Geld & Recht alle pijlers

Definitieve berekening.

01-10-2013 10:36 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word niet goed geloof ik.. ik ben goed bezig mijn schulden te betalen.. redt het maandelijks amper. Vanaf 2011 40 uur per week gewerkt ( nu ziektewet maar bouw de uren langzaam op)

Probeer alles weer enigszins op de rails te krijgen.. krijg ik net een brief van de belasting..of ik even 2.615 euro terug wil betalen over het jaar 2012!!

Ik schijn volgens hun ( halen de info uit het BRI) een vastgesteld inkomen te hebben van 22921 euro... dit terwijl ik maandelijks tussen 1200 en 1250 euro had nu heb dus volgens hun 0 recht op huurtoeslag terwijl toen ik het aanvroeg het loon voor loonhef. of zo iets op mijn loonstrook gebruikte.

Ik kijk nu naar de jaaropgaaf 2012 van de werkgever en daar staat 23468?! maar dit kan toch niet? ik bedoel ik had max 1250 per maand, vaak minder...

Ik word echt gek want heb al zoveel rekeningen en als het zou betekenen dat ik met een inkomen van 1250 euro de maand geen recht op huurtoeslag zou hebben heeft dit erggg grote gevolgen.

Mijn concrete vraag klopt het totale jaarbedrag wel als je maar zo weinig per maand verdient?!
Kijk op de site. Kun je proef berekening maken. Je vakantiegeld eb/of 13de maand ook meerekenen!
Klinkt wel wat veel maar dat kun je gewoon terugzien op je loonstrookjes toch?
Ja heb ik gedaan maar moet je dan het bruto bedrag invullen van je loonstrook...dat is natuurlijk veel hoger
Met mijn ruwe berekening klopt het wel ongeveer. 1250 netto neem ik aan? Dat is zo'n 1660 bruto. Tel daarbij nog vakantiegeld en dertiende maand en je zit op zo'n 22000 per jaar.
Maar je moet toch ook met bruto rekenen?
Ja idem

Met pantax. Heb ook even gerekend.
Snowwhite, rustig even ademhalen vrouw!

Jaaropgave is 23.486. Dat is bruto 1957 euro per maand. Laat daar eens 30% vanaf gaan, dan kom je al een heel eind richting jou 1250 euro per maand netto.

Ontvang je op dit moment ook weer hetzelfde inkomen? Kom je dus opnieuw uit boven de 21000 euro? Want inderdaad, voor huurtoeslag mag je niet meer dan dat bedrag bruto ontvangen om in aanmerking te komen.

Wat ga je nu doen:

1. Ga naar toeslagen.nl en bereken je toetsingsinkomen voor 2013.

2. In november, als het nieuwe programma voor 2014 bekend is, pas je je toetsingsinkomen aan voor 2014.

3. 2013 ga je niets mee doen, want grote kans dat je dan nu ook al 2013 moet gaan terugbetalen. Dat is van later zorg.

4. Vul je formulieren in voor een betalingsregeling bij de Belastingdienst. Vraag een betaling over 36 maanden aan. Dan moet je wel zeker zijn dat je72 euro per maand kan missen voor de komende 3 jaar.

5. Hou rekening met een vermindering voor 2014 omdat je huurtoeslag weg komt te vallen in je begroting

6. Hou rekening dat ook 2013 volledig terugbetaald zal moeten worden op den duur.

Als het je teveel wordt allemaal, qua schulden en dergelijke, meld je bij de gemeente. Als je het bedrag aan schulden niet binnen 36 maanden helemaal kunt terugbetalen, heb je namelijk een zogenaamde 'problematische schuldsituatie' en kan je geholpen worden via bijvoorbeeld een saneringskrediet via de gemeente. Sterkte hoor!
quote:snowwhite2013 schreef op 01 oktober 2013 @ 10:42:

Ja heb ik gedaan maar moet je dan het bruto bedrag invullen van je loonstrook...dat is natuurlijk veel hogerWat Sjonnery zegt. Ik zie dit nu pas. Bij alles wat je aanvraagt aan toeslagen reken je met je bruto salaris. Je netto salaris is voor geen enkele instantie relevant, alleen voor jezelf.
Alles gaat altijd op je bruto-inkomen en vergeet daarbij ook je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering niet. Je zit dus heel snel boven de inkomensgrens voor huurtoeslag. Als je alles tot nu toe regelt met je netto-inkomen kijk dan heel snel ook je zorgtoeslag na, daar ligt de grens wel anders dacht ik, maar het kan wel zijn dat je daar dan ook minder per maand zou meten ontvangen en dat kan gauw oplopen als je dat over een heel jaar berekent.
Heel snugger is dit natuurlijk niet, natuurlijk gaat het om je bruto gegevens. Dat wordt terugbetalen. Als het goed is kan dat in 24 maanden.
Sowieso geen stress.. Je mag het in tig maanden terugbetalen met kleine bedragen
O wacht .. Ik lees verkeerd ...niet slim idd.. Alles wordt bruto berekend .. Doe je geen aangifte ? Misschien is je verzamel inkomen lager?
@doreia bedankt voor je liever reactie.

Ik wist niet dat je naar Bruto moest kijken, vind dat ook bizar eigenlijk want dat is toch niet wat je hebt in handen zeg maar.

Voor 2013 zal het er hopelijk beter uit zien omdat ik vanaf Feb voor 100% in de ziektewet zit en onder de 1000 euro zat...

Wat betreft 2014 in Maart loopt mijn contract af en zal dan de ww in gaan , zal dan wel recht hebben op huurtoeslag.

Het is fijn idd dat je er zo lang over mag doen kwa betalen maar ik redt het nu al niet door schulden (uit het verleden en een eind afrekening Oxxio die ik af betaal.) dus nog een afbetaling is nu al onmogelijk laat staan als straks de WW in ga..
mijn verzamel inkomen is dit, heb verder geen inkomen behalve mijn loon...

Ik heb wel aangifte gedaan eind April maar hoor daar niets van.

Ik hoor van wel mensen dat zij geld terug krijgen maar ik heb dat nog nooit gehad...
je kan dus eigenlijk beter niet 40 uur werken en net boven die grens voor huur toeslag zitten..( met een inkomen als dat van mij gezien...)
quote:snowwhite2013 schreef op 01 oktober 2013 @ 11:20:

@doreia bedankt voor je liever reactie.

Ik wist niet dat je naar Bruto moest kijken, vind dat ook bizar eigenlijk want dat is toch niet wat je hebt in handen zeg maar.

Voor 2013 zal het er hopelijk beter uit zien omdat ik vanaf Feb voor 100% in de ziektewet zit en onder de 1000 euro zat...

Wat betreft 2014 in Maart loopt mijn contract af en zal dan de ww in gaan , zal dan wel recht hebben op huurtoeslag.

Het is fijn idd dat je er zo lang over mag doen kwa betalen maar ik redt het nu al niet door schulden (uit het verleden en een eind afrekening Oxxio die ik af betaal.) dus nog een afbetaling is nu al onmogelijk laat staan als straks de WW in ga..Snowwhite2013 Zoals al meerdere posts hierboven zeggen: wat jij uiteindelijk ontvangt doet er niet toe voor toeslagen. Dat je nu minder dan ¤1000 ontvangt per maand hoeft niet te betekenen dat je nu recht hebt op huurtoeslag. Reken eerst uit (met je brutoinkomen incl vakantiegeld en bijvoorbeeld bonussen/ eindejaarstoeslagen/13e maand etc) waar je recht op hebt. En je schulden zul je moeten betalen. Probeer te bedenken waar je op kunt besparen en begin nu al. Je hebt binnenkort als je de ww ingaat een forse inkomensdaling.
Nee, dat is een lekkere instelling. Die toeslagen zijn er potdikkie niet omdat jij niet fulltime wil werken. Echt, ik hoop toch zo dat ze die boel es flink gaan aanscherpen!
Vul jij altijd zelf je aangifte in?

Vroeger deed mijn schoonvader het altijd en om de een of andere reden moesten we toen ook bijna altijd bijbetalen.Ik had ook twee banen en we hebben een koophuis en een leaseauto van mijn mans werk denk dat daar ergens iets fout ging.

Sinds we naar een assurantiekantoor gaan is het bij ons nihil,of we krijgen terug.
Heb je aangifte gedaan Snowwhite? Heb je een Wajong uitkering die nu niet wordt betaald omdat je werkt, maar waar je wel recht op hebt? Je toetsingsinkomen is zeg maar wat er op je jaaropgave staat maar je verzamelinkomen kan lager zijn als je aangifte doet.

In december 2012 heb je de voorlopige beschikking voor 2013 gekregen. Wat staat er voor toetsingsinkomen op geschreven? Wil je nakijken/berekenen met je brutoloon of dit inderdaad ook klopt met wat je daadwerkelijk ook bruto maandleijks hebt gekregen dit jaar? Dan kun je je een beetje voorbereiden.

Voor 2014 heb je 3 maanden inkomen, daarna 70% WW. Maar het kan dat als je weer werk vind, je wel weer meer inkomen hebt en opnieuw boven de grens uitkomt. Pas in elk geval voor 2014 het bedrag van je geschatte toetsingsinkomen naar boven aan, want anders blijf je elk jaar teveel ontvangen en blijf je in de schulden zitten.

Voor wat betreft je schulden: hoelang ben je Oxxio nog aan het afbetalen en voor hoeveel per maand? En hoeveel betaal je verder nog elke maand af aan andere schulden?
quote:snowwhite2013 schreef op 01 oktober 2013 @ 11:22:

je kan dus eigenlijk beter niet 40 uur werken en net boven die grens voor huur toeslag zitten..( met een inkomen als dat van mij gezien...)De huurtoeslag is zo afgesteld dat je beter boven de grens kunt zitten dan daaronder. Je krijgt als je net onder die grens zit maar heel weinig.
quote:Lisbeth_Salander schreef op 01 oktober 2013 @ 11:28:

Nee, dat is een lekkere instelling. Die toeslagen zijn er potdikkie niet omdat jij niet fulltime wil werken. Echt, ik hoop toch zo dat ze die boel es flink gaan aanscherpen!Sorry hoor, maar er zijn heel veel mensen in Nederland die inderdaad met netto rekenen en niet hebben begrepen dat het bruto moet zijn. Kun je die mensen gaan afbranden, kun je die mensen ook iets bijbrengen. Snowwhite gaat niet opzettelijk in de fout!
quote:snowwhite2013 schreef op 01 oktober 2013 @ 11:22:

je kan dus eigenlijk beter niet 40 uur werken en net boven die grens voor huur toeslag zitten..( met een inkomen als dat van mij gezien...)Dat is toch onzin? Als je meer verdient heb je geen huurtoeslag nodig. En huurtoeslag is geen vast bedrag, maar afhankelijk van je (kale) huur en inkomen. Als je inkomen stijgt, maar onder 21000 blijft, krijg je minder huurtoeslag.
Als je zo weinig begrijpt van financiën, dan is het misschien verstandig om eens op zoek te gaan naar een budgetcoach. Via de gemeente kan dat soms zelfs gratis. Als je op deze manier door blijft gaan, dan denk ik dat jouw problemen eerder groter dan kleiner zullen worden.

Verder is het zo dat werken natuurlijk altijd loont. De kunst is juist om zover mogelijk boven de toeslagen uit te komen. Afhankelijk zijn van toeslagen is helemaal niet de "goedkoopste" weg, en zeker niet de slimste als je bedenkt dat de overheid de toeslagen naar believen kan aanpassen of zelfs kan later vervallen.
Ik werk Fulltime! en zit dus net boven de grens ik krijg dan geen huurtoeslag , moet wel honden,water, gemeente belasting betalen en iemand die 150 a 200 euro onder mij zit hoeft dit niet en krijgt huur toeslag, het is gewoon zo krom.

Bij wijs van spreken als je 1 euro boven de norm zit voor kwijtschelding van bijv gemeentebelasting moet je het gewoon betalen.. is toch raar.

@Modus ja idd daar heb je gelijk in , kijk weer naar het netto gebeuren..

Ja bonus krijg ik niet omdat ik ziek ben ( werk wel weer maar niet fulltime ben nog aan het opbouwen zeg maar) eindejaarstoeslag krijgen wij niet, 13e maand ook niet wel vakantiegeld uiteraard.. zal eens een berekening maken idd over 2013.

2014 krijg ik WW ( want contract loopt af en word niet verlengd.) dus neem aan dat ik dan wel recht heb op huurtoeslag. Moet het dan schijnbaar weer opnieuw aanvragen ofzo?

En besparen lukt niet. Ik heb een erg hoge huur , hoge lasten kwa Oxxio en ziekenfonds , heb geen telefoonabbo, normale tv kosten..( kan niet lager) veel schulden die ik maandelijks al aflos, en hou 150 euro voor eten ( amper) dus ja..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven