Wilt is het nieuwe wil.....

05-10-2013 16:43 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen, het is nu echt officieel, 'wilt' is het nieuwe 'wil'.

Het staat nl. in de TV gids....morgenavond, rtl 4, 'De man met de hamer':

'Dramaserie, NL, Arend WILT niet herinerd worden aan het verleden' ...de Mikrogids.....

Ik weet het allemaal niet meer zo goed......
iedereen accepteert me zoals ik ben-nu ik nog Loesje
Nou in de klas van mijn kind hangen de schoolregels op.

" Ik ben stil als de juf dit wilT"

Juf bllijft volhouden dat dit nieuwe spelling is maar kan niet uitleggen waarom.

Vind het maar gek.
.
quote:tante-sidonia schreef op 05 oktober 2013 @ 17:29:

[...]

Dus????Open geen topic over taalfouten en maak er dan zelf een?
quote:cupcakegirl schreef op 05 oktober 2013 @ 17:41:

Juf bllijft volhouden dat dit nieuwe spelling is maar kan niet uitleggen waarom.

Vind het maar gek.Nou dan is het officieel, wat erg zeg!
En "is" is het nieuwe eens. Ook al zo walchelijk..
.
.
quote:cupcakegirl schreef op 05 oktober 2013 @ 17:41:

Vind het maar gek.Dat staat ook raar. Ik weet wel vaag dat bij bepaalde situaties men de formele vorm hanteert (BV. 'De voorzitter vraagt of u even wilt komen', maar in die zin is 'wil' ook goed maar meer informeel). Mijn gevoel zegt mij dat het fout is, 'wilt' hoor/lees ik enkel bij formele situaties (u of jij/je, dat laatste als een hogergeplaatste of oudere het woord richt tot een lagergeplaatste of jongere).
Kunnen is het nieuwe kennen .....

Hier op het Vivaforum bij psyche: wie kan er Hebreeuws?

Hoezo 'wilt' is spreektaal?

Ik heb het nog nooit gebruikt? Waar dan? Hoe dan?

En in een schoolklas? Is dat serieus???
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ja serieus.
Ik zou de juf wijzen op de site van Onze Taal. In deze zin is 'wilt' nog steeds fout. Nieuwe spelling is een kulargument, want de nieuwste is van 1995 en daar was wil/wilt geen onderdeel van.
quote:annapalona schreef op 05 oktober 2013 @ 17:44:

[...]

Open geen topic over taalfouten en maak er dan zelf een? Ok! dat had ik nog niet door blijkbaar, fijn dat je het even toelicht
Ach ja. Dat is het nieuwe wat en wat is het nieuwe dat. Hoor je ook niemand over. Lekker belangrijk.
Hij wilt is walchelijk doen.
Nou ik moet heel eerlijk bekennen dat het aanstekelijk werkt en dat daarom zoveel mensen het wellicht ook zeggen/schrijven. Ik weet heel goed dat ''hij wilt'' fout is en ik zeg (correctie: zei) het dan ook nooit. Tot ik het mezelf enige weken geleden ineens ook hoorde gebruiken in een zin

Waarschijnlijk hoor ik het iets teveel in mijn omgeving, waardoor je het over gaat nemen? Het spreidt zich gewoon uit als een lopend vuurtje
.
Ril
quote:ericito schreef op 05 oktober 2013 @ 18:29:

Ril Haha! Ja!
quote:Blaadje84 schreef op 05 oktober 2013 @ 18:27:

Nou ik moet heel eerlijk bekennen dat het aanstekelijk werkt en dat daarom zoveel mensen het wellicht ook zeggen/schrijven. Ik weet heel goed dat ''hij wilt'' fout is en ik zeg (correctie: zei) het dan ook nooit. Tot ik het mezelf enige weken geleden ineens ook hoorde gebruiken in een zin

Waarschijnlijk hoor ik het iets teveel in mijn omgeving, waardoor je het over gaat nemen? Het spreidt zich gewoon uit als een lopend vuurtje Daar ziet het wel naar uit. Was echt wel raar om het zo in de tv gids te zien staan...
Voor de taalpuristen onder ons:

http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=128
Na is het nieuwe naar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hun is het nieuwe zij. Daar erger ik me zo verschrikkelijk aan.
Op de tv wordt de laatste tijd gesproken in vormen van heeftie, hebbie. Daar was ik ook al zo verbaasd over.
quote:Swinta schreef op 05 oktober 2013 @ 18:50:

Hun is het nieuwe zij. Daar erger ik me zo verschrikkelijk aan.Hunnie en hullie zijn al oud hoor. Fout maar oud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven