Gezondheid alle pijlers

Roaccutane

13-10-2013 10:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over iets meer dan een week ga ik beginnen aan een Roaccutane kuur tegen acne.

In mijn situatie is het dat ik plotseling zware acne heb gekregen na het stoppen met de pil (er is ook PCOS geconstateerd bij mij). Dus het is niet dat ik al jaren sukkel met acne (werd waarschijnlijk door pil gebruik natuurlijk ook onderdrukt)

Mijn vraag, zijn er van jullie die ervaring hebben met Roaccutane? En ook eventueel met een vergelijkbare situatie als mij, dus plotselinge acne of acne waar een ''reden'' achter zit als PCOS bijvoorbeeld.

Moet zeggen dat ik door me dermatoloog al goed voorbereid ben ook op de bijwerkingen etc. maar toch altijd fijn om nog van andere te horen!
Ik heb de Roa geweigerd en ben onder behandeling gegaan van een acne instituut (ook acute acne in ernstige vorm). Vind de bijwerkingen echt veel te heftig om zoiets te willen slikken. Ervaring leert dat dermatologen ook niet helemaal eerlijk zijn over de ernst van de bijwerkingen.
Hi jvo,

Ik heb ook na het stoppen met diane mijn acne weer teruggekregen, het is wel minder erg dan voorheen, maar ik ben nu 28 en dan wil je toch echt geen acne meer. Ik denk zelf ook dat ik een vorm van pcos heb, maar daarvoor zou ik nog een keer naar de huisarts moeten, ik wordt namelijk ook onregelmatig ongesteld, ik heb nu een cyclus van 54 dagen. Wat voor cyclus heb je?

Als tip kan ik je wel geven, laat zuivel en suiker staan, dat kan helpen bij pcos en acne. Het heeft bij mij tot nu toe goed geholpen.

Ervaring met roaccutane heb ik niet, ik denk dat mijn acne daar niet ernstig genoeg voor is.
Hi Frizzy,

Wat doen ze bij het acne instituut?
Ik heb Roa een half jaar gebruikt en de bijwerkingen vielen bij mij erg mee. Zeer droge lippen had ik en moest ik constant insmeren en mijn huidje werd er heel mooi van - nooit spijt van gehad.
Ik heb ongeveer 6 maanden Roa geslikt. Werkt fantastisch maar zou het niet weer gebruiken.

Misschien is Frizzy's optie een goed alternatief.
Ik heb na lang sukkelen met huidtherapie ook roaccutane gekregen en ik zou het zo weer doen. Maar dat is niet nodig, want na die kuur was mijn zware acné voorgoed verdwenen. Inderdaad, droge huid en droge lippen en af en toe pijnlijke gewrichten maar dat was het zeker waard.
@nanase, Ik ben 22 dus ben tijd ''jeugdpuistjes'' ook wel voorbij, snap je zeker met 28! Ik ben 1 heel jaar niet ongesteld geworden dusja eigenlijk geen cyclus, na 1 jaar weer aan de pil begonnen en toevallig vandaag nu weer voor het eerst ongesteld geworden, gewoon na 1 strip. Het PCOS verhaal ja zit er ook beetje dubbel mee met alles. Dokter brengt het wel een beetje van ja, als je keer kinder wil kom maar terug verder is het niet zo erg (aangezien ik geen overgewicht heb) vaak komt het voor bij overgewicht, en is afvallen vaak ''de'' oplossing. Maarja het zit er wel. Heb ook veel gelezen over voeding/leefwijze vind ik ook zeker logica in zitten, maar geloof dokter zijn argumenten ook wel weer (is van mening dat het niet complete oplossing is) en op dit moment is me acne echt zo erg dat ik daar het geduld gewoon echt niet meer voor heb om van alles uit te proberen van zuivel of brood of wat dan ook een tijd te laten staan. Mijn acne beinvloed nu zo erg mijn dagelijksleven dat het niet gezond is.

Dokter vertelde me ook dat ik echt aan de pil moet (ik vond dit eerst ook raar omdat het probleem dan natuurlijk van binnenuit nog niet opgelost is) Je wordt wel ongesteld maar dat is kunstmatig om het zo maar te zeggen. Maar hij zegt dat in sommige gevallen de pil als ''medicijn'' wordt gebruik en in mijn geval dus ook. Als je niet ongesteld word is het goed om het af en toe door bijv. de pil te laten komen. In de loop van jaren kan niet ongesteld worden zorgen voor een tumor, je baarmoederslijmvlies kan dan kwaadaardig worden als ik het goed begrepen heb.

Sorry heel verhaal reageer op alles en iedereen tegelijk volgens mij...
Bedankt trouwens ook al voor de reacties van diegene die roaccutane hebben gebruikt! Niet alleen maar horror verhalen dus ;)
Ik heb ook weer acne na met de Dianepil gestopt te zijn. Ik gebruik nu 4 weken benzoylperoxide ('s avonds) en een antibiotica-lotion ('s ochtends). Het is wel al een stuk rustiger maar helemaal weg is het nog niet. Nog 2 weken en dan mag ik terug voor de volgende stap (orale anti-biotica). Roaccutane en veel andere middelen zijn voor mij geen optie ivm zwangerschapswens.

Ik hoop dat het je goed helpt en dat de bijwerkingen meevallen.
Hoi Kerstklok,

Hopelijk gaat anti biotica bij je werken, ik had doxiclyicine (als ik het zo goed schrijf), maar heeft niets gedaan. Het is bij mij alleen maar erger geworden. Dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen. Kan ook dat het erger bij me is geworden omdat ik tegelijk met de pil weer ben begonnen.

Roa inderdaad absoluut niet met zwangerschapswens, hoor ook wel eens dat als je zwanger bent het ook kan verminderen/verdwijnen door hormonen.

Maar dat is ook niet allemaal vanzelfsprekend natuurlijk. Hopelijk gaan de antibiotica werken voor je! Succes
Google eens op acne instituut Veldhoven.
Frizzy hoe zijn jouw eigen ervaringen met het instituut? en dan vooral resultaat?

Heb hier ook al veel info over proberen te weten te komen.

Buitenom de site van het instituut lees ik namelijk erg wisselende reacties. en dan vaak ook uiterste.

Reacties als: werkt geweldig super

of reacties als: werkt niet commercieel, geldklopperij etc.

vind ik 2 uiterste dus ook altijd moeilijk om zoiets te peilen.
Wat gek want ik heb destijds helemaal geen negatieve reacties op internet kunnen vinden. Ik heb een mooiere huid dan ooit tevoren. Resultaat was snel te zien, althans, verschil was snel zichtbaar. Het moest wel allemaal nog genezen natuurlijk. Ik had echt heel ernstige ontstekingen. Ik heb nooit ervaren dat ze commercieel zijn, juist erg lief en meedenkend. En ik ben heel blij dat ik de Roa heb laten staan en dat het op een natuurlijke manier kon.
Oke! Bedankt voor je reactie, ik heb ook erg veel ontstekingen en daarom ook best wel desperate zeg maar en wil dus zo snel mogelijk resultaat! Maar goed dat het bij jouw heeft gewerkt, en inderdaad natuurlijke manier of in ieder geval een niet zo een agressief middel als roaccutane hebt hoeven te gebruiken.
Roa is zeker af te raden als je psychisch kwetsbaar bent.

Overigens kan zou je er ook voor kunnen kiezen om alleen de vega test via hen te doen, en de ontslakking op eigen houtje. Reinigen van de huid door een huidtherapeut in je eigen buurt. Ik was echt de wanhoop nabij en heb hup het hele pakket genomen. Geen spijt van. Kosten opgevoerd bij de belasting.
Oke thanks, heb bewust van de dermatoloog ook 1,5 week bedenktijd gekregen, zal het allemaal nog eens door gaan namen. thanks
Frizzy mag ik vragen wat jij aan kosten kwijt bent geweest voor de behandeling? En ik lees even mee, hoor ook graag nog ervaringen van mensen mét en zonder roaccutane!

Hier wel al jaren acne. Na benzoylperoxide en lokale AB overgestapt op de diane. Die deed het prima voor mij. Jaar of 4 - 5 mooie huid mee gehad, tot dit voorjaar, toen de HA besloot dat ik er echt mee moest stoppen na alle berichtgeving over tromboserisico. Nu al bijna 3 maanden aan de minocycline systemisch en erytromycine lokaal, maar echt werken doet het niet. Evt volgende stap zou dus roa zijn, maar relatieve contra-indicatie omdat ik al een ander medicijn slik dat ook leverfunctiestoornissen kan geven. Zou dubbel risico betekenen. Bovendien ben ik zelf wat huivering voor de psychische bijwerkingen. Ik zit zelf goed in mn vel, maar in mijn familie komen depressies end. wel veel voor. Ben dus toch bang voor een zekere genetische kwetsbaarheid, die ik natuurlijk niet wil triggeren! Wst is jullie ervaring met bijwerkingen op psychisch vlak?
Altijd fijn inderdaad om ervaringen te horen!

Wat ik van doktoren en dermatoloog hoor is dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat er daadwerkelijk psychische bijwerkingen kunnen optreden door het medicijn zelf.

Ik heb zelf dat idee ook wel dat het klopt, voel me ook best down door de acne, maar kan wel relativeren dat het daar door komt en dat ik verder gewoon happy ben met wat ik heb en doe en alles. Dus denk zoals je zelf zegt dat je gewoon wel prima in je vel zit, je niet accuut door de roaccutane depressief wordt of andere psychische bijwerkingen.

Maargoed ben ook geen dokter maar is mijn mening/gedachte er over. de acne zelf kan denk ik wel zorgen voor psychische problemen. Als roa. dan kan helpen is het misschien even doorzetten en zeker gewoon in je achterhoofd houden dat het na de kuur en als het goed is ook al tijdens de kuur alleen maar beter gaat worden. Wel vervelend dat eventueel je ander medicijn niet samen zou kunnen of te veel zou worden voor je lever. Ben jij al wel eens bij een dermatoloog geweest of alleen nog bij de huisarts?
Kijk dat klinkt alweer geruststellend. Als ik t opzoek zijn psychische bijwerkingen ook absoluut maar een heel klein aandeel, maar je hoort er toch relatief vaak over. Ach, zal ook wel zo zijn dat mensen met ernstige bijwerkingen ook meer geneigd zijn dit met anderen te deken natuurlijk.

Zelf ben ik alleen bij mn huisarts onder controle. Maar deze heeft wel ervaring met roaccutane zelf voorschrijven, en persoonlijk heb ik ook alle vertrouwen in haar, dus dat komt wel goed! Nu afgesproken om de AB totaal 3 mnd te proberen, dat is nog een week of 2. Als er deze 2 weken geen wonderbaarlijke verbetering optreedt, ga ik maar weer eens overleggen
De kosten waren in totaal rond de 1000 euro denk ik? Wel wat terug gekregen van de belasting.

Ik ken een aantal mensen die wel degelijk verschrikkelijk depressief reageerden, met zeer negatieve gedachten. En iemand die na het stoppen dagbehandeling nodig had ivm heftige angsten. Mijn dermatoloog vond dat ik het ook wel kon proberen (terwijl ik ooit een (kleine) depressie heb gehad en in het verleden last had van paniekklachten) en informeerde me aanvankelijk niet over de psychische bijwerkingen.

Ik vertrouw die hele wereld rondom medicatie niet zo. Zij zijn de hele reden dat er nooit goede onderzoeken worden gedaan naar het verband tussen voeding, hormonen en acne. En dat de meeste dermatologen niks anders doen dan medicatie voorschrijven.

Ik ben acne vrij zonder medicatie. Het kan dus. Ben daardoor nergens afhankelijk van. Oké, een beetje dan van bietensap, omdat dát mijn huid het laatste zetje geeft naar perfect glad (en helaas sleep je het niet makkelijk mee naar verre vakantieoorden).
Ook ik heb hele erge acne gehad .

Bij mij kwam het door het gebruik van de implanon .

Ik kreeg een verwijzing voor de dermatoloog en kreeg antibiotica en diane 35 .

Dit hielp niet en ze stelde ook roaccutane voor .

Ik heb dit geweigerd i.v.m de bijwerkingen en een verwijzing gevraagd voor een huidtherapeut voor chemische peelingen .

En naar 2 behandelingen zag ik al een heel groot verschil .

Ik ben 5 keer geweest en helemaal van de acne af .

En qua pijn valt zo'n chemische peeling gigantisch mee , het is niet lekker , het brand een beetje maar pijn doet het niet echt en het duurt hooguit 3 minuten .
Begrijp jullie ook zeker, vind ik ook t moeilijke, omdat ik ook wel logica zie in voeding etc. maar bij mij is het bijvoorbeeld door een teveel aan testosteron door mijn pcos, dat ik acne heb. Ook heb ik al veel geld uitgegeven aan allerlei kuren (natuurlijke supplementen, cremes, accupuntuur etc) maar het helpt ook allemaal niet dus ja ik vind de keuze tussen medicijnen of ''natuurlijke'' oplossing moeilijk.
Dat instituut gaat ervan uit dat de oorzaak in je voeding ligt. Dus als dat bij jou niet het geval is...

En anders ga je toch alleen voor de vegatest?

Overigens heb ik ook ooit een topic geopend over bietensap, wellicht heb je er baat bij?
Heb de site ook uitgebreid bekeken, maar ben redelijk sceptisch, eerlijk gezegd. Ik snap niet hoe zo'n test allergieën kan vaststellen, het principe begrijp ik gewoon niet. Bovendien voor mij persoonlijk gebruik ik de meeste producten waarop getest wordt sowieso al niet; redelijk strikt vegetariër- geen vlees, vis, maar ook nauwelijks gelatine end. Daarnaast ivm lactose-intolerantie ook al jaren geen melkproducten. De ervaringen op internet zijn ook erg verdeeld, dus ik hou mn geld nog even in mn zak Ga wel je topic over bietensap opzoeken frizzy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven