Gezondheid alle pijlers

Rekening 350 euro eigen bijdragen ZF

25-10-2013 18:33 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

Wie weet of dit normaal is. Ik ben dit jaar 1x naar het ziekenhuis geweest voor een echo van mijn wang. Dacht dat ik een verstopte speekselklier had wel met verwijzing van de huisarts.

Maar nu krijg ik vandaag van Menzis een factuur van 350 euro......

Kan dat zomaar? Het lijkt mij wel veel om met een echo apparaat eventjes over de wang te rollen en daar 350 euro voor te moeten betalen. En dat terwijl ik al voor zo'n hoog bedrag verzekerd ben.

Alvast bedankt!
Heb je een vraag over de hoogte van de rekening van het ziekenhuis?

Je eigen risico is namelijk in de regel ¤ 350.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk dat de rekening nog hoger was en jij alleen je eigen risico betaald.

Vraag of je inzage mag hebben in de rekening van het ziekenhuis, of ze niet meer gerekend hebben. Dit soort onderzoeken zijn redelijk duur.
Ja dat mag. Hier 2x kno arts en een rekening van 600 euro, alweer een jaar of 3 geleden. Hun verklaring is dat ze in 1x voor 10 consulten mogen indienen. Want anders moeten ze na elke afspraak een rekening maken en dat kost hun meer administratiekosten.....!

Bedrag was nog hoger dan eigen risico. Je kan een specificatie bij zorgverzekeraar opvragen. Het ingediende bedrag zal nog wel hoger liggen misschien.

Idd belachelijk.
OK, dank jullie wel om de moeite te nemen om even te reageren. Maar het kan dus gewoon kloppen. Ik begrijp wel dat ik mijn roeping heb misgelopen wat hun in 10 min verdienen werk ik me twee weken kapot voor
quote:Canoura schreef op 25 oktober 2013 @ 18:42:

OK, dank jullie wel om de moeite te nemen om even te reageren. Maar het kan dus gewoon kloppen. Ik begrijp wel dat ik mijn roeping heb misgelopen wat hun in 10 min verdienen werk ik me twee weken kapot voor Vraag even een specificatie op.
Je betaald niet alleen voor "even een apparaat over je wang heen en weer" je betaald voor de onderzoekskamer, de arts die het bij je doet, de arts die het beoordeeld, de apparatuur etc etc! Dit is idd Eigen Risico geweest, en en bang dat de nota zelfs nog hoger is dan 350 euro! Deze kan je uiteraard opvragen in het ziekenhuis als je het niet vertrouwd en niet bij je zorgverzekeraar, er word namelijk digitaal gedeclareerd dus hun hebben ook geen nota
Zo Celine2906 ook al zei: Ziekenhuizen werken met DBC's, diagnose-behandelcombinaties. Dat betekent dat binnen een DBC een vast aantal dingen is opgenomen. Zo betaal jij inderdaad heel veel voor 10 minuten echoën, maar betaalt iemand anders weer heel weinig voor 3 echo's en onderzoeken, testjes, laboratoriumwerk en overleggen. Het is namelijk dezelfde DBC.
Het mag wel, maar kan me voorstellen dat je er flink van schrikt/baalt!
Vind het toch een hoog bedrag zou even de specificatie opvragen. Vurig jaar echo van mijn borst laten maken vanwege een knobbeltje maar heb toen 110 euro eigen risico betaald en dat was de eerste rekening dat jaar.
quote:Canoura schreef op 25 oktober 2013 @ 18:42:

OK, dank jullie wel om de moeite te nemen om even te reageren. Maar het kan dus gewoon kloppen. Ik begrijp wel dat ik mijn roeping heb misgelopen wat hun in 10 min verdienen werk ik me twee weken kapot voor Nog nooit bij psychiater geweest zeker. Hier kwam een specificatie binnen toch echt ven zorgverzekeraar van 2200 euro. 3 afspraken gehad aan het eind van het vorig jaar en ook hij mocht een belachelijk hoog bedrag vragen.
Toch gewoon in je specificatie kijken, wellicht hebben ze een belachelijk hoge DBC gekozen die 'ook wel van toepassing is' maar hadden ze ook een lagere DBC kunnen kiezen. Dan kan je bezwaar maken.
Dat je voor een hoog bedrag verzekerd bent, heeft hier niets mee te maken. Veel zorg die medisch noodzakelijk is valt gewoon onder de basisverzekering. Aanvullende verzekeringen staan hier los van. En de basisverzekering kent nu eenmaal een eigen risico van minimaal 350 euro.
quote:Canoura schreef op 25 oktober 2013 @ 18:33:

Hallo Dames,

Wie weet of dit normaal is. Ik ben dit jaar 1x naar het ziekenhuis geweest voor een echo van mijn wang. Dacht dat ik een verstopte speekselklier had wel met verwijzing van de huisarts.

Maar nu krijg ik vandaag van Menzis een factuur van 350 euro......

Kan dat zomaar? Het lijkt mij wel veel om met een echo apparaat eventjes over de wang te rollen en daar 350 euro voor te moeten betalen. En dat terwijl ik al voor zo'n hoog bedrag verzekerd ben.

Alvast bedankt!Je eigen risico betaal je altijd, ookal ben je nog zo goed verzekerd. Het bedrag kan zelfs nog wel hoger zijn en dit wordt dan uit je basis of aanvullende verzekering betaald. Ben je niet oververzekerd? Verstandig om voor 31dec even goed in kaart te brengen van welke zorg je gebruik maakt en wellicht je polis te veranderen.
Tja... Een gesprek met de huisartsassistente was een paar jaar geleden ruim 30 euro. Ik wou vragen of ik mijn peuter een half gewone paracetamol kon geven of beter tot volgende dag kon wachten. Hooguit vijf minuten aan de telefoon...
If we don´t stop the war, the war will stop us (H.G. Wells)
Toevallig open ik de consumentengids en er staan twee artikelen hierover. Ken je misschien iemand die de consumentengids ontvangt?
If we don´t stop the war, the war will stop us (H.G. Wells)
Gedoogde oplichting.Dat de zorg geld kost, ok maar vaak zijn het buitensporige bedragen. Dat paracetamol voorbeeld is zo n voorbeeld. 30 euro voor 5 min telefonisch consult.... Kan zo een 300 euro per uur opleveren.
quote:deopperheks schreef op 25 oktober 2013 @ 19:46:

Tja... Een gesprek met de huisartsassistente was een paar jaar geleden ruim 30 euro. Ik wou vragen of ik mijn peuter een half gewone paracetamol kon geven of beter tot volgende dag kon wachten. Hooguit vijf minuten aan de telefoon...Gek, want huisartsenzorg viel nooit onder eigen risico...
Je denkt toch niet dat er een arts die 350 euro handje contantje mee naar huis heeft gekregen?
Tja zorg is duur...

Als jeje een beeeeeeeeeetje inleest dan is die 350 een schijntje..

Een standaard heupoperatie kost bijvoorbeeld 22.000 euro... een open hart operatie zo'n 15.000 euro... ambulanceritje ongeveer 900 euro... Wat te denken van thuiszorg... therapie (somatisch of psychisch)..

Of zoek iets op wat op jou betrekking heeft.. google is your friend.

Dikke vette kans dat je het ooit nodig hebt. Dus dat gemekker over 'het is zo duur'... is zo verschrikkelijk relatief...
quote:heliosje schreef op 26 oktober 2013 @ 13:28:

Tja zorg is duur...

Een standaard heupoperatie kost bijvoorbeeld 22.000 euro... een open hart operatie zo'n 15.000 euro... ambulanceritje ongeveer 900 euro... Wat te denken van thuiszorg... therapie (somatisch of psychisch)..

Dikke vette kans dat je het ooit nodig hebt. Dus dat gemekker over 'het is zo duur'... is zo verschrikkelijk relatief...Eens.
Nadat ik mijn spiraaltje had laten zetten (wat ik al zelf had moeten betalen), moest ik op controle in het zkh. Een inwendig echootje om te kijken of alles (nog) wel goed zat. 160 euro voor 30 seconden! Tis dat een kind nog duurder is...
quote:heliosje schreef op 26 oktober 2013 @ 13:28:

Tja zorg is duur...

Dikke vette kans dat je het ooit nodig hebt. Dus dat gemekker over 'het is zo duur'... is zo verschrikkelijk relatief...Ik moet wel zeggen, het is natuurlijk niet alleen maar die 350 euro. Je betaald natuurlijk ook per maand rond de 100 euro. Maar alsnog is het een schijntje natuurlijk wanneer je daadwerkelijk zorg nodig hebt. En de apparaten (en onderhoud daarvan) en de gebouwen van zorginstellingen en ziekenhuizen kosten natuurlijk ook een vermogen. Ik vind het alleen wel schandalig dat er winst wordt gemaakt waar vervolgens bonussen aan topmannen worden gegeven. Natuurlijk stoppen ze een groot deel van die winst ook weer terug in de zorg, maar ik (en vele anderen met mij) zien natuurlijk de gehele winst weer terug gestopt worden in de zorg. Maar goed, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Ik zou wel even om een specificatie vragen. De artsen dienen Dbc codes in, die gelijk moeten zijn aan je behandeling. Daar krijgen ze uiteindelijk het geld van de zorgverzekering door.

Maar.... Het gebeurt nog regelmatig dat ze een 'volledige' Dbc declareren terwijl je maar voor een onderdeel bent geweest.

Voorbeeld is eenmalig een echo bij de gynaecoloog ivm zwangerschap. Soms plakken ze daar een Dbc zwangerschapcontrole aan vast en soms zelf nog de bevalling ook.

Dus.. Vraag een specificatie op bij het ziekenhuis. Daar doen ze echt niet moeilijk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven