Opgroeien zonder vader

24-09-2013 23:36 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zal opgroeien zonder zijn vader, we zijn al gescheiden toen hij 1 was ongeveer en nu breng ik hem alleen groot en is de vader ver weg. Het blijft onduidelijk of hij ooit nog in één keer tevoorschijn komt.

Mijn vraag is: Je hoort vaak, niet altijd, dat in één-ouder gezinnen het kind de vaderrol mist enz enz.

Hoe zorg ik ervoor dat ik hem als een sterke en goede jongeman groot kan brengen?

Hij is op het moment 4 jr en mijn ouders blijven ook veel betrokken.

De familie van mijn ex is helemaal buiten beeld net zoals mijn ex zelf.
Mijn zoon groeit ook op zonder vader, althans hij ziet hem maar 2x per jaar 3 dagen een paar uur. Ik vraag mij ook wel eens af of hij er last van gaat krijgen. Ik zorg altijd dat hij mijn broers kan zien en zijn opa speelt ook een grote rol.
quote:wijallen schreef op 24 september 2013 @ 23:36:

Hoe zorg ik ervoor dat ik hem als een sterke en goede jongeman groot kan brengen?

Laat hem mannendingen doen met mannen. Zoveel als je kan. En probeer geen meisje van hem te maken.

Jongens vechten en knokken bijvoorbeeld. Laat ze. Het is belangrijk voor ze.
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 10:53:

Donkerrood, jongens hebben wel degelijk (dichtbij) een rolmodel nodig dat ze laat zien hoe ze zich als man moeten gedragen.

Hoe hij omgaat met zijn kracht, en met de vrijheid die hij nog krijgt (dichtsnoeren lijkt me ook niet slim). Hoe je omgaat met meisjes en hoe je stoer bent zonder anderen te pesten. Dat is echt een mannending hoor.

Steeds meer docenten zijn juffen (bijna alleen maar) en ik denk echt niet dat de vader van voetbal zich met andermans kind gaat bemoeien. Dus dit komt echt niet 'vanzelf' goed.

Maar je kunt natuurlijk beter geen vader hebben dan een die het slechte voorbeeld geeft.

Ben ik het totaal niet mee eens. Als moeder kan je een jongen ook leren hoe hij moet omgaan met zijn kracht, hoe hij met meisjes om moet gaan en dat hij niet moet pesten.

Dat er steeds minder meesters zijn klopt wel een beetje, maar ik zie bij ons op de opleiding toch weer steeds vaker jongens rondlopen die het onderwijs in willen.

En wat die voetbalvaders betreft: dat herken ik ook niet. De coaches van mijn jongens waren tot nu toe altijd mannen die zich absoluut niet alleen om hun eigen kinderen bekommerden.

Met het 'beter geen voorbeeld dan een slecht voorbeeld' ben ik het dan weer eens.
do remember to forget
jij hebt makkelijk praten amand, ik ben het wel met je eens.

t probleem is dat mijn zoon weleens met een vriendje knokt.

dat is een erg overheersend jongetje.

hij lokt het uit, en gaat jankend naar huis.

en ik krijg dan die vader aan de deur, of het hele gezin.
wij slapen nooit.
Wanneer je geen piemel hebt, is het niet eenvoudig om een klein kind dat wel een piemel heeft, te leren hoe hij in de wereld past.

Gewoon uit principe al: ik vind het erg onwenselijk.
Nou dan wuif je die mensen toch gewoon weer weg?

Ik heb tot drie jaar geleden mijn jongens ook zonder mannelijk rolmodel in huis opgevoed, en dat zijn gewoon echte jongens jongens geworden hoor.

Het enige waar ik tegenaan liep als alleenstaande moeder was dat ik geen idee had of ik me zorgen moest maken over die voorhuid die nog vast zat.

Misschien scheelt het dat ik zelf vrij stoer ben, als je dat over jezelf kunt zeggen. Ik ben altijd meer een jongensmoeder geweest dan een meidentuttelmoeder.
do remember to forget
quote:donkerrood schreef op 25 september 2013 @ 11:12:

[...]

Ben ik het totaal niet mee eens. Als moeder kan je een jongen ook leren hoe hij moet omgaan met zijn kracht, hoe hij met meisjes om moet gaan en dat hij niet moet pesten.

Dat er steeds minder meesters zijn klopt wel een beetje, maar ik zie bij ons op de opleiding toch weer steeds vaker jongens rondlopen die het onderwijs in willen.

En wat die voetbalvaders betreft: dat herken ik ook niet. De coaches van mijn jongens waren tot nu toe altijd mannen die zich absoluut niet alleen om hun eigen kinderen bekommerden.

Met het 'beter geen voorbeeld dan een slecht voorbeeld' ben ik het dan weer eens.

Als moeder zul je nooit, nooit snappen wat er precies in het joch omgaat en wat hij moet leren. Simpelweg omdat jij niet dezelfde hormonenmix hebt en niet als jongen bent opgegroeid en dus niet weet waar hij tegenaan loopt en waar je precies in moet bijsturen. Vrouwen vinden jongensgedrag al gauw wild, gevaarlijk of onnodig (al dat geschreeuw, ga toch lekker kletsen).

Net zoals een vader nooit helemaal PMS zal begrijpen of de juiste dingen weet te zeggen als je meisjeshart is gebroken.
Het is ook onwenselijk om als vrouw een jongen zonder mannelijk rolmodel op te voeden. Kan wel makkelijk zijn dat 'n jongen beter in het vrouwelijke huishouden past, maar mannen zijn nu eenmaal anders van karakter en ze moeten dat ook kunnen uiten. Voor sommige dingen (nee, heb 't nu niet over seks) heb je gewoon 'n mannelijke kijk op dingen nodig, dus zorg dat je jongen een man kan worden en niet eentje die onder teveel vrouwelijke invloed is grootgebracht.
ik heb ook een echt jongens jongetje.

zelf ben ik trouwens geen tuttelmoeder, ik rij motor, verbouw en bouw zelf dingen, daar ligt het niet aan.

het zal verschil in denkwereld zijn, er mist iets.
wij slapen nooit.
http://www.tegenwicht.org/06_jongens/geen_meisjes.htm
.
Het verschil is die piemel. Mannen zijn een doorontwikkeling van vrouwen hè. We beginnen allemaal als meisje, maar ruwweg de helft krijgt er een Y-chromosoom bij. Daarom zijn ze anders.
en uiteraard praten mannen niet....

ik voel heel goed aan wanneer mijn zoon niet goed in zijn vel zit, maar ik krijg het er niet uit.

bij mijn dochter is dat heel anders, die gooit alles eruit.
wij slapen nooit.
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 11:19:

[...]

Als moeder zul je nooit, nooit snappen wat er precies in het joch omgaat en wat hij moet leren. Simpelweg omdat jij niet dezelfde hormonenmix hebt en niet als jongen bent opgegroeid en dus niet weet waar hij tegenaan loopt en waar je precies in moet bijsturen. Vrouwen vinden jongensgedrag al gauw wild, gevaarlijk of onnodig (al dat geschreeuw, ga toch lekker kletsen).

Als jij denkt dat je bij een dochter wel altijd weet wat er in haar omgaat omdat je toevallig dezelfde hormonenmix hebt dan ben ik bang dat je van een koude kermis thuis gaat komen.

En ik zei in het begin al dat je als moeder nooit moet proberen de vaderrol te gaan vertolken, simpelweg omdat je geen vader bent.

Ik denk echt dat jullie sekse veel te belangrijk maken.
do remember to forget
Biscuitje, mijn oudste zoon is inmiddels zestien.

Zijn eerste keer scheren is hem voorgedaan door zijn oom.
do remember to forget
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 11:25:

http://www.tegenwicht.org/06_jongens/ge ... jes.htmErg herkenbaar verhaal, vetplantje
Er zijn veel onderzoeken gedaan in het basisonderwijs over het ontbreken van mannelijke leerkrachten.

Al die onderzoeken wijzen hetzelfde uit: jongens hebben een mannelijke leerkracht nodig. Hoeft niet elk jaar, maar alleen vrouwelijke leerkrachten is niet goed voor de ontwikkeling van jongens in het basisonderwijs.

Het lijkt me voor de opvoeding van jongens cruciaal dat ze een mannelijk rolmodel hebben.
Tja, voor volwassenen zijn de regels in NL al specifiek afgestemd op vrouwelijke waarden. Het zal alleen nog maar erger worden met al die alleenstaande moeders en vrouwen in de onderwijsinstituten.
aan de andere kant, ik ken ook een paar vaders die veel teveel verwachten en eisen van hun zoons.

die jongens lopen gewoon op hun tenen.
wij slapen nooit.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 11:39:

Tja, voor volwassenen zijn de regels in NL al specifiek afgestemd op vrouwelijke waarden. Het zal alleen nog maar erger worden met al die alleenstaande moeders en vrouwen in de onderwijsinstituten.

Ik merk een duidelijk verschil tussen mannen die wel en niet in dienstplicht hebben gezeten. Daar werden ze, waar nodig, ook nog wel bijgespijkerd, lijkt het.

Niet dat ik dienstplicht zo'n geweldig concept vond, maar op dit gebied lijkt het wel gunstig effect te hebben gehad. (jammer dat alle mannen die dienstplicht hebben genoten, zelfs de allerjongste lichting, echt al te oud zijn voor mij).
Dat kun je toch niet echt betrekken in de discussie of jongens een vader nodig hebben, valentinamaria?
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 11:59:

[...]

Ik merk een duidelijk verschil tussen mannen die wel en niet in dienstplicht hebben gezeten. Daar werden ze, waar nodig, ook nog wel bijgespijkerd, lijkt het.

Niet dat ik dienstplicht zo'n geweldig concept vond, maar op dit gebied lijkt het wel gunstig effect te hebben gehad. (jammer dat alle mannen die dienstplicht hebben genoten, zelfs de allerjongste lichting, echt al te oud zijn voor mij).Ik heb ook nog de dienstplicht vervuld. Waaruit bestaat dat verschil, waar je aan refereert? Wat bedoel je met dat 'bijspijkeren'?
waarom niet?

er zitten ook nadelen aan vaders.

bijv, het jochie waar mijn zoon weleens mee knokt moet stoer zijn van zijn vader.

ik weet ook zeker dat hij niet bij mij aan de deur komt als zijn zoon zou winnen en niet jankend thuis komt.

hij is plaatsvervangend op zijn pik getrapt, zijn zoon wordt er niet beter van, en de vriendschap tussen de jongens gaat er ook niet op vooruit.
wij slapen nooit.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 12:01:

[...]

Ik heb ook nog de dienstplicht vervuld. Waaruit bestaat dat verschil, waar je aan refereert? Wat bedoel je met dat 'bijspijkeren'?

Een soort volwassenheid, die sporadischer voorkomt bij jongens die niet in dienst zijn geweest. Een soort 'je ne sais qoui'. Een soort 'niet lullen maar poetsen' en een vorm van stevig in je schoenen staan.

Misschien slaat het nergens op, ik kan ook maar moeilijk voorbeelden noemen. Maar ik vind ex-dienstplichtigen veel minder grote zeikers dan jongens die dat niet zijn. Ze lijken op de een of andere manier mannelijker, standvastiger en nuchterder.
Aanvulling: met 'bijspijkeren' bedoel ik ook dat de jochies die net van moeders pappot vandaan kwamen, het nog even zwaar voor hun kiezen kregen, maar daarna wel wat minder teergevoelig waren. Ik maak nu zoveel jongens mee die ik 'zwak' vind (niet te verwarren met eerlijk of gevoelig).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven