Gezondheid alle pijlers

Gebroken enkel, tips?

12-10-2013 16:55 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met het herstel? Gistermiddag gebeurd, op straat gevallen en heel stom terecht gekomen. De chirurg vond het een hele vreemde breuk omdat ik niks extreems deed. Is op drie plekken gebroken en er zitten nu schroefjes en een plaat in. En gips. Ik ben vandaag naar huis gestuurd maar de pijn valt flink tegen, pijnstillers helpen niet. En bewegen gaat echt niet. Ik kan niet van de wc afkomen zelfstandig, heb overal hulp bij nodig. Ook met krukken doet het pijn. En dit 6 weken nog?

Mijn vragen, word de pijn minder en hoelang duurt dit? En is het normaal om in het begin niet meer dan een paar stappen met kurken te kunnen lopen. Traplopen is dat ooit haalbaar? Ook heb ik het gevoel dat de gips echt zo zwaar is. Is dat normaal? Waar ik vooral benieuwd naar ben is het herstel. Hoe lang duurt het voor je weer echt normaal kan lopen?

Bedankt alvast!
Iemand een idee of veel pijn erbij hoort ondanks de tramadol en diclofenac? Ik twijfel of ik weer moet bellen.
Iemand een idee of veel pijn erbij hoort ondanks de tramadol en diclofenac? Ik twijfel of ik weer moet bellen.
Als je twijfelt moet je bellen, punt

Maar: hoe zit/ lig je!? Echt been hoog, hoger dan je hart?

Wat slik je en op welke tijdstippen?

Waarmee ik bedoel: als je je voet echt hoog hebt èn je slikt genoeg pijnstillers, is er iets anders aan de hand. Maar misschien heb je je voet niet goed hoog e/o slik je te weinig pijnstillers
Je bent zelf een theepot
Bedankt voor je reactie SuzanneSuus, Ik neem om de 5 uur een tramadol, 3 per dag. Daarnaast 4 x per dag 1000 mg paracetamol, twee keer neem ik daar 1 diclofenac bij, dus 2 per dag.

Ik zit echt met mijn voet omhoog, hoger dan mijn hart maar niet tijdens het slapen omdat dat echt niet gaat.
25 of 50 mg diclofenac?

Slik je alles netjes verdeeld over de 24 uur? Maw zit er nergens een gat qua medicatie waardoor je spiegel te laag kan worden?

Dus de pcm echt a 6 uur, de tramadol a 8 uur, de diclofenac a 12 uur?

Hoe zien je tenen eruit? Niet wit of blauw? Zijn ze warm?

Kun je in bed iets onder je matras aan het voeteneind leggen? Dat is beter dan een kussen onder je been.
Je bent zelf een theepot
Bedankt nog voor je reactie Suus sorry dat ik nu pas weer reageer. Had toch gebeld met de HP en gips zat wederom te strak door zwellingen.

Heb nu ander gips waar ik voorzichtig op mag steunen. Heb weer het gevoel dat het strak zit en probeer mijn voet zoveel mogelijk omhoog te houden. De pijn is nog aanwezig maar veel minder.

Bij het verwijderen ben ik geschrokken van de littekens. Aan de ene kant wel 25 cm lang. De chirurg zei dat het een gecompliceerde breuk was, dwars door midden aan die kant. De andere kant is een simpele breuk. Ik ben bang dat het nog lang gaat duren tot het herstel en soms zie ik het somber in.Nog 4 weken dit gips en dan mag het eraf.

Iemand positieve verhalen?
Positieve verhalen.....zoals ik al eerder schreef, had ik zo'n 16 jaar geleden ook een zeer gecompliceerde enkelbreuk (totaal verbrijzelde vork). Ook 2 littekens waarvan aan 1 kant ook zo'n 25 cm lang....Helaas.

Het was destijds de raag of dit en hoe dit nog goed zou komen. Ik was net voor de operatie ook bijna mijn voet kwijtgeraakt omdat hij al bezig was met afsterven...brrr gruwel er nog van als ik het opschrijf.

Ik heb me heel goed gehouden aan het advies van de orthopeed. Vooral eerste 6 weken totaal niet belasten, nooit meer rennen of springen.

Bij de laatste controle zei de orthopeed dat ik heel veel geluk had gehad en dat het een wonder was hoe het zich had hersteld, alleen wist hij niet voor hoe lang het zo goed zou blijven gaan. Dat heb ik altijd goed onthouden maar ik heb er nooit meer last van gehad! Inmiddels 16 jaar geleden en het gaat nog steeds goed met mijn enkel.

Ik wandel zo'n 1,5 uur per dag (stevig doorlopen) en dat gaat prima.

Ik kan geen 3 uur achter elkaar lopen, dat trekt die voet niet maar verder gaat het goed.

O ja en hakken zijn (helaas) ook verleden tijd maar ja daarbij heb ik mijn voet nog!

Ik loop wel op goede schoenen en laarzen maar daar zijn tegenwoordig ook leuke van! Geen orthopedische schoenen trouwens.

Het metaal in mijn enkel (platen, schroeven ed.) moet er in blijven mits ik er geen last van krijg, dit is niet het geval. Het zit er al 16 jaar in!

Mijn advies: luister naar je lijf en je arts!

Ik weet dat het vreselijk balen is dat je nog niet mag lopen...maar echt vertrouw er op dat het goed komt!

Stekte met je herstel!
Bedankt voor je reactie Sanne88.

Bij jou klinkt het echt ernstig, voet afsterven brrr idd. Gelukkig is het toch nog goed gekomen dat geeft me idd wel hoop.

Geen hakken meer, niet meer kunnen rennen en springen vind ik toch erg. Ik hou heel erg van dansen en hakken. Hoop dat dat bij mij niet het geval is.
Iemand nog ervaringen of tips?
Is het normaal om niet langer dan 5 minuten op krukken te kunnen lopen? Ik voel de muren op me af komen en kan niks doen. Ik moet nog zeker 4 weken in het gips.
Krukken lopen gaat moeizaam ja, maar het went wel een beetje. Je armen worden sterker. .
Ruim 2 maanden verder. Loop nog steeds met krukken. Gips is er 5 weken geleden af gegaan. Herstel valt me echt tegen. Veel pijn, zwelling en stijfheid. Over 4 weken terug voor weer een foto, er zat nog een klein scheurtje in.

Nog ervaringen met herstel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven