Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 10:20:

[...]

Je benoemt hier maatschappelijke problemen, geen zaken die jij persoonlijk ingeleverd hebt. Maatschappelijke problemen zul je altijd hebben, met of zonder allochtonen. Ik ga zelfs een stapje verder. Het gros is hier naartoe gehaald om het een enorm maatschappelijk probleem op te lossen, namelijk het gebrek aan goedkope arbeid die essentieel is aan de onderkant van de maatschappij. Dit geldt voor de Turken, Marokkanen maar ook de slaven destijds!

Maar jij hebt nog steeds niks ingeleverd. Helemaal niks.

Erger nog, je laat zien dat je zaken als positieve discriminatie niet begrijp. Bij gelijke geschiktheid gaat positieve discriminatie pas in werking...De maatschappij, dat ben jij! Elke maatschappelijke verandering is een verandering die mij als individu raakt.
Volgend jaar vaart die beste man gewoon met z'n boot onder een regenboog door, is de helft van de pieten ineens gekleurd en niemand die er meer over zeurt...
quote:iones schreef op 27 oktober 2013 @ 10:23:

We moeten toch ook burka's en chadors slikken en pikken, ook al voelen vrouwen zich hierdoor gekwetst als ze zien dat hun seksegenoten zich moeten verstoppen om wat ze zijn.

Ritueel slachten moeten we maar onverdoofd toestaan, en daar zijn we tegen.

Maar nu moeten we zelf wél toegeven aan de gekwetste gevoelens van mensen over zoiets onnozels als Zwarte Piet?

Nee, zo werkt het niet.

En dat kunnen we ook niet meer opbrengen. Niet na al het bovenstaande.En weer worden de moslims erbij gehaald.

We moeten toch ook burka's en chadors slikken en pikken, ook al voelen vrouwen zich hierdoor gekwetst als ze zien dat hun seksegenoten zich moeten verstoppen om wat ze zijn.

Maar nu moeten we zelf wél toegeven aan de gekwetste gevoelens van mensen over zoiets onnozels als Zwarte Piet?

Nee, zo werkt het niet.

En dat kunnen we ook niet meer opbrengen. Niet na al het bovenstaande.Is er niet juist meer dan een decennium fervent gediscussieerd over dit soort onderwerpen hier op Viva? Ad nauseam! Moslims dit, moslims dat, moslims zus , moslims zo.

Nu gaat het één keertje over Zwarte Piet. Mag dat niet?

Ik hoop echt dat je me hier een inhoudelijk argument tegen geeft.
quote:B-100 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:25:

Volgend jaar vaart die beste man gewoon met z'n boot onder een regenboog door, is de helft van de pieten ineens gekleurd en niemand die er meer over zeurt...

Wishfull thinking.

Ik hoop dat je niet al te teleurgesteld zult zijn.
quote:elninjoo schreef op 27 oktober 2013 @ 09:26:

[...]

Dit dus! Als zwarte piet er uit moet, prima, maar dan ook de tradities van andere culturen eruit! Of in elk geval gewoon netjes binnenshuis waar je er anderen niet mee lastig valt.En dit dus, door dit soort uitlatingen schaam ik me voor mijn mede Nederlanders. Want waarom zouden andere culturen moeten boeten voor het feit dat een erg klein deel ons Sinterklaasfeest wil veranderen? wat hebben moslims met deze discussie te maken? Wat ik al zei het grootste verlies van de anti pieten kant is dat wilders hiermee gaat winnen en dit het racisme alleen maar heeft aangewakkerd. Het was er al onder de huid maar men dorst het niet meer zo goed te uiten. Nu wel, nu roept men het hardop en nu kan ik eerder huilen om dit verlies dan om het verlies van een evt Piet. Dit heeft niemand goed gedaan, hier komt geen enkele winner uit.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 10:28:

[...]

Wishfull thinking.

Ik hoop dat je niet al te teleurgesteld zult zijn.Mij zal 't m'n reet roesten wat voor kleur je die pieten geeft. Als het maar een kinderfeest blijft.
quote:B-100 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:25:

Zoals ze dat inderdaad al een tijdje doen op de Antillen.

Ik vind dat een geniale oplossing. Er zijn nog heel wat Zwarte Pieten, maar ook een paar kleurenPieten door de regenboog. Dat heeft daar tot nu toe de angel uit de discussie gehaald.
quote: (Donkeyshot)

Zwarte Piet heeft alles met slavernij te maken, maar anders dan veel mensen denken. Hij staat voor de Moorse slavenhandelaren en -rovers die eeuwenlang Europa en Afrika hebben geteisterd op zoek naar slaven voor rijke heersers in het Midden-Oosten.

Vooral kinderen namen ze graag mee want die zijn nog jong en plooibaar. Ook blanke slavinnen waren zeer gewild.

De zak van Zwarte Piet was dan ook oorspronkelijk bedoeld om kinderen te ontvoeren (naar de slavenmarkten in het Midden-Oosten). Gelukkig zijn de tijden veranderd en zit die zak nu vol met snoep en cadeautjes.

Maar Zwarte Piet was dus geen slaaf maar een slavenjager. Ooit. Prima geschikt om stoute kindertjes angst aan te jagen in tijden dat men nog weinig compassie had met tere kinderzieltjes.

En inmiddels getransformeerd tot een olijke en vrolijke kindervriend waar iedereen dol op is. Oh nee, niet iedereen ...

quote:kadanz schreef op 26 oktober 2013 @ 15:19:

[...]

Leuke geschiedenisles. Maar waarom wordt Piet dan afgebeeld als een stereotypeneger en niet als een Berber of een Marokkaan? Moren kwamen niet uit donker Afrika maar van boven de Sahara.Sinterklaas werd afgebeeld als mythische figuur. Daarom omringde hij zich met een exotisch gevolg waarin oorspronkelijk ook o.a. olifanten en giraffen voorkwamen. En een Piet met een zwarte huidskleur was natuurlijk in die tijd veel exotischer en dus interessanter. Maar die zak om kinderen te ontvoeren was een verwijzing naar de Moorse slavenjagers (en die werd gezien als een probaat middel om stoute kindertjes angst aan te jagen zodat ze gehoorzaam zouden zijn).
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:doddie schreef op 27 oktober 2013 @ 10:29:

[...]

En dit dus, door dit soort uitlatingen schaam ik me voor mijn mede Nederlanders. Want waarom zouden andere culturen moeten boeten voor het feit dat een erg klein deel ons Sinterklaasfeest wil veranderen? wat hebben moslims met deze discussie te maken? Wat ik al zei het grootste verlies van de anti pieten kant is dat wilders hiermee gaat winnen en dit het racisme alleen maar heeft aangewakkerd. Het was er al onder de huid maar men dorst het niet meer zo goed te uiten. Nu wel, nu roept men het hardop en nu kan ik eerder huilen om dit verlies dan om het verlies van een evt Piet. Dit heeft niemand goed gedaan, hier komt geen enkele winner uit.Net schreef je nog dit Doddie...ik volg je even niet meer...
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:53:

[...]

Daar is toch ook al heel lang discussie over? Hele topics hier op viva zijn er aan gewijd, zowel aan besnijdenis, als aan zowat elke joods/moslims gebruik. Om met el ninjo's woorden te spreken: onder welke steen heb je gelegen!

Nu is het ineens de omgekeerde wereld, nu discussiëren we eens niet over een allochtoon gebruik maar over onze bloedeigen eigen Zwarte Piet. En nu voelen velen zich ineens beledigd.

Kadanz in een notendop.

Al die 'exotische' culturen zijn zó tolerant en zijn erg bereidwillig hun gebruiken aan te passen aan wat algemeen geaccepteerd wordt, in dit land.

Jouw inlevingsvermogen noem ik tunnelvisie, waaruit 20 jaar geleden Fortuyn uit opstond....

Ja, je doet me een beetje aan Melkert denken....

Je kan nu eenmaal niet miljoenen negeren (met oneigenlijk argumenten als racisme en slavernij) en dat om beperkt aantal 'gekwetsten' te bevredigen.

Zoals TAM terecht opmerkt, hoe wil jij je lijstje aangeleverd krijgen?
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 10:25:

[...]

De maatschappij, dat ben jij! Elke maatschappelijke verandering is een verandering die mij als individu raakt.
quote:DidiRidi schreef op 27 oktober 2013 @ 00:33:

[...]

-ik denk dan ipv die laaste reactie kan men ook zeggen; 'goh ja ik heb het nog niet zo bekeken, maar nu je het zegt. Ik wil er wel aan meewerken om dit elkaar niet meer aan te doen, en elkaar niet in die rollen te duwen, dan verf ik hem wel geel'

Ik protesteer !! Het omkatten van Zwarte Piet tot Gele (geile ?) Piet vind ik een flagrante schending van de integriteit van onze landgenoten met Aziatische roots

Een Groene Piet of een Blauwe Piet zou nog denkbaar zijn. Alleen de Hulk en de Smurfen kunnen zich dan nog beledigd voelen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 10:25:

[...]

De maatschappij, dat ben jij! Elke maatschappelijke verandering is een verandering die mij als individu raakt.Natuurlijk is er verandering al is het maar omdat niet ieder gezicht dat je ziet vertrouwd blank is. Maar jij en ik hebben nog steeds niks wezenlijks ingeleverd. Er is niets wezenlijks wat ik in mijn dagelijks leven heb moeten laten, of heb moeten veranderen vanwege de allochtoon of de moslim. Niets structureels!
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:07:

Staat in mijn ogen los van zp. Maar voor veel mensen niet, dat is me ondertussen wel duidelijk.Tuurlijk, alle dingen die er nu bijgehaald worden hebben er niks mee te maken want dat zijn geloofskwesties en Sinterklaas is geen geloof.
quote:Donkeyshot schreef op 27 oktober 2013 @ 10:30:

[...]

[...]

Sinterklaas werd afgebeeld als mythische figuur. Daarom omringde hij zich met een exotisch gevolg waarin oorspronkelijk ook o.a. olifanten en giraffen voorkwamen. En een Piet met een zwarte huidskleur was natuurlijk in die tijd veel exotischer en dus interessanter. Maar die zak om kinderen te ontvoeren was een verwijzing naar de Moorse slavenjagers (en die werd gezien als een probaat middel om stoute kindertjes angst aan te jagen zodat ze gehoorzaam zouden zijn).

Een samenraapseltje dus, van allerlei invloeden, die Piet.

Vandaar dat ik niet zoveel waarde hecht aan de vergelijking met de slavernij. Dat is in mijn ogen een 'red herring', een afleiding van de kern van de zaak: dat men Piet het gezicht heeft gegeven van een destijds racistische negerkarikatuur.
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:11:

[...]

Je verwart hier uiterlijke kenmerken met een religie. Wat heeft de islam met zp te maken? Met mensen van negroïde afkomst?Het heeft er mee te maken dat als wij Nederlanders bereid zijn hun eigen cultuur aan te passen voor zo'n klein deel gekwetste mensen andere veel grotere groepen zich gesteund gaan voelen om ook hun punt te gaan maken. en die groep is echt wel groter dan de groep die nu aanpassing wil van ons.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:07:

De rol van vrouwen binnen de islam is in mijn ogen weer een andere discussie waar ik in sommige opzichten ook mijn wenkbrauwen over frons.

Staat in mijn ogen los van zp. Maar voor veel mensen niet, dat is me ondertussen wel duidelijk.Nee, beiden zijn nu een maatschappelijk item.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 10:35:

[...]

Natuurlijk is er verandering al is het maar omdat niet ieder gezicht dat je ziet vertrouwd blank is. Maar jij en ik hebben nog steeds niks wezenlijks ingeleverd. Er is niets wezenlijks wat ik in mijn dagelijks leven heb moeten laten, of heb moeten veranderen vanwege de allochtoon of de moslim. Niets structureels!

Jij bepaalt dus voor een ander dat deze niets heeft ingeleverd? Als iemand dan voorbeelden noemt, dan veeg je ze van tafel. Zonder begrip te tonen, zonder te luisteren en zonder waardering. Kortom je doet precies datgene waarvan je zegt dat anderen het niet doet!

Jij vindt het niet wezenlijk. Een ander vindt het misschien wel wezenlijk dat haar eigen dochter niet naar school mag met een haar favoriete bandana, pet weet ik wat. Maar haar klasgenootje mag wel een hoofddoek op? Die ervaart dat misschien wel als inleveren van gelijke rechten?
Off-topic:

Pal
quote:kadanz, 3 minuten geleden

Natuurlijk is er verandering al is het maar omdat niet ieder gezicht dat je ziet vertrouwd blank is. Maar jij en ik hebben nog steeds niks wezenlijks ingeleverd. Er is niets wezenlijks wat ik in mijn dagelijks leven heb moeten laten, of heb moeten veranderen vanwege de allochtoon of de moslim. Niets structureels!

Nee, mannen zoals jullie niet. Vrouwen daarentegen wel, niet in elke buurt en niet door alle mannen, maar wezenlijk ingeleverd hebben we absoluut wel.

http://www.sponsume.com/project/femme-de-la-rue
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:44:

[...]

Dus ik vraag jou, misschien dat je mijn blik kan verruimen: wat heb jij ingeleverd aan een allochtoon? Waaraan heb jij je aangepast? En zo ja, hoe lijd je daar onder?

- Belastinggeld (want allochtonen zijn relatief vaak afhankelijk van overheid)

- Onderwijskwaliteit van mijn kinderen (wegens een paar kindjes in de klas met giga taalachterstand waar veel aandacht naar toe moet)

- Veiligheid (wegens oververtegenwoordiging allochtonen in misdaadstatistieken)

- Ruimte (Nederland was al druk en is nog drukker geworden)

Ik ga hier verder niet over zeuren, het is wat het is en we moeten er maar het beste van maken, maar natuurlijk betalen we wel gewoon een prijs voor massale immigratie van mensen waarvan een aanzienlijk deel wat moeilijk hun draai vindt alhier.
quote:

lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 10:07:

De rol van vrouwen binnen de islam is in mijn ogen weer een andere discussie waar ik in sommige opzichten ook mijn wenkbrauwen over frons.

Staat in mijn ogen los van zp. Maar voor veel mensen niet, dat is me ondertussen wel duidelijk.Het staat los van elkaar, maar heeft wel degelijk overeenkomsten. Uitgescholden worden voor zwarte piet of voor hoer is nagenoeg hetzelfde. Beiden zouden terug te voeren zijn op cultuur. Kleur en geslacht zijn beiden onveranderbaar en beiden een reden om te discrimineren.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:LadyZiva schreef op 27 oktober 2013 @ 10:41:

[...]

Jij bepaalt dus voor een ander dat deze niets heeft ingeleverd? Als iemand dan voorbeelden noemt, dan veeg je ze van tafel. Zonder begrip te tonen, zonder te luisteren en zonder waardering. Kortom je doet precies datgene waarvan je zegt dat anderen het niet doet!

Jij vindt het niet wezenlijk. Een ander vindt het misschien wel wezenlijk dat haar eigen dochter niet naar school mag met een haar favoriete bandana, pet weet ik wat. Maar haar klasgenootje mag wel een hoofddoek op? Die ervaart dat misschien wel als inleveren van gelijke rechten?

Serieus?

Begin er een rechszaak over: meneer de rechter, ik voel me aangetast in mijn recht omdat ik mijn petje niet op mag houden maar Fatima wel haar hoofddoek.

De rechter zal je in kleuren en geuren uitleggen waarom dat in ons eeuwenoude Nederlandse rechtsstelsel en cultuur wel kan zonder dat jij je gediscrimineerd of ingeleverd hoeft te voelen.

Nee, zo werkt het niet.

En dat kunnen we ook niet meer opbrengen. Niet na al het bovenstaande.Zie jij vaak donkere mensen met een burka? Of sowieso, zie jij vaak een burka?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven