Carriere switch?
zaterdag 28 september 2013 om 18:12
Hello,
mijn en mijn mans werk zit in het artiesten leven. Oke, niet beroemd o.i.d, maar tot nu toe prima voldoende om goed van te kunnen leven.
Lesgeven, optredens, workshops geven etc.
Nu hebben we als ZZP-ers best last van de crisis.
Wanneer beslis je om het roer helemaal om te gooien? En zo ja hoe?
Naast mijn gespecialiseerde opleiding tot muzikant (ook docerend) heb ik totaal niets. Maar ik ben best benieuwd wat mij meer zekerheid zou kunnen geven. Where to begin?
Als ik werk, word ik ook echt mooi betaald, dus zomaar switchen naar een baan in een winkel waar ik met 40 uur in de maand hetzelfde zou verdienen als nu met 10 uur werk is ook lastig. Maar nogmaals, wanneer maak je die switch en waar moet ik dan aan denken?
Ik ben nu 40, dus echt totaal opnieuw beginnen is denk ik niet echt een optie.
Iemand hier die verstand heeft waar je kunt beginnen?
mijn en mijn mans werk zit in het artiesten leven. Oke, niet beroemd o.i.d, maar tot nu toe prima voldoende om goed van te kunnen leven.
Lesgeven, optredens, workshops geven etc.
Nu hebben we als ZZP-ers best last van de crisis.
Wanneer beslis je om het roer helemaal om te gooien? En zo ja hoe?
Naast mijn gespecialiseerde opleiding tot muzikant (ook docerend) heb ik totaal niets. Maar ik ben best benieuwd wat mij meer zekerheid zou kunnen geven. Where to begin?
Als ik werk, word ik ook echt mooi betaald, dus zomaar switchen naar een baan in een winkel waar ik met 40 uur in de maand hetzelfde zou verdienen als nu met 10 uur werk is ook lastig. Maar nogmaals, wanneer maak je die switch en waar moet ik dan aan denken?
Ik ben nu 40, dus echt totaal opnieuw beginnen is denk ik niet echt een optie.
Iemand hier die verstand heeft waar je kunt beginnen?
zaterdag 28 september 2013 om 19:35
Hier dezelfde situatie, maar met een paar verschillen: lief heeft er altijd al naast geklust (letterlijk, hij doet klussen in huis voor kennissen) en is daarnaast nu ook bezig met websites/vormgeving in de hoop dat dat wat oplevert. Ik heb begin dit jaar een switch gemaakt, maar meer uit overtuiging dan uit nood, eigenlijk. Maar als de markt niet was ingestort, had ik misschien nog wel in de muziek gezeten, omdat ik gewoon geen tijd had om echt na te denken Ik ben nog steeds freelancer, maar in een heel ander vakgebied. En heel, heel gelukkig met de switch. Werk voor een aantal bedrijven die ik geweldig vind en hoop ooit een eigen bedrijf te starten. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over hoe t gaat.
zaterdag 28 september 2013 om 21:28
quote:ankalida schreef op 28 september 2013 @ 19:22:
Een baan erbij? Je diensten uitbreiden? Je tarief halveren?Als je zelfstandig bent moet je aan een bepaald aantal uren zitten. Tarief halveren kan gewoon echt niet. Daarmee maak ik de markt kapot en kan ik net zo goed de ww in. Diensten uitbreiden heb ik ook geprobeerd, maar is net zo lastig....
Een baan erbij? Je diensten uitbreiden? Je tarief halveren?Als je zelfstandig bent moet je aan een bepaald aantal uren zitten. Tarief halveren kan gewoon echt niet. Daarmee maak ik de markt kapot en kan ik net zo goed de ww in. Diensten uitbreiden heb ik ook geprobeerd, maar is net zo lastig....
zaterdag 28 september 2013 om 21:29
Hoe kom je erachter wat je kwaliteiten zijn zonder een berg aan geld uit te geven aan loopbaanadviseurs? Geen flauw idee waar te beginnen, vandaar de vraag hier.
Ik heb absoluut geen enkel probleem om totaal iets anders te gaan doen. Maar alleen studeren zonder inkomen gaat hem ook niet worden helaas....
Ik heb absoluut geen enkel probleem om totaal iets anders te gaan doen. Maar alleen studeren zonder inkomen gaat hem ook niet worden helaas....
zaterdag 28 september 2013 om 21:30
quote:Moosey schreef op 28 september 2013 @ 19:35:
Hier dezelfde situatie, maar met een paar verschillen: lief heeft er altijd al naast geklust (letterlijk, hij doet klussen in huis voor kennissen) en is daarnaast nu ook bezig met websites/vormgeving in de hoop dat dat wat oplevert. Ik heb begin dit jaar een switch gemaakt, maar meer uit overtuiging dan uit nood, eigenlijk. Maar als de markt niet was ingestort, had ik misschien nog wel in de muziek gezeten, omdat ik gewoon geen tijd had om echt na te denken Ik ben nog steeds freelancer, maar in een heel ander vakgebied. En heel, heel gelukkig met de switch. Werk voor een aantal bedrijven die ik geweldig vind en hoop ooit een eigen bedrijf te starten. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over hoe t gaat.Mag ik vragen naar welke richting jij je switch hebt gemaakt?
Hier dezelfde situatie, maar met een paar verschillen: lief heeft er altijd al naast geklust (letterlijk, hij doet klussen in huis voor kennissen) en is daarnaast nu ook bezig met websites/vormgeving in de hoop dat dat wat oplevert. Ik heb begin dit jaar een switch gemaakt, maar meer uit overtuiging dan uit nood, eigenlijk. Maar als de markt niet was ingestort, had ik misschien nog wel in de muziek gezeten, omdat ik gewoon geen tijd had om echt na te denken Ik ben nog steeds freelancer, maar in een heel ander vakgebied. En heel, heel gelukkig met de switch. Werk voor een aantal bedrijven die ik geweldig vind en hoop ooit een eigen bedrijf te starten. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over hoe t gaat.Mag ik vragen naar welke richting jij je switch hebt gemaakt?
zaterdag 28 september 2013 om 22:03
Ach, ik ben toch herkenbaar genoeg hier op Viva as it is, vrees ik Ik ben gaan koken, en dan vooral in de biologisch/duurzame hoek. Ben eigenlijk een vreselijke idealist met een nogal dienstbare opstelling, ook een van de redenen dat een scheppend vak (ik schreef muziek) eigenlijk niet zo heel erg bij me paste. Maar wat ik zei, ik heb mijn hele leven al heel veel gekookt en ben er ook wel bovengemiddeld goed in. Maar aan de andere kant heb ik me op puur enthousiasme en werkethos naar binnen geluld bij de bedrijven die echt niet van tevoren gevraagd hebben of ik wat te eten voor ze mee wilde nemen. Het komt (in mijn ervaring) allemaal neer op lef en gedrevenheid. Maargoed, ik heb dus wel het voordeel dat ik al een tweede passie had waar ik goed in ben, dat maakt dingen wel veel makkelijker (en dan sta ik nog redelijk versteld van het feit dat het me binnen 6 maanden is gelukt om weer een volwaardig salaris binnen te harken in een nieuwe richting. Of nou ja, volwaardig, de gemiddelde manager/consultant/IT'er zal t niet zo zien, maar in de muziek waren de uurlonen ook nooit hoog, ik zit in elk geval weer op t niveau van vorig jaar)
Wil je uberhaupt iets anders, of zou je eigenlijk gewoon willen doen wat je deed? Of ben je ook wel een beetje moe van de eeuwige onzekerheid over inkomen? Zou je t liefst een baan willen, of een andere freelancersbezigheid?
Wil je uberhaupt iets anders, of zou je eigenlijk gewoon willen doen wat je deed? Of ben je ook wel een beetje moe van de eeuwige onzekerheid over inkomen? Zou je t liefst een baan willen, of een andere freelancersbezigheid?
zaterdag 28 september 2013 om 22:26
Dank voor je verhaal Moosey!
Tja, ik wil eigenlijk ook wel iets anders. Het lesgeven tot mijn 70ste zie ik eerlijk gezegd ook niet echt zitten.
Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!
Maar ik heb inderdaad niet iets waar ik helemaal in uitblink naast muziek.... Toch maar wat testjes op internet dan maar...
Tja, ik wil eigenlijk ook wel iets anders. Het lesgeven tot mijn 70ste zie ik eerlijk gezegd ook niet echt zitten.
Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!
Maar ik heb inderdaad niet iets waar ik helemaal in uitblink naast muziek.... Toch maar wat testjes op internet dan maar...
zaterdag 28 september 2013 om 22:28
quote:fasjon schreef op 28 september 2013 @ 21:33:
Ik moest gelijk aan die stakkers denken van het programma dubbeltje op zijn kant
Sorry verder geen zinnige bijdrage haha!Toevallig die aflevering gezien. Dat was wel echt een stakker ja! Pffff. Gelukkig zijn wij niet op die manier bezig. Kunnen het al jaren zo redden met een groot gezin. Maar vraag me nu wel af of ik niet iets anders moet zo langzamerhand.
Ik moest gelijk aan die stakkers denken van het programma dubbeltje op zijn kant
Sorry verder geen zinnige bijdrage haha!Toevallig die aflevering gezien. Dat was wel echt een stakker ja! Pffff. Gelukkig zijn wij niet op die manier bezig. Kunnen het al jaren zo redden met een groot gezin. Maar vraag me nu wel af of ik niet iets anders moet zo langzamerhand.
zondag 29 september 2013 om 08:08
zondag 29 september 2013 om 08:35
quote:adventure schreef op 28 september 2013 @ 22:26:
Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!
Hai adventure, dapper dat je een switch overweegt maar pas op met veronderstellingen als deze. Ik heb een ordinaire (wel goed betaalde) kantoorbaan maar mijn werkgever doet zoals de meeste anderen aan Het Nieuwe Werken. En dat komt erop neer dat alle werknemers zijn uitgerust met een laptop en smartphone en bijbehorende techniek waarmee 24x7 overal gewerkt kan worden. En dat gebeurt dus ook. Mijn collega's en ikzelf zitten bijna standaard 's avonds en in de weekenden ook te werken.....
Verder wens ik je veel succes met uitzoeken! Laat je het weten als je een richting gevonden hebt?!
Gewoon een vaste baan dat als je thuis komt je ook echt klaar bent zou wel fijn zijn, haha!
Hai adventure, dapper dat je een switch overweegt maar pas op met veronderstellingen als deze. Ik heb een ordinaire (wel goed betaalde) kantoorbaan maar mijn werkgever doet zoals de meeste anderen aan Het Nieuwe Werken. En dat komt erop neer dat alle werknemers zijn uitgerust met een laptop en smartphone en bijbehorende techniek waarmee 24x7 overal gewerkt kan worden. En dat gebeurt dus ook. Mijn collega's en ikzelf zitten bijna standaard 's avonds en in de weekenden ook te werken.....
Verder wens ik je veel succes met uitzoeken! Laat je het weten als je een richting gevonden hebt?!
zondag 29 september 2013 om 08:43
Hallo adventure,
Niet gek dat mensen zo nu en dan de behoefte hebben het roer om te gooien, cq een carriereswitch overwegen.
Toch denk ik dat daar vaak te gemakkelijk over wordt gedacht.
De arbeidsmarkt is veranderd en zonder ervaring cq opleiding ben je voor veel werkgevers oninteressant. Er is gewoonweg te veel concurrentie.
Niet gek dat mensen zo nu en dan de behoefte hebben het roer om te gooien, cq een carriereswitch overwegen.
Toch denk ik dat daar vaak te gemakkelijk over wordt gedacht.
De arbeidsmarkt is veranderd en zonder ervaring cq opleiding ben je voor veel werkgevers oninteressant. Er is gewoonweg te veel concurrentie.
zondag 29 september 2013 om 09:49
Knoefeltje, ik weet dat er licht over wordt gedacht. Daarom twijfel ik er ook aan. Denk inderdaad dat een opleiding sowieso noodzakelijk is.
Pearle, ik heb er wel ervaring in, tot zo'n 15 jaar geleden.een jaar of 6 in een winkel gewerkt. Maar dit is natuurlijk ook niet de ultieme switch
Rastan, ja dat is natuurlijk ook zo. Weet ook niet of een standaard kantoorbaan iets voor mij zou zijn hoor..!
Pearle, ik heb er wel ervaring in, tot zo'n 15 jaar geleden.een jaar of 6 in een winkel gewerkt. Maar dit is natuurlijk ook niet de ultieme switch
Rastan, ja dat is natuurlijk ook zo. Weet ook niet of een standaard kantoorbaan iets voor mij zou zijn hoor..!
zondag 29 september 2013 om 10:06
Ik zat jaren geleden op een soort breekpunt in m'n vaste baan: leuke baan, maar geen perspectief. Ik heb toen een heel traject met een coach gedaan om erachter te komen of ik niet ook een switch naar heel iets anders moest maken. Resultaat van alle gesprekken: ik moest gewoon lekker blijven doen wat ik doen.
Denk dat een switch alleen werkt als je net als Moosey een passie/interesse/vaardigheden hebt op een ander vlak. Anders valt het al snel in de categorie 'dat lijkt me wel leuk' en dat is niet genoeg.
Denk dat een switch alleen werkt als je net als Moosey een passie/interesse/vaardigheden hebt op een ander vlak. Anders valt het al snel in de categorie 'dat lijkt me wel leuk' en dat is niet genoeg.
zondag 29 september 2013 om 15:10
Pearle, voor mensen die me IRL kennen en toevallig ook hier komen, bedoel ik.
Ja, dat idee van die vaste baan en in de avonden/weekenden niks meer hoeven had ik ook wel eens ja, maar wat Rastan zegt, dat is natuurlijk ook vaak niet het geval. Behalve bij iets als in een winkel staan inderdaad, maar je geeft zelf al aan dat dat ook niet ultiem is voor je. Lastig! Ik heb verder niet echt tips, vrees ik. Wat wel een goede is om je te realiseren: lang niet elke werkgever zit alleen maar te wachten op jonge net afgestudeerde mensen. Op de plekken waar ik nu werk zijn mijn leeftijd en bijbehorend verantwoordelijkheidsgevoel juist een plus.
Ja, dat idee van die vaste baan en in de avonden/weekenden niks meer hoeven had ik ook wel eens ja, maar wat Rastan zegt, dat is natuurlijk ook vaak niet het geval. Behalve bij iets als in een winkel staan inderdaad, maar je geeft zelf al aan dat dat ook niet ultiem is voor je. Lastig! Ik heb verder niet echt tips, vrees ik. Wat wel een goede is om je te realiseren: lang niet elke werkgever zit alleen maar te wachten op jonge net afgestudeerde mensen. Op de plekken waar ik nu werk zijn mijn leeftijd en bijbehorend verantwoordelijkheidsgevoel juist een plus.