Geld & Recht alle pijlers

Schuldhulp

03-11-2013 16:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Zoals sommige van jullie weten heb ik een aanvraag gedaan tot de schuldhulpverlening.

Dit omdat ik na het een hele tijd zelf geprobeerd heb er niet meer uitkom.

Ik heb een prettig gesprek gehad met een heel aardige vrouw.

Zij twijfelde alleen heel erg om mij officieel aan te melden voor het traject en dat heeft mij nog al onzeker gemaakt.

Zij was namelijk bang dat ik geweigerd zou worden om mijn hoge huur , en om een schuld die ik dit jaar noodgedwongen ben aangegaan voor een nieuwe wasmachine bij de Wehkamp.

Ik zei haar dat als mijn schuldeisers zouden weigeren( welke dan ook) ik toch een ander soort traject in kon gaan wat zeg maar via de rechter o.i.d. loopt... dit kon niet volgens haar.

Ik heb morgen een soort cursus die ik verplicht moet volgen, en wat ik graag doe hoor eerlijk waar want het is mijn eigen schuld en wie weet wat ik kan leren, ze helpen ook met je administratie ordenen..

Daarna worden mijn documenten ingescant en kan ik een oproep verwachten van een Financieel consulent(e)...maar nu de vraag wat kan ik dan verwachten en is het echt zo dat ze mij af kunnen wijzen op een te hoge huur?, ik ben bereidt te verhuizen maar heb daar absoluut geen geld voor.

En hoe zit het met het feit als je naar de tandarts moet en maar basisverzekerd bent? ( tot nu toe betaalde ik de rekening in termijnen was basisverzekerd door aanmelding CVZ)maar als ik in het traject kom heb ik 50 euro leefgeld...en mag ik geen nieuwe "schulden" maken... en hoe zit het als je een eindafrekening krijgt?

Ik zou graag reacties lezen van mensen met ervaring hier in.

Alvast heel erg bedankt
quote:snowwhite2013 schreef op 03 november 2013 @ 16:15:

Knip...

Zij was namelijk bang dat ik geweigerd zou worden om mijn hoge huur , en om een schuld die ik dit jaar noodgedwongen ben aangegaan voor een nieuwe wasmachine bij de Wehkamp.

Ehm...

Hebben ze je bij de Wehkamp gedwongen om een lening af te sluiten voor een wasmachine? Hebben ze een pistool tegen je hoofd gezet? Of wat? Anders snap ik echt dat noodgedwongene niet hoor van die schuld bij Wehmamp. De rente bij dat soort bedrijven is fenomenaal hoog.
ik snap dat zoiets bij Wehkamp tegen je kan werken

als je op MP zoekt, heb je een wasmachine die bij je budget past zonder dat jaren ergens aan vast zit tegen hele hoge rente

(en ja, die was dan vast minder goed en eerder kapot, maar je zat al in de shit)

geen idee, ik denk dat je het beste de antwoorden van je gesprek kan afwachten? dan weet je waar je staat, kan je afspraken maken waar je op terug kan vallen

(als hier iemand iets beweert of jij vat het verkeerd op, ben je nog geen steek verder)

succes
Ik denk dat ze bedoeld dat de wasmachine stuk ging en ze geen geld had voor een nieuwe. Bij wehkamp kun je in termijnen betalen.

Natuurlijk kun je ook een tweedehandsje kopen maar dan moet je maar afwachten of die het lang volhoudt.

Ik heb liever ooj nieuwe apparaten; er zit garantie op en ze zijn zuiniger dan tweedehandsjes.
Je had namelijk ook gewoon een tweedehandswasmachine kunnen kopen via MP of via gratis.nl
quote:Starshine schreef op 03 november 2013 @ 16:43:

Ik denk dat ze bedoeld dat de wasmachine stuk ging en ze geen geld had voor een nieuwe. Bij wehkamp kun je in termijnen betalen.

Natuurlijk kun je ook een tweedehandsje kopen maar dan moet je maar afwachten of die het lang volhoudt.

Ik heb liever ooj nieuwe apparaten; er zit garantie op en ze zijn zuiniger dan tweedehandsjes.

wat je niet hebt kan je niet uitgeven hè?

nu betaalt ze jaren aan een wasmachine + hoge rente die kapot gaat bij de laatste aflossing (of erger nog: eerder)

dan was een 2e handsje en intussen sparen voor een nieuwe, een betere optie
Nee ze hebben geen pistool op mijn kop gezet... ik had geen vervoer , en niemand in de omgeving op dat moment, stom i know..

Echter heb ik ondanks het slechte contact met mijn vader wel net vernomen van hem dat mocht de Wehkamp het struikel blok zijn hij deze schuld wil betalen, de schuld van mijn vader kan dan mee genomen worden in het traject ...

Dan rest nog de huur... en wat als andere schuldeisers weigeren schulden van jaren oud... dan kan je toch nog aan de rechter vragen de schuldeisers "te dwingen"
Ja dat sparen had nooit gekund want ik heb amper 30 euro per week om van te eten.. sterker nog ik had een wasmachine van 50 a 100 niet eens kunnen betalen..Cash
quote:snowwhite2013 schreef op 03 november 2013 @ 16:45:

Nee ze hebben geen pistool op mijn kop gezet... ik had geen vervoer , en niemand in de omgeving op dat moment, stom i know..

Echter heb ik ondanks het slechte contact met mijn vader wel net vernomen van hem dat mocht de Wehkamp het struikel blok zijn hij deze schuld wil betalen, de schuld van mijn vader kan dan mee genomen worden in het traject ...

Dan rest nog de huur... en wat als andere schuldeisers weigeren schulden van jaren oud... dan kan je toch nog aan de rechter vragen de schuldeisers "te dwingen"

ehhh je vader betaalt de schuld bij wehkamp en dan zet je die schuld bij je vader op je lijstje?

lijkt mij raar als ze dat accepteren, ze zijn niet gek natuurlijk

geen vervoer op dat moment, niemand in de omgeving.... wehkamp bezorgde hem ook niet binnen een half uur, toch?

overigens zou ik niet praten in woorden als "schuldeisers dwingen" . die moeten jaarlijks al veel inleveren door mensen in soortgelijke situaties, dit soort woorden kan dan uiterst verkeerd vallen

vraag beter naar wat jouw mogelijkheden zijn om jouw schulden af te lossen, dat is net een andere toon
quote:snowwhite2013 schreef op 03 november 2013 @ 16:46:

Ja dat sparen had nooit gekund want ik heb amper 30 euro per week om van te eten.. sterker nog ik had een wasmachine van 50 a 100 niet eens kunnen betalen..Cash

dan had je er 1 gratis opgehaald, kon je de aflossing bij wehkamp in je zak houden, je wist dat je het je niet kon veroorloven toch?

vreemd dat je er nu ruim 20 per week op vooruitgaat door de schuldhulp in te gaan, en er ws ook nog een deel schuld kwijtgescholden moet worden om de regeling rond te krijgen?
Nee wehkamp bezorgde hem de volgende dag.

Kwa dat voorstel over mijn vader.. die vrouw waar ik het gesprek heb gehad zei zelf kun je het bedrag lenen van iemand die dan de schuld van de Wehkamp betaald eventueel kunnen we die pers( mijn vader dus ) meenemen in het traject dan krijgt hij amper wat terug maar hij gaat daar dan mee akkoord.

Het woord " dwingen" zet ik express tussen haakjes, ik las die zo op een site.. Ik begrijp dat ik de schulden heb veroorzaakt en er verantwoordelijk voor ben en wil ook alles aandragen om zoveel mogelijk af te lossen,.

Ik geloof dat ik een beetje verkeerd begrepen word hier.

En vreemd dat ik er 20 euro op vooruit ga idd vind ik ook, dat is namelijk het leefgeld wat ik om en nabij ga krijgen...

meer dan wat ik nu heb erg apart idd.
quote:snowwhite2013 schreef op 03 november 2013 @ 16:46:

Ja dat sparen had nooit gekund want ik heb amper 30 euro per week om van te eten..

Maar als je niet kunt sparen, dan kun je toch ook niet aflossen? Dan weet je van tevoren toch al dat je het niet kunt aflossen.

En wanneer heb je die wasmachine gekocht? Heb je het gekocht nadat je je had aangemeld voor schuldhulpverlening? Want ik weet dat er voor schuldhulpverlening lange wachtlijsten zijn.
Ik heb de wasmachine Januari aangeschaft,

Ik heb me pas aangemeld bij de schuldhulp (25-10)
Heb jij wel inkomen? En kun je dit inkomen vergoten. Het klinkt mij in de oren dat je weinig afloscapaciteit hebt. Kennelijk heb je ook een hoge huur tov je inkomsten.

Stel je vragen aan de consulent. Zij kan je hier goed antwoord op geven.
quote:itsme1973 schreef op 03 november 2013 @ 16:45:

[...]

nu betaalt ze jaren aan een wasmachine + hoge rente die kapot gaat bij de laatste aflossing (of erger nog: eerder)

dan was een 2e handsje en intussen sparen voor een nieuwe, een betere optieDat is nou juist het probleem, dat kan tegenwoordig wel.
Ik heb een baan van 40 uur in de week, ik zit voor recht op huurtoeslag iets meer dan 1000 euro per jaar erboven.. helaas.

Dus de huur is te hoog, dat was hij ooit niet snap je als je samen woont.
Wat een geneuzel over die wasmachine. Dat is nu precies de reden dat TO hulp zoekt.

Ik moet zeggen dat ik het een zeer vreemd verhaal vind dat je geweigerd zou worden omwille van een te hoge huur. Ik zou het helemaal vreemd vinden dat je geweigerd wordt door die wasmachine.

Want als die aanschaf van de wasmachine de reden is om iemand te weigeren, dan hoort 90 procent van de mensen in de schuldhulpverlening daar niet thuis.

Ik zou aan die mevrouw vragen hoe ze erbij komt dat dit gronden zijn voor weigering, en waar dat staat. Als dat niet helder is misschien op zoek naar iemand anders die jouw zaken gaat behartigen.

In ieder geval: niet opgeven!
quote:itsme1973 schreef op 03 november 2013 @ 16:45:

[...]

Tuurlijk wel. Dat principe noemen we 'lenen'.

Ik denk niet dat TO echt geholpen is met dit soort onzinnige tegeltjeswijsheden.
quote:itsme1973 schreef op 03 november 2013 @ 16:50:

[...]

overigens zou ik niet praten in woorden als "schuldeisers dwingen" . die moeten jaarlijks al veel inleveren door mensen in soortgelijke situaties, dit soort woorden kan dan uiterst verkeerd vallen

Ja inderdaad. Het is natuurlijk niet zo dat dat arme Wehkamp al jaren zeer goed verdient aan mensen die producten tegen woekerrentes op afbetaling kopen.

In het verleden deed Wehkamp zelfs willens en wetens niet mee met het BKR. En dat deden ze echt niet om die klanten tegemoet te komen, maar vooral om hun eigen banksaldo te spekken.

Tuurlijk: schulden moeten betaald worden. Maar een bedrijf als Wehkamp in de slachtofferpositie plaatsen gaat mij ook wat ver.
Ja kwa de huur die mag maar een bepaald percentage zijn van inkomen.

Kwa de Wehkamp, ze hoopt dat ik er niet buiten van want ze pakte een map en daarin stond dat bij de vraag van schuldhulp er niet minder dan 8 maanden geleden een schuld aangegaan mag zijn bij een zogenaamd postorderbedrijf..daar zit ik dus wel al overheen maar nog staat de Wehkamp te boek als een bedrijf die vaker moeilijker doet dan andere schuldeisers zeg maar.
quote:strike schreef op 03 november 2013 @ 17:43:

[...]

Tuurlijk wel. Dat principe noemen we 'lenen'.

Ik denk niet dat TO echt geholpen is met dit soort onzinnige tegeltjeswijsheden.

en zijn mensen ermee geholpen uitsluitend schuldenregelingen te treffen zonder hun gedrag te veranderen? dat denk ik ook niet.....

nee, nu is TO er niet mee geholpen want de schuld is er al

maar een (groot) deel van de oplossing zit in het inzicht krijgen in de oorzaak
quote:lovingprivacyy schreef op 03 november 2013 @ 17:30:

[...]

Dat is nou juist het probleem, dat kan tegenwoordig wel.dat de mogelijkheid er is, zegt nog niet dat je het moet gebruiken
wat betreft de tandarts en afrekeningen: je hebt straks ruim 20,- per maand meer dan nu

52 weken = ruim 1000

kan je dat apart zetten om TA en afrekeningen van te betalen?

en hoe is je verbruik tov je voorschotbedrag, klopt dat? misschien kan je ook (beter) opletten op je verbruik om te voorkomen dat je met een (hoge) jaarafrekening komt te zitten?
To heeft niets aan " hoe dom ben je om bij wehkamp te kopen bla bla ". Dat dat niet handig is weet ze. Ze is nu toch bezig met hulp vragen. Nu ervoor zorgen dat ze de juiste hulp krijgt en zorgen dat ze eruit komt
Het is niet alleen aanmelding bij de schuldhulp.

Ik heb morgen een Workshop, en ben net 3,5 uur bezig geweest met mijn administratie in een map te ordenen en ik voel mij voldaan.

Na workshop word ik ingedeeld bij financieel consulent en dan nog weet ik niet of ik toegelaten word. tot die tijd krijg ik budgetterings- cursussen waar ik veel van kan leren en heb ik nu al voor het grootste deel mijn financiële administratie op orde en heb ik voor het eerst in mijn leven een WA verzekering afgesloten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven