Werk & Studie alle pijlers

Goede en slechte eigenschappen

15-10-2013 17:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet zoveel ervaring met sollicitatiegesprekken.

Heeft iemand met wel veel ervaring tips voor mij over de vraag: wat zijn je goede en slechte eigenschappen ? Ik kan ze natuurlijk wel verzinnen.. maar wat wil een werkgever nou graag horen ?

Ook de vraag waarom je nou graag bij dat bedrijf wilt komen werken vind ik altijd zo'n lastige.

Zie er echt als een berg tegenop, dat hele verkooppraatje over jezelf.

Ik wil gewoon heel graag weer een baan !
Wat ik zou doen is de baan analyseren en bekijken welke eigenschappen je daarvoor nodig zou kunnen hebben. Daarna kijk je welke je van die eigenschappen al bezit en deze gebruik je in het gesprek! En algemene goede eigenschappen kunnen natuurlijk nooit kwaad!

Let erop dat je goede eigenschappen wel kunt 'aantonen' dus voorbeelden kunt geven zoals: noem eens een situatie waarin jouw accuraatheid een voordeel voor jou of je team heeft opgeleverd?

Qua slechte eigenschappen zou ik een beetje op de vlakte blijven, vind het altijd naar als een potentiële werkgever ernaar vraagt. Ik vraag zelf bij sollicitanten welke eigenschappen ze nog meer zouden willen ontwikkelen of verbeteren, dus dan zou ik het een beetje in die hoek duwen!

Succes!
Dat je gemotiveerd bent, zowel samen en zelfstandig kunnen werken, flexibel zijn (vooral in deze tijd), en een vlotte babbel.

Zorg dat je je goed inleest over het bedrijf, en vraag je dan af wat je leuk of interessant vindt aan het bedrijf.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Wat een werkgever wil horen is of je zelfkennis hebt, en weet hoe je met je mindere kanten omgaat.
Ik heb vaak het idee dat mensen soms een slechte eigenschap noemen waarin ze stiekem ook een goede eigenschap verpakken.

Men zal bijvoorbeeld nooit zeggen "ik ben aartslui" of "ik kan niet omgaan met stress" als slechte eigenschap, want iedereen vindt dat namelijk een slechte eigenschap... maar je hoort bijvoorbeeld wel "ik kan soms bot overkomen/zin doordrijven/over mensen heenlopen", volgens mij zodat ze daarin eigenlijk hun goede eigenschap "assertiviteit" verpakken. Opvallend vaak gehoord namelijk, deze "slechte eigenschap"...
Probeer slechte eigenschappen om te buigen in iets positiefs zoals "soms wil ik te veel mijn best doen maar ik zal zorgen dit onder controle te houden" het is een lastige vraag maar probeer er een mooi verhaaltje van te maken. Soms vragen ze dit trouwens helemaal niet hoor succes.
quote:NYC schreef op dinsdag 15 oktober 2013 17:48 Ik heb vaak het idee dat mensen soms een slechte eigenschap noemen waarin ze stiekem ook een goede eigenschap verpakken.

Men zal bijvoorbeeld nooit zeggen "ik ben aartslui" of "ik kan niet omgaan met stress" als slechte eigenschap, want iedereen vindt dat namelijk een slechte eigenschap... maar je hoort bijvoorbeeld wel "ik kan soms over bot overkomen/zin doordrijven/over mensen heenlopen", volgens mij zodat ze daarin eigenlijk hun goede eigenschap "assertiviteit" verpakken. Opvallend vaak gehoord namelijk, deze "slechte eigenschap".., Ja die heb ik ook vaak gehoord! Daarom verpak ik hem nu anders, als je concreet vraagt naar slechte eigenschappen klopt het 9 van de 10x niet wat ze zeggen haha. Je kan jezelf niet verkopen aan de hand van een slechte eigenschap. Wel aan de hand van eigenschappen waarvan je weet dat die nog beter ontwikkeld moeten worden of waarin je sturing nodig hebt. Zelfkennis dus!
Wees eerlijk, en te gemaakt.

Persoonlijk vind ik het altijd een afknapper wanneer mensen geen slechte eigenschappen weten. Of wanneer dit verkapte goede eigenschappen zijn. Zoals; ik kom altijd te vroeg (ik ben dus punctueel), ik ben te netjes (geen slordervos), etc. Ik heb liever iemand die zegt; 's morgens voor mijn eerste kop koffie moet je niet te veel tegen me zeggen,
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt allemaal !

Natuurlijk weet ik zat slechte eigenschappen over mezelf, maar die wil de werkgever echt niet horen hoor. Daarom "weten" mensen ze vaak ook niet, denk ik.

Dat "ik ben soms te".... heb ik al vaker gehoord.

Hamerhaai, wat bedoel je met : (wees eerlijk) en te gemaakt ?
Inderdaad niet slechte eigenschappen noemen die je eigenlijk positief bedoelt, zoals 'ik ben erg eigenwijs'. Je kunt best eerlijk zijn over mindere kanten, en zeg er dan bijvoorbeeld bij dat je je daar echt van bewust bent en dat je daaraan wilt werken.
Daarom vind ik het eigenlijk ook een slechte vraag. Als men namelijk echt eerlijk is dan snijdt men zich misschien in de vingers omdat een echte slechte eigenschap (lui, slecht luisteren, afspraken vergeten, veel fouten maken) nu eenmaal niet verkoopt, maar men volgens mij ook niet zit te wachten op antwoorden als "ik krijg altijd te horen dat ik een TE netjes ben, of een

TE sterke eigen mening heb/andere mensen soms te weinig ruimte geef". Maar de kans is groot dat mensen wel met zoiets aankomen, om het eerste te voorkomen.

De vraag is dan alleen: zijn die mensen echt allemaal zo netjes, punctueel en assertief?
'Mijn slechte eigenschap is dat ik eerlijk ben.'

-'Dat is toch geen slechte eigenschap?'

'Het kan me geen hol interesseren wat jij denkt.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven