Handgeschakeld of automaat?

14-06-2008 22:26 48 berichten
Ik ben nog steeds op zoek naar een auto (had tijdje geleden topic over de Toyota Aygo geopend). Nu rijd ik de laatste tijd vaker in de auto van mijn moeders vriend en das een automaat. Eigenlijk bevalt me dat prima en ik zou best een automaat zelf ook willen.

Zag vandaag een peugeot 206 met 43000 op de teller voor net geen EUR 10.000.

Wat vinden jullie, handgeschakeld of automaat? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb een handgeschakelde auto en hoef geen automaat. Ik vind dat schakelen juist leuk. En gozertjes eruit rijden gaat ook prima (gozertjes hebben doorgaans zelf ook geen automaat).
Ik heb rijles in een automaat en heb een automaat gekocht voor als ik mijn rijbewijs heb. Ik hád les in een schakelauto. Verschrikkelijk. Toen ik op een dag midden op een rotonde stil kwam te staan vond ik het welletjes. Dat schakelen is niks voor mij. De automaat roels!
Ergo, ik ben te dom voor een échte auto
Alle reacties Link kopieren
Een Smart kan je zowel schakelend als in de automaat rijden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
[quote]eleonora schreef op 15 juni 2008 @ 09:29:

Ergo, ik ben te dom voor een échte auto X-D[/quote]

Nee hoor Leo, sommige auto's schakelen en rijden gewoon k*t.

Sportief met automaat: Wouter-van-Autoblog kan het veel duidelijker maken dan ik: de nieuwe Lexus IS-F met 420 pk en een 8-traps automaat: dat schiet lekker op!

Video Autoblog Lexus IS-F

Maar ik was er gewoon niet geschikt voor, voor een schakelauto. En dat schijnt nogal dom te zijn. Ik moet nu vaak een autowissel doen bij het lessen en dan tref ik altijd jonge jongens die het maar wat lachen vinden dat ik ze op kom halen in een automaat.

Ik lach lekker mee want wat kan mij het schelen, ik ben al lang blij dat ik het nu wel aan het leren ben, in een schakelauto bakte ik er geen ruk van.

Daarbij heb ik toch al verkering.....
Heb 21 jaar in (tweede of derdehands... ) schakelauto's gereden, en heb nu een tigstehands 14 jaar oude Nissan Micra met 170.000 km op de teller. Een automaat.

De bolide rijdt 1 op 15 zo ongeveer, niet veel meer of minder dan de andere auto's waar ik in heb gereden (en dat zijn er veul! :-))

Van mij hoor je dan ook niet dat een automaat (veel) duurder rijdt.

Ik vind het ideaal in de stad, in de file of op een helling, rijdt erg relaxt. En als ik in een schakelauto stap, ben ik daar ook weer zo aan gewend.
Wij hebben zowel een schakelbak als een automaat, en ik moe toegeven dat de automaat veel relaxter rijdt. En toch, als ik kiezen moet, kies ik de schakelbak.

Wij hebben een paar jaar geleden een Smart gehad, maar echt: wat een vervelend automaatsysteem zat daarin. Het handschakelen zonder te koppelen vond ik wel grappig, maar het automaatsysteem was bagger. Bij het overschakelen moest 'ie altijd eerst even denken of hij hem echt wel over wilde schakelen. Zo'n pauze tussen de versnellingen, waardeloos.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik heb een paar jaar een automaat gehad (MB 190E) en de laatste 2 auto's zijn handgeschakeld.

Het sportief rijden ligt ook echt aan het soort automaat, ik reed iedereen er uit met mijn oude pooierbak, helemaal als hij in de sportstand stond.

Tegenwoordig heb je ook auto's waarbij je kunt kiezen tussen schakelen (zonder koppeling) of automaat (tiptronic bij vw), lijkt mij echt een ideale combi

Heb er in gereden bij een slip- en griptraining van de ANWB, was een passat uit 2006 geloof ik, echt super!

Maar die zijn helaas nog vrij prijzig.

Het verbruik kan ik niet veel zinnigs over zeggen, de MB was een benzine uit 1990, de laatste een passat uit 2002 TDI, dus dat is appels met peren vergelijken

Je hoeft ook niet steeds je rem te gebruiken met een automaat, je gas loslaten als je goed anticipeert doet ook wonderen.

quattro35> 420 pk en een 8 traps automaat, wauwie!
Ik wil nooit meer een schakelbak. Het rijdt zo lekker relaxed rond met een automaat. Bijkomend voordeel is ook dat als je stilstaat op een helling je niet achteruit schiet als je weer op moet trekken. En aangezien ik in Zwitserland in de bergen woon is dat wel heel erg handig.

Je kan ook gewoon lekker een sigaretje roken achter het stuur omdat je 1 hand vrij hebt. In mijn schakelbak hing die peuk nogal eens los tussen mijn lippen omdat ik weer eens moest schakelen. Het is ook al een paar keer gebeurt dat die peuk dan tussen mijn benen viel. Probeer dat dan maar weer eens onder controle te krijgen zonder ongelukken .

Voor mij NOOIT meer een schakelauto.
[quote]miss_understood schreef op 15 juni 2008 @ 15:15:

Je hoeft ook niet steeds je rem te gebruiken met een automaat, je gas loslaten als je goed anticipeert doet ook wonderen.

Dat begrijp ik dus ook niet: als er niemand achter mij zit laat ik de auto vaak uitrollen. Gewoon het gaspedaal loslaten en dan loopt 'ie nog eindeloos door.

(Als je een route goed kent weet je best nauwkeurig hoe ver jouw auto doorrolt als je bij 80 of 100 het gas loslaat).

Scheelt in benzineverbruik.

Waarom sommigen dan met zo'n handbak steeds willen terugschakelen en op de motor afremmen is mij een raadsel.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

(Ik heb zelfs nog nooit een auto-met-handbak gehad. Eerst een hatchback met automaat, toen een sedan met automaat, en nu een stationcar met automaat, alles 2de of derde hands natuurlijk
Automaat maar dat kan ook niet anders. Tijdens het lessen in een schakelwagen kreeg ik met geen mogelijkheid het schakelen voor elkaar....ben toen uiteindelijk maar voor een automaat gegaan en heb nu dus mijn " automatenrijbewijs" .

Dit onder het motto: niet linksom dan maar rechtsom en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Als dit niet had gekund had ik naar alle zekerheid mijn rijbewijs nevernooit gehaald en nog steeds met de bus gemoeten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik heb bewust gekozen voor een automaat en ik wil echt niet anders.

Het rijdt gewoon heerlijk relaxt.

Altijd één voet èn een hand vrij, dat laatste is erg handig als je rookt

Het enige wat ik lastig vind is dat je wat langer en verder moet zoeken als je een tweedehandsje aan wilt schaffen.

Het is nl. niet zo dat als je naar een willekeurige garage gaat je daar de automaten voor het uitzoeken hebt.

De mijne rijdt overigens belachelijk schadelijk, 1 op 11, en dat voor een piepklein bakkie...

Maar er is iets mis met de schakelbak, het was een miskoop achteraf bezien......

Maarja, geen geld voor grote reparatie of een andere auto, dus ik moet het er voorlopig maar mee doen.

Ik ben al lang blij dát ik een auto heb, dankzij m'n lieve ouders
quote:nachtpaars schreef op 16 juni 2008 @ 02:14:

Ik heb bewust gekozen voor een automaat en ik wil echt niet anders.

Het rijdt gewoon heerlijk relaxt.

Altijd één voet èn een hand vrij, dat laatste is erg handig als je rookt

...

:

nou vraag ik me echt af: wat doe jij in vredesnaam met je voet als je rookt???

quote:sprokkelientje schreef op 15 juni 2008 @ 19:53:

Automaat maar dat kan ook niet anders. Tijdens het lessen in een schakelwagen kreeg ik met geen mogelijkheid het schakelen voor elkaar....ben toen uiteindelijk maar voor een automaat gegaan en heb nu dus mijn " automatenrijbewijs" .

Kom in mijn armen!

Ik ben niet de enige schakelstuntel op het forum!

Meid, ik had die hele versnellingsbak gewoon in mijn hand op een gegeven moment, zo blóednerveus werd ik van dat geruk en getrek (nee, dat moet niet, dat weet ik ook wel!) aan die pook. Heerlijk dat ik nu niet meer zelf in de benzine hoef te roeren.
quote:eleonora schreef op 16 juni 2008 @ 09:27:

[...]

Heerlijk dat ik nu niet meer zelf in de benzine hoef te roeren.
Een aantal mensen was mij al voor: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Tegenwoordig worden auto's zo comfortabel mogelijk gemaakt met automatische ramen, stoelverwarming etc etc en waarom dan nog handschakelen in godsnaam???

Ik zeg een automaat dus.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat is eigenlijk 'sportief rijden'?
quote:eleonora schreef op 16 juni 2008 @ 15:01:

Wat is eigenlijk 'sportief rijden'?Dat je stelselmatig probeert om het gaspedaal door het chassis naar buiten te trappen.
quote:sharra schreef op 16 juni 2008 @ 09:23:

[...]

nou vraag ik me echt af: wat doe jij in vredesnaam met je voet als je rookt???

haar sigaret aansteken die ze in haar hand houdt
quote:eleonora schreef op 16 juni 2008 @ 15:01:

Wat is eigenlijk 'sportief rijden'?Rijden op een sport motorfiets
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Gek eigenlijk dat het als niet-zuinig wordt gezien, een automaat. De hybride-auto's zijn alleen maar verkrijgbaar met een automaat. Die hybrides zijn trouwens wel voorzien van een traploze automaat (zoals ooit het pientere pookje van DAF) en dat rijdt wel zo relaxed.

Mijn vorige auto en die van mijn man hebben een schakelversnelling, wat een gedoe zeg.

Als je maar genoeg pk's hebt dan rijdt een automaat ook best sportief, bovendien zit er een sportstand op, dan wordt er automatisch sneller doorgeschakeld.
quote:eleonora schreef op 16 juni 2008 @ 09:27:

Kom in mijn armen!

Ik ben niet de enige schakelstuntel op het forum!

Meid, ik had die hele versnellingsbak gewoon in mijn hand op een gegeven moment, zo blóednerveus werd ik van dat geruk en getrek (nee, dat moet niet, dat weet ik ook wel!) aan die pook. Heerlijk dat ik nu niet meer zelf in de benzine hoef te roeren.Hier nog zo één. Mijn linkerbeen is een trilbeen. Koppeling lukte dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven