duimen afleren

12-06-2008 20:43 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik wil mijn zoon het duimen afleren maar dat valt niet mee ben ik achter

overdag zeg ik hem elke keer als ik het zie dat hij zijn duim uit zoijn mond moet halen, en dat doet hij ook wel, maar zodra hij zich omdraait is hij het vergeten en duimt hij weer.

ik haal als hij slaapt zijn duim uit zijn mond, en we hebben spul wat heel vies smaakt er opgesmeerd.

het werkt alleen allemaal niet!

ik heb ook geprobeerd hem met wandjes naar bed te doen (krabwantjes) of pleisters er over heen, maar dat haalt hij er weer af als ik het zo maak dat het niet los kan (wandjes (vast plakken met luiertape, met veiligheidsspelden aan zijn mauwen vast maken) schreeuwt hij moord en brand en dat vind ik dan weer zielig en het ook weer niet waard.

hoe hebben jullie je kinderen het duimen afgeleerd?
Waarom wil je het hem afleren? Hoe oud is ie?
Hoe oud is je zoon, en waarom wil je het duimen afleren?

Mijn kinderen zijn nu net 5 en hebben ook geduimd. Doen ze nu alleen nog maar als ze erg moe zijn. Hun tanden staan gewoon recht en hun articulatie is prima. Ik kreeg er wel commentaar op bij bezoeken aan het cb, maar dat heb ik weerlegd. Ik heb zelf ook altijd geduimd, heb een prachtig gebit en ook nooit andere gevolgen van het duimen ondervonden. Persoonlijk vind ik een speen veel irritanter, maar goed, ook daar verschillen de meningen over.
heel veel succes er mee...mijn ouders hebben alles geprobeerd; schattige baby van toen(mijn zus) is inmiddels 28 en ligt nogsteeds te duimen op de bank als ze moe is (en vriendlief van 30 doet vrolijk mee...) Maar ben erg benieuwd of er idd een "wondermiddel" is
hij is bijna 2.

de reden dat ik het hem wil aflewoon puur omdat het een gewoonte geworden is en geen behoefte klinkt misschien wat hard omdat hij nog zo klein is, maar ik heb meerdere familie leden die nog steeds duimen en dat wil ik gewoon niet voor hem.

een speen had juist makkelijker geweest die gooi je weg en dan ben je klaar :D

moet ook wel zeggen dat ik min of meer verwacht had dat het gewoon over zou gaan, mijn dochter is zelf gestopt met duimen toen ze 1 was.

hij duimt heel veel, er zitten bloeduitstortingen in de topjes en de vellen hangen er soms bij, lijkt mij niet zo goed
Ook van mij heel veel succes! Mijn ouders hebben ook alles geprobeerd, zelfs dreigen dat ze zo'n zelfde duim kreeg als haar opa (zijn duim is afgezet na een ongeluk), het hielp allemaal niet. Uiteindelijk heeft de tandarts gedreigd dat ze een beugel zou krijgen als ze niet zou stoppen met duimen (haar tanden stonden heel erg scheef) en dat heeft uiteindelijk wel geholpen. Maar toen was ze inmiddels 13...
quote:bijtje29 schreef op 12 juni 2008 @ 20:54:

heel veel succes er mee...mijn ouders hebben alles geprobeerd; schattige baby van toen(mijn zus) is inmiddels 28 en ligt nogsteeds te duimen op de bank als ze moe is (en vriendlief van 30 doet vrolijk mee...) Maar ben erg benieuwd of er idd een "wondermiddel" ishahaha dat bedoel ik dus :D ik hoop toch wel iets te vinden! mijn tante van bijna 60 duimt ook nog steeds mijn zus idem, maar goed die is nog lang geen 60
Maar al zou hij nog duimen op zijn zestigste, wat is het probleem dan?
Bijna twee is wel wat jong om dat al af te leren.

Ik heb zelf heel lang geduimd, heb het pas afgeleerd toen ik 8 was, met hulp van de schooldokter.

Toen snapte ik het, 2 is daar nog veel te jong voor. Ik kreeg pleisters om mijn duim, eerst 2, later 1. Als ik dan een dag niet geduimd had kreeg ik een sticker, bij een volle kaart kreeg ik een kadootje. Was er binnen 2 weken af geloof ik.

Mijn dochter is 2 jaar en nogwat en duimt ook. Eigenlijk alleen als ze moe is, en dat vind ik prima. Ik ga absoluut nog geen pogingen doen om het af te leren, dat vind ik zielig. Zo'n hummel begrjipt daar toch nog niets van? En die duim zit er nou eenmaal, dus om die nou steeds uit een mondje te trekken, nee, dat zou ik niet doen.
Ik zou het echt even zo laten en het afleren als hij het begrijpt, dus over een jaar of 2, ligt een beetje aan het kind. Mensen die duimen tot hun 30e zijn uitzonderingen, en zelfs al zouden ze dat doen, wie heeft daar nu last van?
duimen op zijn 60 e is geen wereld probleem maar voor hemzelf lijkt het mij niet echt fijn.

bovendien staan zijn tandjes al niet zo recht, lijkt mij dat dat alleen maar erger kan worden.

en wat ik al zei, het is een gewoonte, geen behoefte. als je kind de fles nog lekker vind geef je die toch ook niet tot ze 8 zijn? (of een speen of enig ander baby artikel)

ik denk juist dat nu afleren makkelijker is dan wanneer hij ouder word.

en hij duimt niet alleen als hij moe is he, hij duimt continu
Hij maakt op die leeftijd zelf wel de keuze kunnen maken of hij wil blijven duimen of niet. Ben zelf op mijn tiende gestopt toen ik een beugel kreeg. Kon nog wel, maar was niet meer lekker.

Twee vind ik net als Eow ook zielig.

Ik kreeg trouwens tot mijn zesde nog een flesje warme melk voor het slapen
Gigaluilak, hoezo is het geen behoefte? Kindjes van 2 hebben echt nog wel zuigbehoefte. Dat tandjes schevig staan zegt nu nog niet zoveel: mijn dochter (duimt niet, had speen) had toen ze 2 was ook een scheef bekkie, en dat was op haar derde opeens een stuk rechter (stom, dat je dat 'opeens' in de gaten hebt: hee: die spleet is weg! En je tanden lijken rechter!) en toen had ze nog steeds haar speen...
Mijn beide zoontjes duimen, vooral als ze lui of moe zijn. De oudste is 3,5 en de jongste 1,5 en voorlopig zie ik geen reden om het ze af te leren. Zelf heb ik, net als meerderen hier, geduimd tot ik een jaar of 8-9 was.

Pasgeleden waren we bij de tandarts en heb ik er eens naar gevraagd. Die zei dat hij aan het gebit van mijn oudste niet zag dat er geduimd werd en dat alleen duimen vrij zelden tot een beugel leidt. Vaak zou die reden er toch al zijn geweest en heeft duimen het hoogstens wat erger gemaakt. Overigens zei de orthodontist bij wie ikzelf jarenlang gebeugeld heb (ik heb er een stuk of 10 gehad, gok ik) precies hetzelfde. Ook als ik niet zou hebben geduimd zou ik eraan hebben moeten geloven.

Ik zou het dus voorlopig lekker even zo laten. Aan je bericht te lezen heeft hij er ook echt nog behoefte aan. En als hij ouder is kun je hem makkelijker uitleggen - mocht je dat dan nodig vinden - dat de duim voor in bed bedoeld is en er zo beperkingen aan gaan stellen.
Duimen afleren is zó lastig! Daarom heb ik een grote voorkeur voor de speen, die kan gewoon als ze 2 zijn húp in de prullenbak. Mijn oudste en derde hadden beiden speen en die hebben ze zelf weggegooid. Mijn tweede wilde geen speen (ging echt kokhalzen) en had dus inderdaad snel haar duimpje gevonden.

Wij zijn vanaf dat ze 3 was er elke keer iets van gaan zeggen als ze duimde en vanaf haar 4e kreeg ze pleisters op als het te gek werd (hele dag duimen) en zijn we begonnen met stickers plakken (Hele dag niet duimen is een sticker en bij 25 stickers mocht ze een cadeautje uitzoeken) . Ze is er pas af sinds ze net 5 was (ze wordt in augustus 6 en duimt nu nog heel soms in haar slaap). Ik denk inderdaad dat je dat pas af kunt leren als ze zelf snappen waarom. Ook hielp het dat ze op school zat, de juffen zeggen er dan ook wat van.

Mijn jongste is weer een duimertje, dus ben benieuwd. Zij is pas net 1 en duimt alleen in bed, dus dat scheelt wel.
Tja, ik vind het gewoon zielig eigenlijk. Als ik er alleen maar aan denk dat ik elke keer als mijn dochter duimt dat duimpje weg moet halen... Sneu voor haar, terwijl ze absoluut niet zou snappen dat dat duimpje opeens niet meer mag.

Speentjes vind ik dan wel weer iets anders, dat is af te leren, want die speen zit los, maar ik vind het ook weer niet gek als kindjes die 's nachts nog willen. Ik leer dochter wel om te praten met haar duim uit haar mond, want dat vind ik wel belangrijk. Maar verder duimt ze nog maar even lekker door. Ze vindt het zo fijn, zielig om dat af te nemen.

Tuurlijk geef je geen speen tot ze 8 zijn, maar nog geen twee is wel érg klein om dat soort dingen al aan te pakken. Ze snappen nog niet het 'waarom'. Als je ze uit kunt leggen dat het duimpje voor kleine kindjes is en dat het niet goed is voor de tandjes is het een ander verhaal.
Pimpel, dat motto, gewéldig! Zeker na zo'n serieus betoog!
Oja, dat doen we hier ook. De enkele keren dat oudste met duim in de mond iets zegt of vraagt, zeggen we dat hij niet te verstaan is en dan haalt hij hem er direct uit om zijn woordje te doen.
Ik denk dat wat Athena zegt klopt, wat betreft scheve tanden.
eerlijk gezegd was de term zielig voor hem bij mijzelf nog niet opgekomen, en nu ik er over na denk vind ik het nog steeds niet zielig...

jullie vinden een speen anders, persoonlijk vind ik het eigenlijk hetzelfde.

als een kind met een speen loopt moet dat wel afgeleerd worden en vind niemand dat zielig.

helaas een duim weggooien (das wel zielig) dat gaat niet!

hij vind het ook niet erg ofzo dat hij zijn duim uit zijn mond moet halen hij vergeet het alleen weer heel snel.

maar goed het is dus moeilijk om het af te leren, zo ver was ik ook al! ik hoop nog steeds op een tip!
Geen tip, maar ik ben nog steeds benieuwd waaróm je het hem zo graag af wilt leren.
Speen geven in plaats van duim?
een speen lijkt mij niet zo'n goed idee :D

ik wil het hem afleren omdat;

-hij zijn duimen kapot maakt,

-heel veel duimt (continu eigenlijk)

-ik denk dat als je het later doet het moeilijker word

-pomdat ik duimen het zelfde vind als een speen.

-het nu misschien nog schattig is maar als hij 10 is niet meer

--ik het wel zielig zou vinden als hij (ik noem maar wat) 16 is een vriendinnetje krijgt in slaap valt en ligt te duimen...

-ondanks de argumenten wat betreft de tanden, ik de eventueele schade toch bepreken wil
Mijn ouders hebben nooit ernstige pogingen ondernomen mij en mijn zus van het duimen af te helpen. Ooms, tantes en grootouders dan weer wel, maar allemaal zonder enig succes.

Mijn zus is rond haar negende gestopt en ik ben het vanaf de tijd dat ik naar school moest wat meer gaan cultiveren. Dus niet duimen op school, bij vriendjes etc.. Geen dwang of sturing van bovenaf, gewoon zelf mijn weg in gevonden.

Ik ben ondertussen 37, duim nog steeds als het zo uitkomt, ben getrouwd met een lieve, mooie vrouw en heb keurig rechte tanden zonder daarbij ooit hulp te hebben gehad van tandarts of orthondontist.

Ik heb nooit last ondervonden van het duimen (los van eerder genoemde ooms, tantes en grootouders).

Als ik moe en/of gespannen ben is er niets ontspannender voor mij dan een goed boek, een glaasje wijn, een poes op schoot en mijn duim.

Ik denk dat de meeste kinderen zelf hun weg wel vinden in het duimen en wel of niet stoppen ermee.

groet,

Tom
Sorry, no offense, maar ik moet toch even grijnzen bij het beeld van een volwassen man met een kat op schoot, glas wijn binnen handbereik en zijn duim in zijn mond .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven