Verjaardagsdiner

14-09-2013 12:44 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie worden verjaardagen altijd heel groots gevierd. Ik vind het zelf maar niets, heb al jaren mijn verjaardag niet gevierd, maar dit jaar kan ik er helaas niet onderuit.

Iets simpels als chinees halen of een pan soep met broodjes kan echt niet in mijn familie, het moet minstens een 5 gangen diner zijn of een zeer indrukwekkend buffet. Ik heb geen ruimte in mijn huis om 16 mensen aan een tafel te zetten, dus het wordt het buffet.

Ik kan best goed koken, maar iets anders dan gewoon het avondeten voor mijn gezin heb ik nog nooit gedaan. Ik heb nog nooit hapjes voor het buffet gemaakt, en als ik iets voor de eerste keer kook gaat het geheid mis. Ik moet nu dus vast beginnen met het oefenen op alle hapjes die ik met mijn verjaardag ga serveren. Ik heb op de dag zelf bijna geen tijd om in de keuken te staan. Doordeweeks ben ik druk met stage en school, de zaterdag van mijn verjaardag gaan we een dagje weg, en zondagmiddag komt de hele meute. De hapjes moeten dus òf een week van tevoren te bereiden zijn, òf op een zondagochtendje in elkaar te flansen zijn. Ik heb echt geen zin om als iedereen er is nog in de keuken te staan, dus geen dingen waar voor het opdienen nog vanalles aan moet gebeuren (hooguit even opwarmen).

En het moet dus vrij indrukwekkend zijn. Iets als wraps met zalm en roomkaas kan echt niet, net als iets simpels als een pan groentesoep.

Nog iets: hoeveel moet ik maken? Voor iedereen 1 van alles? Maar dan hou ik waarschijnlijk heel veel over. Of minder, maar als het in de smaak valt heb ik dan veel te weinig. Als ik allemaal hapjes heb, moet ik dan ook nog grote dingen als een pan soep en salade enzo? En wat voor soep dan? Tomaten soep of groentesoep zijn echt te simpel, maar andere soorten soep heb ik nog nooit gemaakt (niet met succes in elk geval).

Pfff, wat een stress. Zit er aan te denken om die hele verjaardag gewoon af te blazen hierom, heb er zo geen zin in... Maar dan krijg ik dat nog jarenlang te horen en daar heb ik nog minder zin in, dus er zit weinig anders op -.-
quote:Lady-Voldemort schreef op 14 september 2013 @ 15:45:

Ik trakteerde ze voor straf op boerentapas .Voor onze oudjes toch geen straf?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 september 2013 @ 15:51:

[...]

Voor onze oudjes toch geen straf?Voor mij in ieder geval niet, maar ik ben ook al heel snel tevreden. Als het maar een beetje gezellig is en ik niet halverwege de avond brullend van de honger naar de frituur moet vind ik het al heel gauw best. Ik snap zo'n familie dan ook niet zo, en ik zou me niet zo veel aantrekken van hun exorbitante eisen.
quote:Lady-Voldemort schreef op 14 september 2013 @ 15:45:

Ik trakteerde ze voor straf op boerentapas .

Nou ik hou wel van gevulde eieren en kaas en worst..

Alles liever dan mosselen.!
quote:hiltje schreef op 14 september 2013 @ 15:31:

En als het echt duur en chique moest dan maakte ik vitello tonnato voor op het buffet. Gepocheerd kalfsvlees met tonijnsaus, koud geserveerd. Kun je helemaal voorbereiden.

Mooi groot stuk gerookte zalm (zo'n zalmzijde) en een enorme bak hollandse garnalen in een lekkere cocktail saus.

Zelfgemaakte kippenragout met pasteibakjes.

En nog iets van gemengde groenten

Aan zo'n mega-zalmzijde heb ik ook al gedacht. Met een paar goeie flessen Whiskey en Iers flatbread erbij ook een mooi thema.

Of zo'n joekel van een ham op zo'n grote standaard. Lekker vers stokbrood erbij en lekker wijntjes.

Je kunt ook simpel maar groots denken natuurlijk.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 september 2013 @ 15:51:

[...]

Voor onze oudjes toch geen straf?

Zeker niet.!

Gevulde eieren,augurken met boterhamworst heerlijk en dat meen ik echt..
quote:Lady-Voldemort schreef op 14 september 2013 @ 15:55:

[...]

Voor mij in ieder geval niet, maar ik ben ook al heel snel tevreden. Als het maar een beetje gezellig is en ik niet halverwege de avond brullend van de honger naar de frituur moet vind ik het al heel gauw best. Ik snap zo'n familie dan ook niet zo, en ik zou me niet zo veel aantrekken van hun exorbitante eisen.Nee uiteraard niet. Maar dat hoeft ook niet. Ik heb echt veel ideeen maar TO zal eerst even de beslissing moeten maken wat ze gaat doen en in welk thema. Dan kan je komen met recepten, nu zo uit het niets heeft het geen zin om tientalle recepten neer te zetten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:sole-mare schreef op 14 september 2013 @ 15:59:

[...]

Zeker niet.!

Gevulde eieren,augurken met boterhamworst heerlijk en dat meen ik echt..

onze had ons moeten zijn.

Nee maar serieus, ik denk dat ik mij niet zo had laten piepelen door mijn familie. Een mooi woord hoeveel aandacht en liefde er in het buffet of eten is gaan zitten, dat lijkt mij genoeg. En zoniet dan weet ik dat het voor de laatste keer was. Niet iedereen is een sterrenkok en als ze zo geweldig zijn, waarom zegt niemand tegen TO van `ik kom je wel helpen`. Ik zou het misschien nog lekker makkelijker doen als het allemaal sterrenkoks zouden zijn, op Amerikaanse wijze, iedereen neemt iets mee en kado hoeft uiteraard niet. Nou dan heb je een lekker buffet. Even een zinnetje bij de uitnodiging om het even te checken bij je dat niet iedereen hetzelfde gerecht mee neemt.

Zo en klaar.
Ik zou voor een taco tortilla buffet gaan. Verschillernde vullingen, tacos,tortillas, saslsa quacamole, heerlijk. En je kasn allesd vcan te voren maken. Of je maakt er een brunch van, dan kan hert niet eens zo sjiek zijn.
quote:hoppala schreef op 14 september 2013 @ 16:11:

Of je maakt er een brunch van, dan kan hert niet eens zo sjiek zijn.Ik vind hert bij de brunch anders best wel sjiek dus.
Sorry, dat was mijn tablet, mevrouw-die-niet-genoemd-mag-worden
Laat een rijsttafel cateren. Ben je in één keer van alle ellende af en, afhankelijk van de afspraken, heb je misschien niet eens afwas en dat soort ellende. Je stelt het zelf samen, dus je weet precies wat je krijgt. Er zijn meer dan genoeg goede Indische restaurants die dat tot in de puntjes regelen. Heb jij een heerlijk relaxte zondagochtend
quote:Frizzy schreef op 14 september 2013 @ 15:50:

Maar Hil, vaak is het soep uit blik. En laat ik nou geen kaas en varkensvlees eten. Dan zit je daar met je (vaak niet lekkere) broodje met kant en klare eiersalade oid. Brrrrr.

Soep uit blik (of zak) ??????

Rilllllll..........

Nee dat kan echt niet!

Maar laatst was er op een verjaardag lekkere zelfgemaakte brocollisoep. Wat verschillende salades en stokbrood en een stukje kaas. Ben ik tevreden hoor.
Ik snap dat trouwens ook echt niet van zo'n familie.

Nou kom en kwam ik best regelmatig over de vloer bij hele nette en/of chique en/of rijke mensen, maar echt werkelijk waar nergens wordt er verwacht dat het allemaal zo op-en-top moet zijn.

Of het is zo dat er misschien 1 of 2 zijn die als hobby koken hebben en het leuk vinden om uit te pakken. Heb ik ook wel in mijn omgeving. Dat er verse oesters stonden op een verjaarsfuif met bubbels.

Maar dat betekent helemaal niet dat die mensen dat bij anderen ook verwachten. En dat ze het bij mij met mijn humus en roti niet hartstikke leuk vinden.

Dat is ook een nadeel van etentjes geven en een beetje je best doen. Word je nooit teruggevraagd, want mensen zien er tegenop om hetzelfde te doen. Terwijl ik een pasta-tje bolognese net zo lekker en leuk vind.

Helemaal nooit iets doen of mensen uitnodigen, zoals TO tot nu toe........dat is wel jammer en ongezellig.
Sushi?
Ver van tevoren klaar maken:

Marokkaanse gehaktballetjes:

pondje gehakt

eitje

knoflookje + uitje gesnipperd

Ras el hanout (kruidenmengsel te koop bij marokkaanse of Turkse winkel)

Peterselie

Koriander

Zout/Peper naar smaak

Alles bij elkaar mengen en kleine balletjes van draaien en bakken in een paar eetlepels olie,

Afgekoeld in een pedaalemmerzak in de vriezer en op warmen op dag zelf. Koud en warm lekker.

Gyroskippies

Kipfilet in blokjes snijden

kip mengen met gyroskruiden en scheut olijfolie

Kippie aan aan prikker rijgen en in koekenpan/grill bakken,

Afgekoeld in een pedaalemmerzak in de vriezer en op warmen op dag zelf. Koud en warm lekker.

Bovenstaande maak ik meestal een paar weken/dagen van tevoren en op de dag zelf haal ik het uit de vriezer. Als ik het niet nodig mocht hebben heb ik altijd iets achter de hand in geval van nood of lekkere trek

Witte bonen salade

potje witte bonen

rood uitje in heel dunne ringetjes

knoflookje

olijfolie

peterselie

paar blaadjes verse munt

Komijnpoeder

zout/zwarte peper

Witte bonen in een vergiet afspoelen met koud water en uit laten lekken

een prutje maken van olie. uitje, geperst knoflookje, peterselie/munt en zout/zwarte peper.

Uitgelekte boontjes erbij en mengen maar!

is meestal de volgende dag op zn lekkerst
Volgens mij gaat het er helemaal niet om dat het per se heel chic moet zijn, ik denk eerder dat het er om gaat dat liflafjes geen maaltijd zijn. Precies wat Frizzy zegt, thuis eet je toch ook geen klef bolletje met johma prut als avondeten, hoezo zou dat dan ineens wel een feestelijke maaltijd zijn? Juist op een feestje verwacht je dat het net even wat specialer is dan normaal, maar sowieso moet het wel gewoon voldoende zijn. Daar schort het bij de meeste broodjes-met-soep-en-wat-hapjes verjaardagen gewoon aan, ik ga altijd of compleet flauw van de honger of ladderzat naar huis omdat ik niks gegeten heb en wel continu word bijgeschonken.

Ik wil niet steeds de cultuur-kaart trekken, maar dat is toch wel echt iets wat zelfs hele moderne, open minded, multiculturele Nederlanders nog wel een beetje moeten leren hoor, ik vind zelfs bij mijn allerliefste Nederlandse vrienden en familie het eten altijd enorm karig. Zoals mijn beste vriendin altijd grapt: jews and blacks eat, gentiles and whites get drunk. En dat klopt volgens mij wel, want op "etnische" feestjes kun je vaak geen fatsoenlijke borrel krijgen maar word je wel vetgemest, en bij Nederlandse feestjes is dat andersom.
Am Yisrael Chai!
Allereerst mijn excuses dat ik nogal bot reageerde soms . Ik was gisteren hartstikke ziek, en met de stress om dat stomme eten erbij was ik niet helemaal mezelf. Vandaar ook mijn late reactie, ik heb gisteren de rest van de dag ziek op bed gelegen.

Ten tweede: heel erg bedankt voor alle tips!! Ik heb een aantal hele lekkere dingen voorbij zien komen, en weet zeker dat het helemaal goed gaat komen :-).
quote:fashionvictim schreef op 14 september 2013 @ 22:13:

Volgens mij gaat het er helemaal niet om dat het per se heel chic moet zijn, ik denk eerder dat het er om gaat dat liflafjes geen maaltijd zijn. Precies wat Frizzy zegt, thuis eet je toch ook geen klef bolletje met johma prut als avondeten, hoezo zou dat dan ineens wel een feestelijke maaltijd zijn? Juist op een feestje verwacht je dat het net even wat specialer is dan normaal, maar sowieso moet het wel gewoon voldoende zijn. Daar schort het bij de meeste broodjes-met-soep-en-wat-hapjes verjaardagen gewoon aan, ik ga altijd of compleet flauw van de honger of ladderzat naar huis omdat ik niks gegeten heb en wel continu word bijgeschonken.

Ik wil niet steeds de cultuur-kaart trekken, maar dat is toch wel echt iets wat zelfs hele moderne, open minded, multiculturele Nederlanders nog wel een beetje moeten leren hoor, ik vind zelfs bij mijn allerliefste Nederlandse vrienden en familie het eten altijd enorm karig. Zoals mijn beste vriendin altijd grapt: jews and blacks eat, gentiles and whites get drunk. En dat klopt volgens mij wel, want op "etnische" feestjes kun je vaak geen fatsoenlijke borrel krijgen maar word je wel vetgemest, en bij Nederlandse feestjes is dat andersom.Ja dit dus. Mijn familie komt voor een deel uit het buitenland, en als je daar op een verjaardag een pan soep en broodjes zou serveren zou iedereen je echt heel vreemd aankijken. Daar staan altijd gigantische buffetten, groot, groter, grootst zeg maar. Het gaat er niet om dat het echt heel chiq moet zijn, het hoeft heus geen 5 sterren kwaliteit te zijn, maar wel echt een goed feestmaal dus.
Dus je kunt gewoon een goed gevuld buffet maken? Dat red je wel! Maar ik zou me dan niet op 'hapjes' en liflafjes richten maar idd een rijsttafel/ soto ajam of Italiaans koud/warm buffet richten.
Oja en het Mexicaanse buffet is ook een goede optie.

Als basis taco's, tortilla's en nacho chips. Een gehakt mengsel en kipmengsel. Mais, bonen, tomaat, komkommer etc. Enorme bak zelfgemaakte salsa-saus en een enorme bak guacemole en veel zure room en geraspte kaas.

Nog even naar recepten kijken voor nog iets extra's erbij.
quote:paperchase schreef op 15 september 2013 @ 15:51:

Daar staan altijd gigantische buffetten, groot, groter, grootst zeg maar. Het gaat er niet om dat het echt heel chiq moet zijn, het hoeft heus geen 5 sterren kwaliteit te zijn, maar wel echt een goed feestmaal dus. Zelf zou ik er heel makkelijk in zijn. "groot, groter, grootst", daar wil ik nml. gewoon niet eens aan mee doen.
Ik snap wat FV bedoelt, maar als autochtone Hollandse doe ik toch mijn best om het beste van 2 werelden te combineren, dus drank én lekker eten.

Successen uit het verleden: Mexicaans (wraps, guacamole, kip fajita, gehakt met tacokruoden, schalen met mais, komkomer, sla, tomaat, kaas, bonen, enz.

Andere keer: coq au vin, pan met gehaktballetjes in pittige tomatensaus, rijst, brood, sla.

Verder: leen een paar ovenschalen bij vrienden en bak verschillende pasta-ovenschotels: een klassieke lasagna bolognese, canneloni met ricotta en spinazie, mac 'n cheese. Grote bak goeie salade erbij, ijs toe.
Bij mij moeten ze genoegen nemen met de hollandse pot:

- zelfgemaakte soep (tomaat/groente/champignon),

- stokbroodje erbij, waarbij ik zelf de keus laat wat erop kan. (zalm/kruidenboter/o.i.d.)

- schnitzel (wel hele lekkere, van de slager) en evt een ander soort vlees (gehaktballetje/kippepootjes),

- verschillende salades (soms zelfgemaakt, soms ook van de slager)

- patat (dat laat ik fijn bezorgen..)

- en als toetje een kant en klaar ijsje uit de vriezer..

En blij dat ze dan zijn!

Ik kan alles de avond van tevoren klaar maken of op de dag zelf 's morgens, dus hoef het alleen maar op te warmen. Soep op de kookplaat en ovenschaal met schnitzels in de oven. Soms maak ik er ook nog een sausje voor bij het vlees bij. Ook gewoon uit een zakje!

's middags doe ik ook vaak nog aparte hapjes, maar dat houd ik dan ook heel standaard. Een paar fruitspiezen, boterham met augurkje, blokje kaas, stukje worst, dat idee zeg maar.

Ik heb nog nooit klachten gehad...

't is wel te doen dus, maar volgens mij moet je de lat niet te hoog leggen! Als het ze niet aanstaat, blijven ze maar weg hoor!
Ik denk dat ik ga voor het italiaanse buffet. Weet niet meer wie dat idee opperde. Indiase rijsttafel vind ik ook heerlijk, maar heb dat allemaal nog nooit gemaakt, en met mijn verjaardag vind ik niet echt een goede timing voor een eerst keer . Italiaans eten kook ik regelmatig, dat zal waarschijnlijk veel makkelijker zijn.

Maar nu nog iets: moet ik er eigenlijk nog een toetje bij maken? Ik ben zelf helemaal niet van de toetjes, dus had er totaal niet aan gedacht. Maar zie net bij masterchef dat ze een dessert moesten maken, dus vraag me dat nu af. Zo ja, wat voor toetje dan? Iets als chocolademousse of tiramisu valt altijd goed in de smaak, en vooral dat laatste past wel mooi bij een italiaans buffet. Maar wegens allergieën in de familie zal ik dat dan helemaal zelf moeten maken from scratch, niet kant en klaar uit de supermarkt. Dat vind ik eigenlijk wel een beetje veel werk naast dat hele buffet. Weet iemand nog lekkere alternatieven? Of vinden jullie een toetje niet echt nodig?
Goede koffie met bonbons oid? Is dat een alternatief? Of mag dat ook niet ivm de allergieën?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven