Vriendin verpest avondjes..

11-10-2013 13:48 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Al sinds jaar en dag heb ik een vaste vriendinnengroep van 7 meiden.. Bijna allemaal wonen we inmiddels op onszelf, een woont er nog bij haar ouders, drie gaan er zelden tot nooit meer terug naar hun ouders, en drie (incl ik) gaan in het weekend nog wel terug naar de ouders, omdat we daar nog bijbaantjes of andere verplichtingen hebben in het weekend..

Zo is het ontstaan dat we meestal op vrijdag- en/of zaterdagavond bij een van ons thuis, in een cafe of in een restaurant wat gaan eten/drinken met elkaar.

Dit gebeurt al jaren, en eigenlijk is het altijd wel gezellig. Tot de laatste 3/4 maanden.

In onze vriendinnengroep zitten redelijk wat carrieretijgers. Op een na doet iedereen minimaal HBO, en sommigen hebben hun studie al af en hebben al een interessante functie bij een Advocatenkantoor, Accountantskantoor of bij de Bank weten te bemachtigen.

Verder is iedereen redelijk down-to-earth, maar toch heeft iedereen ook wel een beetje een ego dat ze graag hoog willen houden, aanzien is in zekere zin toch wel belangrijk.

Degene met het grootste ego is de vriendin over wie ik hier spreek. Ze heeft een aantal studies gedaan, maar alles is op niets uitgelopen, en dit jaar heeft ze besloten om maar helemaal te stoppen met studeren. Ze is inmiddels 25 jaar, en om weer (voor de vijfde keer) in het eerste jaar van een studie te gaan zitten, daar had ze geen zin meer in.

Nu is juist deze persoon heel erg bewust met haar imago bezig, en bij haar draait heel erg veel om status, uiterlijk vertoon, dure kleding en populariteit. Altijd al is ze iemand geweest van erg veel praatjes maar ondertussen bijzonder weinig uitvoeren, maar tot voorheen was het eigenlijk nooit echt storend.

Nadat ze stopte met studeren werd dit gedrag echter veel en veel erger. Via een uitzendbureau heeft ze een fulltime baantje op de kop weten te tikken, maar in plaats van dat ze haar hand in eigen boezem steekt en gewoon zegt: Ik ga opnieuw beginnen, hard werken en zo alsnog proberen hogerop te komen, is ze alleen maar nog harder van de toren gaan blazen, ik vermoed uit onzekerheid omdat zij nu als enige van ons geen diploma meer zal behalen na haar middelbare school.

Elke keer als we samen zijn met een paar vriendinnen begint ze over zichzelf ; Hoeveel jongens haar geweldig vinden, naar eigen zeggen heeft ze een salaris van boven de 3500,- netto per maand (meer dan een beginnend Tandarts, Advocaat, Registeraccountant, Piloot en dat zonder enig diploma), over hoe geweldig haar werkgever haar vindt en als ik haar moet geloven is ze na de eerste week dat ze daar werkte al benaderd door haar baas of ze ooit het bedrijf over wil gaan nemen, omdat ze zo getalenteerd is naar eigen zeggen..

En zo gaat het de hele avond maar door. Ze is enorm arrogant naar meiden buiten ''ons'' groepje, kijkt op iedereen neer en heeft tegen iedereen een grote bek. Niemand is in haar ogen goed genoeg, en vorige week zit ze met droge ogen te vertellen dat er bij haar op het werk een paar ''domme'' medewerkers werken met ''alleen maar MBO'', die ze al helemaal onder de duim heeft, kennelijk niet eens beseffend dat zij zelf helemaal geen papiertje heeft gehaald.

Begrijp me niet verkeerd; Ik ben niet jaloers op haar baan, dit topic komt niet voort uit afgunst, maar ze verpest gewoon mijn hele avond op deze manier. De andere meiden zijn niet zo mondig en durven er niets van te zeggen, dus als iemand het moet doen dan ben ik het. Voorheen had ik echt zin in die avondjes en ging ik ook met de fiets omdat ik zin had om een drankje te drinken, tegenwoordig ga ik met de auto, blijf ik hooguit een uurtje om vervolgens doodmoe naar bed te gaan..

Toch ben ik er ook wel een beetje bang voor. Heel veel andere sociale activiteiten buiten deze vriendinnenavondjes heb ik niet, dus als ik hiermee nu de sfeer helemaal verpest dan is dat ook voorlopig voorbij. Daarnaast trap ik door er eens iets van te zeggen haar natuurlijk wel midden in haar ziel, en ik heb het idee dat ze over lijken gaat om haar aanzien te redden dus heb best kans dat zij mij in de toekomst alles gaat misgunnen als ik haar eens vertel dat ze normaal moet doen oid..

Wat is jullie mening hierover? Wat zouden jullie doen?
Mijn mening? Jullie zijn een stelletje kleuters allemaal.
Waarom schrijf je die beroepen allemaal met een hoofdletter? Tjongejonge wat zijn jullie een neuzelaars met zijn allen met je Advocaat, Tandarts en de Bank.

Ik zou zeggen Koning Keizer Admiraal
Komt allemaal wel goed schatje
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ze kan weinig goed doen jouw ogen hè?

Ik lees wel veel afgunst in je post.
quote:No___ schreef op 11 oktober 2013 @ 13:56:

Ze kan weinig goed doen doen jouw ogen hè?

Ik lees wel veel afgunst in je post.

Het zijn feiten waar ik me aan stoor, en waarvan ik me afvraag of en hoe ik er iets van moet zeggen..

Beetje vreemde reacties, want ik weet vrijwel zeker dat als jullie met zo iemand zouden zitten, je er ook niet heel vrolijk van wordt..
Ik snap al niet waarom jullie haar zo laten doordraven. Ik had al lang grapjes gemaakt of kritische vragen gesteld. En andere vriendinnen en vrienden ook. Maar dat is bij ons de sfeer.

En dat je bang bent voor haar (dat ze over lijken gaat) snap ik al helemaal niet. Dat is toch geen vriendschap?
Vaak groeien mensen toch uit elkaar. Heeft niemand van jullie dan andere vrienden gemaakt de afgelopen jaren?

Ik zou het allemaal wat proberen los te laten als je je zo ergert aan bepaalde mensen. Zoek gewoon mensen die beter bij je passen.
De enige manier waarop je als school dropout zoveel kan verdienen is op je rug. Of welk ander standje je klant van dat uur ook maar wil dat je aanneemt.

Ik snap dus niet dat jullie je laten inpakken door haar, als komt dit soort grootspraak vast voort uit een minderwaardigheids-gevoel.
Allemaal een "belangrijke" baan ,maar op sociaal gebied het niet verder kunnen schoppen dan een kleutergroep...
quote:rastan schreef op 11 oktober 2013 @ 13:53:

Waarom schrijf je die beroepen allemaal met een hoofdletter? Tjongejonge wat zijn jullie een neuzelaars met zijn allen met je Advocaat, Tandarts en de Bank.

Ik zou zeggen Koning Keizer Admiraal

Ik heb het niet over mijzelf. Ik heb het over vriendinnen die dit bereikt hebben, en waar ik zelf in bepaalde mate tegenop kijk en respect voor heb (zelf studeer ik nog)

Noem dit alleen maar om aan te geven, dat die vriendin die nu met alles gestopt is in mijn ogen probeert zich tussen hen te voegen met grote praatjes... Wat gewoon erg vermoeiend is om naar te luisteren, waardoor ik eigenlijk nooit meer zin heb in sociale activiteiten met dat groepje..

En aangezien dat groepje meiden wel mijn enige close sociale contacten zijn, heb ik eigenlijk nooit meer zin om iets met vriendinnen te ondernemen.. Daarom vormt het voor mij een probleem.

Verder heeft dit niets met opschepperij of zwartmakerij te maken. Ik ben hier (naar mijn weten) anoniem, dus zie er ook absoluut niet het voordeel van in om hier over wat dan ook op te gaan scheppen of iemand die jullie niet eens kennen gewoon lekker af te zeiken..

Was zelf eigenlijk van mening dat ik alles vrij objectief heb opgeschreven, het is zoals het is dus waarom mag ik dat niet schrijven?
Veel keuze heb je niet als je er iets aan wil veranderen:

- een paar duidelijke steken onder water geven/grapjes maken en hopen dat ze de hint snapt

- haar even one-on-one aanspreken op haar gedrag, en zeggen wat je zo tegensteekt

- haar niet meer uitnodigen bij die vriendinnenavondjes.

(ps: In tegenstelling tot anderen vind ik niet dat je je aanstelt, of dat je jaloers overkomt. Ik zou me ook doodergeren, maar had al lang iets gezegd tegen zo een 'vriendin'.)
Die vriendin laat misschien wel een hele andere kwestbare kant van zichzelf zien wanneer je 1 op 1 afspreekt en haar op de man afvraagt hoe het nu echt met haar gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:MilaDila schreef op 11 oktober 2013 @ 13:58:

Ik snap al niet waarom jullie haar zo laten doordraven. Ik had al lang grapjes gemaakt of kritische vragen gesteld. En andere vriendinnen en vrienden ook. Maar dat is bij ons de sfeer.

En dat je bang bent voor haar (dat ze over lijken gaat) snap ik al helemaal niet. Dat is toch geen vriendschap?

Het ligt wel vrij genuanceerd allemaal. Ik ben niet bang voor haar, maar ik heb nogal de neiging om totaal de verkeerde snaar te raken als ik tegen iemand wil vertellen hoe ik ergens over denk..

Tot voor de zomer hebben we zat leuke avondjes met elkaar gehad, alleen in haar leven zijn de laatste tijd wat heftige dingen gebeurd (relatie van 6 jaar over, besluiten te stoppen met studeren), allemaal toch wel dingen die je dagelijks leven en toekomstperspectief veranderen, en sinds dien is zij zo hoog van de toren gaan blazen..

Van het groepje waarmee we meestal zitten durft 1 meisje sowieso niets te zeggen, de ander denkt er hetzelfde over als ik maar heeft het er achter haar rug wel over, maar niet in haar gezicht, en ik tot nu toe heb het er ook met andere mensen over maar voel ook een sterke drang om tegen haar zelf te vertellen dat het niet zo leuk is om een hele avond door te brengen met iemand die alle aandacht naar zich toetrekt om vervolgens alleen maar verhalen te vertellen waarin zij perfect wordt neergezet..
Kun je haar niet een keertje alleen treffen? En haar dan voorzichtig duidelijk proberen te maken dat ze heus niet minder is omdat ze is gestopt met haar opleiding maar dat je haar opschepperij wel zat wordt? Dat ze leuk is om wie ze is en dat ze zich niet minderwaardig hoeft te voelen omdat ze is gestopt met studeren?
Ik was na 1 avond al klaar geweest met zo'n 'vriendengroepje', maar goed dat is mijn ding.
Ik zou eens proberen om het gesprek over een andere boeg te gooien: de ontwikkelingen in Next Top Model, of iemand nog een lekker chocolade-recept weet, wie heeft er zin om mee te gaan naar deze beurs... Of spreek af dat 'werk' een verboden onderwerp is vanwege Heel Veel Gedoe op jouw werk (verzin het desnoods ter plekke) en dat je bij je vriendinnen komt voor afleiding. Wie over werk begint, moet een rondje geven/doos chocola halen, zoiets.

Andere optie is om eens 1-op-1 met die vriendin af te spreken en te vertellen wat het met je doet als zij zo praat. Gebruik hiervoor de bekende 'ik-boodschappen' (ik krijg het gevoel dat... ik vind het lastig dat...).

En ik zou inderdaad ook een hobbyclubje oid in je omgeving zoeken, zodat je wat andere mensen leert kennen.
Misschien helpt het als je voor ogen houdt dat dat kind zich niet zo gedraagt om jullie een hak te zetten maar omdat ze ontzettend onzeker is als enige Dropout tussen al die Geslaagde Carrieretijgers. In die zin kan het ook nuttig zijn om eens te kijken naar je eigen aandeel: ben je niet op de een of andere manier bezig die onzekerheid van haar te voeden?

En als dat je allemaal teveel moeite is kun je natuurlijk ook altijd nog kappen met die club. Het is helemaal niet uitzonderlijk dat middelbare school-vriendschappen doodbloeden als men eenmaal begonnen is met een carriere.
Kan je niet gewoon van onderwerp veranderen? Begin gewoon over iets anders, op een gegeven moment lijkt het voor haar toch ook te gaan vervelen denk ik.

En door de manier waarop jij schrijft kan ik mij wel enigszins voorstellen waarom zij zo erg haar best doet om interessant over te komen. Ik denk dat zij vreselijk onzeker is, en dat jou groepje vriendinnen die zo status gericht zijn dat nog 10 keer erger maken.
quote:viva-amber schreef op 11 oktober 2013 @ 14:05:

Die vriendin laat misschien wel een hele andere kwestbare kant van zichzelf zien wanneer je 1 op 1 afspreekt en haar op de man afvraagt hoe het nu echt met haar gaat.

De dag dat ze stopte met studeren, en haar relatie net over was spraken we af ; Ze was voor het eerst sinds tijden eens rustig, niet zo blaterig en leek voor het eerst redelijk serieus bezig met wat ze wilde gaan doen in te toekomst... Voor het eerst ook geen praatjes over vanalles..

Maar drie weken later werd ze aangenomen voor die functie, en toen ging ze alleen nog maar 400% meer praatjes maken.. Het is in ieder geval iemand die zich nooit van haar kwetsbare kant zal laten zien..
Het lijkt me erg lastig om je er bij neer te leggen dat je helemaal geen opleiding meer gaat doen.

Als het echt een vriendin is, misschien een keer samen eten voor het gezamenlijke gebeuren en vragen hoe het echt met haar gaat?
quote:lisali schreef op 11 oktober 2013 @ 14:10:

[...]

De dag dat ze stopte met studeren, en haar relatie net over was s

....... Het is in ieder geval iemand die zich nooit van haar kwetsbare kant zal laten zien..Misschien heeft ze niet het juiste publiek. Kan ook nog hè?
Als je een keer apart iets met haar afspreekt in plaats van met jullie hele vriendinnengroep, komt er misschien wel een heel ander verhaal uit. Waarschijnlijk is ze erg onzeker en durft ze het niet toe te geven in een groep waar het iedereen schijnbaar voor de wind gaat.

Ik zou mij daar ook dood aan ergeren, in die zin snap ik je wel. Maar steken onder water geven waar de hele groep bij zit is ook niet echt volwassen. Heb je wel eens echt geïnteresseerd gevraagd hoe het met haar gaat en hoe ze zich voelt?
DE bank?

Maar ik snap het wel dat het geschroet je irriteert.

Heb je het al eens geprobeerd aan te kaarten? Hoeft niet zo zwaar gelijk toch?

Gewoon grappen dat je het over iets gezelligs wilt hebben ipv elkaar proberen te imponeren ofzo.
Kan het zijn dat jullie sowieso veel over werk en studeren praten? Zoals al eerder geopperd: probeer eens wat andere onderwerpen aan te snijden. Al dat geleuter over werk lijkt me sowieso dodelijk saai :Imao:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven