Diane-35..nu echt stoppen?
donderdag 24 oktober 2013 om 16:20
Vanmorgen zet ik de radio aan en hoor ik dat er weer vrouwen zijn overleden door de Diane-35. Een paar maanden terug ben ik overgestapt op een andere pil maar ik kreeg weer last van acne.
Terug gegaan naar de huisarts en weer de Diane-35 gekregen.
Nog de vraag gesteld: Hoe gevaarlijk is dit nou? Met als antwoord:
' Het is allemaal zo opgeblazen en je gebruikt hem al 14 jaar'. Dus ja hoor.. weer aan de Diane 35.
Wat vinden jullie.. Het zit mij niet lekker maar van die acne word ik al helemaal niet vrolijk.
Terug gegaan naar de huisarts en weer de Diane-35 gekregen.
Nog de vraag gesteld: Hoe gevaarlijk is dit nou? Met als antwoord:
' Het is allemaal zo opgeblazen en je gebruikt hem al 14 jaar'. Dus ja hoor.. weer aan de Diane 35.
Wat vinden jullie.. Het zit mij niet lekker maar van die acne word ik al helemaal niet vrolijk.
donderdag 24 oktober 2013 om 16:29
Hoi Catootje68,
Ja ik begrijp gewoon niet dat mijn huisarts er zo makkelijk over denkt. Van een huisarts moest ik er gelijk mee stoppen en een ander ( werken er 2 ) schrijft hem doodleuk weer voor...
Je hebt gelijk maar ik lees de ergste bijwerkingen als je ermee stopt.. extreme haaruitval, acne komt terug.
Vroeg me af of een van jullie ook zo erg die bijwerkingen heeft ervaren.
Ja ik begrijp gewoon niet dat mijn huisarts er zo makkelijk over denkt. Van een huisarts moest ik er gelijk mee stoppen en een ander ( werken er 2 ) schrijft hem doodleuk weer voor...
Je hebt gelijk maar ik lees de ergste bijwerkingen als je ermee stopt.. extreme haaruitval, acne komt terug.
Vroeg me af of een van jullie ook zo erg die bijwerkingen heeft ervaren.
donderdag 24 oktober 2013 om 16:30
Mijn dochter gebruikt ook de (merkloze) Diane, ook voor de acne.
Vorige keer ook de vraag aan de gynaecoloog gesteld, zei ook dat het erg opgeblazen werd en dat je met een andere pil ook risicoloopt.
Weet nog van een jaar of 12 geleden was er met de yasmijn pil ook wat aan de hand en heel opgeblazen in de media. heb die pil 15 jaar zonder problemen gebruikt.
Vriendin van mij gebruikte microgenon raakte ook het ziekenhuis in met een longembolie, mag nu de pil niet meer gebruiken.
Dus ik zou lekker door gebruiken, als jij je zelf er goed bij voelt.
Vorige keer ook de vraag aan de gynaecoloog gesteld, zei ook dat het erg opgeblazen werd en dat je met een andere pil ook risicoloopt.
Weet nog van een jaar of 12 geleden was er met de yasmijn pil ook wat aan de hand en heel opgeblazen in de media. heb die pil 15 jaar zonder problemen gebruikt.
Vriendin van mij gebruikte microgenon raakte ook het ziekenhuis in met een longembolie, mag nu de pil niet meer gebruiken.
Dus ik zou lekker door gebruiken, als jij je zelf er goed bij voelt.
donderdag 24 oktober 2013 om 16:40
Eens met gewoonmama. Het wordt inderdaad ontzettend opgeblazen, wat media allemaal wel niet kan doen. Misschien rookten die vrouwen aan een stuk door of zat er trombose in de familie? Slikten zij het icm een ander medicijn? Dat wordt er allemaal niet bij vermeld. Zo kan je stoppen met anticonceptie en over op de rubbertjes, het is namelijk allemaal hormonale troep.
Het belangrijkste is dat je je er zelf goed bij voelt. Ik denk dat als je gezond leeft (wat iedereen zou moeten doen), en je geen grote kans hebt op erfelijke ziektes, de kans 100 keer zo groot is dat je een auto ongeluk krijgt. Naar voorbeeld, maar even ter vergelijking.
(Kijk overigens een in de bijsluiter van de paracetamol. Denk dat driekwart Nederland niet zo snel meer een simpele asperine naar achter werkt.)
Het belangrijkste is dat je je er zelf goed bij voelt. Ik denk dat als je gezond leeft (wat iedereen zou moeten doen), en je geen grote kans hebt op erfelijke ziektes, de kans 100 keer zo groot is dat je een auto ongeluk krijgt. Naar voorbeeld, maar even ter vergelijking.
(Kijk overigens een in de bijsluiter van de paracetamol. Denk dat driekwart Nederland niet zo snel meer een simpele asperine naar achter werkt.)

donderdag 24 oktober 2013 om 16:41
Ga eens na hoeveel vrouwen deze pil jarenlang hebben geslikt in verhouding tot het aantal vrouwen dat er door een trombose/embolie heeft gekregen.
Bedenk daarbij dat roken icm pilgebruik dit risico velen malen vergroot.
Ook tijdens een zwangerschap is het risico op trombose groter, en dat is nu precies wat de pil voorkomt.
Denk er niet te licht over, maar lees je wel in.
Het is iig onverstandig om steeds te switchen, want in het eerste jaar is het tromboserisico het grootst.
Bedenk daarbij dat roken icm pilgebruik dit risico velen malen vergroot.
Ook tijdens een zwangerschap is het risico op trombose groter, en dat is nu precies wat de pil voorkomt.
Denk er niet te licht over, maar lees je wel in.
Het is iig onverstandig om steeds te switchen, want in het eerste jaar is het tromboserisico het grootst.
donderdag 24 oktober 2013 om 17:36
donderdag 24 oktober 2013 om 18:14
Ik ben zelf met de diane gestopt toen de eerste negatieve berichten in het nieuws kwamen. Het voelde niet goed om het door te blijven slikken. Ik ben destijds aan de diane begonnen omdat ik van andere pillen veel puistjes kreeg. Na het stoppen kreeg ik weer behoorlijk wat puistjes en had ook best last van haaruitval. Mijn lichaam is ondertussen gewend aan de nieuwe pil. Ik heb bijna geen last meer van de puistjes en haaruitval.
Dus ik zou zeggen, alleen stoppen als het niet goed voelt en jezelf de tijd geven om aan de nieuwe pil te wennen.
Dus ik zou zeggen, alleen stoppen als het niet goed voelt en jezelf de tijd geven om aan de nieuwe pil te wennen.
donderdag 24 oktober 2013 om 18:46
Ik gebruik deze pil ook al jaren, huisarts en apotheek hebben er nooit iets van gezegd. Bij ons in de apotheek sturen we de mensen door naar de huisarts als ze zelf melden dat ze zich zorgen maken en willen switchen.
De kans dat je trombose krijgt is namelijk het grootst in het eerste jaar dat je de pil slikt. Switchen brengt ook risico's met zich mee.
Als ik al zou stoppen met de Diane vanwege deze reden, zou ik helemaal met de pil stoppen en bijvoorbeeld overgaan op de koperspiraal. Elke pil heeft namelijk een licht verhoogde kans op trombose.
De kans dat je trombose krijgt is namelijk het grootst in het eerste jaar dat je de pil slikt. Switchen brengt ook risico's met zich mee.
Als ik al zou stoppen met de Diane vanwege deze reden, zou ik helemaal met de pil stoppen en bijvoorbeeld overgaan op de koperspiraal. Elke pil heeft namelijk een licht verhoogde kans op trombose.
donderdag 24 oktober 2013 om 18:47
Mijn zusje is paar jaar geleden in het zh beland met trombose door de Diane pil. En zij rookt niet, is gezond, sport etc. Ook komt trombose niet in de familie voor.
Ik slikte de microgynon n ben er ook meteen mee gestopt, je hebt idd met alle pillen risico op trombose maar met de Diane iets meer.
Nee wat een troep, voor mij de pil nooit meer!
Ik slikte de microgynon n ben er ook meteen mee gestopt, je hebt idd met alle pillen risico op trombose maar met de Diane iets meer.
Nee wat een troep, voor mij de pil nooit meer!

donderdag 24 oktober 2013 om 21:53
De anticonceptiepil is ongezond, niet alleen de Diane-35 maar vrijwel heel de rits, die allemaal zo'n beetje op hetzelfde neerkomen.
Ik verbaas me al jaren over het feit dat het overgrootste deel van de vrouwelijke bevolking jarenlang iedere dag hormonen inneemt.
Kijk Zembla via uitzendinggemist.nl, en lees eens wat niet door farmaceuten gesponsorde informatie:
http://www.independent.co ... e-pill-again-1970488.html
Ik verbaas me al jaren over het feit dat het overgrootste deel van de vrouwelijke bevolking jarenlang iedere dag hormonen inneemt.
Kijk Zembla via uitzendinggemist.nl, en lees eens wat niet door farmaceuten gesponsorde informatie:
http://www.independent.co ... e-pill-again-1970488.html
donderdag 24 oktober 2013 om 22:01
donderdag 24 oktober 2013 om 22:40
@Pyridine, op welke wetenschappelijke onderzoeken baseer je je standpunt?
De cijfers lijken een topje van de ijsberg te zijn.
By the way, ik heb het met 'ongezond' niet alleen over trombose maar ook over bijvoorbeeld overgewicht, emotionele problemen en miskramen na langdurig gebruik. Zie link naar het artikel.
De cijfers lijken een topje van de ijsberg te zijn.
By the way, ik heb het met 'ongezond' niet alleen over trombose maar ook over bijvoorbeeld overgewicht, emotionele problemen en miskramen na langdurig gebruik. Zie link naar het artikel.

donderdag 24 oktober 2013 om 22:47

vrijdag 25 oktober 2013 om 00:58
Ik ben vanwege media-aandacht twee maanden overgeweest op andere pil. Zat onder de ontstekingen en smekend weer terug gegaan naar Diane. Heb drie maanden weer moeten slikken voordat mijn huid weer rustig was. Zo af en toe bij stress of lage weerstand plaatselijk op kin ontstekingen. Gebruik daarnaast ook inderm, eryacne en benzoylperoxide.
Mijn huisarts zei ook dat het geen kwaad kon. Slikte hem al 10 jaar klachtenvrij en rook niet.
Zag dat Yasmin als 4e generatiepil vervanger was van Diane. Maar bij zembla zeiden ze dat 4e generatie niet veel beter was dan 3r generatie.
Mijn huisarts zei ook dat het geen kwaad kon. Slikte hem al 10 jaar klachtenvrij en rook niet.
Zag dat Yasmin als 4e generatiepil vervanger was van Diane. Maar bij zembla zeiden ze dat 4e generatie niet veel beter was dan 3r generatie.