Werk & Studie alle pijlers

Help ik vind niks leuk!

07-10-2013 17:53 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit op dit moment niet lekker in m'n vel. Voel me erg verdrietig en maak me druk om de toekomst.

Ben 4 jaar geleden afgestudeerd en kwam er aan het eind van mijn studie achter dat het beroep dat ik altijd had willen worden helemaal niet bij mij past. Ik heb de afgelopen jaren verschillende banen gehad, maar ik vind serieus niks ECHT leuk. Ik heb nog geen baan gehad waar ik echt energie van krijg. Op dit moment werk ik in een functie die me makkelijk afgaat en die ook onder m'n niveau is. Wel bij een bedrijf waar veel mogelijkheden zijn om iets anders te gaan doen, dus dat houd ik in de gaten. Maar toch...ik zou ZO graag ook een baan willen die mijn passie is!! Maar hoe krijg ik dat?? Ik voel me verdrietig en voel teleurstelling in mezelf. Ik schaam me ook een soort van dat ik nog niet de baan heb gevonden.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde hebben of hebben meegemaakt? Hebben jullie tips? Ik ben overigens heel blij dat ik op dit moment gewoon geld verdien hoor!! Maar er moet toch iets bestaan dat ik heel erg leuk vind en waar ik energie van krijg!!
quote:mara2 schreef op 08 oktober 2013 @ 19:06:

[...]

Jammer dat je aan de ene kant een passie wilt hebben in je werk.

Maar aan de andere kant lijkt het wel alsof je er dan weer niet helemaal voor wil gaan. Want opleiding is eng en je wilt over anderhalf jaar kinderen.

Dan hoef je toch ook verder geen moeite te doen. Dan maak je er gewoon wat van. Net als de rest van Nederland.

Straks als er kinderen zijn is ook niet alles in passie, of geweldig.

Met kinderen kom je vanzelf op aarde. Heerlijk.Ik vind het wel een beetje typisch voor jonge mensen van nu. Wel vanalles willen en hele hoge eisen stellen (groots en meeslepend willen leven, geen sleur willen hebben dingen met passie doen), maar tegelijk onzeker en angstig om te falen en voor nieuwe dingen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 08 oktober 2013 @ 18:59:

[...]

Ben je wel uitgepuberd? Want standaard overal tegenin gaan, dat klinkt niet echt volwassen.

Waarom er niet trots op zijn dat je je eigen broek op kan houden, ook al is het met een baan die je niet 100% vind? Kun je trotser op zijn dan je hand ophouden bij de staat of je ouders of een partner.

En voor ontvreden mensen bestaan er nooit makkelijke stoelen. Ligt niet aan het aanbod van stoelen, maar aan de instelling.

Nou lijkt me vrij belangrijk een leuke baan. Je werkt nou eenmaal 1/3 van je leven.

Wat is het nut van het leven als je toch alles niet leuk vindt wat je doet? Je kan zo even volhouden, maar ik moet nog even door hoor, tot mijn 67ste wel te verstaan en om nou dag in en dag uit iets te moeten doen waar ik geen voldoening uit haal alleen maar om te kunnen eten/overleven, daar wordt geen mens gelukkig van op lange termijn.

En dan kan ik nog wel zo dankbaar zijn en proberen nog zo'n positieve instelling te hebben.Maar het is nooit echt, maar voelt meer als een masker.

Ik moet ook ieder maand leven van minder dan 1000 euro terwijl hier veel mensen zijn met inkomens ver boven de 1000.
quote:alexa85 schreef op 08 oktober 2013 @ 18:39:

Ik ook. Ik vind ook totaal niets leuk. Havo niet afgemaakt omdat ik ben blijven zitten en uiteindelijk ook niet verder gegaan op MBO niveau omdat ik even helemaal klaar was met school en het ook even niet meer wist.

Ik dacht dat het beter zou gaan als ik zou gaan werken, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik ging constant van de ene naar de andere baan. Heb van alles gedaan; horeca, schoonmaak, productie, thuiszorg, winkels, maar niets...niets is leuk.

Bovendien ben ik beetje een rebel en ga ik zo'n beetje tegen alles in. Zo ben ik tegen regeltjes, verplichtingen en autoriteit. Wil mijn eigen plan trekken en leven op mijn eigen manier. Lastig in deze maatschappij, merk ik.

Ik heb me erbij neergelegd dat ik de rest van mijn leven doodongelukkig zal blijven. Moe van de sleur/routine. Ik kan niet thuiskomen en werk even vergeten en laten voor wat het is. Ik ben er na werktijd zelfs nog mee bezig, dan zit ik al tegen de volgende dag op te kijken en kan ook niet echt genieten na werktijd.

Ik hou van vrijheid, dus ik hoop ooit iets voor mezelf te kunnen beginnen. Daar ben ik al soort van mee bezig. Mijn eigen plan trekken. Ideetjes genoeg. Freelancer lijkt me wel wat. Maar daarnaast nog genoeg andere dingen waar ik voor mezelf net mee ben begonnen ben. Lijkt me heerlijk werken vanuit thuis. Dus hopen dat dat gaat lopen en dat ik er van kan leven uiteindelijk.

Tot die tijd tot het gaat lopen moet ik helaas ieder rotbaantje aanpakken, om maar te overleven. Ik heb aan een BBL-opleiding gedacht, maar twijfel of ik dit aan zou kunnen. Dan komt er weer zoveel bij kijken, toch weer terug naar school, weer een leven vol verplichtingen, regels en huiswerk. En bovendien ben ik 27 en zou ik op mijn leeftijd al jaren werkervaring moeten hebben. Vrees dat ik ook om die reden nooit een baan in de administratie zal vinden en mocht ik die wel krijgen, dan moet ik maar boffen met leuke collega's en dat ik goed in de de groep lig en hopen dat ik elke dag om 8 uur op werk zijn niet snel zat zal worden. Ik ben nou eenmaal een nachtmens, altijd al geweest. Zo loop ik altijd wel tegen dingen aan die het leven moeilijk voor me maken.In luchtkastelen kun je niet wonen. Ik denk dat jij gewoon van het lapzwanserige soort bent, en dat het een kwestie is van een andere instelling. 'Dingen' maken jouw leven niet moeilijk, dat doe je zelf met je eigen gedrag.
quote:alexa85 schreef op 08 oktober 2013 @ 19:16:

[...]

Nou lijkt me vrij belangrijk een leuke baan. Je werkt nou eenmaal 1/3 van je leven.

Wat is het nut van het leven als je toch alles niet leuk vindt wat je doet? Je kan zo even volhouden, maar ik moet nog even door hoor, tot mijn 67ste wel te verstaan en om nou dag in en dag uit iets te moeten doen waar ik geen voldoening uit haal alleen maar om te kunnen eten/overleven, daar wordt geen mens gelukkig van op lange termijn.

En dan kan ik nog wel zo dankbaar zijn en proberen nog zo'n positieve instelling te hebben.Maar het is nooit echt, maar voelt meer als een masker.

Ik moet ook ieder maand leven van minder dan 1000 euro terwijl hier veel mensen zijn met inkomens ver boven de 1000.

Het is geen schande om je baan niet leuk te vinden, maar ik zou me gewoon wat minder slachtofferig opstellen.

Het doet me denken aan een quote uit Vicky Christina Barcelona: "Sommige mensen zijn chronisch ontevreden".

Mijn situatie is ook niet ideaal, weinig baan zekerheid, veel onbetaald overwerken en ik heb wel het geluk dat ik het erg leuk vind, maar toch....ik zou er veel negatiever in kunnen staan dan ik doe. Maar dat levert uiteindelijk ook geen fluit op.

Als freelancer heb je weer andere zorgen hoor en moet de schoorsteen nog steeds roken. Heb je ook niet altijd de 'vrijheid' om een klus niet te doen als je rekeningen hebt om te betalen. Man, ik verlang wl eens terug naar de sleur van een vaste baan, zou heel wat zorgen schelen.

Maar zolang je denkt dat dat het Walhalla is en nu alles kut met peren ja, dan blijf je ontevreden en is er inderdaad geen zak aan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:alexa85 schreef op 08 oktober 2013 @ 19:16:

[...]

Ik kreeg pas op mijn 30e voor het eerst een vaste aanstelling. Daarvoor heb ik heel veel baantjes gehad, sommige echt heel vervelend, en dat wilde ik inderdaad niet voor mij hele leven. Daarom heb ik naast mijn 40+-urige werkweek een Hbo-opleiding gedaan, versneld dus 3 avonden in de week van 19.00 tot 22.00 uur naar school. Het heeft dus de nodige effort gekost, maar nu kan ik relatief op mijn lauweren rusten in een 'best wel leuke' baan met een salaris van veel meer dan 1000 euro.

Het word je niet in de schoot geworpen en de meeste mensen hebben er zelf een boel voor moeten doen om een 'best wel leuke' baan met leuk salaris te krijgen. Als je op je eind 20e nog geen middelbare school diploma hebt, heb je er gewoon een beetje met de pet naar gegooid. Maar gelukkig heb je nog ruim 40 jaar de tijd om er iets aan te doen
Betjebig: helemaal eens. Ik krijg ook wel eens te horen dat ik makkelijk praten heb, want ik heb een leuke baan met redelijk salaris. Als ik dan voorstel dat iemand dat ook moet gaan doen, zeggen ze 'ja maar, dan moet ik eerst VWO doen, dan universiteit, dan promoveren met werkweken van 60+ uur en een half jaar onbetaald werken en dan begin je pas onderaan. Weet je wel hoe lang dat duurt?' Eh ja, dat weet ik, want gek genoeg kreeg ik deze baan ook niet nadat ik van de basisschool af kwam. Mensen zien graag de uitkomst, maar niet de investering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven