Centraal honden topic.

09-11-2007 10:45 1353 berichten
Alle reacties Link kopieren

Wow lucy electric je heb er een flink stuk tekst tegenaan

geknalt.

Graag wil ik duidelijk stellen dat ik geen enkel probleem voorzie als straks de baby er is. In huis is hij als was in mijn handen. en hij is heel lief met kleine kinderen. het enige waarneer zich problemen voor doen is buiten.

en dan wel alleen als er een andere hond aan komt. Katten paarden geiten schapen alles negeert hij ...maar zodra er een hond in zicht is dan gaat hij los.

ik ben het er mee eens wat je zegt over dat mn hond reageert op dat ik gespannen raak van zijn uitvallen. waardoor hij nog sneller zal uitvallen. daar ben ik me wel van bewust.

mijn hond is niet af te leiden met wat leuks dat heb ik allang geprobeert. en gewoon de andere kant uit lopen .... niet erg succesvol met een mechel van bijna 35 kilo buiten zinnen.

ik denk niet dat een heropvoedingsplaatsing bij martin gaus gaat werken in dit geval. toet is nu ruim 11 jaar, heeft jaren lang gewerkt en getraint. het dominantie probleem tegenover andere honden heeft hij van jongs af aan al gehad. ik denk dat het niet reeel is om te denken dat dat er nog uit te trainen is.

dat wij hem twee jaar geleden kregen hebben we hem aangeleerd dat hij naast moest zitten als er een andere hond aankwam. trillend van frustratie keelkreten uitstotend ( blaffen mocht niet) bleef hij dan zitten. dit ging heel lang goed ... tot ik zwanger raakte , menig strijd heb ik met hem moeten beslissen omdat hij rare fratsen uit ging halen. alles overwonnen. Alleen deze laatste strijd ging echt niet lukken.
Boedha is voorzien van een prikband.

Hij kreeg m om van zijn oudgeleider en was het er niet mee eens.

Hij wilde naar haar hand uithalen, maar kreeg daar geen kans voor.

Hij pruttelde en protesteerde wat, maar schikte zich snel naar de situatie.

Ik heb daarna even rond gelopen her en der wat commando's uitgedeeld die superstrak werden uitgevoerd

Daarna gelopen tussen vier herders door hij gaf geen kik alleen ogen voor mij, vlak langs vier herders zittend op rij. (wederom geen krimp) elk commando werd direct en strak uitgevoerd. Ik wist niet wat ik meemaakte!

Yamuna, raar he? Er is gewoon geen peil op te trekken.

Misschien had hij nog de trainingen van vroeger in zijn achterhoofd?

Blijf je hiermee doorgaan?
Ja ik heb de band mee gekregen, en instrukties gekregen hoe het ding correct te gebruiken.

in het park trof ik de hoofdprijs, een man met drie leonbergers gewoonlijk gaat hij helemaal over de zijk terwijl de leonbergers rustig ongestoord doorlopen.

Heel even keek hij naar ze.... begon met grommen bedacht zich keek naar mij en volgte

( heb natuurlijk wel even omgekeken naar het verbaasde gezicht van de eigenaar van de leonbergers, beste man wachtte al even tot ik voor bij was , hij kent mijn pappenheimer inmiddels wel)
Dus het werkt wel. Is wel een opluchting zeker?

Ik hoor trouwens net van mijn man dat er ook nog een iets vriendelijker methode is. Een band met daarin een capsule met 1 of ander spul wat ze heel vies vinden. Je bedient het met een afstandsbediening.

In ieder geval is het begin er. Goed zo.
Het gebruik van een prikband is natuurlijk omstreden, er zijn voorstanders en felle tegenstanders.
--- lucyelectric was nog ingelogd even onder mijn eigen naam.
*Excuses*

Ik vind het lastig om hier te beoordelen hoe het precies zit. Maar ik wil even reageren op je statement dat je denkt dat er geen dingen meer uit een 11-jarige herder te trainen zouden zijn. Ik vraag mij namelijk af hoe je dan denkt dat dit probleem nu opgelost is. Als je niet gelooft in een training vind ik het raar dat je wel gelooft in de training die je nu aan je hond geeft.

Positieve training heeft vaak het idee een watjes training te zijn. Waar echte 'honden' niet mee gebaat zijn. Het is echter wel zo dat een positieve training betere en betrouwbaardere resultaten oplevert (mits de baas zich hier ook echt voor inzet maar dat geldt voor elke trainingsmethode). Niet zo gek als je nagaat dat je hond dan werkt voor een beloning ipv voor het ontwijken van een correctie. De hond reageert dus niet uit angst maar uit plezier om een beloning te verdienen.

Natuurlijk is het lastig om om te schakelen naar een andere trainings methode. Maar ik denk serieus dat je hier toch ook eens serieus over na zou kunnen denken. Er vanuit gaande dat het niet makkelijker wordt als zwangere om je hond te corrigeren lijkt het mij fijner om je hond niet met fysieke correcties onder controle te moeten houden. Het lijkt mij fijner om zonder fysieke handelingen mijn hond uit te laten.

Ik kan je natuurlijk niet voorschrijven wat de doen maar ik moet zeggen dat lucyelectric het veel duidelijker heeft opgeschreven dan ik kan Succes in ieder geval.
He Mara, begrijp ik nou goed dat jij een dubbele identiteit hebt hier?
mara ik geloof heilig in trainen middels beloningssystemen.

en als je me lang genoeg kent van hier dan weet je dat ik veel tijd en aandacht in mijn hond stop. Dat mijn liefde voor mijn viervoeter heel erg groot is.

Mijn hond is mijn makker mijn kammeraard en ik geloof niet in straffen als slaan of schoppen etc.

Ik hoop serieus dat dit correctie middel wat we nu gebruiken van tijdelijke aard mag zijn. Want ik vind het nogal "grof geschut" zulk grof geschut zou ik ook nooit zonder proffessionele begeleiding gaan gebruiken.

In het park is toch anders dan het trainings terrein nu als hij toch naar een andere hond wilt gaan dan geeft de prikband hem een correctie, heel snel staat hij strak naast mij.

bij het passeren van de volgende hond bleef hij keurig naast lopen en naar mij kijken. waarop direct lovende woorden krabbeltjes achter zijn oren en een lekker koekje in de bek volgt.
Wat ik overgens écht niet begrijp is dat als ik zijn nieuwe haslband pak (in huis draagt hij geen halsband/tuig) dat hij dan direct kwispelend naast me komt zitten....
quote:lapin schreef op 12 juni 2008 @ 23:37:

He Mara, begrijp ik nou goed dat jij een dubbele identiteit hebt hier? Daar lijkt het inderdaad op Lucyelectric is mijn zusje die hier achter de computer ingelogd had... maar niet uitgelogd.
quote:Yamuna schreef op 13 juni 2008 @ 07:42:

Wat ik overgens écht niet begrijp is dat als ik zijn nieuwe haslband pak (in huis draagt hij geen halsband/tuig) dat hij dan direct kwispelend naast me komt zitten....

kennelijk had ie behoefte aan duidelijkheid, en die krijgt ie van die halsband?

Fijn dat het werkt, het lijkt me knap lastig om met zo'n geladen pistool rond te moeten lopen.
Net de ochtend wandeling gehad. heel relaxed, bij één hond probeerde hij even ... maar bedacht zich snel.

bij elke netjes gepasseerde hond breeduit geprezen, koekje in het waffeltje.

op deze manier heb ik veel meer plezier in het wandelen, en er staat voor vanmiddag dan ook een fikse wandeling op de agenda, weer of geen weer.....
@Yamuna,

Het probleem is juist dat ik van jou het beeld heb dat je graag positief met je hond werkt. Daarom schrok ik eerlijk gezegd ook nogal van je berichtje. Het is voor mij niet duidelijk waarom je toch voor het 'grof geschut' gaat zoals je het noemt. Uit al je posts komt het over alsof je er niet echt achter staat maar het daadwerkelijk als laatste redmiddel ziet. Ik snap dat je hoopt dat het van tijdelijke aard is maar erg waarschijnlijk is dat niet. Het probleem met fysieke straffen is juist dat ze heftiger moeten worden om nog een effect te hebben. Heel even kort: op het moment dat je met een slipketting traint maar niet direct hard genoeg corrigeert omdat je het zielig vind heeft het weinig effect. Daarnaast is het ook lastig omdat er voordat de correctie altijd een geluid van de ratelende slip ketting komt en de hond dit gaat herkennen en hierop gaat anticiperen door zijn nekspieren aan te spannen. Dan heeft het hele middel dus geen zin meer aangezien het geen indruk maakt op de hond. Ik was totdat ik dit hoorde geen felle tegenstander van de slipketting, maar nu weet ik dat het uiteindelijk geen effect heeft en zie ik het nut er niet van in.

Zoals ik al zei is het belangrijk dat je een training vind waar je zelf achter staat en ik krijg niet het idee dat je dit zelf erg prettig vind. Vandaar dat ik op andere methode wijs.

Daarnaast moet ik even kwijt dat in mijn ogen mensen die nog met deze achterhaalde methode werken geen professionals zijn. Professionals zijn al lang en breed overgestapt naar de positieve trainingen mede omdat die betere en betrouwbaardere resultaten opleveren. Mijn tante doet de IPO of KNPV training en daar mag je niet eens meer met een slipketting aankomen lopen. Dat laat al zien dat het ook voor die tak van de sport gebruikt kan worden en succesvol gebruikt wordt.

Ik wens je veel succes in ieder geval. Het is natuurlijk niet leuk om met zo'n probleem te zitten. (Understatement)
quote:misschicken schreef op 13 juni 2008 @ 08:10:

[...]

kennelijk had ie behoefte aan duidelijkheid, en die krijgt ie van die halsband?

Fijn dat het werkt, het lijkt me knap lastig om met zo'n geladen pistool rond te moeten lopen.Kwispelen is niet per definitie een uiting van blijdschap. Honden kwispelen ook omdat ze nerveus zijn.
Hallo Baasjes en overige hondeliefhebbers,

Ik ben nieuw hier op het Viva forum, maar werd gelijk aangetrokken door het Centraal Hondentopic!

Ik hoop dat ik hier actief met jullie mee kan schrijven en tips en ervaringen kan uitwisselen. Ik zit zelf nog wel met een aantal vragen over het gedrag van mijn hond, die ik op de cursus niet beantwoord krijg. De cursus situaties zijn toch anders dan dat ik met hem over straat loop. Maar de vragen komen later, ik ga me eerst even inlezen op dit topic...

Ook 'probeer' ook een foto van mijn hond te plaatsen. Hij heet Sam, het is een Norfolk Terrier reutje van 1,5 jaar oud.

Het is echt een grote hond in een klein jasje

Wat een schatje, Samster.

Leuk dat je mee komt schrijven.
wat een lekker bekkie! samster
Bedankt voor de leuke reacties Lapin en Yamuna!

Jullie hebben ook prachtige honden! een paar maten groter dan Sam

Ik ben nieuwsgierig naar jullie vakantieplannen...vooral hoe die ingevuld worden: lekker thuis met de honden of nemen jullie ze mee. Waar gaan jullie naartoe enz....

Vriendlief, Sam en ik hebben vorig najaar de vakantie aan het Gardameer in Italië doorgebracht. Super vakantie, niet meer tè warm en Sam heeft er zijn eerste 'zwemlessen' gehad. Vanaf toen ook dol op water. Dit jaar gaan we naar Oostenrijk, hopelijk flinke (berg)wandelingen maken.

hieronder plak ik nog snel een foto van Sam in het Gardameer (sorry, kan het niet laten... )

@Yamuna,

Ik hoop niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt door mijn berichtjes. Zo bedoel ik het namelijk niet. Ik ben er ook van overtuigd dat je van je hond houdt en alles voor hem wil doen.

(Heb je berichtjes hier gescanned en daar komt hetzelfde beeld uit). Sorry als het anders overkomt.
oh nee mararoulette, ik kan heel veel vinden in jou postings waar ik het heel erg mee eens ben.

Echter is mijn hond niet een normale huis tuin en keuken hond. Wat er soms in resulteert dat hij een specifieke aanpak vergt. dat maakt het wel eens heel lastig.

en we mogen verschillen van mening. Dat houd een forum levendig en interresant. Soms doe je ook hele nieuwe kennis op door de postings en meningen van anderen.

( al dacht ik tijdens de afwas wel even ... hmm ze mag m wel een weekje lenen dan weet ze psies waar ik het over heb )
Hahaha ik denk dat het mij ook niet lukt om het op te lossen hoor. En het lijkt mij ook heel frustrerend als je hond zulk gedrag vertoont. Ik heb een inieminie pietsie beetje ervaring met de hond van mijn zusje maar ik denk dat die minder moeilijk is om eerlijk te zijn. Ook al klapt ze graag op andere honden, het blijft snauwen en grauwen over het algemeen.

Maar goed nog steeds denk ik dat een interne opname bij MG zou kunnen helpen. Dat moet je wel willen natuurlijk.

Hoe zit het trouwens met dat contract dat jij de laatste eigenaar bent? (Niet dat je hem zou willen herplaatsen) Maar meer zijn achtergrond.
het korps wilt weten waar de gepensioneerden blijven. dat ze niet te werk gesteld worden in bijvoorbeeld beveiliging of voor sport worden gebruikt. Als ik hem bijvoorbeeld naar het asiel breng dan weet het korps niet meer waar ie blijft ...

Zijn vorige geleider komt elke paar maanden ook nog effies buurten om te kijken hoe t gaat.
Ohk op die manier. Maar dat is op zich niet zo vreemd toch sommige fokkers doen dat ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven