Eten weggooien

05-10-2013 10:16 39 berichten
Ik hou er echt niet van eten weg te gooien en probeer dus niet teveel te kopen.

Nu had ik gister een etentje met vriendinnen. Deels was er teveel door verkeerd inschatten (stokbrood), deels omdat je nou eenmaal niet altijd de hele verpakking van iets gebruikt, en deels omdat één vriendin het leuk vind om 2 taartjes mee te nemen voor 4 mensen.

Vervolgens is er dus voor een weeshuis aan voedsel over en weigert iedereen pertinent iets mee naar huis te nemen. Cola die maar 1 van de dames drinkt wilde de vriendin in kwestie echt niet mee. Fruit waar ik allergisch voor ben ligt hier nog. De chocoladetaart mag ik opeten want anders wordt taartvriendin te dik.

Na een hele gezellige avond was ik eigenlijk een klein beetje boos dat iedereen de boel bij mij achterliet, wetende dat ik dit met de beste wil van de wereld niet allemaal op ga krijgen.

Goed, dit is natuurlijk geen wereldprobleem, maar dit is elke keer zo en ik wil het niet meer, vind het zo zonde. Wie heeft er tips en trucs om dit mijn vriendinnen aan hun verstand te peuteren?
Ik kan me wel voorstellen dat je je ergert aan die taartvriendin. Ze bakt twee taarten, eet dan de moccaboontjes eraf (of deden de andere twee dat?) en laat het bij jou achter. Alsof jij een hond bent, die de resten van een aangevreten taart mag opeten. Zoiets kan je inderdaad niet meer uitdelen aan de buren. Ze wil zelf geen stukje meer omdat zij er 'dik' van wordt... en ze blijkbaar liever heeft dat jij er dik van wordt. Wat een vervelende houding voor een vriendschap.
Alle reacties Link kopieren
Hoe staan je vriendinnen tegenover voedselverspilling dan?

Sorry, ik ga er weer even een theorie op loslaten. Misschien kan je het zo aan je vriendinnen uitleggen, maar misschien ook helemaal niet.

Soms heb je principes (zoals vegetariër zijn, of geen voedsel willen verspillen), en soms ben je indifferent tegenover dingen. Ik probeer andere mensen niet op te zadelen met mijn principes, maar als ze indifferent zijn, dan verwacht ik dat ze het geen probleem vinden om mijn principe na te leven.

Stel je bent vegetariër en je gaat eten bij vriendin X. Vriendin X weet dat jij vegetariër bent, en het maakt haar niet uit om vlees of vega te eten, dan zou je toch verwachten dat je een vega maaltijd krijgt van X.

Maar nee, X zet je een biefstuk voor en zegt; 'Ja, het maakt mij eigenlijk niet uit of we vlees of vega eten. Als jij vega wilt eten dan ga je maar naar de snackbar om een kaassoufflé te halen.'

Das zou ik toch een beetje gek vinden, en mogelijk nog anderen met mij.

Maar goed, ik zie bij TO voedselverspilling wel als een 'principe' omdat ze dus moeite doet om dat voedsel NIET te verspillen, net zoals die vegetariër die die biefstuk écht niet gaat eten en dan maar naar de snackbar gaat voor een kaassoufflé.

Misschien hebben je vriendinnen geen idee van of respect voor hoeveel waarde TO hieraan hecht. Maar ik kan het me nauwelijks voorstellen dat zij graag eten verspillen, of het kan ze niet schelen, of ze doen het ook liever niet. En hopelijk kan je ze dat aan hun verstand brengen, dan kan je misschien wat 'regels' opstellen betreft jullie etentjes, dat mensen bijv. niks meer mee mogen nemen, of dat jullie het beter coördineren.

Je eroverheen zetten kan natuurlijk ook, maar waarom zou je als dit zo belangrijk voor je is? Je probeert wat goeds te doen for crying out loud, je bent geen zeehondjes aan het neer knuppelen.
Misschien oordeelde je iets te snel. Probeer het onderwerp van tevoren een keertje aan te kaarten met je vriendinnen Kijk hoe zij er echt over denken. Zoals iemand al schreef wie teveel heeft meegebracht,mag het zelf weer meenemen. Kijk anders eens op internet naar recepten en maak weer iets nieuws van. Gewoon ingredienten opgeven en googlen maar. Geef fruit aan mensen in de buurt of misschien kun je een ruilactie doen met iemand of leg het op je werk neer. Of check even een voedselbank bij je in de buurt wanneer ze gaan uitdelen,dan kun je het een dag van tevoren afgeven.
In het ergste geval kun je ook nog altijd dingen aan de eenden voeren ofzo. Ik vind dat altijd nog beter dan weggooien. Hebben ze ook een keer taart!
.
Ik snap best dat je het jammer vindt om eten weg te gooien. Dat heb ik ook wel. De houding van jouw vriendinnen zijn dan ook niet prettig. Het klopt dat ze een andere mening hebben hierover, maar daarom kun je toch nog wel rekening met elkaar houden? En tja, 2 taarten bakken voor 4 personen is natuurlijk niet handig.

Volgens mij zijn er al wel goede tips gegeven:

- met jouw vriendinnen erover praten;

- afspreken wat teveel is dat een ieder wat meeneemt;

- zelf kleinere verpakkingen kopen;

- uitdelen;

- een of meerdere dagen kliekjes eten

Hier kan ik je geen verdere tips geven behalve aanraden om jouw standpunt nog maar eens te delen met de anderen (niet hysterisch of beschuldigend, meer in de trant van dat het je iets doet en wat je graag zou willen oid).
Morgen stokbroodwentelteefjes.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik begrijp dat je het zonde vindt om eten weg te gooien, maar je ergeren aan je vriendinnen om niks mee te nemen vind ik wat ver gaan.

Als taartvriendin de taart toch niet meer op gaat eten, moet ze hem dan voor de vorm mee naar huis nemen om de rest bij haar thuis in de vuilnisbak te flikkeren? Daar zie ik het nut niet van in. Waarschijnlijk heeft ze twee taarten gemaakt om er zeker van te zijn dat er genoeg is (ook al is het dan veel te veel). Verspilling? Ja. Maar toch zeker lief bedoeld en niet om jou te irriteren.

En als dit elke keer zo gaat wat betreft verspilling, koop dan gewoon handig in. Dus blikjes inderdaad en geen fruit dat je zelf niet eet. Je schuift de schuld van de verspilling nu wel erg in de schoenen van je vriendinnen (want zij nemen niks mee!), maar je kiest toch zelf wat je inkoopt!
Breng wat taart langs bij een AOW-er in de straat.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb niet ingekocht slugabed ;)

Mijn taak was de wijn en een aantal dingen die ik al in huis had. Over het fruit was de afspraak dat een van de dames het mee zou nemen van tevoren al gemaakt.

En inderdaad, ze doen het ook allemaal met de beste bedoelingen. Maar goed, volgende keer inderdaad maar duidelijkere afspraken proberen te maken.
Kan volgende keer niet gewoon één persoon inkopen en dan de rekening delen? Het helpt ook dat als je zoiets doet met een groep dat je niet allemaal boodschappen gaat doen voor vier, want dan heb je al gauw eten voor zestien.... (Tenzij je heel duidelijke afspraken maakt over voor- hoofd- en nagerecht)
Of, hele gekke oplossing misschien: eens bij een ander thuis? Mag die alle restjes bewaren!
quote:mienbillekesjeuken schreef op 05 oktober 2013 @ 11:51:

In het ergste geval kun je ook nog altijd dingen aan de eenden voeren ofzo. Ik vind dat altijd nog beter dan weggooien. Hebben ze ook een keer taart!Absoluut niet doen, dit is ontzettend slecht voor de eenden!
hihi, ik zou stiekem wel blij zijn met twee taarten!

Weet er wel raad mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven