Ervaring automatische horloges
maandag 23 september 2013 om 16:00
Mijn horloge, die ik al zo'n 12 jaar heb, wil sinds gister niet meer lopen. De batterij zal wel vervangen moeten worden. De glasplaat is inmiddels beschadigd, en ik durf er inmiddels niet meer mee te douchen, omdat juweliers waarschuwen dat mijn horloge mogelijk niet meer waterdicht is na het vervangen van de batterij.
Dus ik zit te denken om mezelf misschien eens op een nieuw horloge te trakteren. En dan lijkt een waterdicht (10 atm) horloge zónder batterij me ideaal, want dan hoef ik hem nooit meer af te doen.
Nou zijn dit soort automatische horloges al een tijdje op de markt, en ik vroeg me af of er mensen ervaring mee hebben. Bevalt het? Is het een duurzaam product? Blijft hij waterdicht?
Dus ik zit te denken om mezelf misschien eens op een nieuw horloge te trakteren. En dan lijkt een waterdicht (10 atm) horloge zónder batterij me ideaal, want dan hoef ik hem nooit meer af te doen.
Nou zijn dit soort automatische horloges al een tijdje op de markt, en ik vroeg me af of er mensen ervaring mee hebben. Bevalt het? Is het een duurzaam product? Blijft hij waterdicht?
maandag 23 september 2013 om 16:53
Ik heb zowel een automaat als een quartz horloge. Beide bevallen prima. Er zijn verschillende soorten automaten, met allen een verschillend prijskaartje. waar ben je naar op zoek? Er bestaan namelijk automaten vanaf 200 euro (swatch) maar ook horloges rond de 10k.. En dan betaal je voor het vakmanschap en vaak ook voor 't merk
bedenk dat een horloge wat "duikproof" is geserviced moet worden door de juwelier. En hoe duurder je horloge hoe duurder de service beurt. Dat komt door de complexheid van het uurwerk en hoeveel uren de juwelier er mee bezig is.
Ik zou zeggen vorm een budget in je hoofd en ga daarmee naar een goede juwelier met veel verschillende modellen en merken. die kunnen je goed adviseren.
En ja een automaat van een degelijk merk is een zeer duurzame aanschaf wat (mits goed onderhouden) een leven lang mee kan gaan.
Ik zou zeggen vorm een budget in je hoofd en ga daarmee naar een goede juwelier met veel verschillende modellen en merken. die kunnen je goed adviseren.
En ja een automaat van een degelijk merk is een zeer duurzame aanschaf wat (mits goed onderhouden) een leven lang mee kan gaan.
Je moet geen hemelen beloven als je zelf de weg niet weet
maandag 23 september 2013 om 16:57
Mijn automatische horloge moet ik, net als pampas, regelmatig dragen, anders houdt hij er mee op. Maar ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind, zo'n automatisch horloge. Ik heb ook horloges op batterijen en opwindhorloges, maar vindt de automatische toch het fijnst omdat ik er inderdaad nooit een batterij in hoef te doen. Hij zou waterdicht moeten zijn, maar heb bij de laatste reparatie (had m op de grond laten vallen...) ervoor gekozen dat niet te laten doen aangezien dat 100 euro scheelde in reparatiekosten. Ik zwem er toch niet mee. Over een tijdje laat ik dat wel weer een keer doen.
maandag 23 september 2013 om 17:07
Ten eerste, wat bedoel je precies met een 'automatisch horloge'?
Een mechanisch model dat door een gewichtje tijdens het dragen opgewonden wordt?
Mechanische (en automatische) horloges zijn fantastisch, maar puur als uurwerk zijn ze heel erg wispelturig. Ze halen bij lange na niet de nauwkeurigheid van welk digitaal of quartz model dan ook. Je zult dan ding waarschijnlijk wekelijks zo bij moeten stellen. Als je hem een dag of twee niet draagt dan stopt hij. Als je hem laat vallen dan verliest hij z'n nauwkeurigheid. Als je hem naast een magneet legt dan gaat hij sneller lopen. Je moet hem om de zoveel tijd laten servicen. Etc, etc, etc...oh ja...ze zijn DUUR. 500 voor een redelijk exemplaar, 5000 voor een instap Rolex, 100.000 voor de echte liefhebber.
Dat gezegd hebbende, ik wil nooit meer iets anders dan een mechanisch uurwerk! Het is meer dan een uurwerk, het is heerlijk om iets puur mechanisch te dragen in dit digitale tijdperk!:)
Een mechanisch model dat door een gewichtje tijdens het dragen opgewonden wordt?
Mechanische (en automatische) horloges zijn fantastisch, maar puur als uurwerk zijn ze heel erg wispelturig. Ze halen bij lange na niet de nauwkeurigheid van welk digitaal of quartz model dan ook. Je zult dan ding waarschijnlijk wekelijks zo bij moeten stellen. Als je hem een dag of twee niet draagt dan stopt hij. Als je hem laat vallen dan verliest hij z'n nauwkeurigheid. Als je hem naast een magneet legt dan gaat hij sneller lopen. Je moet hem om de zoveel tijd laten servicen. Etc, etc, etc...oh ja...ze zijn DUUR. 500 voor een redelijk exemplaar, 5000 voor een instap Rolex, 100.000 voor de echte liefhebber.
Dat gezegd hebbende, ik wil nooit meer iets anders dan een mechanisch uurwerk! Het is meer dan een uurwerk, het is heerlijk om iets puur mechanisch te dragen in dit digitale tijdperk!:)
maandag 23 september 2013 om 17:23
Mij bevalt het. Het grote voordeel is dat ik er nooit een batterij voor hoeft te kopen. Ik vind het een duurzaam product. Oudere en duurdere modellen van mijn horloge worden wel eens geveild door Christie's of Sotheby's. Ik verwacht onze automatische horloges aan onze kinderen te kunnen doorgeven.
Waterdichtheid dat ligt aan het model. Mijn horloge is waterdicht. Ik zwem er mee, maar ik heb gelezen dat ik dat beter niet kan doen. Van mijn horloge worden er ook duurdere modellen gemaakt voor zeilers en duikers en die zijn en blijven zeker waterdicht.
Overigens denk ik bij juweliers aan winkels als Schaap & Citroen, Steltman Watches te Den Haag en Cartier te Amsterdam.
Waterdichtheid dat ligt aan het model. Mijn horloge is waterdicht. Ik zwem er mee, maar ik heb gelezen dat ik dat beter niet kan doen. Van mijn horloge worden er ook duurdere modellen gemaakt voor zeilers en duikers en die zijn en blijven zeker waterdicht.
Overigens denk ik bij juweliers aan winkels als Schaap & Citroen, Steltman Watches te Den Haag en Cartier te Amsterdam.
maandag 23 september 2013 om 19:17
Maar spreken we echt van hetzelfde? Je zegt dat deze horloges al een tijdje op de markt zijn, maar mechanische horloges zijn al honderden jaren op de markt natuurlijk, van de eerste zakhorloges tot zowat alles tot de zestiger jaren. Quartz en digitaal, die zijn pas 'een tijdje' op de markt.
Maar goed, je kunt het altijd proberen, uit China komen er best veel goedkope mechanische horloges. Of ze enigszins accuraat zijn is nog maar de vraag. Maar wie weet
Maar goed, je kunt het altijd proberen, uit China komen er best veel goedkope mechanische horloges. Of ze enigszins accuraat zijn is nog maar de vraag. Maar wie weet
maandag 23 september 2013 om 19:38
Ik zal wel in de war zijn. Ik weet nog dat Seiko Kinetic op de markt kwam en ik dacht; wow, dit is briljant! Maar toen hadden ze alleen heren horloges, nu ook dames modellen. Ik zie ook dat Citizen Ecodrive horloges heeft die werken op (zon)licht. Misschien is dat anders een idee, die zijn ook wel betaalbaar.
Sorry voor de verwarring, ik heb er niet zoveel verstand van.
Ik zoek gewoon een horloge dat ik de komende 10 jaar niet af hoeft. Niet om te douchen, niet om een batterij te wisselen. Ik word er zwaar neurotisch van geen horloge om te hebben.
Sorry voor de verwarring, ik heb er niet zoveel verstand van.
Ik zoek gewoon een horloge dat ik de komende 10 jaar niet af hoeft. Niet om te douchen, niet om een batterij te wisselen. Ik word er zwaar neurotisch van geen horloge om te hebben.
maandag 23 september 2013 om 19:45
maandag 23 september 2013 om 19:52
echte horloges :
http://www.watchalyzer.co ... ngenieur-automatic-watch/
Puur als voorbeeld van een echte automaat, niet dat het model of het merk er toe doet.
http://www.watchalyzer.co ... ngenieur-automatic-watch/
Puur als voorbeeld van een echte automaat, niet dat het model of het merk er toe doet.
maandag 23 september 2013 om 19:52
Nee hoor amby, ik begreep je vraag helemaal prima. Mechanische horloges zijn alle horloges die je moet opwinden met de hand (dat wil jij dus niet) of die zichzelf opwinden (dat is een automaat, dat is wat jij wil). De Seiko kinetic is daar inderdaad een voorbeeld van. Je hoeft aan die automaten echt geen duizenden euro's te spenderen.
maandag 23 september 2013 om 20:00
quote:kadanz schreef op 23 september 2013 @ 19:45:
Maar wie weet hebben we je op het spoor gebracht van je eerste echte horloge Tja, misschien toch eens het budget heroverwegen. Ik heb eigenlijk een beleid waarbij geen enkel object aan/op mijn lichaam meer dan 200 euro mag kosten. Anders ben ik me er té veel van bewust dat ik met iets duurs rondloop.
Maar wie weet hebben we je op het spoor gebracht van je eerste echte horloge Tja, misschien toch eens het budget heroverwegen. Ik heb eigenlijk een beleid waarbij geen enkel object aan/op mijn lichaam meer dan 200 euro mag kosten. Anders ben ik me er té veel van bewust dat ik met iets duurs rondloop.
maandag 23 september 2013 om 22:35
200 euro is idd niet raar voor n kwaliteitsuurwerkje.
Je zal hem alleen wel 1x per 5 jaar voor onderhoud naar een horlogemaker of via de juwelier naar een servicecenter moeten doen. De raderen maken echt duizenden kilometers en dat geeft slijtage. Wil je dat je horloge lang mooi blijft en goed blijft lopen is dat echt nodig.
Je kan ook eens kijken op marktplaats. En n klassieker laten opknappen. Ik weet wel goede en niet te dure adresjes.
Je zal hem alleen wel 1x per 5 jaar voor onderhoud naar een horlogemaker of via de juwelier naar een servicecenter moeten doen. De raderen maken echt duizenden kilometers en dat geeft slijtage. Wil je dat je horloge lang mooi blijft en goed blijft lopen is dat echt nodig.
Je kan ook eens kijken op marktplaats. En n klassieker laten opknappen. Ik weet wel goede en niet te dure adresjes.
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 23 september 2013 om 22:45
In het verleden had ik een citizen eco drive, had dat ding 10 jaar elke dag met plezier om. Het liep erg nauwkeurig en de batterij was pas leeg na twee dagen zonder licht (tegenwoordig kunnen ze langer zonder licht). Zijn relatief gezien niet duur en de kwaliteit is goed.
Tegenwoordig heb jk een opwindbare horloge ( heeft een reserve van 2 dgn uit mijn hoofd maar wind hem elke dag op) van het merk Nomos. Mooi ding, kwalitatief erg goed en niet al te groot (heb een smalle pols). Loopt erg nauwkeurig ( +1 sec per dag ongeveer). Als je een horloge uit het iets hogere segment wilt dan is dit merk misschien iets voor jou.
Tegenwoordig heb jk een opwindbare horloge ( heeft een reserve van 2 dgn uit mijn hoofd maar wind hem elke dag op) van het merk Nomos. Mooi ding, kwalitatief erg goed en niet al te groot (heb een smalle pols). Loopt erg nauwkeurig ( +1 sec per dag ongeveer). Als je een horloge uit het iets hogere segment wilt dan is dit merk misschien iets voor jou.
dinsdag 24 september 2013 om 07:31
Budget 200¤, zou zeggen een citizen eco drive, leuke modellen van sjiek tot sportief.
Of anders een 2e hands op marktplaats. Vaak zie je daar mensen hun horloge verkopen die ze als kado hebben gekregen omdat het niet hun smaak is.
Dus eigenlijk koop je een nieuw horloge (met garantie) voor de helft van de prijs.
Wacht tot na de feestdagen dan heb je veel aanbod.
Of anders een 2e hands op marktplaats. Vaak zie je daar mensen hun horloge verkopen die ze als kado hebben gekregen omdat het niet hun smaak is.
Dus eigenlijk koop je een nieuw horloge (met garantie) voor de helft van de prijs.
Wacht tot na de feestdagen dan heb je veel aanbod.
dinsdag 24 september 2013 om 07:38
automatische als in knetic of anders?
ik zefl heb al een jaar of 6-7 nu een Casio G-shock
zit een batterijtje in maar blijft vol door zonne(licht energie)
ook vind ik het super dat hij zelf zorgt dat de tijd goed blijft lopen
d.m.v. blijkbaar sattelieten ook na het verzetten van de klok van een uur staat deze sochtend al goed
tevens waterdicht en kan wat hebben en goed betaalbaar
ik zefl heb al een jaar of 6-7 nu een Casio G-shock
zit een batterijtje in maar blijft vol door zonne(licht energie)
ook vind ik het super dat hij zelf zorgt dat de tijd goed blijft lopen
d.m.v. blijkbaar sattelieten ook na het verzetten van de klok van een uur staat deze sochtend al goed
tevens waterdicht en kan wat hebben en goed betaalbaar