggen. Wat zou zijn oplossing zijn? En een kunstgebit is ook niet alles hoor, mijn vader heeft daar ook heel wat mee lopen tobben.

donderdag 12 september 2013 om 08:50
Wat zegt je tandarts? Vind hij een kunst gebit ook nodig of vind hij dat het allemaal nog wel gemaakt kan worden?
Als hij het ook nodig vind en een gewoon kunstgebit niet kan dan is het namelijk wel medisch noodzakelijk en kan je een aanvraag tot vergoeding bij de verzekering doen.
Als hij het niet nodig vind denk ik helaas dat je pech hebt.
Als hij het ook nodig vind en een gewoon kunstgebit niet kan dan is het namelijk wel medisch noodzakelijk en kan je een aanvraag tot vergoeding bij de verzekering doen.
Als hij het niet nodig vind denk ik helaas dat je pech hebt.
donderdag 12 september 2013 om 08:59
Ja, mijn tante heeft dit ook. Geen medische noodzaak, maar wel heel veel problemen en ontstekingen.
Zijn de ontstekingen icm je hartklachten niet aan te voeren als medische noodzaak? Of zijn de ontstekingen geen risico voor je hart?
Tandarts van mijn tante durft trouwens geen implantaten aan bij haar ivm alle ontstekingen, hij heeft niet het idee dat dat goed gaat.
Lastig, vraag eens een second opinion aan.
Mag je qua pijnstilling ook geen Zaldiar hebben? Dat kan bijna altijd namelijk.
Zijn de ontstekingen icm je hartklachten niet aan te voeren als medische noodzaak? Of zijn de ontstekingen geen risico voor je hart?
Tandarts van mijn tante durft trouwens geen implantaten aan bij haar ivm alle ontstekingen, hij heeft niet het idee dat dat goed gaat.
Lastig, vraag eens een second opinion aan.
Mag je qua pijnstilling ook geen Zaldiar hebben? Dat kan bijna altijd namelijk.

donderdag 12 september 2013 om 09:00
Maar zijn oplossing is dus implantaten. Ik zou vragen of hij een aanvraag voor vergoeding naar de verzekering wil schrijven.
Als er weinig van je gebit over is en een kunstgebit niet mogelijk is zal er toch een andere oplossing moeten komen. De verzekering zal dan beoordelen of zij het ook nodig vinden.
Als er weinig van je gebit over is en een kunstgebit niet mogelijk is zal er toch een andere oplossing moeten komen. De verzekering zal dan beoordelen of zij het ook nodig vinden.
donderdag 12 september 2013 om 09:23
donderdag 12 september 2013 om 09:34
Vooralsnog,bedankt voor de adviezen! Ik ga iets mee doen.
@bootje,Zaldiar heb ik nog nooit van gehoord! Ik heb 1 x via recept een paar tabletten Naproxen gekregen.Ik ga kijken of ik Zaldiar kan bemachtigen.
Een secondopnion ben ik mee bezig(afspraak staat),helaas brak er vannacht weer een tand af:-(
@bootje,Zaldiar heb ik nog nooit van gehoord! Ik heb 1 x via recept een paar tabletten Naproxen gekregen.Ik ga kijken of ik Zaldiar kan bemachtigen.
Een secondopnion ben ik mee bezig(afspraak staat),helaas brak er vannacht weer een tand af:-(

donderdag 12 september 2013 om 09:37

donderdag 12 september 2013 om 10:36
donderdag 12 september 2013 om 11:09
quote:Bammetjebam schreef op 12 september 2013 @ 09:01:
Maar als je tandarts een verslag opstelt waarin wordt uitgelegd wat de medische en financiële gevolgen zijn van geen klikgebit laten plaatsen, dan moet de verzekeraar daar toch van overtuigd raken?
Weet je wat het hele punt is, implantaten plaatsen heeft op dit moment geen enkele zin.
Ik zal het even uitleggen.
TO heeft op dit moment nog allemaal tanden en kiezen in haar mond zitten.
Op het moment dat die allemaal getrokken worden zitten er dus allemaal "gaten" in de kaak op de plekken waar eerder de wortels zaten.
Dit moet eerst genezen.
En tijdens dat genezen slinkt de kaak.
Als je er direct implantaten in zal zetten vallen die er dus na een jaar gewoon weer uit.
Een kaak moet eerst goed genezen.
Een zorgverzekeraar zal meestal na een jaar edentaat (dat is tandenloos) na aanvraag van een tandarts/implantoloog een klikgebit op implantaten vergoedden.
Het lijkt me alleen stug dat een goede tandarts in de tussenliggende periode daar geen oplossing kan bedenken.
Er is bij ons in de praktijk nog nooit iemand weggegaan zonder prothese.
Zit hij lekker, niet altijd
Is het ideaal, zeker niet
Maar zitten er tanden in de mond, jazeker.
Maar en zorgverzekeraar zal nooit een aanvraag voor implantaten en klikprothese goedkeuren als er op de OPT (overzichtsfoto) nog tanden en kiezen staan.
Maar als je tandarts een verslag opstelt waarin wordt uitgelegd wat de medische en financiële gevolgen zijn van geen klikgebit laten plaatsen, dan moet de verzekeraar daar toch van overtuigd raken?
Weet je wat het hele punt is, implantaten plaatsen heeft op dit moment geen enkele zin.
Op het moment dat die allemaal getrokken worden zitten er dus allemaal "gaten" in de kaak op de plekken waar eerder de wortels zaten.
Dit moet eerst genezen.
Als je er direct implantaten in zal zetten vallen die er dus na een jaar gewoon weer uit.
Een zorgverzekeraar zal meestal na een jaar edentaat (dat is tandenloos) na aanvraag van een tandarts/implantoloog een klikgebit op implantaten vergoedden.
Het lijkt me alleen stug dat een goede tandarts in de tussenliggende periode daar geen oplossing kan bedenken.
Maar en zorgverzekeraar zal nooit een aanvraag voor implantaten en klikprothese goedkeuren als er op de OPT (overzichtsfoto) nog tanden en kiezen staan.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
donderdag 12 september 2013 om 11:26
quote:vandale schreef op 12 september 2013 @ 11:20:
[...]
Het is een raar verhaal dat je geen prothese zou kunnen krijgen maar wel implantaten. Een kunstgebit wordt op maat gemaakt dus de vorm van je kaak zou niet uit moeten maken.
Dit is niet helemaal waar hoor
Zeker een onderkaak kan ontzettend lastig zijn
Zeker ook omdat TO een operatie heeft gehad
Een onderkaak kan je (zonder tanden) eigenlijk zien als een hoefijzer. maar er moet wel kaakwal genoeg zijn om een prothese op vast te laten vallen.
Een kaakwal moet een bepaalde dikte hebben.
Pff lastig uitleggen op schrift.
En soms is dat niet, en dan zijn implantaten de ideale oplossing
Tussen de implantaten wordt dat een steg geplaatst (een soort bruggetje van de een naar het andere implantaat) en in de prothese een soort sleufje
Het sleufje klikt dan vast om de steg en daardoor zit hij vast.
[...]
Het is een raar verhaal dat je geen prothese zou kunnen krijgen maar wel implantaten. Een kunstgebit wordt op maat gemaakt dus de vorm van je kaak zou niet uit moeten maken.
Dit is niet helemaal waar hoor
Zeker een onderkaak kan ontzettend lastig zijn
Zeker ook omdat TO een operatie heeft gehad
Een onderkaak kan je (zonder tanden) eigenlijk zien als een hoefijzer. maar er moet wel kaakwal genoeg zijn om een prothese op vast te laten vallen.
Een kaakwal moet een bepaalde dikte hebben.
Pff lastig uitleggen op schrift.
En soms is dat niet, en dan zijn implantaten de ideale oplossing
Tussen de implantaten wordt dat een steg geplaatst (een soort bruggetje van de een naar het andere implantaat) en in de prothese een soort sleufje
Het sleufje klikt dan vast om de steg en daardoor zit hij vast.
donderdag 12 september 2013 om 11:44
Nee hoor, ik ben geen tandarts.
Maar ben wel al 20 jaar werkzaam binnen de tandheelkunde.
Vroeger implantologie assistente geweest en nu nu pratkijkmanager van een aantal tandartsgroepspraktijken.
Een te kleine bovenkaak is niet zo erg, tenzij je er vreselijk veel last van hebt.
Zou operaties aan kaken zelf niet zo snel doen.
Ik zou inderdaad bij een goed aangeschreven praktijk (kijk bijvoorbeeld even op Zorgkaart.nl) vragen om een second opinion
Maar ben wel al 20 jaar werkzaam binnen de tandheelkunde.
Vroeger implantologie assistente geweest en nu nu pratkijkmanager van een aantal tandartsgroepspraktijken.
Een te kleine bovenkaak is niet zo erg, tenzij je er vreselijk veel last van hebt.
Zou operaties aan kaken zelf niet zo snel doen.
Ik zou inderdaad bij een goed aangeschreven praktijk (kijk bijvoorbeeld even op Zorgkaart.nl) vragen om een second opinion
donderdag 12 september 2013 om 12:35
Dit moet eerst genezen.
Maar en zorgverzekeraar zal nooit een aanvraag voor implantaten en klikprothese goedkeuren als er op de OPT (overzichtsfoto) nog tanden
Ha! d it wist ik dus niet....er werd idd steeds gezegd,alleen vergoedingen op een tandeloze kaak,de reden werd er niet bijverteld,nu snap ik het,klinkt logisch!
Dit moet eerst genezen.
Maar en zorgverzekeraar zal nooit een aanvraag voor implantaten en klikprothese goedkeuren als er op de OPT (overzichtsfoto) nog tanden
Ha! d it wist ik dus niet....er werd idd steeds gezegd,alleen vergoedingen op een tandeloze kaak,de reden werd er niet bijverteld,nu snap ik het,klinkt logisch!