Vriend met schizofrenie

29-10-2013 16:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Een vriend van me is vorige week opgenomen in een psychiatrische instelling, nadat hij last had van hallucinaties. Ik heb vandaag vernomen dat hij dus hoogstwaarschijnlijk schizofrenie heeft.

Komt best wel als een schok aan, want hoe gek het ook klinkt, ik heb niks aan hem gemerkt. Ik ben de afgelopen weken best veel met hem opgetrokken en ik merkte niet echt iets raars op, behalve de laatste keer dat ik hem zag. Hij was toen best moe en leek wel een beetje weg van de wereld, ondanks dat we wel nog normale gesprekken hebben gevoerd en uiteten zijn geweest.

Schizofrenie dus, ik ben gaan googlen. Het is best een ernstige ziekte en ik vraag me af of het ooit nog goedkomt. Misschien iets te negatief ingesteld uiteraard, maar ik heb ook totaal geen ervaring met mensen die dit hebben in mijn omgeving. Ik wil hem binnenkort ook bezoeken en ik hoop dat die vriendschappelijke klik er dan nog steeds is, zit nu namelijk met allerlei rampscenario's in m'n hoofd dat zijn tijd in die kliniek hem veranderen en nog 'gekker' maken en dat hij straks een totaal ander persoon is.

Ik hoopte dat ik hier misschien (positieve) ervaringen of verhalen van mensen zou horen, die wel zoiets hebben meegemaakt met mensen in hun naaste omgeving (of er wellicht zelf last van hebben) en hoe ze ermee omgaan of hoe ze ermee om zijn gegaan.

Dus, iemand? :-)
Bij Ypsilon kun je terecht met je vragen, de ziekte verloopt voor iedereen anders. Hier de link: http://www.ypsilon.org/advies
Een vriend van mij had dat ook, ik leerde hem zo kennen.

We hadden eigenlijk een gewone vriendschap zoals ik die met anderen ook heb en merkte niets gek aan hem. Ik was gewoon mezelf bij hem en de ziekte stond niet tussen ons in.

Hij slikte natuurlijk medicijnen om vanalles te onderdrukken en volgens zijn ouders vlakte dat hem wel wat af qua emoties.

Maar idd is elk persoon anders en gaat iedereen er anders mee om.
Is het drugs gerelateerd?

Op mijn werk veel met schizofrenen te maken.

Soms kan je je dood lachen, andere moment moet je maken dat je weg komt.

De ene schizofreen is de andere niet.

Is dan ook moeilijk te zeggen hoe je vriend het ervan af zou brengen...
quote:dyna schreef op 29 oktober 2013 @ 16:58:

En jij werkt met mensen met schizofrenie? Ik ook, en hoop deze uitspraken nooit uit de mond van mijn collega's te horen.

TO, heeft hij eerder last van hallucinaties gehad? Of zijn de hallucinaties, psychoses?
quote:dyna schreef op 29 oktober 2013 @ 16:58:

Is het drugs gerelateerd?

Op mijn werk veel met schizofrenen te maken.

Ik kan me niet voorstellen dat jij met mensen met schizofrenie werkt.. alleen al dat je ze "schizofrenen" noemt is allang niet meer gepast. Mensen hébben schizofrenie, ze zijn niet schizofreen.

Een goede vriendin van mij heeft het ook, ze functioneert prima met medicatie. De weg naar de juiste medicatie was wel lang. Het duurt soms even voor je precies de juiste afstelling vindt.
Dyna heeft wel gelijk hoor, soms kan je beter maken dat je wegkomt.

Vriend van mij is schizofreen en gebruikt geen medicijnen en als het me teveel wordt ben ik er vandoor.
Oh en van schizofrenie is niet af te komen, ze kunnen het wel onderdrukken dmv medicijnen.

Dan heb je erbij die ze op een gegeven moment niet meer willen nemen, omdat ze denken dat ze ermee vergiftigd worden e.d.

Ga een keer bij hem op bezoek en het kan zijn dat je gewoon op de oude manier kan kletsen of hij zit zo onder de pillen dat hij alleen maar wat zit te lachen en er een normaal gesprek amper mogelijk is.

Maar wat al geschreven staat, ze reageren niet allemaal hetzelfde.
Mijn zwager heeft schizofrenie en aan hem merk je wel degelijk dat hij problemen heeft. Hij heeft afgevlakte emoties, is vaak heel moe en een beetje down en zijn concentratie is slecht.

Dat betekend echter niet dat het gewoon een leuke man is waarmee je goede gesprekken kunt voeren en enorm kunt lachen.
Medicatie wordt op den duur ook vaak door de patiënt zelf gestopt omdat het hele vervelende bijwerkingen kan hebben. Bijv niet meer kunnen slapen (als in: echt niet slapen). Dat houden maar weinig mensen levenslang vol.

Het is een hele nare ziekte en kan moeizaam behandeld worden. Ik ken twee patiënten en daar merk je het bij beiden wel degelijk.
quote:Lifeforever schreef op 29 oktober 2013 @ 19:06:

[...]

En jij werkt met mensen met schizofrenie? Ik ook, en hoop deze uitspraken nooit uit de mond van mijn collega's te horen.

TO, heeft hij eerder last van hallucinaties gehad? Of zijn de hallucinaties, psychoses?Naar mijn weten heeft hij er sinds kort last van (een, twee weken max.). En het is een psychose... maar psychose en shizofrenie loopt een beetje door elkaar, hoe ik het van internet begreep. Of heb ik het mis?
Tijdens mijn studie leer ik veel over psychiatrische ziektes. Er was een gastspreker welke een film had gemaakt over de tijd dat hij schizofrenie had. In die film kon je zien hoe het voor hem was. Hij hoort bij het kleine groepje mensen die geen schizofrenie meer heeft.
En die slikt ook geen medicijnen (meer)?

Wat is de titel van die film, lijkt me wel interessant om te zien.

Ik ben namelijk nu van mening dat het niet te genezen is, dat je altijd prikkels moet vermijden wil je er minder last meer van hebben.(als ze het zelf als last ervaren)

Of het moet onderdrukken met medicatie.

Genoeg schizofrenen die het zelf niet zien als schizofrenie, maar als een bepaalde gave.

En in heel veel dingen kan ik meegaan en vind het zeker niet slecht bedacht wat zij denken.
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-05-2015 17:17
Reden: verwijderd ivm hengelen
% gewijzigd
ik heb zelf schizofrenie

ikweet het nu twee jaar

heb ook een psychose gehad. ik hoorde stemmen (hallucinatie)

nu heb ik medicijnen en zijn die stemmen weg. ik haal elke vier weken een injectie met medicijnen.

ik vertel ook niet graag aan mensen dat ik het heb, omdat het vaak schrikken is.

schizofrenie klinkt zo, zo ernstig en heftig.

ik ben veel moe en kom moeilijk op gang.

verder ben ik wat afgevlakt in emoties

maar ik kan gewoon een gesprek met iemand voeren hoor! haha ik denk niet dat iemand dan iets aan me merkt
Dat veel moe zijn, en moeilijk op gang komen is misschien een bijwerking van je medicatie?

Mijn zusje heeft de diagnose schizofrenie paranoide pas een jaar of tien terug officieel gekregen, na jaren van psychoses, waanbeelden en zelfmoordpogingen. Op dit moment is ze stabiel dankzij de medicatie.

Ook zij was bij bepaalde medicatie altijd erg moe en kwam moeilijk op gang smorgens.
ik zie nu pas dat dit een oud topic is

maar die moeheid kan door mn medicatie komen inderdaad

het moeilijk op gang komen is een typisch negatief symptoom van schizofrenie ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven