Religie... zoekende

24-09-2013 21:24 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.

Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:

1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.

2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.

3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.

4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.

5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.

6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.

7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.

8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.

Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
quote:mamsky, 2 uur geleden

Bij het lezen van dit onderwerp komt er toch een vraag bij mij op.

Ik lees (in dit forum wel vaker) dat mensen zelf allerlei theorieën ontwikkelen over wat ze geloven.

Maar dan vraag ik mij af of iemand nog echt geïnteresseerd is in hoe het nou echt zit of willen we alleen datgene geloven wat we willen geloven?

Als je ervan uit gaat dan God bestaat dan wil je het toch ook weten zoals het zit en niet zoals je denkt dat het misschien wel zou kunnen zijn of hoe je zou willen dat het is?

Beetje lastig te verwoorden maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Je slaat de spijker op zijn kop. Het is inderdaad geloof á là carte waar TO naar op zoek is, niet naar een religie. Het heeft ook meer te maken met het vinden van een nieuwe vriendengroep dan met met deel uitmaken van een geloofsgemeenschap.

Ik denk ook dat de reden is waarom het Leger des Heils door TO afgeserveerd wordt is niet vanwege hulp aan armen, maar vanwege de hulp aan verslaafden, prostituées en homoseksuelen en andere mensen die in haar ogen promiscue en verdorven zijn. Barmhartigheid staat niet op het verlanglijstje van TO, naastenliefde ook niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je zoekt een religie, niet God.

Als je God zou zoeken, dan vind je Hem ook.

Ik heb een hele fijne kerk gevonden, die zich niet door religie laat leiden, maar door God, Jezus en de Heilige Geest.

De bijbel zegt, daar waar Ik ben, zullen wonderen en tekenen zijn.

Deze zie ik daar dus vrijwel bij elke dienst gebeuren.

Als voorbeeld over homo's: dat is inderdaad nooit Gods plan geweest, maar dan nog houdt Hij evenveel van ze als van iedereen.

God is liefde en door dat Hij Jezus heeft gegeven, kan iedereen bij Hem komen.

Zelfs Hitler had vergeving gekregen, als hij zich bekeerde.

Dat vond zelfs ik moeilijk, maar als God dat zegt, dan accepteer ik dat.

Religie is wanneer mensen hun eigen draai eraan maken.

Daarom veroorzaakt het oorlogen, en ellende.
Het is eigenlijk wel een prettig idee he, dat als je weet dat je eigenlijk een vreselijk intolerant mens bent, er altijd wel een religieuze club is waar je prima bijpast en van waaruit je je intolerantie kan verspreiden onder bescherming van de 'vrijheid van geloof'.

In plaats van een hekel te hebben aan bepaalde mensen, kan je je natuurlijk ook gewoon afvragen of het niet een veel beter idee is om iedereen gewoon in zijn of haar waarde te laten.

Accepteer dat niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde denkt als jij. Als je homoseksualiteit een zonde vindt, dan heb je gewoon geen seks met mensen van hetzelfde geslacht. Klaar. Als je transgenders zieke mensen vindt, dan laat je je geslacht niet veranderen. Klaar.

Waarom die drang om te veroordelen? Hou het lekker bij jezelf, dan wordt de wereld een veel mooiere plek, en dat is toch uiteindelijk wat god wil voor zijn of haar kinderen lijkt mij.
Eens met MrsStanleyWalker, Under_the_Ivy en julius.

Echt, je hoopt dit geval toch niet ooit in het echt tegen het lijf te lopen. Degene met de hersenafwijking ben jíj TO.

En ja, je bent wel dom, want als je je (net als ik) wetenschappelijk verdiept hebt in transgenders, was je niet tot deze conclusie gekomen. Dit noemen ze nou pseudowetenschap: doodleuk zeggen dat je wetenschappelijk onderzoek niet gelooft, in plaats van naar de feiten te kijken. Maar dan wel denken dat je slim bent. Grappenmaker...
Occam's razor
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 00:38:

[...]

Nouja, het Christendom is iets wat me erg aanspreekt. Ik zie het veel op TV, in het land van mijn vader zijn ook veel mensen christelijk. Ik ben al in veel kerken geweest als kind (meestal voor de kunst) en iets erin trekt me. Misschien omdat de christenen die ik ken (van een afstand) dezelfde morele waarden (lijken te) hebben. Dus niet rondsletten, niet teveel drank, geen drugs, conservatieve standpunten.Haha, je kent ze duidelijk van een afstand ja...
Occam's razor
quote:christiane schreef op 25 september 2013 @ 01:05:

Om laten bouwen van man naar vrouw of v.v. heb ik geen problemen mee.

Ombouwen is een denigrerende term die door transgenders als zeer kwetsend ervaren wordt.

quote:

Dat idiote Gay Parade wel, dat is hoeren en sloeren en het liefst zoveel mogelijk mensen proberen te shockeren. Heeft niets te maken met wat ze willen doen vermoeden.

Een boot vol hetero's die staan te goorlappen hoef ik ook niet te zien.Jij hebt de Gay Parade uberhaupt nooit gezien, 9/10 boten zitten mensen met gekleurde shirtjes aan, boa's om, alleen de armen en een enkele onderbeen bloot. Er is één commerciele boot van een man die leer verkoopt, met mensen die ook een voorkeur voor leer hebben. Dat is het beeld wat jij in je hoofd hebt, maar dat is er dus maar één. Daar wordt ook geen ongepast bloot getoond, want dat is wettelijk nog altijd verboden. En dan zijn er nog boten met mensen in bikini als ware het carnaval. Carnaval is niet bedoeld om te shockeren, maar om feest te vieren...
Occam's razor
quote:honeycomb schreef op 24 september 2013 @ 21:24:

Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.

Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:

1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.

2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.

3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt Bedoel je dan het lijden van JC?? daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.

4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.

5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Waarom is dit een zonde? Geboren worden in het verkeerde lichaam is toch niet iets waarvoor je zelf kiest? Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand Wat bedoel je met een achterstand? Het leven is toch geen spelletje waarbij je punten kunt scoren? in mijn ogen.

6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Maar als jij sex met wildvreemden hebt gehad dan is het toch een beetje de pot die de ketel verwijt?? Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.

7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.

8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan. Want er zitten nog niet genoeg kinderen in Weeshuizen??

Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?Jij bent echt naïef zeg... Brrrr
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 03:47:

Ik merk gewoon heel erg dat ik meer mensen wil leren kennen die niet het "verdorven"leven leiden dat ik zo om me heen zie. En dat is erg moeilijk. Mensen veranderen om mij heen, vrienden die ik had zijn opeens ook los geworden enzovoort. Daarom dacht ik dat misschien een kerkgemeenschap me kon helpen.

waarom sla je dan zo 'door'? waarom opzoek naar een religie? Zoek een leuke boekenclub (ja, die drinken ook, weet ik wel) of een keurige sport

Waarom haal je er een godsdienst bij?
quote:Maryni83 schreef op 24 september 2013 @ 21:44:

[...]

Oja, we mogen het hier alleen over gezellige dingen hebben..

TO oordeelt helemaal niet over andere mensen. Als je goed de OP had gelezen, had je gezien dat dit is wat zij gelooft, maar waar ze nog wel haar vragen bij heeft en graag de mening van anderen over wil.

Jij gelooft blijkbaar nergens in en dat is prima, maar bemoei je er dan ook verder niet mee als je niks zinnigs te melden hebt.

Op deze manier doe je juist wat je TO verwijt: je hebt je oordeel al klaar over gelovigen..WTF Hoor je niet hoe TO Homo's mensen die in een verkeerd lichaam geboren zijn ed veroordeelt??
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 03:47:

Ik merk gewoon heel erg dat ik meer mensen wil leren kennen die niet het "verdorven"leven leiden dat ik zo om me heen zie. En dat is erg moeilijk. Mensen veranderen om mij heen, vrienden die ik had zijn opeens ook los geworden enzovoort. Daarom dacht ik dat misschien een kerkgemeenschap me kon helpen.

Overigens vind ik je nogal naïef als je denkt dat in een geloofsgenootschap mensen geen 'verdorven' leven leiden.

Maar dat hangt natuurlijk ook af van je definitie van dat woord. Ik vind intolerantie de allergrootste verdorvenheid die er bestaat. Arrogantie. Hooghartigheid. Misplaatst superioriteitsgevoel. Hypocretie. Om maar niet te spreken over seksueel misbruik, machtsmisbruik en natuurlijk kindermisbruik.

Nee, gezellig, zo'n gemeenschap.

Aan de andere kant; zolang de god waarin je gelooft geen enkele consequentie verbind aan wangedrag, staat niks je in de weg om volledig goddeloos te leven.
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 00:06:

Waarom wordt hier zo tegen het geloof aangeschopt? Hoe heeft dit invloed op jouw leven als atheist/agnost? Ik ben de laatste die mijn kinderen zal leren dat als ze niet precies doen wat ik zeg ze eeuwig zullen branden in de hel.

En als je zoon nou Homo blijkt te zijn?

Of je dochter aangeeft in het verkeerde lichaam geboren te zijn?

Wat dan?

Ga je ze dan overtuigen?
Sorry maar ik geloof helemaal niet dat TO atheistisch is opgevoed, dat dogmatische veroordelend denken krijg je alleen maar voor mekaar als je dat met de paplepel is ingegoten.

en dat alle goede van god komt en al het slechte van de duivel die in de mens zit, ja hoor, heel wetenschappelijk allemaal, heeft ze gestudeerd met Stapel?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
O en TO: zo oordelen over mensen is ook niet van God. Laat dat maar aan Hem over.

Mensen die een religie aanhangen, denken het altijd beter te weten. Dat is niet goed.

Off-topic: JC werd vervolgd, zwaar mishandeld en gekruisigd door zwaar religieuze mensen.
Wat ik wonderlijk vind is dat to ipv begrip te krijgen met bijvoorbeeld transgenders door er een gesprek mee aan te gaan, er juist onbegrip komt. Misschien wijst dat wel op onervarenheid met luísteren.

To lijkt het zelf allemaal te bedenken, maar luistert/kijkt verder niet echt naar bijvoorbeeld een 'standaard' religie als het christendom (alle stromingen zijn het nét niet helemaal).

Misschien werkt het wel zo: als je zelf niet luisteren kunt, dan wordt je ook niet gehoord.

Bovendien snap ik ook niet dat to blijft steken bij onderwerpen als transgenders, uitgelaten homo's enz. Werkelijk, hoe vaak kom je die tegen?

Menig, zo niet alle religie, heeft als groot doel een beter mens te worden. Lijkt mij dat daar dan maar eerst eens naar gekeken moet worden. Balk en splinter, enzo.
[quote]honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 01:10:

[...]

Klopt, overseksualisering is smerig. Ik wil niet horen/zien hoe iemand seks heeft. Het is net als wc-gebruik. Houd het voor jezelf (en bij seks voor je partner) en val mij er niet mee lastig.[/quote]

Heeee ideetje...

Zou je dat ook niet voor religie kunnen gebruiken??

IPV dat ze iedereen proberen te overtuigen van hun gelijk!!
quote:gember999 schreef op 25 september 2013 @ 02:55:

Ik persoonlijk vind dat er een erg groot verschil zit tussen wat iemands omstandigheden zijn (wat iemand 'is') en welke keuzes iemand maakt. Het eerste kan ik niet goed of slecht vinden, want daar heeft iemand geen invloed op. het tweede is voor mij een afspiegeling van iemands morele kompas, en daar mag ik van mezelf wel wat van vinden.

Een extreem voorbeeld: iemand is pedofiel, dus voelt zich seksueel aangetrokken tot kinderen. Dat is voor deze persoon een gegeven, en frit: hij kan het niet veranderen. Hij kan alleen maar beinvloeden hoe hij met dit feit om gaat. Zo kan hij ervoor kiezen zich te laten castreren en ver weg van kinderen te blijven, of hij kan er voor kiezen kinderen te molesteren. In mijn ogen is de eerste persoon geen slecht persoon en doet deze juist wat goed is, gezien de omstandigheden die hij bedeeld is. De tweede persoon doet wel degelijk iets slechts, wat een bewuste keuze is voor hem.

Hier zit in mijn ogen een wereld van verschil.En dat zijn alle smaken? Iets genuanceerder er tussen zitten kan niet??
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 september 2013 @ 01:15:

[...]

Je hebt gelijk. Ik ging er vanuit dat iemand die zegt een master op zak te hebben ook in staat is om informatie te vergaren. En dan niet enkel in het veld of op FOK!...

Ook academisch geschoolden lezen informatie het liefst zoals het hen uitkomt. TO zoekt geen objectieve informatie over transgenders, maar heeft een beeld op basis van emotie (afkeer, 'het hoort niet') en daarnaast heeft ze er dingen over gelezen. Dat leidt niet automatisch tot een wetenschappelijk verantwoorde visie, want dat zoekt ze niet.

Nu TO zelf over dit onderwerp meepraat, snap ik heel goed dat er discussie ontstaat. Ze doet uitspraken die kwetsend zijn, naar mijn mening omdat ze niet goed begrijpt wat het betekent om transgender te zijn. Dezelfde 'toon' zie ik vaak als het over religie gaat: het is achterlijk en een sprookje en wie erin gelooft is gek. Dat vind ik zo'n zinloze discussie, omdat iemand dan duidelijk niet begrijpt wat religie (ook) is. Daar gaat net zo goed op dat de wetenschappelijke literatuur die erover bestaat duidelijk niet interessant wordt gevonden.

Ik denk dat TO een stuk meer bruikbare reacties had gekregen als ze de controversiële standpunten niet had genoemd. Want het gaat over religie, dus dan krijgen sommige mensen een rode waas en die zien hun beeld van veroordelende bekrompenheid alleen maar bevestigd, terwijl dat helemaal niet de insteek van het topic was.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Oh_life, 88 seconden geleden

Wat ik wonderlijk vind is dat to ipv begrip te krijgen met bijvoorbeeld transgenders door er een gesprek mee aan te gaan, er juist onbegrip komt. Misschien wijst dat wel op onervarenheid met luísteren.

Heel wonderlijk en daarom geloof ik haar ook niet dat ze in gesprek is geweest met transgenders. Ik denk dat zij niet in staat is om echt een dialoog te hebben met mensen. Zij heeft een mening, verkondigt die en duldt geen andere visie of mening op onderwerpen zoals transseksualiteit, geen ervaringsverhalen en geen wetenschappelijke onderbouwde visies.

Ze legt haar vrienden ook haar mening op, bijvoorbeeld dat als zij jarig is, de hele dag om haar, vrienden dienen op haar feestje te komen en te blijven. Andere plannen of ideëen worden niet getolereerd en afgestraft met beëindiging van de vriendschap. Haar vrienden mogen ook geen vriendschappen op na houden met mensen die andere normen en waarden hebben, zoals feesten, uitgaan, etc. TO is erg star en intolerant, waar ze ook prat opgaat, dit is dus geen veroordeling van mijn kant, maar een constatering die zijzelf bevestigd.

Wat dat betreft zou ze zich wel bij een sektarische gemeenschap thuis voelen, denk ik. Niet mijn cup of tea, maar als zij er nou gelukkig van wordt. Ik vind de Amish nog het beste passen bij haar wensen en denkbeelden. Maar die nou zo blij van haar gaan worden?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:jaxx schreef op 25 september 2013 @ 01:10:

[...]

Klopt, maar is wel een vredelievend geloof/way of life

Hindoeïsme vredelievend? Ja, net zo vredelievend als het christendom, waar naastenliefde voorop staat, en de islam, waar geven aan je naaste één van de vijf pijlers is. Maar net als bij deze religies gaat het er ook in de praktijk van de hindoeïsmes ook anders aan toe.

Vredelievendheid kan je in elke religie vinden, geweld ook (ja, ook in het boeddhisme).
quote:mamsky schreef op 25 september 2013 @ 07:29:

Bij het lezen van dit onderwerp komt er toch een vraag bij mij op.

Ik lees (in dit forum wel vaker) dat mensen zelf allerlei theorieën ontwikkelen over wat ze geloven.

Maar dan vraag ik mij af of iemand nog echt geïnteresseerd is in hoe het nou echt zit of willen we alleen datgene geloven wat we willen geloven?

Als je ervan uit gaat dan God bestaat dan wil je het toch ook weten zoals het zit en niet zoals je denkt dat het misschien wel zou kunnen zijn of hoe je zou willen dat het is?

Beetje lastig te verwoorden maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Dat zou je denken hè, dat je wilt weten hoe het echt zit. Maar niet idereen is daar nieuwsgierig naar, en religieus zijn heeft niet altijd te maken met de rationele inhoud van het geloof, maar ook met de ervaring die iemand heeft met andere mensen en de kerk, vertrouwdheid met een bepaald geloof, aansprekende voorganger, gewoonte, etc.

De rationalisatie komt vaak pas achteraf. Als iemand je vraagt wat je precies gelooft en waarom, ga je na wat je ook alweer zo fijn vindt aan je geloof om aan de ander duidelijk te kunnen maken wat jij erbij wint (en eventueel wat die ander erbij te winnen heeft). Dus dan wordt de schoonheid van de natuur er bij gehaald, het hiernamaals, heilige boeken... terwijl die dingen pas vaak achteraf zo'n bijzondere lading krijgen.

Er zijn wel mensen die al redenerend tot een bepaald geloof komen, maar volgens mij is dat een minderheid.
quote:julius schreef op 25 september 2013 @ 11:52:

[...]

Overigens vind ik je nogal naïef als je denkt dat in een geloofsgenootschap mensen geen 'verdorven' leven leiden.

Goed punt.

Als je perfecte mensen zoekt honeycomb, dan ga je teleurgesteld worden (en dan sluit je bovendien heel veel kansen uit door alleen in bepaalde religieuze kringen te kijken).
quote:tyche schreef op 25 september 2013 @ 12:19:

[...]

Ook academisch geschoolden lezen informatie het liefst zoals het hen uitkomt. TO zoekt geen objectieve informatie over transgenders, maar heeft een beeld op basis van emotie (afkeer, 'het hoort niet') en daarnaast heeft ze er dingen over gelezen. Dat leidt niet automatisch tot een wetenschappelijk verantwoorde visie, want dat zoekt ze niet.

Nu TO zelf over dit onderwerp meepraat, snap ik heel goed dat er discussie ontstaat. Ze doet uitspraken die kwetsend zijn, naar mijn mening omdat ze niet goed begrijpt wat het betekent om transgender te zijn. Dezelfde 'toon' zie ik vaak als het over religie gaat: het is achterlijk en een sprookje en wie erin gelooft is gek. Dat vind ik zo'n zinloze discussie, omdat iemand dan duidelijk niet begrijpt wat religie (ook) is. Daar gaat net zo goed op dat de wetenschappelijke literatuur die erover bestaat duidelijk niet interessant wordt gevonden.

Het gaat er niet om dat als je in god gelooft, je gek bent. Het gaat erom dat je in god gelooft, en vervolgens redeneert en handelt vanuit je geloof.

Zoals TO: ze weet heel goed dat homoseksualiteit en transgenders een natuurlijk fenomeen zijn, maar 'gelooft gewoon niet in de wetenschap' kiest ervoor te veroordelen omdat 'het vies is en niet hoort'.

Dergelijke bekrompenheid komt in religies gewoon veel te vaak voor en bepaalt voor een groot deel het imago. Het geloof in god heeft daar bar weinig mee te maken.

quote:Ik denk dat TO een stuk meer bruikbare reacties had gekregen als ze de controversiële standpunten niet had genoemd. Want het gaat over religie, dus dan krijgen sommige mensen een rode waas en die zien hun beeld van veroordelende bekrompenheid alleen maar bevestigd, terwijl dat helemaal niet de insteek van het topic was.Voor TO is dat nou precies wel de insteek van dit topic. Ze heeft haar denkbeelden en zoekt gelijkgestemden. Haar eigen bekrompen denkbeelden bijstellen is overduidelijk niet de bedoeling.
quote:julius schreef op 25 september 2013 @ 12:51:

[...]

Het gaat er niet om dat als je in god gelooft, je gek bent. Het gaat erom dat je in god gelooft, en vervolgens redeneert en handelt vanuit je geloof.

Zoals TO: ze weet heel goed dat homoseksualiteit en transgenders een natuurlijk fenomeen zijn, maar 'gelooft gewoon niet in de wetenschap' kiest ervoor te veroordelen omdat 'het vies is en niet hoort'.

Dergelijke bekrompenheid komt in religies gewoon veel te vaak voor en bepaalt voor een groot deel het imago. Het geloof in god heeft daar bar weinig mee te maken.

Eerst zeg je dat ze redeneert vanuit haar geloof in god, daarna dat haar geloof in god er weinig mee te maken heeft... mijn punt was dat laatste. Het combineert zo jammerlijk makkelijk, vooroordelen en religie, maar het is zonde om niet verder te kijken en niet te zien dat het twee verschillende dingen zijn.

Tekenend is dat iemand niet gelooft dat ze atheïstisch is opgevoed, puur omdat ze dogmatisch lijkt. Alsof ongelovige mensen per definitie niet dogmatisch zijn, en alsof alle gelovigen zo zeker zijn over de waarheid.

TO heeft bepaalde opvattingen, en zoekt er een geloof bij, niet andersom. Die opvattingen komen dus ook niet in de eerste plaats voort uit geloof. Conservatisme is echt geen religieuze eigenschap.

quote:Voor TO is dat nou precies wel de insteek van dit topic. Ze heeft haar denkbeelden en zoekt gelijkgestemden. Haar eigen bekrompen denkbeelden bijstellen is overduidelijk niet de bedoeling.

Juist, haar intentie was gelijkgestemden vinden, niet een discussie aangaan over haar moraal (hoewel, aangezien ze er nu zelf aan meedoet, twijfel ik nu).

Ik vind het nogal wat om iemand die daar niet om vraagt, te veroordelen omdat ze gelijkgestemden zoekt en haar mening niet wil aanpassen.

Ik vind haar opmerkingen over transgenders en seks enzo best vreemd, en als ze daar een discussietopic over had geopend was ik er van harte tegenin gegaan. Maar waarom zou ik haar proberen overtuigen van haar ongelijk als ze daar duidelijk geen behoefte aan heeft?

Wij vinden dat wij de betere, verlichte visie op gender hebben, en we hebben er nog argumenten voor ook. Maar daar schiet je niets mee op als iemand er niet voor open staat. Net zoals je ongeïnteresseerden echt niet bekeerd door langs de deuren te gaan.
quote:gember999 schreef op 25 september 2013 @ 04:18:

Honeycomb, ik snap het. Misschien vind je inderdaad gelijk gestemde mensen in een geloofsgemeenschap, maar dan is dat wel op een bepaalde dogmatiek gebaseerd. Je kunt gelijkgestemde mensen ook vinden buiten religie. Dan is het een kwestie van veel mensen ontmoeten, dan kom je ze vanzelf tegen. Al zijn er vast bepaalde plekken waar je daar meer kans op hebt dan andere.

Ik heb de indruk dat je nog erg jong bent, en je pas net in een wat bredere wereld begint te begeven. Ben je student? En besef ook dat andere mensen ook zoekende zijn naar hun eigen normen: kijk naar jezelf, jij bent ook terug gekomen van je one-night-stands. Geef anderen ook de kans hun eigen weg te vinden, en besef dat ze daarvoor, net als jij, hun eigen fouten moeten mogen maken.

Het vetgedrukte stukje to. Waarom heb jij wel fouten mogen maken en mogen anderen dit niet? Mensen groeien en leren hun hele leven maar jij wil het liefste dat mensen zo zijn zoals jij maar dat kan (gelukkig) niet. Ook jij hebt geleerd en leert nog steeds.

Stel je voor dat wij allemaal net als jij waren....
Ik ken een boel streng gelovigen en veel daarvan proberen te leven volgens het boek maar dat lukt lang niet altijd want ook zij zijn mensen met eigen gedachten, gevoelens en een wil die niet met een knop zijn uit te zetten.

Er zijn maar erg weinig gelovigen die leven zoals het in de bijbel staat en als je heel eerlijk tegen jezelf bent besef jij dat jij dat ook niet kan en dat jij je eigen regeltjes hebt gemaakt om het goed te praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven