Typisch Tilburgs?

25-10-2013 18:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nu typische Tilburgse woorden/uitspraken?

Mijn oma zei vroeger vaak 'wettenie' en 'wettewel' (weet je niet en weet je wel)

en ze had het vaak over smoeder (verbastering van ons moeder) en meepassaant (een soort tussen neus en lippen door).
quote:lucilleball schreef op 25 oktober 2013 @ 21:15:

Zak oe mee oe bakkes over de kaaien naaien?

Auwwwwww

Geweldig deze!!! hahaha
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 oktober 2013 @ 23:54:

[...]

Grûne Joozef was die vent die meej een bakfiets dûr Gôôl reej en overal ouw èzur ophaoldùh wè laangs dun kaant stond. Hij haaj unne lange baord, vuil lang haor en kwaam volgens mèn van de Grûne weg vandaon. He'k ôk maor van heuren zeggûh.

Er begint me iets te dagen.....

Grappig, Miss Walker, misschien waren wij wel klasgenoten..... Zegt Huttonia jou iets?
Huttonia? Heel vaag. Maar ik ben geen ballefrutter.
You know how I know? Because I reeaally think so!
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Huttonia_(micronatie)

Jaaaaa, nu weet ik het weer! Henk Kuiper. Hij heeft toch bij het gemeentehuis in Tilburg bij de bushalte ook een tijd zijn kamp opgezet?
Wat een heerlijk topic!!!
quote:Zuigstengel schreef op 26 oktober 2013 @ 00:06:

Geweldig deze!!! hahaha
ja Groene Jozef ken ik ook nog wel, woonde bij m´n ouders in e buurt

In ieder handje een Broodje Jantje, dat is ook typisch Tilburg

En wat ik allltijd terughoor sinds ik weg ben uit Tilburg: de -aai- (bv. draaien, zwaaien) spreek ik blijkbaar mega-plat uit, zoals aaj

Je had toch ook een man die bij de V&D de daklozenkrant stond te verkopen, die riep altijd DAKlozenkrant, DAKlozenkrant (met de nadruk op DAK, dus)
quote:Wapiti schreef op 25 oktober 2013 @ 21:45:

[...]

Hier in Oost Brabant heet het ook kuukske hoor. Ik denk dat appetjoek bijv echt Tilburgs zijn (of iig van de regio) maar de meeste woorden ken ik ook van mn moeder. Ook de woorden van het leesplankje.Hoewel het eerste woord van het plankje wel verwijst naar een echte Tilburgse figuur: Pirke = Peerke Donders, geboren in Tilburg en missionaris geworden tussen de leprozen in Suriname. Is inmiddels zalig verklaard en heeft bij z'n geboortehuis z'n eigen museum: het Peerke Donders Paviljoen.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Veel Tilburgser dan Peerke Donders kan je het niet krijgen nee...

Ik moest vroeger altijd lachen om die sjieke mevrouw, met dan die tekst ´paoskiep´ eronder

Als ik nu iemand zo opgedoft in de stad zie lopen dan zie ik altijd dat plaatje voor me
http://www.youtube.com/watch?v=LYd9KSaCEeE

Vanaf maandag op tv
quote:MrsStanleyWalker schreef op 26 oktober 2013 @ 00:18:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Huttonia_(micronatie)

Jaaaaa, nu weet ik het weer! Henk Kuiper. Hij heeft toch bij het gemeentehuis in Tilburg bij de bushalte ook een tijd zijn kamp opgezet?Huttonia, aka Henk Kuiper was een echte wereldverbeteraar.. In mijn jeugd woonde hij met zijn bakfiets en tentje vlak bij mijn middelbare school. Gingen wij ons in de pauze aan hem vergapen.... We vonden hem maar een idioot, met zijn protest tegen de consumptie-maatschappij en zijn groen levenswijze. Wat waren we (of in ieder geval ik) nog onwetend.
quote:Marjo41 schreef op 26 oktober 2013 @ 00:40:

http://www.youtube.com/watch?v=LYd9KSaCEeE

Vanaf maandag op tv Oh mijn god, zie ik daar de Broekhovenseweg.....
De Broekhovenseweg?
Kampsjaak. Was dat nou ook Tilburgs?
Gerrit Poels, ook nog een bekende Tilburger. Brengt brood bij mensen met een laag inkomen.

Sassafras, dat is inderdaad de broekhovenseweg. Daar zit zijn winkel.
Dit zijn echt niet allemaal typische Tilburgse uitspraken hoor. Wordt door heel brabant gebruikt.
Heerlijk wat een hoop herkenning.

Woon er al jaren, geborenen een dorp ernaast, maar ben geen held in 't dialect.

Is letters weg laten ook Tilburgs of is dat Brabants, als ipv als?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:onzekermeisje25, 17 minuten geleden

Gerrit Poels, ook nog een bekende Tilburger. Brengt brood bij mensen met een laag inkomen.

Zit daar zijn winkel? Ik krijg nou zo'n zin om daar een keer eens te gaan kijken.
Broekhoven... daar zit toch ook de winkel van Roy Donders, de zigeuenerstylist uit het programma 'Gipsy girls' ?

Deze kennis behoor ik niet te hebben, maar ik vond dit programma zo fascinerend dat ik via google maar even heb nagetrokken of deze Roy echt bestond en we niet voor de gek zijn gehouden met een acteur.
quote:ondernemer schreef op 26 oktober 2013 @ 12:28:

Broekhoven... daar zit toch ook de winkel van Roy Donders, de zigeuenerstylist uit het programma 'Gipsy girls' ?

Deze kennis behoor ik niet te hebben, maar ik vond dit programma zo fascinerend dat ik via google maar even heb nagetrokken of deze Roy echt bestond en we niet voor de gek zijn gehouden met een acteur.Daar ging het juist over. Het schijnt dat deze Roy vanaf aanstaande maandag een eigen programma krijgt. Ik kan niet wachten!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 26 oktober 2013 @ 12:22:

[...]

Zit daar zijn winkel? Ik krijg nou zo'n zin om daar een keer eens te gaan kijken. Ik ga met je mee!
quote:onzekermeisje25 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:02:

Yep, Pater Poels. Een missionaris in de traditie van Peerke Dondes. Vroeger dan. Hij was pater bij de missionaire congregatie op de Bredaseweg, tegenover de watertoren. In de volksmond genoemd de 'paters van de rooi harten' naar het rode hart op het witte Jezusbeekd in de tuin.

Later is hij uitgetreden om te trouwen.

Maar samen met z'n vrouw is hij altijd diaconaal werk blijven doen.

Zijn initiatief van het brood rondbrengen is overgegaan in 1 van de Tilburgse voedselbanken.

En nu rijdt Pater Poels nog steeds 's morgens om 5 uur rond op z'n fiets om brood rond te brengen bij hen die om wat voor reden dan ook buiten de regels van de voedselbank vallen.

Hij heeft trouwens vrij recent van de Tilburgers een nieuwe fiets gekregen.

Zijn oude staat tentoongesteld in het eerder door mij genoemde Peerke Donders Paviljoen.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:sassafras, 15 minuten geleden

Ik ga met je mee!Gaon we daornao un tas koffie meej un quukske vatten.
Feest van herkenning hier haha! Mijn man verstond in het begin mijn opa niet ik moest altijd vertalen. Bij ons thuis werd al minder echt tilburgs gepraat, wel plat maar geen echt tilburgse woorden enzo. Onze dochter (20 maanden) kan wel houdoe zeggen moet toch een beetje d'r roots erin houden haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven