Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Trouwens, ik heb krullen; waarom heeft zwarte piet krullen, boehoe.
quote:quinacridonerose schreef op 20 oktober 2013 @ 11:04:

[...]

Behalve sinterklaas zijn geen van de tradities die je noemt typisch Nederlands.

Even los daarvan: waarom is het sinterklaasfeest verpest als het uiterlijk van zwarte piet word aangepast?

Kan me niet voorstellen dat alles daar van afhangt.

Als kind vond ik sinterklaas ook leuk hoor, maar heus niet omdat zwarte piet er als een karikatuur van een zwarte man uitzag.

Simpelweg omdat het draagvlak er niet is.

De overgrote meerderheid voelt zich niet bezwaard omdat de link niet gelegd wordt.

De tegenstanders daarentegen zwelgen in een slachtofferrol die alleen hun voorouders past.

Die overgrote meerderheid daarentegen, vindt dat het daar part noch deel aan heeft en zet dus gewoon de bokkenpruik op.

Cirkeltje rond.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:kadanz schreef op 20 oktober 2013 @ 10:58:

[...]

Ok, we hebben nu pagina na pagina aangetoond dat Zwarte Piet wel degelijk een racistische karikatuur is uit het racistische verleden en nog hou jij vol dat Zwarte Piet niks met hun uiterlijk te maken heeft?

Ik kan een heel end meekomen met het feit dat het niet racistisch bedoeld is, maar ga nou niet ontkennen wat het overduidelijk is..

"We' hebben helemaal niets aangetoond. Pagina's lange herhalingen tonen helemaal niets aan.

Ik ontken het wel. Dus.
quote:Vinyl schreef op 20 oktober 2013 @ 11:04:

En toch vind ik dat associatie van de huidige piet met slavernij van destijds net zoiets als associatie Sinterklaas met de kerk. Omdat hij ooit is ontstaan uit dat verhaal ziet hij er zo uit. Piet ook.

Is de (nogmaals sprookjesfiguur!) Sinterklaas daarom nog een heilige en verbonden aan een kerk: nee natuurlijk niet. Is piet nog een slaaf: nee natuurlijk niet.Nou ja, Sinterklaas is natuurlijk wel een heilige. Hij heet niet voor niets Sint en Goedheiligman.
Am Yisrael Chai!
quote:mali30 schreef op 20 oktober 2013 @ 11:08:

En ze zijn super goed terecht gekomen, want je overgrootvader was minister, of iets ánders hotemetoterigs? Jij vindt jezelf erg superieur, want iedere andere mening is dom, stom of kortzichtig!Fashion, je moet dankbaar zijn dat je voorouders als slaaf verhandeld zijn. Daar komt het op neer, dus nu netjes je mondje houden en niet klagen.
quote:ThunderassMan schreef op 20 oktober 2013 @ 11:10:

[...]

"We' hebben helemaal niets aangetoond. Pagina's lange herhalingen tonen helemaal niets aan.

Ik ontken het wel. Dus.Dan ben je ziende blind, horend doof, met het inlevingsvermogen van een garnaal.
quote:kettle schreef op zondag 20 oktober 2013 11:09 Trouwens, ik heb krullen; waarom heeft zwarte piet krullen, boehoe.Prima voorbeeld.
@FV: juist, dat is zijn oorsprong, vandaar ook zijn naam en kleding. Maar hij is in het heden toch op geen enkele manier meer gelinkt aan kerk of religie? Dat hebben we toch ook losgelaten?
Regenboogpieten? Alsjeblieft niet zeg. Geen porum.

Gekleurde pieten zijn toen getest. Kinderen waren er doodsbang voor.

Ik begrijp echt niet dat mensen zwarte piet negatief vinden ( kijk er eens naar zonder in discriminatie te kijken maar puur objectief).

Als je dan objectief kijkt dan zie je vrolijke kinderen die blij zijn om deze aardige, lieve en gekdoende man/vrouw te zien. Kinderen houden van zwarte piet. Het is juist een positief iets dan.
quote:kadanz schreef op 20 oktober 2013 @ 11:09:

[...]

Het gaat niet per sé om die associatie. Waarom blijft men dat herhalen?

Ik ben je kwijt...

In een eerdere post voer je die associatie juist aan.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Hou toch op kadanz, met je verongelijkte gedoe! De overgrootouders van mijn kinderen zijn Portugese slaven geweest, Goddank is er een hoop veranderd, en hoeven mijn kinderen idd niet zo meer te leven! Dat IS wat ik zeg.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:lammy schreef op 20 oktober 2013 @ 11:00:

Kom op zeg, dit gaat totaal niet over zwarte piet! De enige reden is het om zeep helpen van Nederlandse tradities.

Hierna volgt kerst, Pasen, Pinksteren enz enz.

Dat zal wel meevallen, Kerst wordt in heel Europa en Amerika gevierd, dus dat laten ze wel met rust. Pasen en Pinksteren zijn, kerkelijk gezien, nog belangrijker feestdagen dan Kerst, bovendien komen daar geen hulpjes aan te pas (hazen horen we er niet over, dat scheelt).

Ik vind het echt jammer dat deze discussie elk jaar weer terugkomt, vanaf het moment dat de eerste pepernoot gesignaleerd wordt, barst de bom weer.
quote:kadanz schreef op 20 oktober 2013 @ 11:11:

[...]

Dan ben je ziende blind, horend doof, met het inlevingsvermogen van een garnaal.Ik zie het er ook niet in hoor en ik beschik wel degelijk over empathie, intelligentie en ben behoorlijk ruimdenkend. Maar als je er racisme is wilt vinden kun je het vast zo draaien ja...
http://www.nrc.nl/heijne/2013/10/20/pijn-2/

Heel mooie column over de Ewige Wiederkehr van dit soort kwesties de laatste tijd.

"Wie maar ten strijde blijft trekken tegen zichzelf verheven voelende ‘goede’ mensen, zonder ooit een schandaal als een probleem te willen zien, vecht de vorige oorlog uit. Want intussen worden al die terugkerende discussies allang weer gekleurd door sentimenten die door de achterdeur van de samenleving zijn binnengeslopen en die het gevoel van miskenning ruim voorbij zijn – zuivere hatelijkheid en ongeremde haat. Je daar stug blind voor houden, uit afkeer van de betweters van weleer, is nieuwe politieke correctheid."

Ik ben voor pieten in alle kleuren van de regenboog, daar ligt geen kind wakker van.
quote:BlauwTheekopje schreef op 20 oktober 2013 @ 11:13:

Ik begrijp echt niet dat mensen zwarte piet negatief vinden ( kijk er eens naar zonder in discriminatie te kijken maar puur objectief).

Als je dan objectief kijkt dan zie je vrolijke kinderen die blij zijn om deze aardige, lieve en gekdoende man/vrouw te zien. Kinderen houden van zwarte piet. Het is juist een positief iets dan.

Regenboogpieten?

Dan krijgen we niet de VN maar de Russen op ons dak!

quote:kadanz schreef op 20 oktober 2013 @ 11:11:

[...]

Dan ben je ziende blind, horend doof, met het inlevingsvermogen van een garnaal.Gevalletje projectie?
quote:BlauwTheekopje schreef op 20 oktober 2013 @ 11:13:

Als je dan objectief kijkt dan zie je vrolijke kinderen die blij zijn om deze aardige, lieve en gekdoende man/vrouw te zien. Kinderen houden van zwarte piet. Het is juist een positief iets dan.Als je objectief kijkt dan zie je juist die blackface, de oorspronkelijk racistische karikatuur van een neger. Juist dan vraag je je af wat hier in hemelsnaam de bedoeling van is.
quote:mali30 schreef op 20 oktober 2013 @ 11:08:

Ik voel helemaal geen haat, hoe kom je daar nu bij? In mijn leven is slavernij helemaal geen issue. Jij begon over voorouders die zich in Nederland gevestigd zouden hebben, dat argument weerleg ik want het is nu eenmaal zo dat mijn voorouders zich nergens vrijwillig gevestigd hebben. In de honderden jaren daarna is mijn familie altijd Nederlands geweest, dus waarheen zou ik dan moeten oprotten? Naar god weet waar in Afrika waar 300 jaar geleden een voorouder van mij is gejat? Is dat dan je punt?

En ze zijn super goed terecht gekomen, want je overgrootvader was minister, of iets ánders hotemetoterigs? Jij vindt jezelf erg superieur, want iedere andere mening is dom, stom of kortzichtig!Ja, mijn familie is inderdaad redelijk hotemetoterig. En daar ben ik trots op, inderdaad. Ik vind mezelf niet per se superieur, al moet ik zeggen dat ik altijd wel in mezelf moet gniffelen als de stereotiepe Henk en Ingrid denken meer Nederlander te zijn dan ik omdat ze toevallig blank zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:Murdoch schreef op 20 oktober 2013 @ 11:14:

Ik ben voor pieten in alle kleuren van de regenboog, daar ligt geen kind wakker van.

Ja, dat waarborgt de traditie wel van het zwarte kwaad (de duivel). Top!

Zullen we Kerstman ook meteen maar vrouwelijk maken?
quote:ThunderassMan schreef op 20 oktober 2013 @ 11:15:

[...]

Gevalletje projectie? Handjes voor de ogen van je smiley, ziende blind dus.
quote:mali30 schreef op 20 oktober 2013 @ 11:14:

Hou toch op kadanz, met je verongelijkte gedoe! De overgrootouders van mijn kinderen zijn Portugese slaven geweest, Goddank is er een hoop veranderd, en hoeven mijn kinderen idd niet zo meer te leven! Dat IS wat ik zeg.

Precies,mijn voorouders waren Poolse zigeuners,moet ik me daar nu nog 'slachtoffer' van voelen?

Gaan zeiken over zigeunersaus,zigeunersnitzels en me beledigd voelen door de Polendiscussie waarin Polen als zuipende overlastgevend banen inpikkende individuen worden weggezet?

Pffff ik heb wel wat beters te doen zeg.
quote:palanja schreef op 20 oktober 2013 @ 11:14:

[...]

Regenboogpieten?

Dan krijgen we niet de VN maar de Russen op ons dak!

Ach, daar hebben we diplomaten voor.
En trouwens, hij heet toch Piet? Toch geen Mbombo?

Welke slaaf heette nou Piet? Om aan te tonen wat een non-discussie dit is.
quote:m_1985 schreef op 20 oktober 2013 @ 11:16:

[...]

Ja, dat waarborgt de traditie wel van het zwarte kwaad (de duivel). Top!

Zullen we Kerstman ook meteen maar vrouwelijk maken?Ik snap je niet.
quote:Murdoch schreef op zondag 20 oktober 2013 11:14 <a href="http://www.nrc.nl/heijne/2013/10/20/pijn-2/" class="link">http://www.nrc.nl/heijne/2013/10/20/pijn-2/</a>

Heel mooie column over de Ewige Wiederkehr van dit soort kwesties de laatste tijd.

"Wie maar ten strijde blijft trekken tegen zichzelf verheven voelende ‘goede’ mensen, zonder ooit een schandaal als een probleem te willen zien, vecht de vorige oorlog uit. Want intussen worden al die terugkerende discussies allang weer gekleurd door sentimenten die door de achterdeur van de samenleving zijn binnengeslopen en die het gevoel van miskenning ruim voorbij zijn – zuivere hatelijkheid en ongeremde haat. Je daar stug blind voor houden, uit afkeer van de betweters van weleer, is nieuwe politieke correctheid."

Ik ben voor pieten in alle kleuren van de regenboog, daar ligt geen kind wakker van. Amen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven