Behandeling bij GGZ stoppen

11-10-2013 19:39 87 berichten
Hoi,

Ik wil mijn therapie bij de GGZ stoppen. Het waarom laat ik liever even in het midden. Zijn er praktische zaken waar ik aan moet denken? Tips? Wat gebeurt er eigenlijk met je dossier wanneer je stopt?
Alle reacties Link kopieren
Je dossier blijft bestaan en er wordt een brief gestuurd naar de verwijzer, waarschijnlijk je huisarts.

Verder zou ik niet zo goed weten waar je aan moet denken als het vrijwillige hulpverlening is. Een afsluitingsgesprek plannen en klaar.

Is het opgelegde verplichte hulpverlening, dan ben je de sjaak als je stopt.
.
Hallo Laura, ik zou als ik jou was het even laten bezinken over een week nog eens jezelf afvragen wat je wil!

Ik ben nl. Ook gestopt met mijn behandeling bij TRTC, nu een half jaar geleden.

Ook ik ben boos omdat ik vastliep in mijn behandeling met als gevolg dat het nu wat slechter met me gaat.

En mijn dossier is na een half jaar gesloten, vorige week dus.

Nu ben ik vandaag over mijn toeren naar de huisarts gemoeten en

Kan nu daar gesprekken gaan doen mits ik dit wil.

Is niet fijn want dan kan je alles weer van voor af aan vertellen.

Schrijf op papier wat je dwarszit en wat je wil met jou behandeling, maar ga niet zomaar stoppen is mijn advies.

Groetjes en sterkte
Hoe wil je wel verder?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga je toch vragen waarom je stopt met je therapie. Je kunt dit het beste overleggen met je behandelaar. Als hij of zij het geen goed idee vindt dat je stopt, kun je natuurlijk alsnog stoppen, maar dan is het waarschijnlijk nog te vroeg. Als je stopt vanwege je behandelaar dan kun je dit aangeven bij de instelling waar je therapie volgt, zij kunnen dan een andere behandelaar voor je vinden.
Hoe ik nu verder wil vind ik een lastige vraag. Ik weet niet of therapie onderhand gewenning is geworden of dat ik er nog echt iets aan heb. Zo lang bij dezelfde behandelaar zitten is denk ik heel waardevol want zo iemand leert je goed kennen. Maar naarmate de tijd verstrijkt vind ik het lastiger in te schatten of het nog van toegevoegde waarde is.

Hoe weet je wanneer je een langdurig behandeltraject in gaat het klaar en afgerond is?
anoniem_112205 wijzigde dit bericht op 16-10-2013 21:53
Reden: Privacy
% gewijzigd
@Kiwikusje, ze weigeren me over te laten stappen naar een andere behandelaar. Helaas.
Je kiest uiteindelijk ergens wel je eigen behandeling (dat kan niemand voor jou bepalen), bij de GGZ duidelijk je grens stellen is wellicht ook een vorm van je eigen groei ipv ervoor weglopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb het 2x abrubt afgekapt. Beide keren omdat er geen klik was en ik er ongelukkiger en wanhopiger vandaan kwam dan dat ik er heen ging. Eerste keer 'gewoon' geen volgende afspraak gemaakt. 2e keer had ik er ook nog n psychiater en heb ik aan haar aangegeven dat ik me niet kon vinden in de diagnose en geen baad en wel schaad had bij de 'behandeling.

Ik heb toen zelf elders een fijne psychologen praktijk gevonden
Been there, done that, got the T-shirt.
Mag ik vragen bij welke GGZ-instelling je zit? Er is nl. nogal wat verschil!!! (Helaas)

En: In principe heeft de cliënt de regie. Behalve bij een maatregel zoals 'Voorwaardelijke RM" en zo, dan wordt het wat lastiger.

Maar verder, doe gewoon dat afsluitingsgesprek (je zal jezelf later dankbaar zijn, en trots!) en kijk of je via de huisarts, of via internet, ergens anders terecht kunt.
Carpe Noctem
Misschien een goed moment om eens op een rijtje te zetten wat jij nog precies nodig hebt aan hulpverlening.

Daarnaast kun je natuurlijk de PVP inschakelen om met jou mee te denken!
Ik kon ook niet met mijn behandelaar bij de ggz overweg op het einde. Omdat ik eigenlijk al niet meer kwam, me uitgeschreven. Heb wat ik geleerd heb meegenomen, en eigenlijk gaat het beter met me nu. Dat kan dus ook, en ben nu zeker 1,5 jaar verder.
Viva-amber, ben ik met je eens hoor. In het verleden heb ik ook op het punt gestaan te stoppen maar dat vond ik zwak van mezelf. Als iets je niet zint moet je er zeker niet meteen van wegrennen. Heb ik in het verleden ook zeker niet gedaan al, was dat op korte termijn wel het gemakkelijkst geweest. Maar na zoveel jaar proberen mag ik denk ik wel voorzichtig concluderen dat het tussen ons niet werkt....
Ik heb gewoon geen volgende afspraak gemaakt. Ik had haar al verteld dat ik een andere psycholoog had gevonden en dat ik dus niet meer naar de ggz zou gaan. Verteld ze doodleuk aan het eind van die afspraak dat ik even een nieuwe afspraak moet maken bij de balie. Het lijkt alsof er niet naar je geluisterd word en dit bevestigde het voor mij.

Ik heb nu een hele goede therapeut die mij echt helpt!
Frizzy, via welke weg kan ik een PVP inschakelen?
Ik heb ooit een brief geschreven naar mijn behandelaar. Ik was er klaar mee na een jaar, er was geen klik en het niets heeft geholpen.

Daarna belde ze me op dat ze dat alles zelf toch niet zo zag.

Heb duidelijk gemeld dat ik niet meer zou komen en daar kunnen ze dan verder niets aan doen.

Zover ik weet sturen ze een verslag naar de verwijzer en dat komt dan netjes in je dossier terecht.
Heb je hier iets aan?

http://www.pvp.nl/homepage/93-395.aspx
quote:Lauraontopic schreef op 11 oktober 2013 @ 21:12:

Frizzy, via welke weg kan ik een PVP inschakelen?

Als het goed is loopt er gewoon eentje rond bij je GGZ. Meestal staat er ook een folder van in het folderrek, wie het is enzo. Maar je kunt ook aan de balie vragen hoe je in contact komt met de PVP van jullie GGZ.

Succes!
Ik vind de aanpak van Christiane ook wel een goede, dan sluit je het af maar dan wel op je eigen manier.
Ik dnek dat het heel erg ligt aan wat je wil. Wil je helemaal stoppen met therapie? Dan zou je idd, een brief kunnen sturen, een telefoontje dat je alle afspraken af wil zeggen, of wat jij maar wilt of behoefte aan hebt.

Wil je nog wel therapie maar ergens anders, of met andere behandelaar, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om het hoger op te zoeken.

Persoonlijk geloof ik niet zo in te vertrouwenspersonen e.d. Toen ik zelf in een situatie zat (ik wou doorverwezen worden, maar had tegenwerking van een ouderwetse psychiater en mijn behandelaar), heb ik een brief geschreven naar het hoofd van mijn locatie en van onze provincie. 2 dagen later was het opgelost, verwijsbrief was verstuurd en heb ze niet weer gesproken.
Dank je Frizzy, dat is wel een goed idee eigenlijk, het inschakelen van een pvp!

Ik ga voor mezelf sowieso op papier zetten wat ik denk en wil en ga nog even goed nadenken over de wijze waarop het af wil handelen (telefoon, gesprek, ...)

@Glasrivella, ik wil eigenlijk niet stoppen met therapie. Heb ook overwogen om het hogerop te zoeken maar voel me ook op een of andere manier loyaal aan mijn behandelaar en het voelt vervelend om die te passeren en bij de "baas" te klagen. Onterecht misschien?

Wat heb jij, in grote lijnen, in die brief gezet?
Dat klagen kun je dus bespreken met de PVP, die kan meedenken over een handige aanpak.
Je hebt het recht om, als je geen klik/vertrouwen hebt met behandelaar, een andere behandelaar te kiezen. In de wet vastgelegd.

Ik ben ook behandelaar in de GGZ en bespreek dit met al mijn patiënten. Want wie heeft er baadt bij een behandeling waarbij je jezelf niet kan/wilt zijn?

Ik zou inderdaad contact opnemen met de PVPer, hij/zij kan je helpen hiermee en bemiddelen. Zeker omdat je zegt niet te willen stoppen met behandeling.
Dank voor jullie reacties.

Bijenkoningin, goed dat je dat zegt. Lees nu over het recht op vrije keuze van hulpverlener. Vreemd dat ze me daar nooit op hebben gewezen... Het was gewoon 'nee, kan niet' and that's it.

Kan het echter zo zijn dat wanneer ik aanspraak maak op dit recht ze binnen de GGZ gaan "samenspannen" en voorkomen dat een andere hulpverlener binnen dezelfde organisatie mij accepteert als client?

Ik heb de pvp'er gemaild. Hopelijk krijg ik snel reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven