Sollitatiegesprek
woensdag 18 september 2013 om 17:20
Helemaal happy de peppie want ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. (twee wkn gelden vroeg ik immers nog aan jullie hoe ik het beste mijn sollicitatiebrief kon mailen.) Morgenmiddag heb ik het gesprek, word nu toch wel beetje zenuwachtig. Wat voor vragen zullen ze stellen? Etc etc. Ik heb mij al goed ingelezen in de site, dus ik weet zo.n beetje wat ze zoeken voor iemand. En wat trek ik in vredesnaam aan? Zat te denken aan een grijze skinny met zwart truitje, gekleurd sjaaltje om de nek en armband in dezelfde kleur als de sjaal. Zwarte laarzen met en klein hakje. Haar in een half staartje. Pfff waar een mens zich al niet druk om maakt maar ja de 1e indruk kan je maar 1x maken. Heb een tom tom geregeld, zodat ik de weg niet kwijt raak erheen.
Goed voorbereid is het halve werk zeggen ze maar ja nu nog de baan krijgen. Ik heb er in ieder geval weer erg veel zin in om aan de slag te gaan.
Goed voorbereid is het halve werk zeggen ze maar ja nu nog de baan krijgen. Ik heb er in ieder geval weer erg veel zin in om aan de slag te gaan.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
woensdag 18 september 2013 om 17:34
Wat goed zeg!!
Volgens mij zijn de kleren die je aan wilt trekken prima, als je je er ook goed en op je gemak in voelt dan moet je ze gewoon aan trekken.
spannend is een sollicitatie altijd. Maar probeer jezelf te blijven eerlijk en open, enthousiast en belangstellend.
Je hebt je ingelezen over het bedrijf dat is ook prima.
Ik heb 2 jaar geleden ook gesolliciteerd, achteraf bleken er rond de 100 brieven zijn binnen gekomen, zijn er 18 gesprekken gevoerd,
meerdere rondes en ik kreeg de baan.
Ik heb me precies zo gedragen als ik ben, en dat hebben ze gemerkt. als je je mooier voor doet hebben ze dat vaak wel door.
Ze begrijpen echt wel dat je zenuwachtig bent, dat is niet erg als ze dat een beetje merken, het geeft ook aan dat dit voor jou belangrijk is.
Heel erg veel succes!
Volgens mij zijn de kleren die je aan wilt trekken prima, als je je er ook goed en op je gemak in voelt dan moet je ze gewoon aan trekken.
spannend is een sollicitatie altijd. Maar probeer jezelf te blijven eerlijk en open, enthousiast en belangstellend.
Je hebt je ingelezen over het bedrijf dat is ook prima.
Ik heb 2 jaar geleden ook gesolliciteerd, achteraf bleken er rond de 100 brieven zijn binnen gekomen, zijn er 18 gesprekken gevoerd,
meerdere rondes en ik kreeg de baan.
Ik heb me precies zo gedragen als ik ben, en dat hebben ze gemerkt. als je je mooier voor doet hebben ze dat vaak wel door.
Ze begrijpen echt wel dat je zenuwachtig bent, dat is niet erg als ze dat een beetje merken, het geeft ook aan dat dit voor jou belangrijk is.
Heel erg veel succes!
woensdag 18 september 2013 om 18:08
Heb je ook een colbertje erbij? Kom je misschien nog iets zakelijker over. Kun je altijd nog uittrekken als je je overdressed voelt tegenover de mensen met wie je het gesprek hebt.
Hoewel, misschien heb je wel een gesprek voor een functie waarbij colbertjes echt heeeel stom zijn. Dan heb ik niets gezegd
Hoewel, misschien heb je wel een gesprek voor een functie waarbij colbertjes echt heeeel stom zijn. Dan heb ik niets gezegd
woensdag 18 september 2013 om 18:10
En bedenk alvast antwoorden op vragen als:
Wat kun je toevoegen aan ons team?
Waar word je wel en niet blij van in je werk?
Wat zijn je ambities?
Op welke dingen in je loopbaan ben je trots?
Hoe zou je omgaan met lastige klanten/ zeurderige klanten/ ontevreden klanten
Althans, dat zijn vragen die ik stel in een gesprek
Wat kun je toevoegen aan ons team?
Waar word je wel en niet blij van in je werk?
Wat zijn je ambities?
Op welke dingen in je loopbaan ben je trots?
Hoe zou je omgaan met lastige klanten/ zeurderige klanten/ ontevreden klanten
Althans, dat zijn vragen die ik stel in een gesprek
woensdag 18 september 2013 om 18:34
Wat leuk! Ik zit in hetzelfde schuitje dus voel precies aan wat je bedoelt hoor!
Waar ga je solliciteren? Dat is namelijk best belangrijk voor de tips die wij kunnen geven.
Verder:
- Genoeg speling nemen met reizen! Al kom je dan een uur te vroeg, dan loop je maar een rondje ofzo.
- Neem je CV goed door en bedenk bij elk punt een verhaal. Waarom ben je daar gestopt? Wat heb je bij die werkgever geleerd? Waarom heb je gekozen voor die studie?
- Neem je sollicitatiebrief goed door en wees er op voorbereid dat ze vragen gaan stellen over sommige zaken die jij in je brief beweert.
- Zorg ervoor dat je netjes aankomt, dus niet teveel sieraden, geen knallende nagellakkleur etc. Maar over het uiterlijk kan ik (nog) geen tips geven als ik niet weet waar je op gesprek mag!
Waar ga je solliciteren? Dat is namelijk best belangrijk voor de tips die wij kunnen geven.
Verder:
- Genoeg speling nemen met reizen! Al kom je dan een uur te vroeg, dan loop je maar een rondje ofzo.
- Neem je CV goed door en bedenk bij elk punt een verhaal. Waarom ben je daar gestopt? Wat heb je bij die werkgever geleerd? Waarom heb je gekozen voor die studie?
- Neem je sollicitatiebrief goed door en wees er op voorbereid dat ze vragen gaan stellen over sommige zaken die jij in je brief beweert.
- Zorg ervoor dat je netjes aankomt, dus niet teveel sieraden, geen knallende nagellakkleur etc. Maar over het uiterlijk kan ik (nog) geen tips geven als ik niet weet waar je op gesprek mag!
woensdag 18 september 2013 om 20:48
intermediair.nl
daar staat zoveel informatie. Ik vind je nu voorbereiden op je eerste gesprek eigenlijk wel aan de laatste kant. Kun je antwoord geven op de vragen:
wat is je beste eigenschap?
wat is je slechtste eigenschap?
waar wil je over 5 jaar zijn in je carriere?
waarom wil je bij dit bedrijf werken?
waarom wil je in deze functie werken?
hoe zou je met situatie x omgaan?
hoe zou je met situatie y omgaan?
Als we je beste vriendin vragen waarom jullie vrienden zijn wat antwoord ze dan?
wat is de stomste fout die je hebt gemaakt?
wat is het beste wat je ooit hebt gedaan?
En dan allemaal kort, bondig en relevant beantwoord?
daar staat zoveel informatie. Ik vind je nu voorbereiden op je eerste gesprek eigenlijk wel aan de laatste kant. Kun je antwoord geven op de vragen:
waarom wil je bij dit bedrijf werken?
waarom wil je in deze functie werken?
hoe zou je met situatie x omgaan?
hoe zou je met situatie y omgaan?
Als we je beste vriendin vragen waarom jullie vrienden zijn wat antwoord ze dan?
wat is de stomste fout die je hebt gemaakt?
wat is het beste wat je ooit hebt gedaan?
En dan allemaal kort, bondig en relevant beantwoord?
donderdag 19 september 2013 om 05:22
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 18 september 2013 @ 20:48:
Dit zijn de vragen die ik het vaakst heb gehoord bij een gesprek.
Vooral de eerste twee zijn belangrijk. Iedereen weet wel wat positieve eigenschappen te noemen, maar zet er dan minstens zoveel negatieve eigenschappen tegenover (die je, als je slim bent, ook weet om te buigen naar een positieve eigenschap). Nobody's perfect.
Dit zijn de vragen die ik het vaakst heb gehoord bij een gesprek.
Vooral de eerste twee zijn belangrijk. Iedereen weet wel wat positieve eigenschappen te noemen, maar zet er dan minstens zoveel negatieve eigenschappen tegenover (die je, als je slim bent, ook weet om te buigen naar een positieve eigenschap). Nobody's perfect.
donderdag 19 september 2013 om 08:27
donderdag 19 september 2013 om 09:58
Goeiemorgen ladies, het gaat om een baan in de zorg (verzorgende IG)
Een slechte eigenschap benoemen, vind ik lastig. Ik kan bijv. heel chaotisch zijn en ja om dit nu om te buigen naar iets positiefs. Red me hier mijn hele leven al mee dus op zich is het niet hel erg maar ja sommigen kunnen dit als vervelend ervaren. Moet zeggen dat ik mijn werk wel netjes ben.
Heb gelukkig een tom tom kunnen regelen, zodat ik weet waar ik moet zijn, ga ruim op tijd weg...moet het goed komen.
Een slechte eigenschap benoemen, vind ik lastig. Ik kan bijv. heel chaotisch zijn en ja om dit nu om te buigen naar iets positiefs. Red me hier mijn hele leven al mee dus op zich is het niet hel erg maar ja sommigen kunnen dit als vervelend ervaren. Moet zeggen dat ik mijn werk wel netjes ben.
Heb gelukkig een tom tom kunnen regelen, zodat ik weet waar ik moet zijn, ga ruim op tijd weg...moet het goed komen.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.