Werk & Studie alle pijlers

Plannen studiefinanciering

02-10-2013 19:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb rondgekeken op internet, gegoogled, maar ik kom er niet echt wijs uit.. Er zijn zoveel nieuws berichten, dat het allemaal wat onduidelijk word.

Ik ben sinds een maand begonnen met een niveau 4 opleiding op het MBO. Ik hoor zoveel dingen over de studiefinanciering om mij heen, dat ik er bijna bang van begin te worden... Lenen, geen studiefinanciering, geen OV, minimaal 10.000 euro studieschuld. Over alles vind ik waarheden, maar ook onwaarheden.

Ik vraag mij af of er iemand is die mij wat meer duidelijkheid kan geven. Wat de plannen zijn, of deze al door de kamer heen zijn, enz...

Als ik zelf wat meer duidelijkheid heb zou het mij een stuk meer rust geven. Ik ben namelijk nogal een stresskip, vandaar ik jullie ook om wat info vraag.

Alvast bedankt
De plannen zijn nog niet goedgekeurd, zie website DUO.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 02 oktober 2013 @ 19:19:

De plannen zijn nog niet goedgekeurd, zie website DUO.En DUO is de meeste betrouwbare website wat betreft dit soort info!
Op DUO kijken.

Ze lopen nu ongeveer te kwekkelen dat ze een sociaal leenstelsel willen invoeren, dat moet nog besloten worden. Voor jouw MBO 4 opleiding heeft waarschijnlijk geen/ weinig gevolgen aangezien de regeling gaat gelden voor nieuwe studenten.
No love without lost
http://www.duo.nl/particu ... en_studiefinanciering.asp
No love without lost
Het sociaal leenstelsel (waarbij de basisbeurs een rentedragende lening wordt) is niet van toepassing op mbo-opleidingen.
Op internet staat een document met Q&A's over de plannen voor het sociaal leenstelsel. Dit staat er over het mbo.

Wat merk je van de wijzigingen in de studiefinanciering als je een opleiding in het mbo volgt?

De voorgestelde verlenging van de terugbetaalperiode naar 20 jaar en de voorgestelde vereenvoudigingen gaan ook voor jou gelden als je een opleiding in het mbo volgt. De voorstellen

voor het sociaal leenstelsel hebben alleen betrekking op het hoger onderwijs. In het mbo blijft het recht op basisbeurs bestaan. Na je mbo-opleiding kun je verder studeren in het hoger onderwijs onder de studiefinancieringsregels die dan gelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven