Werk & Studie alle pijlers

Gebroken dienst zorg

27-09-2013 20:40 21 berichten
Ik moet morgen werken (thuiszorg). Nu zag ik op mijn rooster dat ik werk van 7.00 tot 10.30 en dan van 12.00 tot 12.45. Die anderhalf uur tussentijd is voor eigen rekening want er zijn klanten overleden en hierdoor te weinig werk. Kan dit nou zomaar? Ben bijna 6 uur op het werk en krijg er 4.15 betaald
Ja, dit kan zomaar...
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen je moeilijk betalen om NIET te werken lijkt me.
Ja dat kan. Zorg is op heel veel plekken bijna synoniem voor gebroken diensten.
Lammy kan je niet een klant overnemen van een collega dan doen wij zo vaak.
http://site.zorgportaal.n ... rden/24247-uren-thuiszorg
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebroken dienst

Een poll van het tijdschrift voor verzorgende (jan 2010) gaf aan dat 80% van de verzorgenden zich ergert aan de gebroken diensten. Volgens de CAO-vvt zijn gebroken diensten in de zorgsector alleen toegestaan in de thuiszorg en dan nog alleen als de dienst wordt onderbroken door een pauze van tenminste 1 en maximaal 3 uur.

Werken in gebroken diensten komt in meer sectoren voor, denk aan beveiliging, kinderopvang, schoonmaaksector, personenvervoer, enz.. Het kan belastend zijn voor de werknemer omdat, vaak op korte termijn, besloten moet worden of de dienst wel uitkomt met de privé omstandigheden. Als de pauze tussen 2 dienstdelen kort is, is het niet zinvol naar huis heen en weer te reizen en als de pauze lang is dan zorgt de extra reistijd dat er minder vrije tijd is.

De Arbeidstijdenwet vormt in beginsel geen beletsel voor een gebroken dienst. Slechts de dagelijkse rusttijd bepaling (in elke 24 uur tenminste 11 uur die eenmaal in 7 x 24 uur tot tenminste 8 uur mag worden ingekort) beperkt de gebroken dienst in beginsel tot een maximum van 13 uren, waarbij men zich ook moet bedenken dat éénmaal in 7 x 24 uur is er dus zelfs een verlenging mogelijk tot 16 uren.

In CAO's staan wel vaak beperkingen via de definitie van gebroken dienst en zijn er ook afspraken over vergoedingen daarvoor. Ook de OR of personeelsvertegenwoordiging kunnen beperkende afspraken over gebroken diensten hebben gemaakt.

Bron: art. 5:3 lid 2 en 3 ATW.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is dit alleen morgen of is het in de toekomst altijd zo? Ik kan mij voorstellen dat wanneer die mensen afgelopen week zijn overleden dat de gaten nog niet gelijk zijn opgevuld?

Misschien en kwestie van anders roosteren wat op de korte termijn nog niet mogelijk was?

In die anderhalf uur, kun je dan niet iets anders doen zoals rapporteren of zoiets? Ik weet niet hoe dat werkt bij jullie?
Ik ken zat mensen die elke week een of twee gebroken diensten hebben. Het is niet anders....
Ja, nog even. Over een jaartje of twee hoef je misschien helemaal niet meer te komen. minimaal 40% van de thuiszorgmedewerkers gaat dit geweldige kabinet op straat zetten.......
Ga je lekker in het zonnetje lunchen. Het is niet anders.

Ik werkte ooit bij een bso en had elke dag rare tijden.

7.00 tot 8.45 voorschoolse opvang

11.45 tot 13.15 tussenschoolse opvang

14.30 tot 17.30 naschoolse opvang

Word je ook niet blij van. Gelukkig woonde ik dichtbij, dus was ik binnen 5 min. thuis. Kon ik rustig even eten, boekje lezen, was in de machine doen. Zulke dingen.
Ik mag in dit soort gevallen Het bureau vragen of iemand anders die laatste cliënt over kan nemen.
Tuurlijk komt dit voor.... Bij ons zelfs tot 5 uur ertussen.... En dat gaat steeds meer zo worden...
quote:heejuud schreef op 27 september 2013 @ 21:28:

Tuurlijk komt dit voor.... Bij ons zelfs tot 5 uur ertussen.... En dat gaat steeds meer zo worden...Als er meer dan 3 uur tussen 2 diensten is spreek je in de thuiszorg over 2 diensten. Niet over een gebroken dienst.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Lammy, die laatste 45 minuten, hoeveel cliënten heb je dan en welke werkzaamheden moet je uitvoeren?
Mijn vriendin, gezin met schoolgaande kinderen, die wordt gerust ingeroosterd om van 7.00 tot 10.00 te werken en vervolgens weer van 15.00 tot 18.00.

Schijnt te mogen, ook slaapdiensten, dan begint ze met werken om 16.00 en werkt ze tot 9.30 de volgende ochtend. Slaapt ze daar dus.
quote:Zusenzoo schreef op 27 september 2013 @ 21:56:

Mijn vriendin, gezin met schoolgaande kinderen, die wordt gerust ingeroosterd om van 7.00 tot 10.00 te werken en vervolgens weer van 15.00 tot 18.00.

Schijnt te mogen, ook slaapdiensten, dan begint ze met werken om 16.00 en werkt ze tot 9.30 de volgende ochtend. Slaapt ze daar dus.

Er zijn extra bepalingen in de cao over gebroken diensten (mag niet tenzij de werknemer daarom verzoekt) als je intramuraal werkt. Bij de thuiszorg gaat dat niet op. Ik neem tenminste aan dat ze niet bij de cliënten thuis slaapt

En als er meer dan 3 uur tussen diensten zit issie niet meer gebroken.
quote:Tickel schreef op 27 september 2013 @ 21:59:

[...]

Er zijn extra bepalingen in de cao over gebroken diensten (mag niet tenzij de werknemer daarom verzoekt) als je intramuraal werkt. Bij de thuiszorg gaat dat niet op. Ik neem tenminste aan dat ze niet bij de cliënten thuis slaapt

En als er meer dan 3 uur tussen diensten zit issie niet meer gebroken.Extramuraal noemen ze dat waakdiensten. Dan is de cliënt meestal terminaal.
quote:Pilou schreef op 27 september 2013 @ 22:06:

[...]

Extramuraal noemen ze dat waakdiensten. Dan is de cliënt meestal terminaal.Dat wordt hier gedaan door verpleegkundigen. Niet door verzorgende.
Zowel op mijn vorige stage als mijn huidige werk doen ze dit. Op mijn werk ook inderdaad met soms maar een uurtje ertussen en op mijn vorige stage werkte je 's ochtends van 8-11 en in de avond nog van 18-21. Of je er blij mee bent is een tweede, maar het kan en mag wel.
Heb het zelf opgelost. Andere collega had volle route dus iemand overgenomen.

Gelukkig heb ik geen groot contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven