Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:37:

[...]

Ik bagatelliseer niks, ik constateer alleen dat er, zeker in die tijd, maar een select groepje mensen was met oud geld en dat de rest van de mensen hard moest werken voor hun onderhoud, óók blanken. Als je dan inwonend was bij een rijke familie en voor hen werkte had je het doorgaans beter dan op eigen benen zonder zekerheid wat de dag van morgen weer ging brengen.

Precies.

Dus jij vergelijkt slavernij met het werken voor een rijke familie en dat de slaven daar beter af waren dan vrij. Ben je nou echt zo dom of doe je alsof? Waarschijnlijk is dat de reden waarom je het langetenennegers vind. Je hebt totaal geen besef van helemaal niks! En jouw inlevingsvermogen is 0,0.

Jemig, ignorance is niet alleen triest maar erg schadelijk!
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 08:42:

[...]

Vooral de laatste alinea. Daar wil ik graag aan toevoegen dat kinderen die kleuren waarschijnlijk alleen maar heel leuk zullen vinden.

Er schijnt een paar jaar geleden een proef te zijn geweest met gekleurde pieten en daar reageerden ze juist helemaal niet positief op, waardoor het dus maar bij 1 keer is gebleven.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:37:

[...]

Daar ben ik nu mee bezig. Ik was alleen benieuwd of ik de enige was die dat zag, haar kleinerende houding tov minderheden.

Nee hoor. Je bent niet de enige.

Zij en nog een paar anderen zijn echt zum kotzen in hun woordkeuze. Ik heb de moderators al in het begin van de discussie gevraagd om in te grijpen maar ik kreeg als antwoord dat zij vinden dat de discussie 'respectvol' verloopt.

Ook over al dan niet te respectvol discussiëren kun je van mening verschillen.
quote:leen65 schreef op 27 oktober 2013 @ 00:50:

[...]

Precies, maar die gelegenheid hebben we niet gekregen. Ik was graag die discussie aangegaan en velen met mij. Maar out of the blue bleken wij racisten te zijn. Dan denk ik verkeken kans, toch?Daar is de denkfout weer. Het feit dat sommige mensen moeite hebben met zwarte piet betekent niet dat 'jullie' (wie dat dan ook mogen zijn) racisten zijn. Er is niemand die jou uitmaakt voor racist omdat je toevallig van zwarte Piet houdt.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:45:

[...]

Er schijnt een paar jaar geleden een proef te zijn geweest met gekleurde pieten en daar reageerden ze juist helemaal niet positief op, waardoor het dus maar bij 1 keer is gebleven.Daar zijn ze mee gestopt omdat veel ouders klaagbrieven hebben geschreven. had niets met de kinderen te maken.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:43:

[...]

Precies.

Dus jij vergelijkt slavernij met het werken voor een rijke familie en dat de slaven daar beter af waren dan vrij. Ben je nou echt zo dom of doe je alsof? Waarschijnlijk is dat de reden waarom je het langetenennegers vind. Je hebt totaal geen besef van helemaal niks! En jouw inlevingsvermogen is 0,0.

Jemig, ignorance is niet alleen triest maar erg schadelijk!Ik heb meerdere films en series gezien uit die slavernijtijd en vrij waren ze vele malen armoediger af: hadden geen onderdak en geen eten. Vrij zijn en geld hebben om leuk te kunnen leven was er namelijk niet bij. Ze hadden toen nog geen verzorgingsstaat tenslotte.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:43:

[...]

Ik denk dat de meerderheid van Nederland al net iets te vaak heeft moeten inleveren. De meerderheid van Nederland staat ook niet te juichen over mensen die mee moeten draaien in de maatschappij en aan de ramadan meedoen waardoor ze een maand niet goed presteren. Ik denk dat deze zwarte pieten discussie een teken is dat de meerderheid het nu wel 'ns genoeg vindt. En ik denk dat degene die de discussie heeft aangezwengeld er alleen op uit is om te kijken hoever ze kunnen gaan en hoe ver ze de grenzen van de Nederlandse 'tolerantie' nog kunnen rekken.

En hier ligt ook een basis van het probleem. Wat heb jij persoonlijk eigenlijk moeten inleveren Elninjo?

Ik heb namelijk nog helemaal niets moeten inleveren. Ik heb een heel goed leven en deel deze bovenmatige luxe graag met mensen die toevallig op een minder fortuinlijke plaats zijn geboren.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:43:

[...]

Ik denk dat de meerderheid van Nederland al net iets te vaak heeft moeten inleveren. De meerderheid van Nederland staat ook niet te juichen over mensen die mee moeten draaien in de maatschappij en aan de ramadan meedoen waardoor ze een maand niet goed presteren. Ik denk dat deze zwarte pieten discussie een teken is dat de meerderheid het nu wel 'ns genoeg vindt. En ik denk dat degene die de discussie heeft aangezwengeld er alleen op uit is om te kijken hoever ze kunnen gaan en hoe ver ze de grenzen van de Nederlandse 'tolerantie' nog kunnen rekken.

Ben je nu weer de aandacht aan het verschuiven? Wat heeft de ramadan er nu mee te maken? En wat heeft 'de meerderheid' van nederland allemaal moeten inleveren volgens jou?

Je springt van de hak op de tak. Onmacht en gebrek aan argumenten noem ik dat.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:50:

[...]

Ben je nu weer de aandacht aan het verschuiven? Wat heeft de ramadan er nu mee te maken? En wat heeft 'de meerderheid' van nederland allemaal moeten inleveren volgens jou?

Je springt van de hak op de tak. Onmacht en gebrek aan argumenten noem ik dat.Vind je? Ze legt je uit waar haar mening en haar opmerkingen vandaan komen. Dat ze voor jou niet valide zijn is wat anders.
Mijn jongste gelooft nog. Toen hij gisteren voor het eerst iets opving over de hele discussie, zei hij te hopen dat de regenboogpieten weer zouden komen. Later wil hij zelf ook Piet worden. In Spanje.

Ik ben er niet te diep op ingegaan, maar Piet zien als iemand met schmink, gaat blijkbaar prima samen met geloven.
quote:hollebollegijs schreef op 27 oktober 2013 @ 01:19:

[...]

Mmmmmmmmmm zit iets genuanceerder.

Ik geloof niet dat jij er persoonlijk aan hebt meegedaan maar in deze 108 pagina's is gesteld dat ZP racisme is en daarmee stel je eigenlijk dat mensen die Sinterklaas vieren een racistisch feest vieren of beter gezegd racisme in stand houden.Ik snap dat dit heel gevoelig ligt. Zolang je je ergens niet van bewust bent kan je natuurlijk nooit bewust aan racisme meegedaan hebben. Nu begint er wel een soort van bewustzijn te ontstaan waarbij de vraag hoort: zou zp racistische elementen kunnen bevatten die kwetsend zouden kunnen zijn? Ik heb daar voor mezelf over nagedacht en vind dat hier wel argumenten voor kunnen worden aangevoerd. Dat is nu de reden dat ik me aan het afvragen ben hoe we hier op een andere manier mee om zouden kunnen gaan.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:50:

[...]

Je springt van de hak op de tak. Onmacht en gebrek aan argumenten noem ik dat.

Dat is relevant omdat het elke keer om allochtone groeperingen gaat die hier een eigen willetje willen doordrukken. Ze mogen wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de Chinezen. Die zeuren niet over onze gebruiken en dwingen geen privileges af voor henzelf. Ze zullen ongetwijfeld ook niet met al onze gebruiken iets hebben, maar zeuren daar niet over en ze zullen ongetwijfeld zelf ook eigen culturele gebruiken hebben en die uitoefenen, maar doen dat zonder dat ze de rest van de maatschappij daar mee lastig vallen. Helemaal prima!

Als je als Nederlander elders in de wereld gaat wonen heb je je ook maar gewoon aan te passen en ga je ook niet zeiken over the 4th of july bijv. maar je doet mee of zeurt er in elk geval niet over.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:45:

[...]

Er schijnt een paar jaar geleden een proef te zijn geweest met gekleurde pieten en daar reageerden ze juist helemaal niet positief op, waardoor het dus maar bij 1 keer is gebleven.Ook weer zoiets die mij irriteert aan deze hele discussie, verkeerde info spreiden. De gekleurde pieten waren geen succes omdat volwassen pro zwarte pieten het maar niet konden laten om honderden boze reacties via mail of brief te schrijven. De kinderen kon het geen hol schelen.

Dit jaar wou een of andere organisatie in amsterdam ook hetzelfde organiseren met sinterklaas maar ik las een paar weken geleden dat ze ervan af gaan zien omdat ze zelfs bedreigd zijn door mensen. Te triest voor woorden.
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 08:48:

[...]

Ik heb een heel goed leven en deel deze bovenmatige luxe graag met mensen die toevallig op een minder fortuinlijke plaats zijn geboren.Ik denk dat de onfortuinlijken meer hebben aan Sinterklaas en Zwarte Piet dan aan jou aangezien zij gratis voor miljarden aan spullen uitdelen en je huis vol eten strooien. Overtref ze maar met je goede leven jij.
Bah
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:56:

[...]

Ook weer zoiets die mij irriteert aan deze hele discussie, verkeerde info spreiden. De gekleurde pieten waren geen succes omdat volwassen pro zwarte pieten het maar niet konden laten om honderden boze reacties via mail of brief te schrijven. De kinderen kon het geen hol schelen.

Dit jaar wou een of andere organisatie in amsterdam ook hetzelfde organiseren met sinterklaas maar ik las een paar weken geleden dat ze ervan af gaan zien omdat ze zelfs bedreigd zijn door mensen. Te triest voor woorden.Eens. Maar ik denk dat een ieder in deze discussie, pro of anti, doodsbedreigingen en dat soort praktijken veel te ver vind gaan.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:56:

[...]

Dat is relevant omdat het elke keer om allochtone groeperingen gaat die hier een eigen willetje willen doordrukken. Wat voor eigen willetje?
quote:DidiRidi schreef op 27 oktober 2013 @ 00:33:

[...]

Ik begrijp je ergens wel, maar tegelijkertijd, zie wat er in dit stukje tekst van je gebeurt:

-zwarte piet is knecht van sinterklaas

-donkere mensen voelen zich gekwets (juist omdat ZIJ zich in die rol voelen teruggeworpen)

-jij reageert daarop door te zeggen:' jij zit in een slachtofferrol en je duwt mij in de rol van de overheerser.'

-ik denk dan ipv die laaste reactie kan men ook zeggen; 'goh ja ik heb het nog niet zo bekeken, maar nu je het zegt. Ik wil er wel aan meewerken om dit elkaar niet meer aan te doen, en elkaar niet in die rollen te duwen, dan verf ik hem wel geel'

Snap je waar ik naar toe wil. Als je die rol niet wil, dan kan je je ook niet zo opstellen, want ik vind er wel een superieur luchtje aan hangen als je 'kinderplezier' groter laat wegen dan 'een structureel minderwaardigheidscomplex' van mensen die daarmee opgezadeld zijn door de geschiedenis.

Geldt dit dan niet ook voor de anti pieten kant?

En voor de rest denk ik, be carefull what your wish for.....

zie de link: http://www.geenstijl.nl/m ... een_gevaarlij_1.html#more
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 08:55:

[...]

Ik snap dat dit heel gevoelig ligt. Zolang je je ergens niet van bewust bent kan je natuurlijk nooit bewust aan racisme meegedaan hebben. Nu begint er wel een soort van bewustzijn te ontstaan waarbij de vraag hoort: zou zp racistische elementen kunnen bevatten die kwetsend zouden kunnen zijn? Ik heb daar voor mezelf over nagedacht en vind dat hier wel argumenten voor kunnen worden aangevoerd. Dat is nu de reden dat ik me aan het afvragen ben hoe we hier op een andere manier mee om zouden kunnen gaan.Ondanks dat ze zich aangesproken voelen door de slavernijtijd, vind ik de Zwarte Piet legende juist een positief voorbeeld aangezien hij werd vrijgekocht door Sint en uit dankbaarheid hem 'n weekje per jaar meehelpt met het bezorgen van pakjes, terwijl zijn baas notabene zelf hard meewerkt! En de rest van het jaar mag ie relaxen in de Spaanse villa. Door klagers in 't gelijk te stellen, maak je er iets negatiefs van terwijl het dat juist niet was.
quote:Star schreef op 27 oktober 2013 @ 08:59:

[...]

Eens. Maar ik denk dat een ieder in deze discussie, pro of anti, doodsbedreigingen en dat soort praktijken veel te ver vind gaan.

Absoluut!

Het is alleen dus niet waar dat kinderen niet van gekleurde pieten houden. Mijn dochter zal het enig vinden, weet ik zeker.

Het zijn de ouders die dit niet leuk vinden en dat is een hardnekkig misverstand dat iedere keer weer opduikt.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 08:56:

[...]

Dat is relevant omdat het elke keer om allochtone groeperingen gaat die hier een eigen willetje willen doordrukken. Ze mogen wat mij betreft een voorbeeld nemen aan de Chinezen. Die zeuren niet over onze gebruiken en dwingen geen privileges af voor henzelf. Ze zullen ongetwijfeld ook niet met al onze gebruiken iets hebben, maar zeuren daar niet over en ze zullen ongetwijfeld zelf ook eigen culturele gebruiken hebben en die uitoefenen, maar doen dat zonder dat ze de rest van de maatschappij daar mee lastig vallen. Helemaal prima!

Als je als Nederlander elders in de wereld gaat wonen heb je je ook maar gewoon aan te passen en ga je ook niet zeiken over the 4th of july bijv. maar je doet mee of zeurt er in elk geval niet over.

Nogmaals, wat heeft de meerderheid allemaal moeten inleveren volgens jou??????

En over wie praat je als je het over 'allochtonen' hebt? Over iedereen met een tintje?
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 09:01:

[...]

Ondanks dat ze zich aangesproken voelen door de slavernijtijd, vind ik de Zwarte Piet legende juist een positief voorbeeld aangezien hij werd vrijgekocht door Sint en uit dankbaarheid hem 'n weekje per jaar meehelpt met het bezorgen van pakjes, terwijl zijn baas notabene zelf hard meewerkt! En de rest van het jaar mag ie relaxen in de Spaanse villa. Door klagers in 't gelijk te stellen, maak je er iets negatiefs van terwijl het dat juist niet was.Dat vind jij. Er zijn ook mensen die zich gekwetst voelen door het stereotype op zich: zijn geschiedenis staat daar los van. Er bestaan overigens nog veel meer verhalen over de geschiedenis van zwarte piet.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:12:

Ben ik de enige die vind dat elninjo racistisch overkomt?

Langetenenneger?

En lees ik het goed dat ze de slavernij soort van verbloemt met dat de slaven het best 'goed' hadden met eigen woning en meer van dat soort gelul? Dafaq?!Nee, je bent niet de enige.
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 09:02:

[...]

Nogmaals, wat heeft de meerderheid allemaal moeten inleveren volgens jou??????

En over wie praat je als je het over 'allochtonen' hebt? Over iedereen met een tintje? Ja, dat vraag ik me ook nog steeds af....
quote:Ariany schreef op 27 oktober 2013 @ 08:56:

[...]

Ook weer zoiets die mij irriteert aan deze hele discussie, verkeerde info spreiden. De gekleurde pieten waren geen succes omdat volwassen pro zwarte pieten het maar niet konden laten om honderden boze reacties via mail of brief te schrijven. De kinderen kon het geen hol schelen.

Dit jaar wou een of andere organisatie in amsterdam ook hetzelfde organiseren met sinterklaas maar ik las een paar weken geleden dat ze ervan af gaan zien omdat ze zelfs bedreigd zijn door mensen. Te triest voor woorden.Tja dat is ook te triest voor woorden net zoals het ook te triest voor woorden is dat scholen in Amsterdam dreigbrieven kregen dat de school in brand gestoken zou worden als ze wél zwarte pieten toelieten.
Ik had voor mezelf besloten, niets te vinden van de hele zwarte pieten discussie, maar ook ik schrik vreselijk van zoveel haat en racisme. Dit stukje las ik vanmorgen en ik werd er gewoon misselijk van.

Gerrit de Heus

Daar staat ze dan. Een kleine zwarte vrouw in een grote witte sweater. Alleen op een rustig stukje Malieveld. Trots steekt ze een vlag in de lucht, de vlag van West-Papoea waar haar roots liggen, de vlag die verboden is in Indonesië.

Ze demonstreert tegen Indonesië dat West-Papoea annexeerde. “Sinds dat conflict zijn er 400.000 Papoea’s vermoord“. En ze demonstreert tegen de Verenigde Naties, de organisatie die er niets tegen doet.

Zwarte Piet

Een paar honderd meter verder gaat het er een stuk vrolijker aan toe. Mensen dansen en zingen Sinterklaasliedjes. Toch demonstreren deze mensen ook tegen de VN, maar dan voor het behoud van Zwarte Piet. Ook belangrijk.

Als een klein groepje Zwarte Piet-sympathisanten de vrouw met de vlag zien, slaat de stemming om. De groep loopt dreigend op haar af en sluit haar in. Een blonde vrouw met zwart geschminkt gezicht begint meteen te schreeuwen: “Dus jij bent tegen Zwarte Piet? Rot dan lekker op naar je eigen land!”

De vrouw stamelt dat ze helemaal niet tegen Zwarte Piet is, maar juist ook tegen de VN. Ze vindt het belangrijker dat de VN tijd en geld steekt in onderzoek in West-Papoea en dat onderzoek naar Zwarte Piet onzin en geldverspilling is. Maar niemand die het hoort of het wil horen. “Ze is tegen Zwarte Piet!”

Angst

Steeds meer omstanders bemoeien zich ermee. Ze schreeuwen naar haar en als zij wat wil zeggen, zingen ze Sinterklaasliedjes.

De kleine vrouw wordt ingesloten als een prooi door een groep Hyena’s. In de blauwe ogen van de zwart geschminkte gezichten lijkt de haat zichtbaar. De ogen van de vrouw verraden niets anders dan angst.

Vluchten

Als een man probeert haar vlag af te pakken, vecht ze als een leeuw om die te behouden. Omstanders lachen haar uit. De vrouw probeert de meute te ontvluchten, maar een oudere man komt achter haar aan alsof hij de grootst mogelijke crimineel op de hielen zit. Hij pakt haar vast en het lijkt of hij wil slaan. Op dat moment pakt iemand uit de menigte zijn arm en trekt hem bij de vrouw vandaan die inmiddels in paniek is geraakt.

Politie

Op het moment dat ze weer wordt ingesloten, komt er een agent aan. Hij vraagt de vrouw mee te komen. “Voor uw veiligheid, mevrouw.”

Als de vrouw meeloopt naar het politiebusje, klink gejuich van een klein groepje omstanders. “Ze is gearresteerd” zegt een vrouw in trainingspak. “Terecht”, merkt haar man op.

Fotojournalist

Als (foto)journalist moet ik objectief zijn. Het is mijn taak om vast te leggen wat er gebeurt.

Toch is dat niet altijd makkelijk. Vandaag was ik er getuige van dat een groep mensen één persoon uit een menigte pikte om gezamenlijk aan te vallen. Ik stond er bovenop en maakte foto’s. Het voelde ongemakkelijk, ik voelde me schuldig.

Eén keer heb ik me er mee bemoeit vandaag. Een man pakte de vrouw bij de schouder en in een reflex trok ik zijn hand weg. Maar eigenijk hoort dat niet, het is mijn taak om te fotograferen. Maar ik ben blij dat het niet verder uit de hand liep. De vrouw werd niet geslagen, ze werd ‘slechts’ bedreigd, geïntimideerd, uitgescholden en ‘vriendelijk’ verzocht zich aan onze manieren aan te passen of op te rotten naar ‘haar eigen land’.

Succes

Voor de Zwarte Piet-sympathisanten was de demonstratie een groot succes. De ‘Pietitie’ die op Facebook meer dan 2 miljoen ‘likes’ kreeg, werd aangeboden aan PVV-Kamerlid Joram van Klaveren en volgens de politie was de pietendemonstratie een groot feest.

Voor de kleine zwarte vrouw die wél een goede reden had om daar te staan was het minder gezellig. Maar ja. Moet ze maar niet tegen Zwarte Piet zijn.

Petitie

Helaas heb ik de vrouw daarna niet meer kunnen spreken. Ik weet niet waar ze vandaan komt en hoe haar dag verder is verlopen. Toch zou ik iets voor haar willen doen.

Op internet kwam ik een petitie tegen ‘Stop de ‘slow motion’ genocide in West-Papoea’.

Het lijkt me zinniger om deze petitie te tekenen dan een ‘Pietitie’ voor een niet bestaande sprookjesfiguur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven