Werk & Studie alle pijlers

Carriere switch?

28-09-2013 18:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,



mijn en mijn mans werk zit in het artiesten leven. Oke, niet beroemd o.i.d, maar tot nu toe prima voldoende om goed van te kunnen leven.

Lesgeven, optredens, workshops geven etc.



Nu hebben we als ZZP-ers best last van de crisis.

Wanneer beslis je om het roer helemaal om te gooien? En zo ja hoe?



Naast mijn gespecialiseerde opleiding tot muzikant (ook docerend) heb ik totaal niets. Maar ik ben best benieuwd wat mij meer zekerheid zou kunnen geven. Where to begin?

Als ik werk, word ik ook echt mooi betaald, dus zomaar switchen naar een baan in een winkel waar ik met 40 uur in de maand hetzelfde zou verdienen als nu met 10 uur werk is ook lastig. Maar nogmaals, wanneer maak je die switch en waar moet ik dan aan denken?

Ik ben nu 40, dus echt totaal opnieuw beginnen is denk ik niet echt een optie.



Iemand hier die verstand heeft waar je kunt beginnen?
Bedenken wat je leuk vindt.

Kijken of daar werk in is.

Kijken wat je eventueel aan opleiding mist.

Actie ondernemen.



Partner heeft ook een carriereswitch gemaakt. Bevalt hem prima.
Oh en leeftijd is niet overal een minpunt he.
Alle reacties Link kopieren
Een baan erbij? Je diensten uitbreiden? Je tarief halveren?
...
Alle reacties Link kopieren
Hier dezelfde situatie, maar met een paar verschillen: lief heeft er altijd al naast geklust (letterlijk, hij doet klussen in huis voor kennissen) en is daarnaast nu ook bezig met websites/vormgeving in de hoop dat dat wat oplevert. Ik heb begin dit jaar een switch gemaakt, maar meer uit overtuiging dan uit nood, eigenlijk. Maar als de markt niet was ingestort, had ik misschien nog wel in de muziek gezeten, omdat ik gewoon geen tijd had om echt na te denken Ik ben nog steeds freelancer, maar in een heel ander vakgebied. En heel, heel gelukkig met de switch. Werk voor een aantal bedrijven die ik geweldig vind en hoop ooit een eigen bedrijf te starten. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over hoe t gaat.
waar liggen je kwaliteiten en waar liggen kansen op de arbeidsmarkt dat moet je eerst weten
Alle reacties Link kopieren
quote:ankalida schreef op 28 september 2013 @ 19:22:

Een baan erbij? Je diensten uitbreiden? Je tarief halveren?Als je zelfstandig bent moet je aan een bepaald aantal uren zitten. Tarief halveren kan gewoon echt niet. Daarmee maak ik de markt kapot en kan ik net zo goed de ww in. Diensten uitbreiden heb ik ook geprobeerd, maar is net zo lastig....
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erachter wat je kwaliteiten zijn zonder een berg aan geld uit te geven aan loopbaanadviseurs? Geen flauw idee waar te beginnen, vandaar de vraag hier.



Ik heb absoluut geen enkel probleem om totaal iets anders te gaan doen. Maar alleen studeren zonder inkomen gaat hem ook niet worden helaas....
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 september 2013 @ 19:35:

Hier dezelfde situatie, maar met een paar verschillen: lief heeft er altijd al naast geklust (letterlijk, hij doet klussen in huis voor kennissen) en is daarnaast nu ook bezig met websites/vormgeving in de hoop dat dat wat oplevert. Ik heb begin dit jaar een switch gemaakt, maar meer uit overtuiging dan uit nood, eigenlijk. Maar als de markt niet was ingestort, had ik misschien nog wel in de muziek gezeten, omdat ik gewoon geen tijd had om echt na te denken Ik ben nog steeds freelancer, maar in een heel ander vakgebied. En heel, heel gelukkig met de switch. Werk voor een aantal bedrijven die ik geweldig vind en hoop ooit een eigen bedrijf te starten. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over hoe t gaat.Mag ik vragen naar welke richting jij je switch hebt gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest gelijk aan die stakkers denken van het programma dubbeltje op zijn kant



Sorry verder geen zinnige bijdrage haha!
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik ben toch herkenbaar genoeg hier op Viva as it is, vrees ik Ik ben gaan koken, en dan vooral in de biologisch/duurzame hoek. Ben eigenlijk een vreselijke idealist met een nogal dienstbare opstelling, ook een van de redenen dat een scheppend vak (ik schreef muziek) eigenlijk niet zo heel erg bij me paste. Maar wat ik zei, ik heb mijn hele leven al heel veel gekookt en ben er ook wel bovengemiddeld goed in. Maar aan de andere kant heb ik me op puur enthousiasme en werkethos naar binnen geluld bij de bedrijven die echt niet van tevoren gevraagd hebben of ik wat te eten voor ze mee wilde nemen. Het komt (in mijn ervaring) allemaal neer op lef en gedrevenheid. Maargoed, ik heb dus wel het voordeel dat ik al een tweede passie had waar ik goed in ben, dat maakt dingen wel veel makkelijker (en dan sta ik nog redelijk versteld van het feit dat het me binnen 6 maanden is gelukt om weer een volwaardig salaris binnen te harken in een nieuwe richting. Of nou ja, volwaardig, de gemiddelde manager/consultant/IT'er zal t niet zo zien, maar in de muziek waren de uurlonen ook nooit hoog, ik zit in elk geval weer op t niveau van vorig jaar)



Wil je uberhaupt iets anders, of zou je eigenlijk gewoon willen doen wat je deed? Of ben je ook wel een beetje moe van de eeuwige onzekerheid over inkomen? Zou je t liefst een baan willen, of een andere freelancersbezigheid?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je verhaal Moosey!

Tja, ik wil eigenlijk ook wel iets anders. Het lesgeven tot mijn 70ste zie ik eerlijk gezegd ook niet echt zitten.

Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!



Maar ik heb inderdaad niet iets waar ik helemaal in uitblink naast muziek.... Toch maar wat testjes op internet dan maar...
Alle reacties Link kopieren
quote:fasjon schreef op 28 september 2013 @ 21:33:

Ik moest gelijk aan die stakkers denken van het programma dubbeltje op zijn kant



Sorry verder geen zinnige bijdrage haha!Toevallig die aflevering gezien. Dat was wel echt een stakker ja! Pffff. Gelukkig zijn wij niet op die manier bezig. Kunnen het al jaren zo redden met een groot gezin. Maar vraag me nu wel af of ik niet iets anders moet zo langzamerhand.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu al kesgeeft, zou je de (verkorte)pabo kunnen overwegen. Dat moet je wel liggen natuurlijk.

Het voordeel is dat je er langzaam in kan rollen en eventueel een combinatie kan blijven doen: een vriendin werkt ook parttime als vervanger in het onderwijs en is parttime zzp-er!
Alle reacties Link kopieren
quote:adventure schreef op 28 september 2013 @ 22:26:

Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!

Hai adventure, dapper dat je een switch overweegt maar pas op met veronderstellingen als deze. Ik heb een ordinaire (wel goed betaalde) kantoorbaan maar mijn werkgever doet zoals de meeste anderen aan Het Nieuwe Werken. En dat komt erop neer dat alle werknemers zijn uitgerust met een laptop en smartphone en bijbehorende techniek waarmee 24x7 overal gewerkt kan worden. En dat gebeurt dus ook. Mijn collega's en ikzelf zitten bijna standaard 's avonds en in de weekenden ook te werken.....



Verder wens ik je veel succes met uitzoeken! Laat je het weten als je een richting gevonden hebt?!
Alle reacties Link kopieren
Hallo adventure,



Niet gek dat mensen zo nu en dan de behoefte hebben het roer om te gooien, cq een carriereswitch overwegen.

Toch denk ik dat daar vaak te gemakkelijk over wordt gedacht.

De arbeidsmarkt is veranderd en zonder ervaring cq opleiding ben je voor veel werkgevers oninteressant. Er is gewoonweg te veel concurrentie.
Alle reacties Link kopieren
Wees realistisch.

Een baan in een winkel, geen ervaring daarin en 40 jaar zijn?





Ik zou toch een opleiding gaan volgen als ik jou was, uitzoeken wat je echt leuk vind, waar echt je hart kan gaan liggen
Alle reacties Link kopieren
Knoefeltje, ik weet dat er licht over wordt gedacht. Daarom twijfel ik er ook aan. Denk inderdaad dat een opleiding sowieso noodzakelijk is.



Pearle, ik heb er wel ervaring in, tot zo'n 15 jaar geleden.een jaar of 6 in een winkel gewerkt. Maar dit is natuurlijk ook niet de ultieme switch



Rastan, ja dat is natuurlijk ook zo. Weet ook niet of een standaard kantoorbaan iets voor mij zou zijn hoor..!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Moosey schreef op 28 september 2013 @ 22:03:

Ach, ik ben toch herkenbaar genoeg hier op Viva as it is, vrees ik quote]

Mensen denken vaak dat ze erg bekend zijn...ik breek mijn hoofd er nu over, maar heb geen idee??
Alle reacties Link kopieren
Ik zat jaren geleden op een soort breekpunt in m'n vaste baan: leuke baan, maar geen perspectief. Ik heb toen een heel traject met een coach gedaan om erachter te komen of ik niet ook een switch naar heel iets anders moest maken. Resultaat van alle gesprekken: ik moest gewoon lekker blijven doen wat ik doen.



Denk dat een switch alleen werkt als je net als Moosey een passie/interesse/vaardigheden hebt op een ander vlak. Anders valt het al snel in de categorie 'dat lijkt me wel leuk' en dat is niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Pearle, voor mensen die me IRL kennen en toevallig ook hier komen, bedoel ik.



Ja, dat idee van die vaste baan en in de avonden/weekenden niks meer hoeven had ik ook wel eens ja, maar wat Rastan zegt, dat is natuurlijk ook vaak niet het geval. Behalve bij iets als in een winkel staan inderdaad, maar je geeft zelf al aan dat dat ook niet ultiem is voor je. Lastig! Ik heb verder niet echt tips, vrees ik. Wat wel een goede is om je te realiseren: lang niet elke werkgever zit alleen maar te wachten op jonge net afgestudeerde mensen. Op de plekken waar ik nu werk zijn mijn leeftijd en bijbehorend verantwoordelijkheidsgevoel juist een plus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven