Werk & Studie alle pijlers

Klassenmanagement

07-10-2013 14:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een tijdje stage op een middelbare school maar ik merk dat ik het klassenmanagement erg moeilijk vind. Mijn stagebegeleidster is heel los en heeft weinig structuur in de lessen. Toch doen de kinderen wat ze wil omdat ze haar al jaren kennen en weten wat ze aan haar hebben. Mij lukt dit niet. Ik merk dat mijn lessen heel chaotisch zijn, vaak kom ik niet eens aan mijn hele programma toe. Op de opleiding leren we wel iets over klassenmanagement, maar ik vind het heel onduidelijk. Wat mij vooral bijblijft is: namen leren, laten zien dat jij de leerlingen ziet en accepteert zoals ze zijn. Ik probeer elke les zo te beginnen dat ik de leerlingen opwacht bij de deur en ze een hand geef, maar toch vind ik het erg moeilijk om, als ik wil, aan de les te beginnen. Ik krijg ze gewoon niet stil! Soms begin ik maar gewoon, maar dat is het laatste wat ik zou moeten doen, want de helft krijgt mijn les niet eens mee. Als ik straf zet ik ze meestal apart, maar omdat ik een klein lokaaltje heb gaan ze als nog met hun buurvrouw achter hen praten. Ik heb er al twee keer mensen uitgestuurd en ik laat ze dan ook het laatste uur terugkomen, maar mijn begeleidster vindt het onzin en heeft zelfs tegen een leerling gezegd dat hij niet terug hoefde te komen.

Ik wil zo graag structuur en discipline in mijn les maar het lukt maar niet. Zo kan ik gewoon niet lesgeven! Ik hoef echt geen dictator te zijn, ik wil juist dat er wederzijds respect is tussen mij en de leerlingen. Flexibiliteit is ook geen probleem, maar als ik ze niet eens stil krijg...
Ik ga van de week even met de opleiding bespreken hoe en wat. Aangeven dat ik gewoon strakke begeleiding nodig heb want dit werkt voor mij niet zo.
Heb je maar één klas?
quote:maantje1001 schreef op 07 oktober 2013 @ 15:58:

Is het een idee om een evaluatie in te laten vullen door je leerlingen en dan met hen te bespreken hoe zij die verbeterpunten voor zich zien? Of juist vragen naar wat zij zien als een 'ideale les'. Afhankelijk van je vak: meer practicum dingen voordoen, meer de actualiteit erbij betrekken, gewoon echt kijken wat hen interesseert?

Is een goede. Maar hoe pak ik dat aan?

Vorige keer werd ik zo moedeloos van het geklets dat ik ze vroeg waarom ze toch zo deden. Ze zeiden dat ze het saai vonden en geen zin hadden. Kan, maar omdat het een lastig onderwerp is moest het gewoon besproken worden. Mijn begeleidster werd ook geirriteerd daarna, ze zei dat ik niet aan hen moest vragen waarom ze zo deden maar dat het aan mij lag dat ze zo deden. Bij een parallel klas van mijn begeleidster mocht ik het toen opnieuw proberen maar dat hielp ook niet.
Iedere les nabespreken doe ik ook niet met een stagiair hoor! Ik ben er altijd bij. Als ik dingen zie benoem ik dat (positief en negatief), en af en toe maak ik een hele les notities, gevolgd door een nabespreking.
quote:zoembaya schreef op 07 oktober 2013 @ 14:58:

Ik vind het trouwens ook heel stom dat je begeleider je gezag gewoon ondermijnt. Heb je haar daar wel eens op aangesproken?Dit. En als dit niet veranderen zal, dan zullen ze nooit naar je luisteren.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:Lady-Voldemort schreef op 07 oktober 2013 @ 16:02:

Heb je maar één klas?Ik heb er officieel drie maar die andere 2 heb ik maar een uur en dat gaat redelijk. Die zijn ook ouder (5 en 6 vwo) en gedragen zich gewoon.
quote:Nachttrein schreef op 07 oktober 2013 @ 16:03:

Iedere les nabespreken doe ik ook niet met een stagiair hoor! Ik ben er altijd bij. Als ik dingen zie benoem ik dat (positief en negatief), en af en toe maak ik een hele les notities, gevolgd door een nabespreking.Ja, als het gewoon ok gaat is het ook niet nodig natuurlijk. Maar aangezien het bij mij misgaat zou ik dat wel willen.
Zie je het allemaal nog wel een beetje zitten, JufRoos? je klinkt zo terneergeslagen en gedemotiveerd.

Trek aan de bel op je eigen school als je er niet uitkomt met je begeleidster. Ik denk niet dat heel zinvol is om zo door te modderen.

Zet hem op, je leert het heus wel.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet!

Zeg dat je de volgende die nog praat er uit stuurt en doe dat ook! Beter is om te zeggen dat als Piet nog één keer praat Piet er uit moet. Dit om te voorkomen dat het braafste meisje van de klas er uit moet.

In mijn stage (onderwijsassistent) in het VO werd mij door mijn begeleider ook aangeraden dit echt te doen. Gerust al in mijn tweede week, gewoon om te laten zien wie ik was en dat er niet met mij te spotten viel. Heb het bijna niet nodig gehad, gelukkig. Een keer toen ik een les verving van een collega, die in de file stond. Was dus geheel onvoorbereid, leerlingen moesten een proefexamen maken, alles lag klaar, ik hoefde alleen toezicht te houden. Zij dachten, met de stagiaire voor de klas dit wel met zijn allen in overleg te kunnen doen. Eén leerling naar de directeur gestuurd en het was stil.

Verder ging ik ook vaak met de leerlingen mee waardoor ik veel vertrouwen won. Stel jongens zat aan het begin van mijn les, over te gooien met een denkbeeldige bal. Ik 'ving' deze bal en zei dat ze de bal na de les mochten ophalen als ze goed hadden meegedaan. De jongens waren dat natuurlijk vergeten, maar bij de deur, gaf ik ze de 'bal' terug. Ze vonden me een 'tof wijf' dat ik daar nog aan had gedacht! Later geen last meer met deze jongens gehad!

Succes verder, ik vond het ook heel moeilijk en ben er toen wel achter gekomen dat mijn hart meer bij de basisschool ligt dan in het VO.
Je kunt op een heleboel manieren vraag waarom ze 'zo' doen. Geirriteerd, boos, rustig, moedeloos, open of gesloten. Je kunt soms best vragen wat er aan de hand is, maar het is wel belangrijk dat je

1. kritiek die ergens op slaat (je bent onduidelijk/ongestructureerd) ter harte neemt

2. duidelijk benoemt dat wat er ook mis is met de wereld, de stof wel behandeld moet worden. (wat je hier wel opschrijft. benoem je dat ook? Gewoon zeggen: ik vind dit zelf ook saai, maar het moet, kan soms best. Alleen niet iedere week)
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 16:06:

[...]

Ik heb er officieel drie maar die andere 2 heb ik maar een uur en dat gaat redelijk. Die zijn ook ouder (5 en 6 vwo) en gedragen zich gewoon.

Dan is het dus niet zo dat de positieve dingen slechts op één hand te tellen zijn! Je mag ook best trots op jezelf zijn dat die andere klassen lekker lopen. Je hebt het dus in je, alleen moet het er bij de moeilijke klas nog even uit komen.

Wat ik trouwens merk bij moeilijke klassen, is dat ik me sowieso anders ga opstellen tegenover hun, veel negatiever. Daardoor ga je in een negatieve spiraal zitten, want als jouw houding negatief is, nemen de leerlingen dat over. Nou ben ik van mezelf verder nogal een blij ei, en het helpt sowieso als ik die kant van mezelf laat zien: als je een beetje van jezelf laat zien, leren de leerlingen je kennen, en daardoor respecteren ze je meer.
quote:a_nick_is_crini schreef op 07 oktober 2013 @ 16:03:

[...]

Dit. En als dit niet veranderen zal, dan zullen ze nooit naar je luisteren.Is het gek dat ik denk dat ze over mij praat met de leerlingen op de dagen dat ik er niet ben? Omdat ze nogal achterbaks deed over die collega.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 16:07:

[...]

Ja, als het gewoon ok gaat is het ook niet nodig natuurlijk. Maar aangezien het bij mij misgaat zou ik dat wel willen.

Kan ik me voorstellen, maar ik denk dat je dat met haar niet gaat bereiken. En dan moet je kijken naar wat wel kan.

Kijken bij verschillende collega's, tips vragen, anderen vragen om bij jou te kijken en veel dingen uitproberen, dat kan wel.
quote:zoembaya schreef op 07 oktober 2013 @ 16:08:

Zie je het allemaal nog wel een beetje zitten, JufRoos? je klinkt zo terneergeslagen en gedemotiveerd.

Trek aan de bel op je eigen school als je er niet uitkomt met je begeleidster. Ik denk niet dat heel zinvol is om zo door te modderen.

Zet hem op, je leert het heus wel.Ja ik ben een beetje overspannen op het moment. Ik wil het dolgraag en vind vooral de oudere leerlingen heel leuk en aardig. Die zijn ook geinteresseerd in mij en stellen vragen. Maar 1-4 gaat zo lastig.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 16:10:

[...]

Is het gek dat ik denk dat ze over mij praat met de leerlingen op de dagen dat ik er niet ben? Omdat ze nogal achterbaks deed over die collega.

Ik ken haar niet en ik ken jou niet dus ik kan niet beoordelen of je angst terecht is.

Maar als ik dit van mijn begeleidster dacht zou dat een teken zijn dat er iets goed mis is.
quote:Penelopeia schreef op 07 oktober 2013 @ 16:10:

[...]

Wat ik trouwens merk bij moeilijke klassen, is dat ik me sowieso anders ga opstellen tegenover hun, veel negatiever. Daardoor ga je in een negatieve spiraal zitten, want als jouw houding negatief is, nemen de leerlingen dat over. Dit! Hier op letten helpt.
quote:Nachttrein schreef op 07 oktober 2013 @ 16:14:

[...]

Dit! Hier op letten helpt.Hoe zorgen jullie er voor dat je positief bent/ lijkt te zijn als dingen niet goed gaan dan? ik ben een enorme perfectionist en zit er dan best mee.
Nogmaals: Kan er niet eiamdn anders met je meekijken en hje feedback geven?

Zijn er geen andere stagaires op school, zodat jullie erlkaar kunnen helpen?

En natuurlijk is 5-6 VWO, die je vak gekozen hebben en meestla met minder dan 30 zijn, VEEL makkelijekr dan een 3de klas, die jouw vak moet volgen. Dat is logisch.
Als het niet goed gaat: laatst had ik een klas die tijdens het zelfstandig werken steeds harder ging praten, wel terug te fluiten was, maar dan ongemerkt weer steeds harder gaat praten. Dan let ik er echt op dat ik niet alleen maar zeg dat het niet goed gaat, maar dan zeg ik iets als: Er wordt door sommigen heel hard gewerkt, maar door anderen vooral hard gepraat. En dan herhaal ik de regels. (zachtjes overleggen, niet zomaar lopen, etc)

Zo voelen alleen de harde praters zich aangesproken.

Of ik maak er een grapje van. Of ik zeg: Jimmy, je bent een aardige vent hoor, maar die schoenen op de stoel naast je, ik vind het een slecht idee. (werkt alleen als je een band met zo'n knul hebt)
Oh, maar 5-6 V kunnen docenten ook haten hoor. En dan totaal passief onderuit hangen en er ondertussen over twitteren, van dat.
quote:hoppala schreef op 07 oktober 2013 @ 16:18:

Nogmaals: Kan er niet eiamdn anders met je meekijken en hje feedback geven?

Zijn er geen andere stagaires op school, zodat jullie erlkaar kunnen helpen?

En natuurlijk is 5-6 VWO, die je vak gekozen hebben en meestla met minder dan 30 zijn, VEEL makkelijekr dan een 3de klas, die jouw vak moet volgen. Dat is logisch.Het punt is dat mijn stagebegeleidster mij beoordeelt en die vindt alles slecht. Ik heb gekeken bij een ander en daar heb ik wat aan gehad, hij heeft mijn les ook helemaal ontleed en dat ging toen een beetje beter, maar zodra ik dat probeerde in mijn eigen klas ging het weer niet. Afgelopen week was er ook iemand van mijn opleiding komen kijken en die vond het ook niet goed gaan. No shit, dacht ik toen, je hebt alleen die vreselijke klas gezien.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 16:03:

[...]

Is een goede. Maar hoe pak ik dat aan?

Vorige keer werd ik zo moedeloos van het geklets dat ik ze vroeg waarom ze toch zo deden. Ze zeiden dat ze het saai vonden en geen zin hadden. Kan, maar omdat het een lastig onderwerp is moest het gewoon besproken worden. Mijn begeleidster werd ook geirriteerd daarna, ze zei dat ik niet aan hen moest vragen waarom ze zo deden maar dat het aan mij lag dat ze zo deden. Bij een parallel klas van mijn begeleidster mocht ik het toen opnieuw proberen maar dat hielp ook niet.

Maak papieren enquetes met zowel open als gesloten vragen.

Gesloten vragen kun je stellingen doen (helemaal mee oneens tot helemaal mee eens):

Ik vind de lessen van juf X interessant

Ik vind de lessen van juf X te langzaam

te moeilijk

te simpel

Ik vind het moeilijk me te concentreren in deze les

Ik zou graag meer zelfstandig werken tijdens de les

Juf X is te streng

En open vragen:

Wat zou jij graag een keer bespreken tijdens de les (verschilt per vak of dit relevant is)

Wat motiveert jou om met een vak bezig te zijn?

En er zitten vast 10 leerlingen die bullshit antwoorden, maar er zullen ook leerlingen zijn die je oprecht goede tips geven. En als vd 30 er 20 antwoorden dat ze zich moeilijk kunnen concentreren door het rumoer van de lawaaischoppers, lijkt me dat een goede reden ze er uit te zetten, zodat je het niet voor de groep met goede bedoelingen verpest.
Jewel, maar die zijn toch meestal wel voor rede vatbaar, zeker als het een profielvak is.
quote:Nachttrein schreef op 07 oktober 2013 @ 16:23:

Als het niet goed gaat: laatst had ik een klas die tijdens het zelfstandig werken steeds harder ging praten, wel terug te fluiten was, maar dan ongemerkt weer steeds harder gaat praten. Dan let ik er echt op dat ik niet alleen maar zeg dat het niet goed gaat, maar dan zeg ik iets als: Er wordt door sommigen heel hard gewerkt, maar door anderen vooral hard gepraat. En dan herhaal ik de regels. (zachtjes overleggen, niet zomaar lopen, etc)

Zo voelen alleen de harde praters zich aangesproken.

Of ik maak er een grapje van. Of ik zeg: Jimmy, je bent een aardige vent hoor, maar die schoenen op de stoel naast je, ik vind het een slecht idee. (werkt alleen als je een band met zo'n knul hebt)Wat een fijne tips geef jij! Mag ik vragen hoe lang jij al docent bent? Zo iemand zou ik wel als begeleider willen.
quote:maantje1001 schreef op 07 oktober 2013 @ 16:28:

[...]

Maak papieren enquetes met zowel open als gesloten vragen.

Gesloten vragen kun je stellingen doen (helemaal mee oneens tot helemaal mee eens):

Ik vind de lessen van juf X interessant

Ik vind de lessen van juf X te langzaam

te moeilijk

te simpel

Ik vind het moeilijk me te concentreren in deze les

Ik zou graag meer zelfstandig werken tijdens de les

Juf X is te streng

En open vragen:

Wat zou jij graag een keer bespreken tijdens de les (verschilt per vak of dit relevant is)

Wat motiveert jou om met een vak bezig te zijn?

En er zitten vast 10 leerlingen die bullshit antwoorden, maar er zullen ook leerlingen zijn die je oprecht goede tips geven. En als vd 30 er 20 antwoorden dat ze zich moeilijk kunnen concentreren door het rumoer van de lawaaischoppers, lijkt me dat een goede reden ze er uit te zetten, zodat je het niet voor de groep met goede bedoelingen verpest.Een soort Roos van Leary maar dan anders dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven