Werk & Studie alle pijlers

Klassenmanagement

07-10-2013 14:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een tijdje stage op een middelbare school maar ik merk dat ik het klassenmanagement erg moeilijk vind. Mijn stagebegeleidster is heel los en heeft weinig structuur in de lessen. Toch doen de kinderen wat ze wil omdat ze haar al jaren kennen en weten wat ze aan haar hebben. Mij lukt dit niet. Ik merk dat mijn lessen heel chaotisch zijn, vaak kom ik niet eens aan mijn hele programma toe. Op de opleiding leren we wel iets over klassenmanagement, maar ik vind het heel onduidelijk. Wat mij vooral bijblijft is: namen leren, laten zien dat jij de leerlingen ziet en accepteert zoals ze zijn. Ik probeer elke les zo te beginnen dat ik de leerlingen opwacht bij de deur en ze een hand geef, maar toch vind ik het erg moeilijk om, als ik wil, aan de les te beginnen. Ik krijg ze gewoon niet stil! Soms begin ik maar gewoon, maar dat is het laatste wat ik zou moeten doen, want de helft krijgt mijn les niet eens mee. Als ik straf zet ik ze meestal apart, maar omdat ik een klein lokaaltje heb gaan ze als nog met hun buurvrouw achter hen praten. Ik heb er al twee keer mensen uitgestuurd en ik laat ze dan ook het laatste uur terugkomen, maar mijn begeleidster vindt het onzin en heeft zelfs tegen een leerling gezegd dat hij niet terug hoefde te komen.

Ik wil zo graag structuur en discipline in mijn les maar het lukt maar niet. Zo kan ik gewoon niet lesgeven! Ik hoef echt geen dictator te zijn, ik wil juist dat er wederzijds respect is tussen mij en de leerlingen. Flexibiliteit is ook geen probleem, maar als ik ze niet eens stil krijg...
quote:manondessources schreef op 07 oktober 2013 @ 15:06:

Zorg dat je een andere stagebegeleidster krijgt. (Ga naar je teamleider/het afdelingshoofd.) Deze vrouw helpt jou niet; ze ondermijnt jouw gezag door jouw 'straffen' te cancelen, ze geeft de leerlingen veel verantwoordlijkheid, maar doet niets als ze die verantwoordelijkheid niet aankunnen. Blijkbaar kan ze je niet echt iets goeds leren. Echt, kom voor jezelf op!

Verdere tips: Geen hand geven bij de deur, gewoon in 1 les op een goede/fijne manier met elkaar kennismaken en dan gelijk door met lesgeven.

Zorg zelf voor een duidelijke lesindeling en laat deze zien op het bord (digi/whiteboard). Neem samen met de leerlingen ook de te bespreken onderwerpen door.

Spreek meer door; in jouw les geen telefoon, het maakt niet uit wat de andere juf doet. Kijken ze toch op hun mobiel, dan innemen en aan het einde van de dag weer teruggeven. (Dit ook volhouden.)

Succes!

Ja, ik ga dat maar doen. Helaas merk ik dat het door de schoolcultuur niet echt gebruikelijk is om streng te zijn.

Ik ga de komende week denk ik alle regels met ze doornemen. is het ook verstandig om ze zelf te laten nadenken? Dus samen met de klas bekijken wat wij fatsoenlijk gedrag vinden?
Dalton staat niet gelijk aan vrijheid hoor. Ik denk dat de problemen met orde houden niet ophouden wanneer je van school wisselt.Ik moet zeggen dat de manier waarop jouw begeleider met jou omgaat je ook niet echt helpt volgens mij.
quote:ieke86 schreef op 07 oktober 2013 @ 15:12:

Ik heb veel gehad aan het boek 'Lessen in de orde' van Teitler. Misschien heb je daar iets aan?Die heb ik voor de opleiding aan moeten schaffen, ik zal hem even goed doornemen.
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 15:08:

Tja. Het vervelende is dat het op zeker moment een spelletje wordt van de klas, dat kan ik me nog van vroeger herinneren. Als ze maar genoeg over het kookpunt zijn is eruit gestuurd worden alleen nog maar grappig en wordt het absoluut niet meer als straf ervaren.

Klopt, en dat maakt mij NOG bozer.

En dan krijg ik weer gezeur van de begeleider dat je nooit echt boos mag worden maar het alleen mag spelen. Nou, ik ben ook maar een mens, en ik heb gevoelens.
Bij mijn kinderen gaat het idd om basisschool (hand opsteken). Ik vind het wel opvallend dat ook volwassenen er heel goed op reageren, wie weet pubers dus ook wel.
Wat voor vak geef je?
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:13:

[...]

Die heb ik voor de opleiding aan moeten schaffen, ik zal hem even goed doornemen.Had je dat nog niet gedaan dan? Dat zou toch het eerste zijn wat in mij opkwam als het in mijn klas een zooitje was.
quote:okkervil schreef op 07 oktober 2013 @ 15:10:

Je zit nog op school hé? Je loopt stage. Het hoeft allemaal nog niet perfect. Leer van je fouten en bespreek de zaken die nog niet goed gaan met je stagebegeleider en je begeleider van je eigen school en probeer een plan te maken hoe je deze zaken kunt aanpakken.

Edit: ik leest net dat je een master doet en dan is 1 jaar wel kort. Ik doe zelf de tweedegraadsopleiding en dan moet je elk jaar stage lopen, waardoor je dus meer tijd hebt om aan dit soort dingen te werken.Achteraf baal ik ook dat ik niet het hbo heb gedaan, want ik wist namelijk al heel lang dat ik wou lesgeven. Aan de andere kant had ik dan op mijn 17e voor de klas gestaan en niet op mijn 23e.
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 15:15:

[...]

Had je dat nog niet gedaan dan? Dat zou toch het eerste zijn wat in mij opkwam als het in mijn klas een zooitje was.Jawel, maar ik heb tig andere boeken over orde en lesgeven. In totaal iets van 10 stuks. Ik heb alles wel doorgekeken maar ik vind veel nogal abstract. Volgens mij is Teitler degene die zegt "maak kleine dingen groot". Maar als ik dat doe dan gaan ze weer muiten, want hoe durf ik zo te zeuren over een jas die ze aan hebben (hun woorden).
quote:roza34 schreef op 07 oktober 2013 @ 15:15:

Wat voor vak geef je?Wil ik liever niet kwijt, want wie weet wie hier allemaal meeleest. Misschien zelfs wel leerlingen.
Ach Jufroos, het valt ook niet mee hè. Als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd dan benijd ik je niet. Een stagiaire was per definitie een gelegenheid om eens lekker te zien hoe ver je kunt gaan.

Neem het dus niet persoonlijk en stel meteen paal en perk aan het geklier. Korte metten maken voor het een spelletje wordt.

En ik denk dat je betere begeleiding nodig hebt, de situatie met deze begeleidster klinkt niet ideaal. Ik zou echt kijken wat je daar aan kunt doen. Als je maar een jaar hebt om het te leren kun je geen tijd verspillen met een ongeschikte/ongemotiveerde begeleidster.

Wat voor feedback geeft ze jou trouwens verder? Krijg je ook nuttige tips? Vertelt ze je ook wat er wel goed gaat?
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:14:

[...]

Klopt, en dat maakt mij NOG bozer.

En dan krijg ik weer gezeur van de begeleider dat je nooit echt boos mag worden maar het alleen mag spelen. Nou, ik ben ook maar een mens, en ik heb gevoelens.

Regie en de kunst van het loslaten.

Dan leren ze toch niks? Zij hebben dat diploma nodig. Jij niet, jij hebt 'm al.
Welk vak geef je? dan kunnen we met je meedenken over een leuke aandachtstrekker.

En de eerstegraadsopleiding is kort en zwaar. Maar je hebt al je vakkennis al binnen, je moet 'alleen' de didactiek nog leren, maak daarvan je sterke punt. Als de leerlingen doorkrijgen dat jij over een bepaald iets heel veel weet, dan willen ze echt wel naar je luisteren.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:18:

[...]

Wil ik liever niet kwijt, want wie weet wie hier allemaal meeleest. Misschien zelfs wel leerlingen.Snap ik.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:18:

[...]

Jawel, maar ik heb tig andere boeken over orde en lesgeven. In totaal iets van 10 stuks. Ik heb alles wel doorgekeken maar ik vind veel nogal abstract. Volgens mij is Teitler degene die zegt "maak kleine dingen groot". Maar als ik dat doe dan gaan ze weer muiten, want hoe durf ik zo te zeuren over een jas die ze aan hebben (hun woorden).Nou en? Jouw klas, jouw regels. Misschien is het dat wel waar je aan moet wennen, dat ze gewoon moeten doen wat jij zegt?
Ik denk dat het essentieel is dat je les een goede structuur heeft, dan heb je minder kans dat je leerlingen kwijt raakt en ze dus gaan kloten. Verder kun je het beste streng beginnen en duidelijke regels stellen. En de leerlingen er ook op aanspreken, heel kort op de bal spelen. Dit is allemaal lastig te implementeren in de situatie waar je in zit. Verder zou je het ook gewoon bespreekbaar kunnen maken en het gezamenlijk belang kunnen onderstrepen ('ik vind het nogal druk in de klas en ik heb niet de indruk dat jullie iets leren zo etc.). Waarna je dus de regels echt hanteert.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Boeken en tips zijn leuk, maar vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Lees de boeken, maar stel jezelf de vraag: past dit bij mijn stijl van lesgeven?

Als een hand geven gemaakt voelt, dan weet de klas dat je het doen omdat het je verteld is. Als je het doet omdat je je er goed bij voelt, dan zal je er geen commentaar op krijgen.

Als je mobieltjes tolereert omdat de begeleidster het zegt, gaan de kinderen er uiteraard mee aan de haal, want jij gaat er lekker toch niet tegen doen. Als jij afspreekt: mobieltjes om iets op te zoeken, maar bij spelletjes stiekem spelen, worden ze ingeleverd, dan krijg je meer respect.

Sta dus achter je lesmethode en sta bewust achter de handelingen die je wel doet en die je niet doet. Succes!
Toch heeft je begeleidster gelijk dat je niet boos moet worden. Zodra je de acties en opmerkingen van de leerlingen op jezelf gaat betrekken ben je weg. Sta erboven: die kinderen zitten daar niet om jou te pesten maar het zijn wel strontpubers die een beetje proberen de tijd te doden. Maar uiteindelijk moeten zij hun diploma nog halen, jij niet.
Geef jij dan een vak dat maar op 1 school in nederland gegeven wordt?

Naja, als ze op het punt zijn dat alles wat je doet om structuur te brengen muiterij oplevert, helpt een gesprek het best, waarin ze inderdaad ook zelf zaken aan mogen dragen. Daarbij is het dan wel belangrijk dat jij ook openstaat voor kritiek. Waarschijnlijk weten ze diep in hun hart heel goed dat wat ze doen niet ok is.

Ik zou dus op de relatie gaan zitten: jongens, we zijn niet goed gestart, maar moeten wel tot de zomervakantie samen door, en ik weet niet hoe het met jullie is, maar op deze manier vind ik het niets. Hoe gaan we het doen?

Verder: een programma opschrijven helpt echt, evenals alleen regels stellen die je bereid bent na te komen. Ik vind het bijvoorbeeld heel irritant als er met sleutels gerommeld wordt, maar als ze samen doen met 1 boek (maar er wordt wel gewerkt), heb ik daar geen problemen mee.

En: ik zou om een andere begeleider vragen want deze helpt je echt niet.
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 15:26:

Toch heeft je begeleidster gelijk dat je niet boos moet worden. Zodra je de acties en opmerkingen van de leerlingen op jezelf gaat betrekken ben je weg.

Heel erg waar!

Daarom: eerst de relatie herstellen, en dat zit ook echt in accepteren dat je zelf nu dingen fout doet. Pas als je weet WAT (en dat weten leerlingen voor een deel), kun je verbeteren.

En ik herken het heel erg, tegelijk begonnen aan eerste onderwijsbaan en de master op een school die niet bij me paste en dat was behoorlijk pittig. Je moet uitvissen wat jouw stijl is, wat bij jou past en je goede en slechte punten leren kennen.
De aandacht krijgen doe je ook doorsat je in houding laat zien dat je aandacht wilt.

Ik heb wel eens dat ik achterin ging zitten en iedereen in de klas binnen liet komen. Dat gaf ik dan de tijd tot je idee/gevoel/ziet dat je wilt beginnen. Dan sta je op, rechtop houding en maak je zichtbaar (zonder woorden) met je houding dat je wilt beginnen. Je gaat van niets uitstralen (moment dat klas binnen komt) naar heel veel uitstralen (moment dat je wilt dat het rustig wordt) . Je veranderende houding valt op en dan heb je er al een boel te pakken.
En bedenk dat je er in essentie staat om hun wat te leren wat jij al weten - het wel bekende loslaten ;)
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:12:

[...]

Ja, ik ga dat maar doen. Helaas merk ik dat het door de schoolcultuur niet echt gebruikelijk is om streng te zijn.

Ik ga de komende week denk ik alle regels met ze doornemen. is het ook verstandig om ze zelf te laten nadenken? Dus samen met de klas bekijken wat wij fatsoenlijk gedrag vinden? Je hebt het over 'alle regels', maar het werkt beter als je maar een paar regels hebt bijvoorbeeld: 1. luisteren als iemand anders iets zinnigs te vertellen heeft 2. goed de les voorbereiden 3. geen telefoontjes/geen spelletjes op de telefoon.

Zo houd je het overzichtelijk, voor de leerlingen, maar ook vooral voor jezelf. Ook moet je even voor jezelf bedenken welke consequenties je verbindt aan het niet navolgen van de regels. Meteen de klas uitsturen omdat het huiswerk niet gemaakt is, is overdreven, maar een uurtje laten nablijven als het nog een keer gebeurt is heel reëel.
quote:zoembaya schreef op 07 oktober 2013 @ 15:20:

Ach Jufroos, het valt ook niet mee hè. Als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd dan benijd ik je niet. Een stagiaire was per definitie een gelegenheid om eens lekker te zien hoe ver je kunt gaan.

Neem het dus niet persoonlijk en stel meteen paal en perk aan het geklier. Korte metten maken voor het een spelletje wordt.

En ik denk dat je betere begeleiding nodig hebt, de situatie met deze begeleidster klinkt niet ideaal. Ik zou echt kijken wat je daar aan kunt doen. Als je maar een jaar hebt om het te leren kun je geen tijd verspillen met een ongeschikte/ongemotiveerde begeleidster.

Wat voor feedback geeft ze jou trouwens verder? Krijg je ook nuttige tips? Vertelt ze je ook wat er wel goed gaat?Ik kan de positieve dingen op een hand tellen. Ik word er moedeloos van. Ik heb aangegeven dat ik iemand wil die per les alles doorneemt, de goede en de minde goede dingen. Die mij ook letterlijk aangeeft hoe ik het dan zou kunnen doen. Zij wil dat echter niet want ze vindt dat ik niet haar lesstijl moet overnemen. Dus ik zoek me suf in de boeken, praat met collegas maar wat voor hen werkt werkt voor mij ook niet altijd, zeker omdat ze mij niet de hele tijd les zien geven.
Is het een idee om een evaluatie in te laten vullen door je leerlingen en dan met hen te bespreken hoe zij die verbeterpunten voor zich zien? Of juist vragen naar wat zij zien als een 'ideale les'. Afhankelijk van je vak: meer practicum dingen voordoen, meer de actualiteit erbij betrekken, gewoon echt kijken wat hen interesseert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven