Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Ik zie niet zo heel erg veel verschillen Amand....of is dat juist je punt?!
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 11:41:

[...]

Prima!! Maar van Piet mogen we niet hetzelfde denken of zeggen want anders is Nederland te klein?

IK heb nog nooit moeten gillen, hysterisch ben ik zeker ook niet, weer een aanname van je. Ik heb je nog niet dom genoemd jij mij wel. Ik ben niet dom.

Beetje nuanceren kan geen kwaad.

Peace please we hebben het over een kinderfeest, niet?Jij bent degene die hier uit je panty gaat, omdat Spanjaarden zouden betrokken worden in een leugen en hierdoor hun goede naam wordt bezoedeld. Dan stap je over naar de bijbel, wat volgens jou het bewijs is dat drie koningen vieren natuurlijk wel 'echt' is. Nu spring je weer naar zwarte piet en dat het een leugen is, dus dat geldt ook voor zwarte piet. Maar die leugen wil jij als Spanjaard toch niet op je nemen? En nu propageer je die leugen juist weer. Wat wil je nou?
Bruine Piet met gouden oorbellen wordt door sommigen een slaven-verleden toebedeeld.

Zwarte Piet is een geschminkt mens dat de Moorse helpers van Sinterklaas probeert weer te geven.

Voor mij is het allebei Zwarte Piet. Je weet wel, die helper van Sinterklaas die elk kind of cadeautjes komt brengen of in de zak meeneemt naar Spanje. Dit alles in opdracht van Sinterklaas uiteraard, de strenge doch rechtvaardige goedheiligman.

Vergeet niet je ava te updaten!.

Season's Greetings
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 11:47:

[...]

Jij bent degene die hier uit je panty gaat, omdat Spanjaarden zouden betrokken worden in een leugen en hierdoor hun goede naam wordt bezoedeld. Dan stap je over naar de bijbel, wat volgens jou het bewijs is dat drie koningen vieren natuurlijk wel 'echt' is. Nu spring je weer naar zwarte piet en dat het een leugen is, dus dat geldt ook voor zwarte piet. Maar die leugen wil jij als Spanjaard toch niet op je nemen? En nu propageer je die leugen juist weer. Wat wil je nou?Jij doet mij denken aan een draaimolen.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 11:56:

[...]

Jij doet mij denken aan een draaimolen. Ik denk dat je jezelf bedoelt, je draait alle kanten op. Hoe zit het nou met die Spanjaarden, hun goede naam en leugens?
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 11:59:

[...]

Ik denk dat je jezelf bedoelt, je draait alle kanten op. Hoe zit het nou met die Spanjaarden, hun goede naam en leugens?Dat was meer grappig bedoel dan anders, maar toch... Wat hebben Spanjaarden hiermee te maken? Ik heb ze niet hier naar toe gebracht.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 11:39:

[...]

Hahahaha. Tis een kleine verschil onze donkere man is een echte Koning!!Niemand die jou ooit heeft uitgelegd toen je groter werd en geen kind meer, dat ook dat een mythe is. Echte Koning, echte Goed Heiligman, de boekjes zeggen mooie dingen, maar leer ook eens voor jezelf te denken. Echt koning, hemeltje, en ik ga er nog op in ook
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:02:

[...]

Niemand die jou ooit heeft uitgelegd toen je groter werd en geen kind meer, dat ook dat een mythe is. Echte Koning, echte Goed Heiligman, de boekjes zeggen mooie dingen, maar leer ook eens voor jezelf te denken. Echt koning, hemeltje, en ik ga er nog op in ook Hehehehehe
Maar denken jullie nu heus dat zo'n VN-onderzoekscommissie eeuwenoude historische bronnen gaat bestuderen over de evolutie van het Sinterklaasfeest, en op basis daarvan gaat zeggen, ga lekker hier mee door?

Het gaat om wat er nú gebeurt met dit feest en hoe nú overduidelijk negroïde mensen worden geparodieerd met zwarte piet. Want dat kroeshaar, die rode lippen, die oorbellen: het is gewoon allemaal niet onder het tapijt te vegen.

Het gaat er om dat nú kleine kinderen met een donkere huidskleur te horen krijgen dat ze zwarte piet zijn en zich buitengesloten voelen, op een feest dat ogenschijnlijk voor álle Nederlanders is. Dat nú zwarte volwassen mensen op straat door blanke kinderen naar het hoofd krijgen: "hé, zwarte piet!".

Sheperd kent het steretype van zwarte piet maar al te goed. Dat werd wereldwijd namelijk gebruikt om negers te kleineren. Daarom is het ook wereldwijd inmiddels echt enorm taboe. Alleen in Nederland niet, want "wij bedoelen er iets heel anders mee". Maar het gaat niet om de bedoelingen van de blanken, het gaat erom dat mensen die zich geëmancipeerd hebben uit een situatie van onderdrukking, niet langer geconfronteerd willen worden met beelden die eeuwenlang gebruikt zijn om hun minderwaardigheid mee in peperen.

Nederlanders hebben geen idee, maar echt, buitenlanders (blank en zwart) reageren altijd spontaan diep en diep geschokt als ze onze zwarte piet zien. Dat zou Nederland toch eens aan het denken moeten zetten. Is de hele wereld gek, of hebben wij misschien een blinde vlek?
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:01:

[...]

Dat was meer grappig bedoel dan anders, maar toch... Wat hebben Spanjaarden hiermee te maken? Ik heb ze niet hier naar toe gebracht.Wat heeft Groenland met de Kerstman te maken? Zelfde idee, dus bij jou dezelfde verontwaardiging neem ik aan? En wat heeft Myria met Sint Niklaas te maken?
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 12:04:

Maar denken jullie nu heus dat zo'n VN-onderzoekscommissie eeuwenoude historische bronnen gaat bestuderen over de evolutie van het Sinterklaasfeest, en op basis daarvan gaat zeggen, ga lekker hier mee door?

Het gaat om wat er nú gebeurt met dit feest en hoe nú overduidelijk negroïde mensen worden geparodieerd met zwarte piet. Want dat kroeshaar, die rode lippen, die oorbellen: het is gewoon allemaal niet onder het tapijt te vegen.

Het gaat er om dat nú kleine kinderen met een donkere huidskleur te horen krijgen dat ze zwarte piet zijn en zich buitengesloten voelen, op een feest dat ogenschijnlijk voor álle Nederlanders is. Dat nú zwarte volwassen mensen op straat door blanke kinderen naar het hoofd krijgen: "hé, zwarte piet!".

Sheperd kent het steretype van zwarte piet maar al te goed. Dat werd wereldwijd namelijk gebruikt om negers te kleineren. Daarom is het ook wereldwijd inmiddels echt enorm taboe. Alleen in Nederland niet, want "wij bedoelen er iets heel anders mee". Maar het gaat niet om de bedoelingen van de blanken, het gaat erom dat mensen die zich geëmancipeerd hebben uit een situatie van onderdrukking, niet langer geconfronteerd willen worden met beelden die eeuwenlang gebruikt zijn om hun minderwaardigheid mee in peperen.

Nederlanders hebben geen idee, maar echt, buitenlanders (blank en zwart) reageren altijd spontaan diep en diep geschokt als ze onze zwarte piet zien. Dat zou Nederland toch eens aan het denken moeten zetten. Is de hele wereld gek, of hebben wij misschien een blinde vlek?Juist!!
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:05:

[...]

Wat heeft Groenland met de Kerstman te maken? Zelfde idee, dus bij jou dezelfde verontwaardiging neem ik aan? En wat heeft Myria met Sint Niklaas te maken?Juniper jij draait nu echt door. Laat jij even nakijken?
Overigens: in de ogen van veel Nederlanders is een wetenschapper blijkbaar alleen betrouwbaar als het een blanke, Westerse, oudere man is.

Dat Sheperd een politiek geëngageerde vrouw uit Jamaica is, maakt haar in de ogen van velen volgens mij al per definitie tot een soort nep-wetenschapper die alleen maar haar agenda loopt te verdedigen. En die je dus ook de meest schandelijke beledigingen naar het hoofd mag slingeren.

De reacties op Sheperd laten alleen al zien dat Nederland nog zo stikvol vooroordelen zit.
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 12:08:

Overigens: in de ogen van veel Nederlanders is een wetenschapper blijkbaar alleen betrouwbaar als het een blanke, Westerse, oudere man is.

Dat Sheperd een politiek geëngageerde vrouw uit Jamaica is, maakt haar in de ogen van velen volgens mij al per definitie tot een soort nep-wetenschapper die alleen maar haar agenda loopt te verdedigen. En die je dus ook de meest schandelijke beledigingen naar het hoofd mag slingeren.

De reacties op Sheperd laten alleen al zien dat Nederland nog zo stikvol vooroordelen zit.
Dtt was (en is) mijn mening tien paginas geleden. Hoop dat een beetje duidelijkheid brengt voor degenen mij niet konden volgen.

Ik ben niet in Nederland geboren, ik ben blank.

De eerste keer dat ik in Nederland een boot vol met "apen" gekleed als clowns zag dacht ik: jeetje wat is dit raar!! Geen leuke gedachten gingen door mij heem en dacht meer aan racisme dan aan een leuke kinderfeest.

Ik kan zeggen dat ik nooit de volledig naam van een piet heb gebruik: pit dit, pit dat tegen mijn kind zei en natuurlijk heb ook nooit tegen mijn kind gelogen over wie Sint was of de Pieten eromheen. Idem met andere kinderdingen; mijn kind was even blij met zijn cadeaus
quote:yasmijn schreef op 26 oktober 2013 @ 12:10:

[...]

Goh, ik zou toch eerder een facepalm gebruiken als ik zou horen dat de VN de Nederlanders oproept om te stoppen met mevrouw Sheperd racistisch te beledigen en te bedreigen.
Maar hé, 't is maar net waar je prioriteiten liggen.
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 12:15:

[...]

Goh, ik zou toch eerder een facepalm gebruiken als ik zou horen dat de VN de Nederlanders oproept om te stoppen met mevrouw Sheperd racistisch te beledigen en te bedreigen.

Geen appels met peren vergelijken. Daarbij ken jij mijn standpunt niet in deze.

Ik facepalm jouw denigrerende opmerking.
quote:medunkt schreef op 26 oktober 2013 @ 12:04:

Maar denken jullie nu heus dat zo'n VN-onderzoekscommissie eeuwenoude historische bronnen gaat bestuderen over de evolutie van het Sinterklaasfeest, en op basis daarvan gaat zeggen, ga lekker hier mee door?Het is geen VN onderzoekscommissie, maar een werkgroep met vrijwillgers die advies geeft aan VN. Als je roept dat je onderzoek gaat doen, dan mag je verwachten dat er ook echt onderzoek wordt gedaan. En wat ze op basis daarvan zeggen, dat doet niet ter zake met betrekking tot het uitvoeren van goed onderzoek. Welke conclusies ze trekken is een tweede, en wat die conclusie is daar heb ik geen verwachtingen van.quote:Het gaat om wat er nú gebeurt met dit feest en hoe nú overduidelijk negroïde mensen worden geparodieerd met zwarte piet. Want dat kroeshaar, die rode lippen, die oorbellen: het is gewoon allemaal niet onder het tapijt te vegen.Dat is jouw interpretatie, anderen hebben daar weer hele andere ideeen over. Dat is nou juist het punt in deze hele discussie.quote:Het gaat er om dat nú kleine kinderen met een donkere huidskleur te horen krijgen dat ze zwarte piet zijn en zich buitengesloten voelen, op een feest dat ogenschijnlijk voor álle Nederlanders is. Dat nú zwarte volwassen mensen op straat door blanke kinderen naar het hoofd krijgen: "hé, zwarte piet!".De een zegt dat dit vroeger zo was, de ander zegt dat het nog voorkomt. Ook hier dus weer een punt van discussie.quote:Sheperd kent het steretype van zwarte piet maar al te goed.Dat vraag ik me af.quote:Dat werd wereldwijd namelijk gebruikt om negers te kleineren.Zwarte piet, wereldwijd? Overal sinterklaas en zwarte piet.quote:Daarom is het ook wereldwijd inmiddels echt enorm taboe. Alleen in Nederland niet, want "wij bedoelen er iets heel anders mee". Maar het gaat niet om de bedoelingen van de blanken, het gaat erom dat mensen die zich geëmancipeerd hebben uit een situatie van onderdrukking, niet langer geconfronteerd willen worden met beelden die eeuwenlang gebruikt zijn om hun minderwaardigheid mee in peperen.Dat is een mening, dat het daar niet om gaat. Terwijl het voor anderen daar juist wel om gaat. Ik zie in deze discussie ontkenning van belangrijke standpunten, aan beide kanten, waardoor het nooit opschiet in de discussie.quote:Nederlanders hebben geen idee, maar echt, buitenlanders (blank en zwart) reageren altijd spontaan diep en diep geschokt als ze onze zwarte piet zien. Dat zou Nederland toch eens aan het denken moeten zetten. Is de hele wereld gek, of hebben wij misschien een blinde vlek?Ik heb tussen de internationale studenten gezeten, die dat totaal niet zo ervoeren. Dat is ook weer een punt, dat we persoonlijke ervaringen niet als algemeen feitelijk gegeven zien. Ook weer aan beide kanten.

De reacties op Sheperd laten alleen al zien dat Nederland nog zo stikvol vooroordelen zit.Och hemel.
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 12:07:

[...]

Juniper jij draait nu echt door. Laat jij even nakijken?Geef gewoon antwoord op de vraag.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2013 @ 23:57:

[...]

Ik segregeer helemaal niet op huidskleur, hoe kom je erbij? Het is zeker zo dat ik niet zo'n hoge pet op heb van een heleboel blanke Nederlanders, maar dat ligt niet aan hun huidskleur, dat ligt aan hun bekrompen en kleingeestige cultuur. In het algemeen kan ik wel zeggen dat ik blanke Nederlanders heel leuk vind als ze a) uit Amsterdam komen, b) een tijd in het buitenland hebben gewoond, c) relaties hebben gehad met mensen uit andere landen, culturen, religies of rassen, d) intelligent zijn, e) in een hele multiculturele omgeving wonen en ook intieme (vriendschaps-)relaties hebben met mensen uit verschillende culturen of f) in hun eigen omgeving tot een (ongewenste) minderheid behoren, zoals homo zijn in een typisch Nederlands dorp ofzo.

Hebben ze geen van die kenmerken, dan vind ik ze over het algemeen kleingeestig, bekrompen, ouderwets en helaas vaak ook racistisch. En over "tokkies" gesproken, daar wordt ook altijd zo kleinerend over gedaan, maar in mijn ogen kan je beter een Tokkie uit de achterbuurt in de grote stad hebben dan Jan en Truus Modaal uit een doorzonwoning in Kuttekrabbeveen.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt,

doe dat ook een ander niet
quote:juniper213 schreef op 26 oktober 2013 @ 12:18:

[...]

Geef gewoon antwoord op de vraag.Heb ik al gedaan, niet goed? Verder: NEE!
quote:Ikhierhuh schreef op 26 oktober 2013 @ 11:25:

[...]

Ja echt wel ooit, de bijbel gelezen?Wat in de bijbel staat is wel echt?
Bah

Overigens: in de ogen van veel Nederlanders is een wetenschapper blijkbaar alleen betrouwbaar als het een blanke, Westerse, oudere man is.Ehm, nee, En overigens treedt ze in deze kwestie niet op als wetenschapper, maar vrijwilliger van een werkgroep.quote:Dat Sheperd een politiek geëngageerde vrouw uit Jamaica is, maakt haar in de ogen van velen volgens mij al per definitie tot een soort nep-wetenschapper die alleen maar haar agenda loopt te verdedigen. En die je dus ook de meest schandelijke beledigingen naar het hoofd mag slingeren.Dat eerste geeft twijfels, uiteraard! Dat is ook logisch, als je zeer gedreven vanuit persoonlijke emotie en politieke redenen uitspraken doet over een fenomeen in de samenleving, dan levert dat geen objectief perspectief op. Wat uberhaupt lastig is met kwesties in de samenleving, voor iedere onderzoeker (subject-object relatie). Maar bedreigen gaat uiteraard veel en veel te ver, dat is niet goed te praten.quote:De reacties op Sheperd laten alleen al zien dat Nederland nog zo stikvol vooroordelen zit.Heeft niets met vooroordelen te maken, maar met de uitglijer van mevrouw Sheperd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven