Vriendin verpest avondjes..

11-10-2013 13:48 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Al sinds jaar en dag heb ik een vaste vriendinnengroep van 7 meiden.. Bijna allemaal wonen we inmiddels op onszelf, een woont er nog bij haar ouders, drie gaan er zelden tot nooit meer terug naar hun ouders, en drie (incl ik) gaan in het weekend nog wel terug naar de ouders, omdat we daar nog bijbaantjes of andere verplichtingen hebben in het weekend..

Zo is het ontstaan dat we meestal op vrijdag- en/of zaterdagavond bij een van ons thuis, in een cafe of in een restaurant wat gaan eten/drinken met elkaar.

Dit gebeurt al jaren, en eigenlijk is het altijd wel gezellig. Tot de laatste 3/4 maanden.

In onze vriendinnengroep zitten redelijk wat carrieretijgers. Op een na doet iedereen minimaal HBO, en sommigen hebben hun studie al af en hebben al een interessante functie bij een Advocatenkantoor, Accountantskantoor of bij de Bank weten te bemachtigen.

Verder is iedereen redelijk down-to-earth, maar toch heeft iedereen ook wel een beetje een ego dat ze graag hoog willen houden, aanzien is in zekere zin toch wel belangrijk.

Degene met het grootste ego is de vriendin over wie ik hier spreek. Ze heeft een aantal studies gedaan, maar alles is op niets uitgelopen, en dit jaar heeft ze besloten om maar helemaal te stoppen met studeren. Ze is inmiddels 25 jaar, en om weer (voor de vijfde keer) in het eerste jaar van een studie te gaan zitten, daar had ze geen zin meer in.

Nu is juist deze persoon heel erg bewust met haar imago bezig, en bij haar draait heel erg veel om status, uiterlijk vertoon, dure kleding en populariteit. Altijd al is ze iemand geweest van erg veel praatjes maar ondertussen bijzonder weinig uitvoeren, maar tot voorheen was het eigenlijk nooit echt storend.

Nadat ze stopte met studeren werd dit gedrag echter veel en veel erger. Via een uitzendbureau heeft ze een fulltime baantje op de kop weten te tikken, maar in plaats van dat ze haar hand in eigen boezem steekt en gewoon zegt: Ik ga opnieuw beginnen, hard werken en zo alsnog proberen hogerop te komen, is ze alleen maar nog harder van de toren gaan blazen, ik vermoed uit onzekerheid omdat zij nu als enige van ons geen diploma meer zal behalen na haar middelbare school.

Elke keer als we samen zijn met een paar vriendinnen begint ze over zichzelf ; Hoeveel jongens haar geweldig vinden, naar eigen zeggen heeft ze een salaris van boven de 3500,- netto per maand (meer dan een beginnend Tandarts, Advocaat, Registeraccountant, Piloot en dat zonder enig diploma), over hoe geweldig haar werkgever haar vindt en als ik haar moet geloven is ze na de eerste week dat ze daar werkte al benaderd door haar baas of ze ooit het bedrijf over wil gaan nemen, omdat ze zo getalenteerd is naar eigen zeggen..

En zo gaat het de hele avond maar door. Ze is enorm arrogant naar meiden buiten ''ons'' groepje, kijkt op iedereen neer en heeft tegen iedereen een grote bek. Niemand is in haar ogen goed genoeg, en vorige week zit ze met droge ogen te vertellen dat er bij haar op het werk een paar ''domme'' medewerkers werken met ''alleen maar MBO'', die ze al helemaal onder de duim heeft, kennelijk niet eens beseffend dat zij zelf helemaal geen papiertje heeft gehaald.

Begrijp me niet verkeerd; Ik ben niet jaloers op haar baan, dit topic komt niet voort uit afgunst, maar ze verpest gewoon mijn hele avond op deze manier. De andere meiden zijn niet zo mondig en durven er niets van te zeggen, dus als iemand het moet doen dan ben ik het. Voorheen had ik echt zin in die avondjes en ging ik ook met de fiets omdat ik zin had om een drankje te drinken, tegenwoordig ga ik met de auto, blijf ik hooguit een uurtje om vervolgens doodmoe naar bed te gaan..

Toch ben ik er ook wel een beetje bang voor. Heel veel andere sociale activiteiten buiten deze vriendinnenavondjes heb ik niet, dus als ik hiermee nu de sfeer helemaal verpest dan is dat ook voorlopig voorbij. Daarnaast trap ik door er eens iets van te zeggen haar natuurlijk wel midden in haar ziel, en ik heb het idee dat ze over lijken gaat om haar aanzien te redden dus heb best kans dat zij mij in de toekomst alles gaat misgunnen als ik haar eens vertel dat ze normaal moet doen oid..

Wat is jullie mening hierover? Wat zouden jullie doen?
quote:roza34 schreef op 11 oktober 2013 @ 14:07:

Ik was na 1 avond al klaar geweest met zo'n 'vriendengroepje', maar goed dat is mijn ding.Het is niet het hele groepje he, eigenlijk is het maar 1 persoon..
quote:lisali schreef op 11 oktober 2013 @ 14:18:

[...]

Het is niet het hele groepje he, eigenlijk is het maar 1 persoon..Nah... Dan wippen jullie haar er toch uit?
Misschien dat dit wel haar steken onder water zijn, omdat ze het zo zat is dat jullie steeds over jullie geweldige vooruitzichten en fantastische opleidingen hebben.

Want eerlijk gezegd lijken 7 vriendinnen met behoorlijke ego's, die -laten wel wel wezen- in feite nog niets gepresteerd hebben, mij nu niet het meest geweldige gezelschap voor een leuke zaterdagavond.
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 oktober 2013 @ 14:09:

Misschien helpt het als je voor ogen houdt dat dat kind zich niet zo gedraagt om jullie een hak te zetten maar omdat ze ontzettend onzeker is als enige Dropout tussen al die Geslaagde Carrieretijgers. In die zin kan het ook nuttig zijn om eens te kijken naar je eigen aandeel: ben je niet op de een of andere manier bezig die onzekerheid van haar te voeden?

En als dat je allemaal teveel moeite is kun je natuurlijk ook altijd nog kappen met die club. Het is helemaal niet uitzonderlijk dat middelbare school-vriendschappen doodbloeden als men eenmaal begonnen is met een carriere.

Met doodbloeden heeft het niets te maken. We kennen elkaar al ons hele leven, vanaf de peuterspeelzaal zelfs. Niet dat dit per definitie betekent dat zo'n vriendschap niet kan doodbloeden, maar vooralsnog zie ik ook geen tekenen van zoiets..

Het is wel een persoon met wie ik in het verleden veel leuke dingen heb beleefd, maar momenteel valt er gewoon niet mee te leven. En voor het onzekerheidsgedeelte: Het is eerder zij die ons onzeker probeert te maken dan andersom..

Nooit heb ik een oordeel gegeven over het stoppen met studeren, maar andersom probeert zij ons wel steken te geven door te zeggen dat studeren eigenlijk onzin is, want je komt toch niet aan een baan ; Kortom, het komt er altijd op neer dat wat zij doet het enige juiste is..

Dit topic komt voornamelijk voort uit het feit dat ik het jammer en zonde vind hoe het nu gaat, en het graag anders zou zien. Ze liegt veel, tegen ons, haar ouders en haar ex ; Tegen iedereen vertelt ze andere verhalen. Tijdens het uitgaan gebruikt ze drugs, is ze agressief, hooghartig, maakt mensen die dat helemaal niet verdienen belachelijk en leeft in een waas dat zij boven alles en iedereen staat, terwijl ze zelf volgens mij niet eens weet waarom..

Ik ben er van overtuigd dat dit te maken heeft met het hooghouden van haar sociale positie, maar in feite bereikt ze er het tegenovergestelde mee.
Je bent vriendinnen, ik begrijp niet zo goed dat het allemaal buiten kant is...nooit iemand die vraagt 'hoe gaat het nou echt met je?'. Zal niet heel makkelijk zijn: studie mislukt en vriend weg. Blijkt baar kennen jullie elkaar allemaal niet goed genoeg om elkaar tot steun te zijn.

Zolang het goed met je gaat en je hoofd niet boven het veld uitsteekt....als het een beetje moeilijk wordt laten jullie elkaar zo insteek. Zo ben je toch geen vriendinnen.

Haar aanspreken....pff zinloos. Het is onzeker gedrag en zij zal zich meer gaan verdedigen. Probeer het eens met oprechte belangstelling, nodig haar eens uit om dat masker naar beneden te trekken door bijvoorbeeld zelf ook allemaal je masker een keer te laten vallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Katherina schreef op 11 oktober 2013 @ 14:20:

Misschien dat dit wel haar steken onder water zijn, omdat ze het zo zat is dat jullie steeds over jullie geweldige vooruitzichten en fantastische opleidingen hebben.

Want eerlijk gezegd lijken 7 vriendinnen met behoorlijke ego's, die -laten wel wel wezen- in feite nog niets gepresteerd hebben, mij nu niet het meest geweldige gezelschap voor een leuke zaterdagavond.

Die meiden die al die (in mijn ogen) goede banen hebben, zijn er niets eens bij als we afspreken, want die blijven in het weekend gewoon in de stad en gaan niet meer terug naar hun ouders.

Zelf heb ik het nooit over mijn opleiding of carriereperspectieven als we met elkaar zijn, simpelweg omdat zodra we ons eerste wijntje hebben besteld, zij begint met praten en zich ook absoluut niet interesseert in ons, haar enige doel is om in de beschikbare tijd die er is die avond zo veel mogelijk dingen over zichzelf te vertellen, waarna ik meestal na een uurtje mijn ogen niet meer kan openhouden en weer op huis aan ga..
Ga inderdaad eens een keer iets heel anders doen. Want echt hoor, 7 vrouwen die het op hun vrije avond hebben over hun werk en studie... Hoe kansloos is dat wel niet.

Ga gezellig taarten bakken met z'n allen, ga eens niet naar de kroeg maar doe eens iets waardoor je elkaar op een andere manier ziet. Doe iets kwetsbaars. Jullie allemaal!
Ik heb ook een vriendin gehad die vriendenavondjes verpestte. Niet op de manier waarop de vriendin van TO dat doet, maar wel op een manier die ook arrogant en ergerlijk was. Jammer, want 1 op 1 kon ik het wel met haar vinden. Ik heb haar uiteindelijk niet meer gevraagd en anderen deden dat ook niet meer. Ook aan 1 op 1 contact kreeg ik steeds minder behoefte. Soms groei je - om diverse redenen - nou eenmaal uit elkaar.
quote:lisali schreef op 11 oktober 2013 @ 14:26:

[...] simpelweg omdat zodra we ons eerste wijntje hebben besteld, zij begint met praten en zich ook absoluut niet interesseert in ons, haar enige doel is om in de beschikbare tijd die er is die avond zo veel mogelijk dingen over zichzelf te vertellen,En echt NIEMAND die dan durft te zeggen: Goh leuk allemaal maar zullen we het nu eens over iemand anders dan alleen jou hebben?
Okay, het ligt dus echt aan haar, is jouw mening. Dan moet je haar een keer één op één spreken en haar vragen hoe het echt met haar gaat omdat ze niet meer de vrouw is die jij vroeger kende.

Is ze niet enorm aan de speed?
lisali, waarom ga je niet in op de adviezen van mensen hier om een keer 1-op-1 met haar af te spreken?
quote:viva-amber schreef op 11 oktober 2013 @ 14:25:

Je bent vriendinnen, ik begrijp niet zo goed dat het allemaal buiten kant is...nooit iemand die vraagt 'hoe gaat het nou echt met je?'. Zal niet heel makkelijk zijn: studie mislukt en vriend weg. Blijkt baar kennen jullie elkaar allemaal niet goed genoeg om elkaar tot steun te zijn.

Zolang het goed met je gaat en je hoofd niet boven het veld uitsteekt....als het een beetje moeilijk wordt laten jullie elkaar zo insteek. Zo ben je toch geen vriendinnen.

Haar aanspreken....pff zinloos. Het is onzeker gedrag en zij zal zich meer gaan verdedigen. Probeer het eens met oprechte belangstelling, nodig haar eens uit om dat masker naar beneden te trekken door bijvoorbeeld zelf ook allemaal je masker een keer te laten vallen.

Ik heb dat wel met de andere meiden, maar niet met haar.. Vorige week gingen we dus wat drinken, en toen we net zaten begon een andere vriendin over dat ze had gereageerd op een huisje in de sociale huursector..

Voor ik de kans had daarop te reageren praatte ze er volledig overheen en begon over een nieuw en heel duur mantelpak dat ze had gekocht voor haar werk, dat haar baas een dure audi rijdt en 4 miljoen euro heeft geërfd van zijn vader en dat ze met het personeel uit eten waren geweest en de duurste champagne en kaviaar...

Ik probeerde door te vragen over die woning van die andere vriendin, maar ze zei alleen maar: Lisa, Lisa, Lisa LISA, ja maar weet je wat we ook nog kregen, MOET champagne, haha zo mooi joh, en wat denk je wat mijn baas doet, gooit het zo in de plantenbak hahaha wat een mooie kerel! En zo gaat het de hele avond een beetje door..
quote:lisali schreef op 11 oktober 2013 @ 14:26:

[...]

Die meiden die al die (in mijn ogen) goede banen hebben, zijn er niets eens bij als we afspreken, want die blijven in het weekend gewoon in de stad en gaan niet meer terug naar hun ouders.

Zelf heb ik het nooit over mijn opleiding of carriereperspectieven als we met elkaar zijn, simpelweg omdat zodra we ons eerste wijntje hebben besteld, zij begint met praten en zich ook absoluut niet interesseert in ons, haar enige doel is om in de beschikbare tijd die er is die avond zo veel mogelijk dingen over zichzelf te vertellen, waarna ik meestal na een uurtje mijn ogen niet meer kan openhouden en weer op huis aan ga..En dan zeg je: Jaaaaaaa vriendin, nu weet ik het wel. Ben je misschien nog benieuwd hoe mijn week was?
quote:saartje- schreef op 11 oktober 2013 @ 14:30:

lisali, waarom ga je niet in op de adviezen van mensen hier om een keer 1-op-1 met haar af te spreken?Paar berichtjes terug kun je lezen dat ik dit al heb gedaan..
Goh ze gebruikt ook drugs??!

Stuur je vriendin eens een lief kaartje met 'het lijkt me een moeilijke periode voor je, als er wat is kan je me altijd bellen.'

Ik denk zomaar dat ze dit nodig heeft.
quote:lisali schreef op 11 oktober 2013 @ 14:30:

[...]

Ik heb dat wel met de andere meiden, maar niet met haar.. Vorige week gingen we dus wat drinken, en toen we net zaten begon een andere vriendin over dat ze had gereageerd op een huisje in de sociale huursector..

Voor ik de kans had daarop te reageren praatte ze er volledig overheen en begon over een nieuw en heel duur mantelpak dat ze had gekocht voor haar werk, dat haar baas een dure audi rijdt en 4 miljoen euro heeft geërfd van zijn vader en dat ze met het personeel uit eten waren geweest en de duurste champagne en kaviaar...

Ik probeerde door te vragen over die woning van die andere vriendin, maar ze zei alleen maar: Lisa, Lisa, Lisa LISA, ja maar weet je wat we ook nog kregen, MOET champagne, haha zo mooi joh, en wat denk je wat mijn baas doet, gooit het zo in de plantenbak hahaha wat een mooie kerel! En zo gaat het de hele avond een beetje door..En dan zeg je: Jaaa, vriendin, hartstikke leuk, maar nu wil ik eerst even weten hoe het met dat huisje van andere vriendin zit.

[...]

Paar berichtjes terug kun je lezen dat ik dit al heb gedaan..Dus ooit één keer met haar apart afgesproken te hebben vind je wel genoeg? En dat noemt zich een vriendin? Misschien heeft ze wel iets meer steun en aandacht nodig dan alleen dat.
quote:lisa077 schreef op 11 oktober 2013 @ 14:15:

Kan het zijn dat jullie sowieso veel over werk en studeren praten? Zoals al eerder geopperd: probeer eens wat andere onderwerpen aan te snijden. Al dat geleuter over werk lijkt me sowieso dodelijk saai :Imao:

Wij praten überhaupt amper..

Ik ben nog degene die het dichtst bij haar staat, dus ze richt meestal haar verhalen aan mij. Ik begin echter regelmatig tegen een ander (ook dwars door een verhaal heen) over iets anders, maar die ander laat zich weer makkelijk overschreeuwen door haar, waardoor er eigenlijk constant een hele ongemakkelijke situatie van converseren ontstaat..

Ze is als een magneet die eigenlijk constant de aandacht naar zich toetrekt, en als je die aandacht van haar afhaalt dan voel je constant die kracht dat ze probeert het gesprek weer naar zich toe probeert te trekken..

[...]

Paar berichtjes terug kun je lezen dat ik dit al heb gedaan..Een keer heb je met haar afgesproken op de dag dat ze stopte met studeren, en haar relatie net over was.

Wil je iets voor deze vriendin betekenen of wil je hier alleen over haar klagen? Mag hoor, maar dan reageer ik niet meer.
Realiseer je dat dit jullie tendens is in deze groep. Je benoemt zelf heel duidelijk hoe jullie in elkaar steken. Die vriendin die je noemt, wil daar ook aan voldoen.

Jullie hebben heel duidelijk voor ogen wat jullie belangrijk vinden in het leven: status! Iemand valt dan al snel buiten de boot en als ze er dan bij wil horen, moet ze van goede huizen komen en hoog van de toren blazen.

Het wordt tijd dat jullie dit onder ogen zien. Een groep vriendinnen ontlenen vriendschap door er voor elkaar te zijn, alles te kunnen vertellen, openheid en eerlijkheid. En niet omdat jullie allemaal studeren en status belangrijk vinden.
Wauw. Een baan via een uitzendbureau en een salaris van boven de 3500? Hmmkay....
Maar geven jullie haar aanleiding om de hele tijd over die decadente dingen te praten? Iets in haar zal haar toch moeten triggeren om er steeds over door te blijven praten? Al is het maar ongeloof, bewondering, jaloezie etc. Ik zou het echt totaal niet interessant vinden als iemand deze dingen vertelde en er waarschijnlijk heel mat op reageren.
quote:saartje- schreef op 11 oktober 2013 @ 14:35:

[...]

Dus ooit één keer met haar apart afgesproken te hebben vind je wel genoeg? En dat noemt zich een vriendin? Misschien heeft ze wel iets meer steun en aandacht nodig dan alleen dat.

Oh nu is het opeens mijn schuld? pff

Dat was in die eerste mooie week van september, inmiddels alweer een maand geleden. Maargoed nu werkt zij ook fulltime, en op vrijdag en zaterdag zien we elkaar ook..

Hier zul je misschien tegenin gaan, maar ik ken haar al jaren, en als je op een zachtaardige toon aan haar vraagt hoe het met haar gaat krijg je toch alleen maar een antwoord terug in de sfeer van '' Ja gaat perfect joh, verdien zoveel geld dat ik niet eens weet wat ik er mee moet doen. Vorige week wel een hele mooie Moncler jas besteld, haha ja dat kan nu allemaal gewoon, zo heerlijk dat fulltime werken...

Ookal vraag je dan door ''Hoe gaat het nu echt met je, waarom doe je zo naar bijvoorbeeld tegen bedienend personeel soms, dat ben ik niet van je gewend'', krijg je een antwoord als : Huh wat bedoel je, ja bedieners dat zijn ook gewoon paupers, ze moeten gewoon mijn bestelling sneller langsbrengen. Weet je, anders gaan we volgende week lekker naar een dure tent, reserveren we een tafel en laten we een paar dure flessen champagne doorkomen, dat is tenminste echt een tent voor mij, niet dat paupercafe met dat domme personeel.. En dan kan je wel door gaan vragen, maar het heeft geeneens zin..

Ik ben geen psycholoog of mental coach ofzo..
quote:NYC schreef op 11 oktober 2013 @ 14:40:

Maar geven jullie haar aanleiding om de hele tijd over die decadente dingen te praten? Iets in haar zal haar toch moeten triggeren om er steeds over door te blijven praten? Al is het maar ongeloof, bewondering, jaloezie etc. Ik zou het echt totaal niet interessant vinden als iemand deze dingen vertelde en er waarschijnlijk heel mat op reageren.Ik heb meestal na een kwartier al moeite om mijn ogen open te houden, na een half uur begin ik op mijn klok te kijken, en een kwartier later zit ik alweer in de auto onderweg naar huis...
Lastige situatie. Heb je een idee wat je kunt doen om de situatie te verbeteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven